Gå til innhold

Når hode ikke henger med, når stoppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hodet mitt henger ikke med på vektnedgangen, selv om jeg har brukt lang tid, å har holdt vekten en stund.

Startet på 74 kilo mars 19, veier nå 54 kilo. Er 160 cm. høy. Har på forhånd sett for meg rundt 52- 54 kilo. Men når jeg ser i speilet så ser jeg bare den samme som ved 74 kilo, å jeg føler meg fortsatt tung i kroppen og tykk rundt låra. 

Jeg har trent masse ved nedgangen, så har fått muskler også, ikke bare gått ned i vekt.

Skummelt dette med at hodet ikke henger med eller ser det samme kanskje. Ser på andres bilder at jeg ser slankere ut. Men ikke så ofte jeg ser slike bilder 😅

Flere som har opplevd dette? Tok det lang tid å se vektnedgangen?

Eller handler det om at man aldri blir fornøyd..?

Anonymkode: ca113...4b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg gikk ned 40 kilo i 2013, og jeg ser ikke forandringen. Gikk fra 120 til 80 kg (er 180 høy) og ser fortsatt ei "dundre" når jeg ser meg i speilet, uansett. Det går ikke over hos meg, så jeg må bare tenke at BMI er normal og da må jeg forholde meg til det. Anbefaler å bare gi seg når du har nådd målet du har satt deg og håpe at hodet følger etter med tiden 😊

Godt jobba da 💪

Anonymkode: 078b2...7e5

AnonymBruker
Skrevet

Skummelt. Det det det som er spiseforstyrrelser

Anonymkode: 8ff61...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg gikk ned 40 kilo i 2013, og jeg ser ikke forandringen. Gikk fra 120 til 80 kg (er 180 høy) og ser fortsatt ei "dundre" når jeg ser meg i speilet, uansett. Det går ikke over hos meg, så jeg må bare tenke at BMI er normal og da må jeg forholde meg til det. Anbefaler å bare gi seg når du har nådd målet du har satt deg og håpe at hodet følger etter med tiden 😊

Godt jobba da 💪

Anonymkode: 078b2...7e5

Takk, å takk for svar! ☺

Utrolig bra jobbet av deg 👏👏

Ja man må kanskje bare forholde seg til tallene rett og slett.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det må det vel ikke være?

Har googlet litt, å det virker ganske vanlig dessverre.

Det går jo begge veier. Ikke alltid man ser st man har lagt på seg heller.

Derfor jeg tenkte høre hvordan andre opplever det, å om noen har funnet en måte å "overbevise" seg selv på 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned mellom 15-20 kg. Når jeg føler meg like tykk som før, så tar jeg på meg buksa og genseren jeg brukte mest på det tykkeste, da må jeg le litt og skjønner at jeg absolutt har blitt tynnere 😊

Anonymkode: fddf3...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må det vel ikke være?

Har googlet litt, å det virker ganske vanlig dessverre.

Det går jo begge veier. Ikke alltid man ser st man har lagt på seg heller.

Derfor jeg tenkte høre hvordan andre opplever det, å om noen har funnet en måte å "overbevise" seg selv på 😊

Når man har gått ned 20-30 kg og har blitt skikkelig tynn, og likevel ser seg selv som feit i speilet så har de utviklet seg til spiseforstyrrelse der man har en vrangforestilling av sitt eget utseende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 11.11):

Neida, dersom det er uttalt kalles det Body Dysmorphia. Det er ofte tilstede ved spiseforstyrrelse også, men spiseforstyrrelse er noe mye mer omfattende. Men det er absolutt fint at hun er obs på at hun føler det slik. Så kan hun jobbe med å stole på vekten.

Anonymkode: fd592...213

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør stoppe nå. Du er på målvekt. Og så ville jeg ha fått en time for å prate med noen, for jeg tror du kan ha fått et litt forvrengt syn på egen kropp. Ta tak i det :)

Anonymkode: 45163...755

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg er godt kjent med body dysmorphia. Skulle til å si omvendt, men egentlig er det nøyaktig det samme. Jeg så aldri en overvektig person i speilet da jeg var 15 kg større. I mitt hode var jeg et prakteksempel på hvor tullete BMI er for jeg var jo ikke tjukk en gang selv om BMI sa fedme. Og det er det som gjør at jeg torpederer vektnedgangen. Jeg har gått ned nesten 15 kg, og er "bare" overvektig, men syns jeg ser alt for tynn ut, så sliter med å gå ned mer 😞 

Det er utrolig vanskelig når hodet ikke henger med. For meg så hjelper det å slutte å være så subjektiv, for jeg har jo body dysmorphia, og stole på objektive kriterier. Anbefaler det samme for deg. Du er nå normalvektig. Stol på vekten, ikke på speilbildet. 

Anonymkode: 9acbe...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv gått ned over førti kilo og det som hjalp for meg var å stoppe opp og rett og slett øve på å tillate meg selv tanken om at jeg har en normalt stor kropp nå. Den tok tid, men da fikk jeg en helt annen indre ro og et helt nytt forhold til den nye kroppen.

Anonymkode: d14b5...d9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...