Plonk Skrevet 16. oktober 2005 #1 Skrevet 16. oktober 2005 Har noen oppskrifter med jordskokk og rødbeter? (Trenger ikke være samme oppskrift, altså) Vi abonnerer på økologiske grønnsaker. Rødbetene har vi fått en del ganger og pleier å steke dem med olje i ildfast fat med masse hvitløk og chili og spise det med salat ved siden av, men begynner å bli litt lei og vil prøve noe nytt. Og jordskokk har vi aldri smakt. Anyone?
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2005 #2 Skrevet 16. oktober 2005 Du kan grovrive rødbetene og jordskokken, klemme ut noe av væsken. Bland med krydder, litt kokt potet og egg. Stek til vegetarkaker. Du kan også lage rødbetsuppe. Har ikke oppskrift for hånden. Jeg abonnerer også på økolgiske grønnsaker, ganske smart, man blir utfordret til å prøve nye ting
Arkana Skrevet 16. oktober 2005 #3 Skrevet 16. oktober 2005 Jordskokkgrateng er godt, enten som en ren vegetarrett eller som tilbehør til kjøtt eller fisk. 500 g jordskokk skjæres i skiver og legges i en ildfast form sammen med 250 g skivet champignon som er stekt sammen med 1 skivet løk og et par hakkede hvitløksfedd. Hell over 2,5 dl buljong og dekk formen med folie. Stek ved 200 grader i ca 45 minutter. Ta vekk folien, dryss over revet ost og stek et kvarter til. Eller jordskokkpuré? Kok jordskokk i biter og mos sammen med melk, smør, salt og pepper. Smak til med litt sitronsaft og ha gjerne revet parmesan i. Og så rødbetene da. Rødbetepletter: Fire rødbeter skrelles og rives og blandes med en hakket løk, 4 kokte revne poteter, 2 egg, salt og pepper. Stek små pletter. Rødbetemos (godt til kylling): 500 g rødbeter pakkes i aluminiumsfolie og bakes ved 220 grader i ca 2 timer. Skrell og mos i foodprocessor sammen med 2-3 hvitløksfedd, 50 g valnøtter, litt salt, frisk koriander og bladpersille og et par teskjeer rødvinseddik. Dekk med plast og la stå 2 timer før servering. Rødbetekake 3 små rødbeter (250 g) 250 g smør 3 ts finrevet sitronskall 220 g sukker 4 egg 150 g korinter 300 g hvetemel 2 ts bakepulver Skrell rødbetene og grovriv dem. Visp smør, sitronskall og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn rødbeter, korinter, mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 180-190 grader i 1½ time. La stå 10 minutter før den hvelves over på rist. Dryss på melis før servering. Karamellisert løk- og rødbeteterte (6 pers.) 50 g smør 4 rødløk, delt i halve tynne skiver 1 ss rødvinseddik 1 ts timian 3 (500 g) rødbeter, rensede butterdeig til 24 cm form Fres løken myk og karamellisert i smøret, ca 30 minutter. Rør inn eddik og timian. Kok rødbetene myke og avkjøl litt før de skjæres i tynne skiver. Kjevle ut butterdeigen og kle en 24 cm terteform. Prikk med gaffel og sett i fryser 10 minutter. Forstek ved 220-230 grader i ca 5 minutter. Fordel løkblandingen i formen og dekk med rødbeteskiver. Stek ved 220-230 grader i 10 minutter.
Arkana Skrevet 16. oktober 2005 #4 Skrevet 16. oktober 2005 Bortsch - russisk rødbetesuppe 1 ¼ liter grønnsaksbuljong ½ kg rødbeter i grove biter 200 g melne poteter i grove biter 200 g rødløk i grove biter 3-4 hvitløksfedd 4 ts rødvinseddik ¼ liter crème fraîche 1 ts sukker 2 ts salt pepper Kok opp buljongen og tilsett rødbeter, poteter, løk og hvitløk. Kok grønnsakene på lav varme til de er møre (ca ½ time). Hell over i en kjøkkenmaskin i flere posjoner og kjør maskinen til det blir en fin suppe. Kok opp igjen og tilsett rødvinseddiken og krydderne. Smak til med pepper, salt og sukker. Hell suppen i varme skåler og server straks, med en klatt crème fraîche.
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2005 #5 Skrevet 16. oktober 2005 Der kom rødbetsuppen fra Arkana! Jeg takker jeg også
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. oktober 2005 #6 Skrevet 16. oktober 2005 Rødbeter er også godt som råkost. Som snack sammen med feks gulrot, agurk, blomkål, paprika osv med en god dip, eller revet som tilbehør til middagen, sammen med feks revet gulrot og kålrot. Jordskokk kan man vel stort sett bruke som poteter til det meste.
Gjest piaf Skrevet 16. oktober 2005 #7 Skrevet 16. oktober 2005 Ellers kan jeg anbefale spicy rødbet- og kokosmelksuppe - godt og annerledes! Har også på planen å lage puré av ovnsbakte rødbeter med litt pepperrot og olivenolje, som tilbehør til fisk, men har ikke kommet så langt enda. Jordskokkpuré med hvitløk i er forresten godt til lam. Og har du litt kyllingkraft og crème fraîche i, får du en nydelig purésuppe.
Gjest piaf Skrevet 6. november 2005 #8 Skrevet 6. november 2005 Jordskokkpuré med hvitløk i er forresten godt til lam. ← Dette ble definitivt bekreftet av dagens middag. Av alle ulike oppskrifter jeg har forsøkt med jordskokk, kårer jeg herved jordskokkpuré til den enkleste og mest vellykkede. I dag gjorde vi ganske enkelt sånn: Kokte jordskokkterninger møre i litt vann, dampet og kjørte med stavmikser sammen med litt smør, crème fraîche, salt og pepper. Kunne sikkert kokt med et hvitløksfedd også, eller blandet i litt sjalottløk surret i smør, men jordskokksmaken kommer også godt til sin rett på egenhånd. Konklusjon: Supert tilbehør til stekt eller grillet kjøtt. Neste gang skal jeg prøve vilt til (feks hjort?). Hadde også blant annet ovnsstekte poteter med rosmarin ved siden av, og det var veldig godt sammen med jordskokkpuréen (dvs. bedre enn å blande jordskokk og poteter i en mos eller grateng).
Lady Lovelylocks Skrevet 6. november 2005 #9 Skrevet 6. november 2005 Hvor kan man bestille disse grønnsakene hen da? Og hvor mye koster det?
Gjest piaf Skrevet 6. november 2005 #10 Skrevet 6. november 2005 Hvor kan man bestille disse grønnsakene hen da? Og hvor mye koster det? ← Hvis det er abonnement på økologiske grønnsaker du tenker på, så finner du feks litt info her.
Lady Lovelylocks Skrevet 6. november 2005 #11 Skrevet 6. november 2005 Hvis det er abonnement på økologiske grønnsaker du tenker på, så finner du feks litt info her. ← Ja, det var det jeg tenkte på. Takk
Lady Lovelylocks Skrevet 6. november 2005 #12 Skrevet 6. november 2005 Men jeg fant ikke ut hvor mye det koster...
Gjest piaf Skrevet 8. januar 2006 #13 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Mer jordskokkprat: I dag har jeg laget Jamie Olivers fløtegratinerte jordskokker, med sitron, parmesan, hvitløk, timian og brødkrumme, som tilbehør til stekt kylling. Og det var utrolig godt! På den annen side: Om en grønnsak ikke blir god når den kokes i en blanding av bl.a. fløte, hvitløk og parmesan, så er det vel ikke så mye håp for den... Eneste ankepunktet var muligens at det ble litt for mye av det gode, dvs. litt vel mye fett etter min smak. Neste gang prøver jeg kanskje å kutte ut noe av fløten og erstatte med H-melk. Og et godt glass rødvin til maten, som jeg dessverre ikke hadde i dag, ville nok også hjulpet betraktelig. (The Pink: Hva abonnement på økologiske grønnsaker koster, varierer nok en del. Det kommer an på leverandøren der du bor ). Endret 8. januar 2006 av piaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå