Gå til innhold

Vi har nok saker og dingser. Nyttårsforsett: Ha færre gjenstander om et år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den kanskje største enkeltårsaken til klimaproblemer og utryddelsen av dyrearter er vårt enorme konsum av alt mulig. Produksjonen av forbruksgjenstandene krever mye energi, som ofte kommer fra fossile kilder, samt at den legger beslag på naturområder som kan sette mange arters overlevelse i faresonen. I dag utryddes arter i et tempo uten like siden den forrige store utryddelsen, det vil si da dinosaurene døde ut etter et meteornedslag på Ycatan-halvøya.

Derfor har jeg ett eneste nyttårsforsett for 2022: Å ha færre saker og ting ved utgangen av 2022 enn jeg hadde ved inngangen. Er det noen flere her som vil slutte seg til et slikt nyttårsforsett? Man kan sjekke hvor (lite) bærekraftig ens forbruk er på denne sida: https://www.footprintcalculator.org/home/en
F. eks. spørsmålet om hvor stor andel av energiforbruket som kommer fra fornybar kraft kan være vanskelig å vurdere. Norge har jo hatt netto energieksport de siste tiårene, så du kan jo sette f. eks. 60, 70 eller 80% og se hvor du ender opp.

Her er mine regler:
- Det å slite ut noe helt, f. eks. bruke et par sokker så lenge at det er blitt store huller i dem, gjelds. Enn så lenge har jeg mer enn nok sokker, kanskje må jeg kjøpe 2-3 par utpå høsten. Klær som er utslitte leveres på gjenbruksstasjon. Spesielt rene bomullsklær har mye gjenbruksverdi.
- Klesprodusjon står for ca. 10% av klimautslippene, pluss at kjemikaliene som brukes skaper mye lokal forurensning. Om jeg må ha et nytt klesplagg skal jeg derfor prøve å kjøpe det brukt først.
- Generelt: Hvis jeg skal anskaffe noe nytt, skal jeg sjekke om det fins på f. eks. Finn.no først.
- Det å gi bort noe som er fullt brukbart, men som jeg ikke bruker, gjelds. Å hive noe som er fullt brukbart men som jeg ikke bruker gjelds ikke. Allerede før jul ga jeg bort en del ting på Finn, i dag har jeg funnet en ting til som jeg har lagt ut.
- Glass- og metallembalasje er det som er aller viktigst å resirkulere. For begge gjelder det at det krever mye energi og dermed mye forurensning å framstille nytt, og metall er dessuten er en bergenset ressurs. Om jeg finner en teboks jeg ikke bruker som jeg ikke kan kjøpe påfyll i løsvekt til så skal den til gjenvinning.
- Sliteting som f. eks. sykkeldekk har fritak.
- Jeg gir også fritak til papiraviser, som jeg kjøper av og til.
- Bøker: Bokhyllene mine er litt for fulle. Hvis jeg skal kjøpe en ny bok, evt. en brukt en, så må jeg prøve å gi bort en eller flere bøker til f. eks. Fretex eller loppemarked.

Jeg har funnet en gammel notatbok og laget en ny overskrift der. Jeg deler sida i to kolonner; en for anskaffelser og en for avskaffelser. Så er håpet at når jeg ser på totalen ved utgangen av 2022 så er det atskillig flere oppføringer i kolonnen avskaffelser enn anskaffelser.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen Nyttårsforsett, da jeg ikke oppfyller dem uansett.

• Liker 2
Skrevet

Godt å se at det er andre som tenker det er bra å ikke ha så jævlig mange ting. 

Ønsker deg lykke til med prosjektet! 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jepp - jeg har det :)

Begynte før i år da. Har dagbok her for å sparke meg selv i gang 😅

Forbruket mitt/vårt er nok ikke av det verste - vi bor ikke stort og eier ikke bil/hytte.

Men jeg ønsker uansett mindre ting, det er jo i praksis å betale masse for lagring av det som egentlig er en «død gjenstand» til min bruk. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet

Haha, jeg gjorde denne tullete testen for moro skyld. Makan for en useriøs kaste-bort-tiden greie 😄

Ellers har vi akkurat nok dingser og saker som vi trenger. Kvitter meg fortløpende med det vi ikke bruker og ikke trenger. Det er ikke mye mer jeg kan gjøre egentlig for å redusere forbruket.

• Liker 2
Gjest rampenissen72
Skrevet
Collan skrev (5 timer siden):

Den kanskje største enkeltårsaken til klimaproblemer og utryddelsen av dyrearter er vårt enorme konsum av alt mulig. Produksjonen av forbruksgjenstandene krever mye energi, som ofte kommer fra fossile kilder, samt at den legger beslag på naturområder som kan sette mange arters overlevelse i faresonen. I dag utryddes arter i et tempo uten like siden den forrige store utryddelsen, det vil si da dinosaurene døde ut etter et meteornedslag på Ycatan-halvøya.

Derfor har jeg ett eneste nyttårsforsett for 2022: Å ha færre saker og ting ved utgangen av 2022 enn jeg hadde ved inngangen. Er det noen flere her som vil slutte seg til et slikt nyttårsforsett? Man kan sjekke hvor (lite) bærekraftig ens forbruk er på denne sida: https://www.footprintcalculator.org/home/en
F. eks. spørsmålet om hvor stor andel av energiforbruket som kommer fra fornybar kraft kan være vanskelig å vurdere. Norge har jo hatt netto energieksport de siste tiårene, så du kan jo sette f. eks. 60, 70 eller 80% og se hvor du ender opp.

Her er mine regler:
- Det å slite ut noe helt, f. eks. bruke et par sokker så lenge at det er blitt store huller i dem, gjelds. Enn så lenge har jeg mer enn nok sokker, kanskje må jeg kjøpe 2-3 par utpå høsten. Klær som er utslitte leveres på gjenbruksstasjon. Spesielt rene bomullsklær har mye gjenbruksverdi.
- Klesprodusjon står for ca. 10% av klimautslippene, pluss at kjemikaliene som brukes skaper mye lokal forurensning. Om jeg må ha et nytt klesplagg skal jeg derfor prøve å kjøpe det brukt først.
- Generelt: Hvis jeg skal anskaffe noe nytt, skal jeg sjekke om det fins på f. eks. Finn.no først.
- Det å gi bort noe som er fullt brukbart, men som jeg ikke bruker, gjelds. Å hive noe som er fullt brukbart men som jeg ikke bruker gjelds ikke. Allerede før jul ga jeg bort en del ting på Finn, i dag har jeg funnet en ting til som jeg har lagt ut.
- Glass- og metallembalasje er det som er aller viktigst å resirkulere. For begge gjelder det at det krever mye energi og dermed mye forurensning å framstille nytt, og metall er dessuten er en bergenset ressurs. Om jeg finner en teboks jeg ikke bruker som jeg ikke kan kjøpe påfyll i løsvekt til så skal den til gjenvinning.
- Sliteting som f. eks. sykkeldekk har fritak.
- Jeg gir også fritak til papiraviser, som jeg kjøper av og til.
- Bøker: Bokhyllene mine er litt for fulle. Hvis jeg skal kjøpe en ny bok, evt. en brukt en, så må jeg prøve å gi bort en eller flere bøker til f. eks. Fretex eller loppemarked.

Jeg har funnet en gammel notatbok og laget en ny overskrift der. Jeg deler sida i to kolonner; en for anskaffelser og en for avskaffelser. Så er håpet at når jeg ser på totalen ved utgangen av 2022 så er det atskillig flere oppføringer i kolonnen avskaffelser enn anskaffelser.

«Join list to see results» neitakk. 

D3532713-CB1A-4949-9FAC-1A01D279FFF3.png

Gjest rampenissen72
Skrevet (endret)
Sommeren2021 skrev (5 timer siden):

Har ingen Nyttårsforsett, da jeg ikke oppfyller dem uansett.

Ditto. Nyttårsforsett er tull. Ingen holder dem uansett. Er ikke uten grunn at treningsstudioene er fulle til ca 25jan, så er det normalt med folk igjen ;) 

Endret av rampenissen72
Skrevet
rampenissen72 skrev (1 time siden):

Skriv et fiktivt navn, så får du resultatet. 

Skrevet
2 hours ago, rampenissen72 said:

Du kan jo bare trykke skip to view my results uten å legge igjen noen epostadresse?

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, rampenissen72 said:

Ditto. Nyttårsforsett er tull. Ingen holder dem uansett. Er ikke uten grunn at treningsstudioene er fulle til ca 25jan, så er det normalt med folk igjen ;) 

Men det å ikke kjøpe ting man ikke trenger burde være langt mer overkommelig enn å skulle trene 3-4 ganger i uka hele 2022. Jeg er i hvert fall rimelig sikker på at jeg skal klare å ha flere ting på avskaffet-lista enne anskaffet-lista om et snaut år.

• Liker 5
Skrevet

Ikke kjøp mer enn man trenger, selg eller gi vekk ting man skal kvitte seg med og kjøp så mye som mulig brukt👌 veldig enkelt bidrag 🙂

• Liker 1
Skrevet
rampenissen72 skrev (2 timer siden):

🙄 Les hva det står der før du blir irritert da. Det står "your email is NOT REQUIRED to view your results". Prøv kanskje også å trykke på den store knappen hvor det står "skip to view my results".

Damn, noen gir opp for lett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Collan said:

Den kanskje største enkeltårsaken til klimaproblemer og utryddelsen av dyrearter er vårt enorme konsum av alt mulig.

Nei den største enkeltårsaken er befolkningsøkning, så nyttårsforsett burde være å ikke få barn

Anonymkode: 8ee75...653

• Liker 4
Skrevet

Jeg slenger meg på med deg TS, og skal begynne å gå igjennom en og en skuff/hylle i ett og ett rom. Skal starte i gangen med skjerf/luer/jakker siden det er lett å huske hva jeg bruker mest og minst akkurat nå. Etter garderoben og gangen blir det håndklær på badet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei den største enkeltårsaken er befolkningsøkning, så nyttårsforsett burde være å ikke få barn

Er med på denne også

• Liker 2
Skrevet

Jeg lever sånn allerede, så jeg trenger ikke endre mye. Jeg har for mye ting, men det er da ikke bedre å kaste ting bare for å få færre ting? Jeg husker ikke når jeg kjøpte noe til meg, å kjøpe til barn som vokser er noe annet. Og for små klær går rett til Fretex. Har brukt de samme kjolene til jul og fest i årevis. Bruker opp sko og annet til det er utslitt. Har ikke luksusforbruk av sko eller håndvesker. Klipper av 10 cm hår hos Cutters en gang i året.

Kjøpe brukt har jeg gjort i 25 år. Gjenbrukt plastposer like lenge.

Tåpelig quiz det der, jeg er sikker på at det at jeg bor i enebolig bygd av treverk økte fotavtrykket. Noe som sett i forhold til at en enebolig bygd etter krigen har brukt opp all energien til å produsere og bygge huset for mange tiår siden.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Verden kan selvsagt ikke brødfø en befolkning som stadig vokser, men den viktigste årsaken til problemene vi har i dag er at en liten andel av jordas befolkning har et ekstremt høyt forbruk og har hatt det i lengre tid. Da snakker jeg hovedsakelig om Europa, Nord-Amerika og til dels velstående deler av Midt-østen.

Om alle i verden hadde et konsum som en gjennomsnittlig afrikaner hadde det gått fint å opprettholde den befolkningsstørrelsen vi har nå, men hvis alle skulle hatt forbruk som en gjennomsnittlig nordmann ville vi ha trengt ca. fire jordkloder.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, ops2 said:

Jeg lever sånn allerede, så jeg trenger ikke endre mye. Jeg har for mye ting, men det er da ikke bedre å kaste ting bare for å få færre ting? Jeg husker ikke når jeg kjøpte noe til meg, å kjøpe til barn som vokser er noe annet. Og for små klær går rett til Fretex. Har brukt de samme kjolene til jul og fest i årevis. Bruker opp sko og annet til det er utslitt. Har ikke luksusforbruk av sko eller håndvesker. Klipper av 10 cm hår hos Cutters en gang i året.

Kjøpe brukt har jeg gjort i 25 år. Gjenbrukt plastposer like lenge.

Tåpelig quiz det der, jeg er sikker på at det at jeg bor i enebolig bygd av treverk økte fotavtrykket. Noe som sett i forhold til at en enebolig bygd etter krigen har brukt opp all energien til å produsere og bygge huset for mange tiår siden.

Jeg skriver jo at reglene mine innebærer at det å bare kaste noe ikke gjelds, det må enten være utslitt eller så selger/gir jeg det bort fordi jeg ikke bruker det.

Kalkulatoren for å beregne ens økologiske fotavtrykk er selvsagt ikke 100% nøyaktig, men den gir en god pekepinn. Om man ender opp på forbruk tilsvarende 2 jordkloder eller mer så er det nok ganske sikkert at det ikke er mulig at alle i verden har en slik livsstil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper jo ikke særlig å ha målet om mer inn enn ut.

Altså - la oss si du kvitter deg med 100 gjenstander i 2022. Å kjøpe i nærheten av 100 (eller 50) ting på ett eneste år er uansett fullstendig etisk ugreit. Å kjøpe en eneste ting kan være etisk falitt om denne ene tingen feks er en mobiltelefon som påregnelig har ødelagt flere liv.

Så om målet er å ha mindre «greier» i huset ditt - lag deg et mål om å rydde og kvitte deg med dem på en etisk ok måte. Altså å ta ansvar for at de får et forlenget liv hos noen andre. Det hjelper ikke å donere sekkevis med klær om du ikke er helt sikker på at de kommer til nytte. Vi i Norge kan ta ansvar for at hver eneste en av våre gjenstander avhendes ansvarlig. Og bør ta det ansvaret. Og når du tar det ansvaret lover jeg deg at du ikke kjøper ting i utide, fordi å bli kvitt dem på etisk ok vis faktisk er hardt arbeid.

Er målet ditt å kjøpe mindre (nye) greier: hva med å si at du ikke skal kjøpe noe nytt i 2022? Det er ikke er vanskelig mål. Ikke det minste vrient eller arbeidskrevende. (Punktet om å kvitte seg med ting etisk riktig krever mye mer arbeid) 

Anonymkode: ce528...3d0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det hjelper jo ikke særlig å ha målet om mer inn enn ut.

Altså - la oss si du kvitter deg med 100 gjenstander i 2022. Å kjøpe i nærheten av 100 (eller 50) ting på ett eneste år er uansett fullstendig etisk ugreit. Å kjøpe en eneste ting kan være etisk falitt om denne ene tingen feks er en mobiltelefon som påregnelig har ødelagt flere liv.

Så om målet er å ha mindre «greier» i huset ditt - lag deg et mål om å rydde og kvitte deg med dem på en etisk ok måte. Altså å ta ansvar for at de får et forlenget liv hos noen andre. Det hjelper ikke å donere sekkevis med klær om du ikke er helt sikker på at de kommer til nytte. Vi i Norge kan ta ansvar for at hver eneste en av våre gjenstander avhendes ansvarlig. Og bør ta det ansvaret. Og når du tar det ansvaret lover jeg deg at du ikke kjøper ting i utide, fordi å bli kvitt dem på etisk ok vis faktisk er hardt arbeid.

Er målet ditt å kjøpe mindre (nye) greier: hva med å si at du ikke skal kjøpe noe nytt i 2022? Det er ikke er vanskelig mål. Ikke det minste vrient eller arbeidskrevende. (Punktet om å kvitte seg med ting etisk riktig krever mye mer arbeid) 

Anonymkode: ce528...3d0

Jeg ser ikke noen motsetninger mellom det du skriver her og reglene jeg har satt opp for meg selv. Jeg har selvsagt ingen planer om å kjøpe noe nytt bare for å skaffe noe nytt. Jeg har alt jeg trenger av bruksgjenstander, men hvis en av disse skulle bli ødelagt, f. eks. stavmikseren, så finner jeg meg en brukt en på Finn.no.

Det er jo ikke sånn at bare det er én færre på avskaffelser enn anskaffelser-lista ved utgangen av 2022 så er det greit. Det er jo selvsagt bedre desto større differansen er, så lenge det er fleste på avskaffelser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...