Crazydoglady Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 ja, sliter litt med å bli klok på hva som er riktig. Ønsker ikke å miste muskler, men har en del overskudd på fett. Har slitt med å få i meg nok mat(og rett mat), noe jeg har gjort lenge og som nok er grunnen til at jeg har lagt på meg mye på relativt kort tid. Har tatt meg sammen og endret kostholdet til bedre sammensetning og fler kalorier, men vet ikke om jeg får i meg nok nå heller. Ikke noe mål at vekt raser av, hovedsaken er at jeg får i meg det jeg trenger til å ta vare på kropp og muskler (går mye tur og trener). Prøver å følge 1700 kalorier pr dag, pluss evt det jeg bruker på trening i tillegg. I praksis blir det gjerne et sted mellom knapt 1600 og opp til 2300kalorier spist og mitt daglige forbruk ligger på melom 3000 og 3500, hvileforbrenning 1750. Og proteiner feks, jeg har jo ikke veldig mye mer muskler nå når jeg veier knapt 100kg enn jeg normalt sett har når jeg veier rundt 60 kg. Litt mer, men det er jo bare en brøkdel av den ekstra vekten, så er det da nødvendig regne proteiner utifra nåværende vekt bare fordi man har ekstra fett på kroppen? Og ifht kaloriunderskudd, man bruker jo litt mer når man er tyngre åpenbart, men igjen, alt dette fettet, hvor mye burde man øke på for at kroppen ikke skal tære unødig på muskelmassen mens man går ned i vekt, men heller kvitter seg med fett sakte men sikkert?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Bruk tdeecalculator.net (bruk sedentary) og nåværende vekt, så ser du hvor mye du trenger å spise for å holde deg der du er i dag. Deretter kan du trekke fra kalorier ettersom hvor mye du ønsker å gå ned i vekt hver uke, beregn på nytt med noen kilos mellomrom for å få en oppdatert TDEE. Kalorier forbrent ved trening er forøvrig vanskelig å kalkulere korrekt, så det anbefales ofte å ikke spise tilbake mer enn halvparten av det man har forbrent. Dette er selvfølgelig ved en normal treningsøkt et par ganger i uka og ikke hvis du har et unormalt høyt aktivitetsnivå. Videre er det fint å spise nok proteiner mens man går ned i vekt, du har ganske mye mer muskler i f.eks beina rett og slett fordi kroppen bruker mer energi på å støtte og bære deg og hvis du spiser nok proteiner på vei ned i vekt, vil du beskytte de mest mulig. Det er fint når kroppen forbrenner fett fremfor muskler. Hvis du går altfor raskt ned i vekt kan man også miste håret hvis man ikke får i seg nok proteiner. Et kaloriunderskudd på 500 kalorier per dag vil forøvrig føre til et gjennomsnittlig vekttap på et halvt kilo i uka, det er et trygt mål å sette seg for nå Anonymkode: ebc60...18c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Hvor aktiv er du og hvordan beregner du de «aktive» kaloriene dine? Jeg er 167 cm, 60 kilo og forbrenner 500 kalorier på å løpe en mil/55 min. Kan du ha regnet feil? Anonymkode: 07095...c42
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Litt merkelig tankegang. Det er selvfølgelig mer kritisk for deg å gå ned i vekt (regner med du har fedme når du veier 100 kg) enn å tenke på å "bevare muskelmasse". Realistisk sett så vil du også tape en del muskelmasse når du går ned i vekt, men det er først og fremst fettetlagrene som forsvinner. Kaloriunderskudd er det viktigste, og når du sier du trener så er det ikke noe å tenke på en gang. Anonymkode: d78f2...e67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå