AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #121 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og til tider er det faktisk tragikomisk. TS Anonymkode: edbd1...5df Skal han din ha siste ordet i alt? Blir han stresset når ting ikke blir slik han har sett for seg? Koste hva det koste vil har samboer sin egen plan i hode og når det ikke blir sånn som han har sett for seg ja da blir det et h...... Anonymkode: 49192...5fd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #122 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal han din ha siste ordet i alt? Blir han stresset når ting ikke blir slik han har sett for seg? Koste hva det koste vil har samboer sin egen plan i hode og når det ikke blir sånn som han har sett for seg ja da blir det et h...... Anonymkode: 49192...5fd Absolutt. Uforutsette ting og alt som ikke går som planlagt vipper han av pinnen. Ble nok litt overrasket over meg da. Mulig han trodde jeg skulle bli et lett bytte. Jeg har gitt han endel motstand opp gjennom i form av valg jeg har tatt for meg selv blant annet, noe han har taklet dårlig. TS Anonymkode: edbd1...5df 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #123 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): TS her. Jeg skal begynne å skrive dagbok, ta opp alle krangler(enveiskrangler), og ta vare på meldinger(han sender faktisk ikke så mye skriftlig). Skal også gå inn i en sparefase hvor jeg skal spare så mye som mulig av lønnen min(ikke gift, så han har ikke krav på oppsparte midler). Skal heller ikke bruke en krone ekstra til unødvendig oppgradering av felles hus. Er nødt til å finne en måte å komme ut av dette, men jeg tror jeg må begynne planleggingen noen år før jeg går slik at jeg stiller godt forberedt og kan ta med meg barna. I mellomtiden spiller jeg skuespill. Anonymkode: edbd1...5df Du gjør veldig klokt i å starte planleggingen og gjøre deg klar for å dra. Spar så mye som mulig, gjør klart papirarbeidet slik at det er lett tilgjengelig om du plutselig må dra en dag. Vær forberedt på det. Men noen år, det høres voldsomt lenge ut. Hvor mye kan du ordne på ett år eller to? Du får sikkert ordna mye på den tiden. Et skuespill klarer man bare å holde så så lenge før fasaden sprekker opp. Men å krangle med han er nok nyttesløs. Hvis han vil krangle la han ta en monolog. Jeg kom over en narsissist på tiktok. Han fortalte om tips og triks for å håndtere en som han. Du kan sikkert klare å finne han eller en annen som forteller om slikt der. Søk på narcisist og likende. Anonymkode: 9a1eb...36b 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #124 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sikter til sikkerheten ja. Man kan være tydelig på avstand, eller når man har en plan. Anbefaler alltid voldskartlegging på krisesenteret først, om man har en slik partner. Anonymkode: 141f7...a9b Har tenkt litt og er enig😊. Jeg verken bodde med eller hadde felles barn med min. Det var et satans drama og mareritt, men jeg var aldri redd, hadde forlengst gjennomskuet greia og var endelig tro mot meg selv. Sa klart ifra, ble grensesterk og har kutta alle bånd. «Ny» dame på han og det er jeg sjeleglad for. Samboere og felles barn: viktig med plan og sikkerhetsplan👍 Anonymkode: 69724...271
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #125 Skrevet 2. januar 2022 Det som jeg tenker mye på og som gjør meg veldig nervøs for å bryte er at jeg ikke vet Hvordan han vil reagere! Han har aldri vært voldelig mot meg og heller ikke truet så jeg er egentlig ikke redd for det, men kan han være så syk at han gjør det vanskelig for barna sine fordi de er en del av meg og kommer han til å trakassere meg, melde meg til BV, finne på ting om meg osv? TS Anonymkode: edbd1...5df
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #126 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har tenkt litt og er enig😊. Jeg verken bodde med eller hadde felles barn med min. Det var et satans drama og mareritt, men jeg var aldri redd, hadde forlengst gjennomskuet greia og var endelig tro mot meg selv. Sa klart ifra, ble grensesterk og har kutta alle bånd. «Ny» dame på han og det er jeg sjeleglad for. Samboere og felles barn: viktig med plan og sikkerhetsplan👍 Anonymkode: 69724...271 Hva mener dere med sikkerhetsplan og krisesenter høres jo helt vanvittig ut?! TS Anonymkode: edbd1...5df
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #127 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener dere med sikkerhetsplan og krisesenter høres jo helt vanvittig ut?! TS Anonymkode: edbd1...5df Krisesenter er rett sted. Anonymkode: 5f4ab...92b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #128 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Motargumenter hjelper mot rasjonelle mennesker som krangler fordi de faktisk mener noe er galt. Hva får deg til å tro at gode, rasjonelle motargumenter vil være hensiktsmessig mot en narsissist? Anonymkode: c2005...24b Som jeg skrev de må være gode. Har vokst opp med en får som var ekstrem, og har en mann med litt trekk. Og som sannsynlig hadde vært mye værre om jeg ikke hadde kontrollen. Har hatt noen perioder der han kan være svært hatefulle for det minste lille. Alle, situasjoner, må håndteres forskjellig. Men når de lengre periodene har var en stund, uten hell i å snu skuta til noe positivt. Så har jeg bla sagt, at jeg og du kommer ikke til å bli gamle å grå sammen. Også går jeg. Han er såpass trassen at han gjerne venter i to dager før han spør hva jeg mener. Og da får han grei beskjed om at jeg er klar for å pakke mine eller hans ting og at en av oss må ut, dersom jeg er sekund til må se på sure miner. Jeg bagatelliserer ting han klager på såpass mye at han skjønner til slutt at jeg har rett i at det er teit. Feks jeg er utdannet kokk, og han kan finne på å hyle å kjefte på at han mener jeg vrir opp vaske filla feil, og belære meg hvordan det skal gjøres. Eller fortelle meg hvordan man lager matretter som jeg har lært han. Akkurat som om han har glemt hvem han lærte det av og hva jeg er utdannet til. Å neida her tas ikke alt i negativ kontekst heller, og bruker mye humor, slik at han forstår poenget. Feks begynne å le, når han skal "lære" meg å koke poteter, og si at jeg lurer på om jeg skal gå bort til naboen som er bilmekaniker å lære han å skru litt bil. Også ler jeg godt av det leeenge. Da tør han ikke å gjøre sånt på en stund. Feks kan si til meg at damer ikke kan bruke drill (nedlatende) , når jeg ber om å få låne. Den gjemmer han.... Så da spør jeg når menn begynte å bruke pikken å skru med. Når han klager på alt, så holder jeg på og kronisk forteller hva som er bra med det og hva som kunne ha vært værre. Og der drar jeg den overdrevet langt. Det er kronisk hakking fra han sin side, om jeg gjør den minste lille feil, eller har glemt noe. Så da heter han mr.perfekt. Jeg tror ikke jeg blir gammel og grå med han, for å si det sånn. Anonymkode: 93d3a...749
Crazydoglady Skrevet 2. januar 2022 #129 Skrevet 2. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har funnet ut at dette er utrolig vanskelig. Blir gjerne totalt overkjørt for han bare kjører på med personangrep. Føler ikke jeg kommer til eller får satt han ordentlig på plass. Noen som har noen tips til hvordan man faktisk KLARER å sette en narsissist på plass? Anonymkode: edbd1...5df Spørs vell hvilken relasjon det gjelder? Snakker vi forhold tenker jeg det er vanskelig uten å vrake forholdet i, samme slengen. Snakker vi andre relasjoner så er det vell bare å sette ned foten å ikke la seg bli overkjørt også kan vell den mannen stå igjen å mene akkurat hva han vil uten at det påvirker noen som helst. Endret 2. januar 2022 av Crazydoglady 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #130 Skrevet 2. januar 2022 Kan det være en idé at jeg kontakter en psykolog der jeg kan være åpen med Hvordan jeg har det og få råd derfra i tillegg? Tenker det også kan være greit hvis det blir rettssak. Psykologer kan vel vitne. TS Anonymkode: edbd1...5df 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #131 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som jeg tenker mye på og som gjør meg veldig nervøs for å bryte er at jeg ikke vet Hvordan han vil reagere! Han har aldri vært voldelig mot meg og heller ikke truet så jeg er egentlig ikke redd for det, men kan han være så syk at han gjør det vanskelig for barna sine fordi de er en del av meg og kommer han til å trakassere meg, melde meg til BV, finne på ting om meg osv? TS Anonymkode: edbd1...5df Harda fakta: Ja, det kan så absolutt skje. Er alternativet å bli bedre? Aldri. Du ender garantert opp fullstendig nedkjørt og kokt i nøtta der du tviler på egen virkelighet, deg selv osv. Manipulasjonen og ødeleggelsene er ALLTID større om du blir enn om du går. Det er bare et spm om to onder, velge den beste av dårlige. Anonymkode: 69724...271 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #132 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være en idé at jeg kontakter en psykolog der jeg kan være åpen med Hvordan jeg har det og få råd derfra i tillegg? Tenker det også kan være greit hvis det blir rettssak. Psykologer kan vel vitne. TS Anonymkode: edbd1...5df Jeg ville heller gått for krisesenteret. De er utrolig mye bedre på slike ting som dette. Anonymkode: 5f4ab...92b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #133 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville heller gått for krisesenteret. De er utrolig mye bedre på slike ting som dette. Anonymkode: 5f4ab...92b Men det er jo for kvinner der det er snakk om liv og helse. Har de tid til slike ting som dette? Anonymkode: edbd1...5df
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #134 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det være en idé at jeg kontakter en psykolog der jeg kan være åpen med Hvordan jeg har det og få råd derfra i tillegg? Tenker det også kan være greit hvis det blir rettssak. Psykologer kan vel vitne. TS Anonymkode: edbd1...5df Ja men hva tenker du han skal vitne om som du ikke kan si selv? Han kan ikke si ETT ord om hvordan din mann er eller uttale seg om deres situasjon så lenge det bare er deg han behandler. Anonymkode: c0db6...5c4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #135 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener dere med sikkerhetsplan og krisesenter høres jo helt vanvittig ut?! TS Anonymkode: edbd1...5df Altså, om han virkelig er narsissist så er det ikke vanvittig i det hele tatt. Men om han bare er en vanlig drittsekk kan det være det. Ingen av oss kan vite det, men det er bedre å være sikker, ikke sant? Anonymkode: 141f7...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #136 Skrevet 2. januar 2022 Det eneste du kan gjøre er å forlate han. Vært gjennom det samme selv. Selvfølgelig kan du la vær å vise følelser, men dette vil være umulig for deg å holde på sikt. Dessuten om han mister sin forsyning (dine reaksjoner/følelser), så vil han finne en ny kilde. Være utro bak din rygg og i siste ende forlate deg. Du tror du er sterk nok til å takle han, men du blir gradvis nedbrutt. Han vil også være narsissist overfor deres barn, men han vil klare å skjule det. Blir du, vil du ødelegge livet til deg og barna. Går du, vil du kunne bygge deg opp igjen og være støtten barne vil trenge. For det vil de trenge. Du har fått barn med en narsissist og må ta konsekvensene på best mulig måte med å gå Anonymkode: 18496...e95 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #137 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo for kvinner der det er snakk om liv og helse. Har de tid til slike ting som dette? Anonymkode: edbd1...5df Seriøst? Dette ER liv og helse for barna dine. Du er moren deres. Deres helse er ditt ansvar. Anonymkode: 5f4ab...92b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #138 Skrevet 2. januar 2022 det eneste som funker er å være tydelig, bestemt og si så lite som mulig for å ikke gi mulighet til. at han skal vri argumenter til hans vinning. Eks "det vil jeg ikke." han:hvorfor ikke? "fordi jeg ikke vil det". Anonymkode: 59ce2...89f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #139 Skrevet 2. januar 2022 Jeg svarer i tråden under forutsetning at ts gir korrekte opplysninger, dvs at mannen har narsisistisk personlighetsfirstyrrelse eller er skadelig høy på narsissisme. (ja, noen mennesker er bare drittsekker men her svarer jeg under forutsetning at ts forteller oss det riktige). - Gode motargumenter hjelper dersom krangelen oppstår pga en reell uenighet. Det er ikke helt tilfellet ved narsisistisk raseri. Narsissisten vil aldri si at du har jammen meg rett, her må jeg endre mening. En krangel med en narsissist handler ikke om det rasjonelle, men om deres narrativ. Gode motargumenter fører kun til endring i narrativ. - En narsissist vil svartmale deg for andre. Historiene de forteller om deg vil trolig være faktuelt NESTEN korrekte, men fortalt gjennom deres vinkling og narrativ. Og de kan være UHYRE overbevisende i din fremstilling. - Enhver tjeneste narsissisten gjør deg vil gå inn i regnskapet, og vil huskes for all fremtid. Alt som går i narsissistens favør telles omhyggelig med. Det du gjør føres ikke inn. - Alle andre er idioter, dersom noe går galt. Narsissisten ser på det som den største selvfølge at alt går slik som de har tenkt. Jeg vet ikke om de egentlig har noen plan om å ødelegge for andre eller om de kun er ute etter å fremme eget narrativ. - Alt går veldig bra, helt til noe ikke går bra. Passer ikke planene dere hadde lagt med noe gøy som dukket opp? Da må du selvsagt være parat til å endre planer umiddelbart. Barna er verdens beste til de trasser eller får egne meninger. Jobben er super helt til han ikke mestrer den eller kommer i en konflikt. Osv. Jeg tror virkelig motargumenter med eller uten humor er veien å gå. Jeg ville voktet meg vel for å skape en situasjon hvor narsissisten taper ansikt eller blir ydmyket. Gitt at dette faktisk ER narsissisme, kan du ikke sette ham på plass eller vinne. Det eneste du kan gjøre er å oppsøke hjelp (gjerne psykolog eller helst krisesenter!) og komme deg bort. Få hjelp og støtte til å sette grenser, og til holde på grenser. Anonymkode: c2005...24b 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #140 Skrevet 2. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror virkelig IKKE motargumenter !!!! Anonymkode: c2005...24b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå