Gå til innhold

Kjøpte en bil som skulle være 2015-modell og ha registerkjede, men...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det viser seg at det er en 2014-modell, og uten at jeg har sjekket selv, så tyder alt på at den har registerreim. Dette skal jeg se om jeg får sjekket nærmere for å være sikker. Forhandleren sa at bilen hadde registerkjede, men det står nok ikke skriftlig noe sted, så jeg har nok ingen sak der. Men, i kjøpskontrakten står det at bilen er 2015-modell, men så viser det seg jo at det faktisk er 2014. Ikke at det er en big deal, men jeg kjenner at jeg synes det er litt ugreit, for da er jo bilen fort litt mindre verdt enn det jeg betalte. Er dette noe dere ville klaget på? Er det vits?

Anonymkode: 4444d...ed5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bilen har førstegangsregistrering seint i 2014, kan det likevel være en 2015 modell etter som jeg har forstått bilbransjen

Anonymkode: ae36f...ed5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis bilen har førstegangsregistrering seint i 2014, kan det likevel være en 2015 modell etter som jeg har forstått bilbransjen

Anonymkode: ae36f...ed5

Vet det, men den er registrert i januar 2014, i tillegg til at det kommer opp at det er årsmodell 2014 når jeg gjør søk på regnr. og chassisnr. hos forskjellige kilder.

Gjest Alterego666
Skrevet

Dersom bilen har registerreim, vil den ha et deksel på enden av motoren hvor du vil kunne ane en reim som går til kamaksel, og vannpumpe.

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (19 minutter siden):

Dersom bilen har registerreim, vil den ha et deksel på enden av motoren hvor du vil kunne ane en reim som går til kamaksel, og vannpumpe.

Takk for tips! Skal sjekke. Utrolig irriterende om den har reim, for da kan jeg banne på at den snart må skiftes 🙄 Vanskelig å bevise at man kjøpte bilen med det forbehold at den hadde kjede, og så har den ikke det likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Dytter!

Skrevet

Så lenge du ikke har det skriftlig ang regreim/kjede så får du la den gå, men å klage på feil opplysning ang årsmodell skal være helt innafor. Faktisk så innafor at en også bør kunne heve kjøpet, så lenge det står i kjøpekontrakt at den skal være en 2015 model.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (3 timer siden):

Så lenge du ikke har det skriftlig ang regreim/kjede så får du la den gå, men å klage på feil opplysning ang årsmodell skal være helt innafor. Faktisk så innafor at en også bør kunne heve kjøpet, så lenge det står i kjøpekontrakt at den skal være en 2015 model.

Ja, det er visst mulig å heve kjøpet siden det regnes som en vesentlig mangel. Liker bilen veldig godt så jeg kommer ikke til å gjøre det, men det er veldig surt med den reima. Fikk det endelig bekreftet fra forhandleren som solgte den som nybil at bilen har reim, men som sagt har jeg det ikke svart på hvitt. Trøsten er at serviceintervallen er mye lenger enn jeg hadde fryktet, i følge første forhandler. 

Lurer på om det er lumpent av meg å sende en mail til forhandleren jeg kjøpte bilen av og be ham bekrefte at bilen har kjede før jeg foretar meg noe annet, rett og slett late som at jeg ikke husker? Da lurer jeg ham jo, men han dobbeltlurte jo meg da jeg kjøpte bilen, enten med eller uten overlegg. Lurer bare på hvor langt det er rimelig å gå for dette? Samboeren min mener det blir for drøyt å forsøke å lure han på den måten, men man skal jo ikke få dårlig samvittighet for å stå på rettighetene sine i en sånn sak, mener i hvert fall jeg. Det er jo en del penger det handler om.

AnonymBruker
Skrevet

Registerkjeder på billige bilere (ikke toyota, honda etc) strekker seg og kan bli ødelagt de også. Like bra med reim på disse.

Anonymkode: 54afc...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Registerkjeder på billige bilere (ikke toyota, honda etc) strekker seg og kan bli ødelagt de også. Like bra med reim på disse.

Anonymkode: 54afc...faa

Det kan skje alle biler i alle prisklasser, men da har man uflaks. Man kan jo si at det er greit å ha kontroll over tilstanden når man har reim og ikke kjede, men ett av kjøpsargumentene for bilen min var jo at den faktisk skulle ha kjede, så jeg føler meg likevel lurt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 13.36):

Vet det, men den er registrert i januar 2014, i tillegg til at det kommer opp at det er årsmodell 2014 når jeg gjør søk på regnr. og chassisnr. hos forskjellige kilder.

Som jeg har forstått det går årsmodell på året den ble registrert for første gang. Så da er den 2014. 
Hvis det kun er noe som ble sagt av selger (registerkjede), blir det ord mot ord, så jeg tviler på at du har en sak.

Anonymkode: e8123...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...