Gå til innhold

Sette inn 200 k på fond og bruke evt forjeneste førtløpende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har greie på dette?

Har lyst å sette 200.000 kr på fond for så å bruke eventuell fortjeneste fortløpende. Noen som har kunnskap om dette og eventuelle fallgruver? 

Anonymkode: 0b5d9...2ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med fortløpende? Det er ikke akkurat noe formue i avkastning.. 

Anonymkode: c4364...32d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da er nok ikke fond det beste. Det tar nesten en uke å selge fond og det kan gå ned op ei uke.

Anonymkode: c6baf...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Fond egner seg best for langsiktig sparing. Skal du ta ut penger fortløpende vil du sannsynligvis tape på å spare i fond.

Anonymkode: 6b430...e70

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du må lese deg litt opp på fond, hvordan det fungerer og forventet avkastning 😊

Anonymkode: f7a84...d45

AnonymBruker
Skrevet

Mener ikke fortløpende som ukentlig. Men satte 5000 kr inn på ett type fond for 2 mnd siden. Her har jeg nå fortjeneste på 10 %. Hadde jeg den gang satt inn 200K ville jeg nå kunne tatt ut noe av forjenesten som da ville vært 20.000 kr. Vet selvfølgelig at det skal betales skatt ol, og at det selvsagt vil gå både opp og ned, men i teorien er det mulig? Bedre enn å ha 200 K på sparekonto???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener ikke fortløpende som ukentlig. Men satte 5000 kr inn på ett type fond for 2 mnd siden. Her har jeg nå fortjeneste på 10 %. Hadde jeg den gang satt inn 200K ville jeg nå kunne tatt ut noe av forjenesten som da ville vært 20.000 kr. Vet selvfølgelig at det skal betales skatt ol, og at det selvsagt vil gå både opp og ned, men i teorien er det mulig? Bedre enn å ha 200 K på sparekonto???

Så lenge du tåler å evnt miste de 200k så

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du tåler å evnt miste de 200k så

Men i fond skal det godt gjøres å miste pengene. Man må evt da ha de inne så lenge at det tar seg opp igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bedre enn å ha de på sparekonto absolutt, men mine fond har stått og spølt i siden oktober nå. Typ er 20k I pluss en måned og 13k i pluss noen dager etter. Det faller ganske fort når det først faller og mtp at det fort tar en uke å kjøpe seg ut så er fallhøyden ganske stor der. Og tar du ut overskuddet og pengene faller så vil det ta mye lengre tid å komme seg opp igjen om du skal ha det målet og ikke putte inn penger jevnlig. Den eneste grunnen til at jeg har penger i pluss nå etter fallet i høst er fordi jeg puttet inn penger i bunn aktivt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fond er en risiko. Sparekonto ikke. Risiko gir mulighet for vinn og tap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i fond skal det godt gjøres å miste pengene. Man må evt da ha de inne så lenge at det tar seg opp igjen. 

Nja. Du burde spare aktivt og jevnlig for å få pengene til å vokse igjen om de synker. Du trenger overskuddet i fondet for å ta unna for nedgangen. Tar du ut overskuddet så tar du også bort renters rente som hjelper deg å bygge opp igjen etter fall. Du klipper basicly av fallskjermen din ved å ta ut overskuddet og amputerer derfor mulighetene for vekst.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at hvis du setter inn 200k og tar ut overskuddet og fondet taper seg 15% slik det fort kan gjøre i en dupp (denne høsten feks) så må det stige ca 18% før du er tilbake på 0 igjen. 18% er 8% mer enn historisk forventet avkastning og historisk sett ville det tatt deg nesten 2 år bare å havne i 0 med den metoden du beskriver. Du er avhengig av å beholde overskudd et inne for å ha muligheten til å tjene det inn igjen. Det funker ikke sånn at du bare kan høste, du må også så. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at du må skatte når du tar ut gevinst...

Anonymkode: a12de...b8d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hele poenget med fondsparing er at du i flere år skal kunne følge svingningene i markedet nettopp fordi du ikke vil klare å time kjøp og salg.

Problemet som kan oppstå når du begynner å ta ut kortsiktige gevinster med fondsparing er at du med stor sannsynlighet bommer når du skal inn i markedet igjen og da mister du muligheten til å følge en evt opptur. Du må også ta høyde for dager med forsinkelser fra den dagen du selger eller kjøper.

Dersom du ønsker kortsiktig gevinster så bør du heller lese deg opp på aksjer og starte med å kjøpe i de litt mer tyngre eller solide selskapene som viser til gode kvartalsrapporter. Da kan du kjøpe og selge aksjer til den eksakte kursen som er optimal for deg.

Endret av klondrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...