AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Mener slike frosne filetet med Ørret eller laks ( fortrekker selv ørret). Det er jo oppdrettsfisk, så de lever vel i sjøen. Er det da å regne som saltvannsfisk, eller har typen fisk også noe å si for det? Det skal jo være farlig å spise for lite saltvannsfisk, for da kan man få struma e.l. Så det er grunnen til at jeg ønsker å vite, om slike ørretfileter innholder de greiene som trengs i den forbindelse. Og et lite tilleggs-spørsmål: Gir innholdet i tran deg også det saltvanns-fisk tilskuddet du trenger i så måte? Anonymkode: 51909...8e6
Sunset90 Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Ørret er en fiskeart i laksefamilien. Ørretenvarierer svært mye i farge, størrelse og levevis. På grunn av ulikt levevis skiller man ofte mellom ferskvannsørret og sjøørret, men all ørret forplanter seg i ferskvann og regnes dermed som ferskvannsfisk både laks og ørret er oppdrett som regel i sjøen. struma skyltes før i tiden for lite jod. rundt til 1950 var det et problem. man kan se struma i enkelte utviklingsland, der tilgangen på alt ikke er like god. idag er mange produkter tilsatt det, slik som salt melk, og naturlig i fisk skalldyr osv. eller kostilskudd som inneholder jod. struma er et lite utbredt idag. mer før i tiden. Endret 2. januar 2022 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Joda, men det gav meg egentlig ikke svaret på det jeg er ute etter å vite. Anonymkode: 51909...8e6
Sunset90 Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Et tullete spørsmål og stille uansett. må fundere på mye i livet du😂 mye synsing antagning hvor har du det fra at det er farlig og spise for lite saltsvannsfisk? Endret 2. januar 2022 av Sunset90 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, men det gav meg egentlig ikke svaret på det jeg er ute etter å vite. Anonymkode: 51909...8e6 Du fikk svar både på om det er ferskvannsfisk eller saltvannsfisk, og hva det er i fisken som hjelper mot struma og at det blant annet er i tran, og til og med hva du skal se etter på listene på produktene. Jeg skjønte ikke at du spurte om noe mer? Anonymkode: 72118...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Nice try Men sjø-ørret er en anadrom fisk - en som gyter i ferskvann, men kan leve voksenlivet i saltvann. Saltvannsfisk er arter som gyter i saltvann. Forøvrig er den skilnaden lite viktig nør det gjelder innholdet av jod, som er poenget med å spise fisk for å unngå struma. Det er typisk hvit, mager matfisk som torsk og sei som inneholder godt med jod. Fet fisk som laks og ørret inneholder lite jod. Anonymkode: e4dde...56b 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Sunset90 skrev (1 minutt siden): Et tullete spørsmål og stille uansett. må fundere på mye i livet du😂 mye synsing antagning Javel. Men da er det bare å la være bry seg med det 🙂 Er bare interessert i de som eventuelt har kunnskap til å gi et mer utførlig faglig svar på spørsmålet mitt. Ps. Du oppdaterte etter at jeg svarte sist, og tilførte littmer opplysning iallefall. Takk Anonymkode: 51909...8e6
Sunset90 Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/ 1
Tone83 Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 De som du kjøper i butikken er i ferskvann til de blir noen hundre gram, så flyttes de i sjø. innholdet i fisken kan du Google 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nice try Men sjø-ørret er en anadrom fisk - en som gyter i ferskvann, men kan leve voksenlivet i saltvann. Saltvannsfisk er arter som gyter i saltvann. Forøvrig er den skilnaden lite viktig nør det gjelder innholdet av jod, som er poenget med å spise fisk for å unngå struma. Det er typisk hvit, mager matfisk som torsk og sei som inneholder godt med jod. Fet fisk som laks og ørret inneholder lite jod. Anonymkode: e4dde...56b Aha. Det oppklarte ganske mye , takk 🙂 Anonymkode: 51909...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 Det er kjempestor forskjell på innholdet av jod i ulike typer fisk! For en vanlig middagsporsjon med: - oppdrettslaks/ørret, 7 µg - torsk, 279 µg Kilde, NHI - https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/jodmangel/?page=3 Så uansett hvor mye du skulle ønske ørret var å regne som saltvannsfisk, har den dessverre veldig lite jod. Du får i deg 3 ganger så mye ved heller å ta ei skive med brunost. (egg og meierivarer inneholder noe jod, se linken over) Anonymkode: e4dde...56b 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er kjempestor forskjell på innholdet av jod i ulike typer fisk! For en vanlig middagsporsjon med: - oppdrettslaks/ørret, 7 µg - torsk, 279 µg Kilde, NHI - https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/jodmangel/?page=3 Så uansett hvor mye du skulle ønske ørret var å regne som saltvannsfisk, har den dessverre veldig lite jod. Du får i deg 3 ganger så mye ved heller å ta ei skive med brunost. (egg og meierivarer inneholder noe jod, se linken over) Anonymkode: e4dde...56b Mange takk for spesielt dette, og alle svar. Nå lærte jeg plutselig mye på kort tid. 🙂 Jad ja, selvsagt. Får tillegge at jeg er bare en han jeg, og nokså teit på sånne ting. Etter det jeg leser, virker det som jod er viktigst også for gravide og ammende kvinner. Får nok sikker mer enn nok jod jeg da. Eller trenger ganske lite antagelig. Yogurt bruker jeg en nesten hver dag. Og ulike melker også nesten hver dag i frokosteblandingen. Sjøvannsfisk er noe jeg er litt skeptisk til generelt, fordi det er så vanvittig mye dritt i havet. Prøver derfor begrense det noe, og ville helst brukt ekte ferskvannsvisk fra vanner primært. Men da må man helst fiske selv, og det har jeg ikke særlig ork til lenger. Brunost er litt fy fy for meg, for jeg skal ha lite jern også. Ikke så lett dette, hehehe. Ja ja, det går sikkert bra, og takk igjen så mye alle. Anonymkode: 51909...8e6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mange takk for spesielt dette, og alle svar. Nå lærte jeg plutselig mye på kort tid. 🙂 Jad ja, selvsagt. Får tillegge at jeg er bare en han jeg, og nokså teit på sånne ting. Etter det jeg leser, virker det som jod er viktigst også for gravide og ammende kvinner. Får nok sikker mer enn nok jod jeg da. Eller trenger ganske lite antagelig. Yogurt bruker jeg en nesten hver dag. Og ulike melker også nesten hver dag i frokosteblandingen. Sjøvannsfisk er noe jeg er litt skeptisk til generelt, fordi det er så vanvittig mye dritt i havet. Prøver derfor begrense det noe, og ville helst brukt ekte ferskvannsvisk fra vanner primært. Men da må man helst fiske selv, og det har jeg ikke særlig ork til lenger. Brunost er litt fy fy for meg, for jeg skal ha lite jern også. Ikke så lett dette, hehehe. Ja ja, det går sikkert bra, og takk igjen så mye alle. Anonymkode: 51909...8e6 Brunost er ikke lenger tilsatt jern, så det trenger du ikke være redd for: Brunosten er over 150 år, så dette er et produkt med historisk sus. Brunost var i flere år en kilde til jern, men på grunn av endringer i produksjonsmetoden inneholder ikke lenger brunost jern. Sitat fra her: https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Jod/Inneholder-brunost-jern-og-jod Anonymkode: 984bb...7db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå