Gå til innhold

Kvinnelig fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå en mannlig fastlege, aldri vært hos han og han er sikkert flink, men jeg vil bytte til kvinnelig ettersom jeg selv er kvinne og ville vært mer komfortabel med kvinnelig lege. Men det finnes jo ingen ledige kvinnelige fastleger her! :sur:

Er det det dere som har stukket av med alle de kvinnelige legene, eller?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mannlig fastlege - og er veldig fornøyd med han!

Skrevet

*rekker opp en hånd*

:sjenert:

Har lest at i de store byene gikk innvandrerne først i "kvinnekøen" fordi de ofte ble nektet å gå til mannlig lege av mannen sin. Vet ikke om det faktisk stemmer men...

Skrevet

Jeg skønner ikke hvorfor en absolutt MÅ ha en kvinnelig lege.

En lege er da en lege, uansett kjønn. Spiller virkelig kjønn noen rolle da?

Skrevet

Jeg har trøbbel med GU hos menn. Tror det ville hindret meg i å sjekke meg så ofte som jeg burde.

Skrevet
Jeg har trøbbel med GU hos menn. Tror det ville hindret meg i å sjekke meg så ofte som jeg burde.

Kan du ikke få sjekket hos jordmor. Det gjør jeg.

Skrevet

Ok.

Om det ligger noen "større" psykiske årsaker til det, så skjønner jeg det jo. Men man går da til fastlegen for andre ting enn GU, og har man mannlig fastlege, så kan man nekte GU hos ham, og få henvisning til en kvinnelig gyn.

Så jeg skjønner ikke at bare GU-delen gjør at man MÅ ha kvinnelig lege

Skrevet
Kan du ikke få sjekket hos jordmor. Det gjør jeg.

Er ikke gravid da :sjenert:

Men har foreløpig kvinnelig fastlege.

Skrevet
*rekker opp en hånd*

:sjenert:

Har lest at i de store byene gikk innvandrerne først i "kvinnekøen" fordi de ofte ble nektet å gå til mannlig lege av mannen sin. Vet ikke om det faktisk stemmer men...

dette har jeg lest og..

greit nok dersom de har hatt den legen i flere år før fastlegeordningen kom.. men dersom de går foran andre som har hatt den legen lenger enn dem pga av at de er innvandere så blir det feil synes jeg..

har selv mannlig fastlege.. men har aldri vært hos han--(er sjelden syk)

og den dagen jeg blir gravid satser jeg på å gå de fleste kontrollene hos ei kvinnlig jordmor trur jeg

Gjest (Ursula)
Skrevet

Jeg er nok en av dem som bruker kvinnelig lege, ja.

Jeg har hatt mannlig lege tidligere, men ønsker nå å benytte meg av en lege av samme kjønn, da jeg mener at enkelte ting er det greiere å snakke med en av samme kjønn om, da det ikke alltid kan være så lett for en mann- selv om han er lege, å sette seg inn i enkelte "kvinneproblemer"

Skrevet
Er ikke gravid da :sjenert:

Men har foreløpig kvinnelig fastlege.

Ikke-gravide kan også få tatt sjekk hos jordmor.

Skrevet

Jeg har kvinnelig fastlege.

Det re egentlig litt tilfeldig.

Jeg hadde mannlig lege før, men flytte. Da valgte jeg en kvinne, litt fordi jeg ville ha en knvinne men også firdo hun var ledig, og hadde kontor i nærheten av hvor jeg bor. Denne legen fikk et barn, og valgte å slutte ve praksisen. Jeg ble derfor øverført til den legen som tok over for henne. Det er også en kvinne, men det er jo tilfeldig, jeg tviler på at de søkte etter en kvinnlig lege til stillingen (det er vel ikke lov?)

Uansett vurderer jeg å bytte lege nå, for jeg er kke helt fornøyd med denne legen, og dessuten synes jeg ikke lenger kontoret ligger praktisk plassert, så jeg vurderer altså å bytte (men venter nok litt, siden jeg planlegger å flytte i løpet av det neste året) a bklir det nok en mann, for det re nesten ikke kvinnlige leger som er ledige. Og det er greit for meg altså. Da blir det en ledig plass hos kvinnlig lege i Begen, som noen kan overta :)

Skrevet

Jeg har mannlig fastlege, men har gått til GU både hos kvinnelig og mannlig lege før. For meg var det ett fett hvilket kjønn legen har. De har den samme profesjonaliteten, og GU er for de sikkert akkurat det sammen som en hvilken som helst annen prosedyre.

Men, når jeg har sagt det...jeg skjønner at alle ikke er like komfortable med å gå til mannlige leger for å ta GU.

Skrevet

Jeg føler meg mest komfortabel hos kvinnelig lege.

Har hatt mannlig lege før, og var ikke særlig fornøyd med det, derfor valgte jeg en kvinnelig lege denne gangen. Og har ikke angret et ekund!

Ikke-gravide kan også få tatt sjekk hos jordmor.

Kan man? Jeg vet iallefall at hos gynekologen her i byen så må man ha født (eller hatt komplikasjoner) for å komme til han. Han er svært populær!

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har kvinnelig lege fordi jeg føler meg mest komfortabel med det på de fleste felt.

Skrevet

Jeg har mannlig lege og er veldig fornøyd med det. De kvinnelige legene jeg har vært til har vært så hardhendte.

Skrevet

Jeg har også kvinnelig fastlege, hatt det de siste årene...

Men har ikke noe imot å gå til en mannlig lege, det må jeg bl.a nå under graviditeten, på helsestasjonen.

Skrevet

Jeg er glad for at min er mann jeg. Har ikke hatt han mer enn 2 år, men synes det er greit å gå til en som ikke er så "brutal" som min forrige kvinnlige lege var, spsielt når det gjelder GU.

Men det er da store forskjeller på alle leger - uansett kjønn :)

Skrevet

Jeg har også mannlig fastlege, og kunne overhodet ikke tenke meg en kvinnelig lege. Det føles faktisk mye mer rart og unaturlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...