Gå til innhold

Får forsikringsselskaper automatisk tilgang til pasientjournaler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tilfeldigvis inne på helsenorge.no for å sjekke prøvesvar for noen uker siden(På covid test), og gikk samtidig inn i pasientjournalen min.

På tilgangsloggen hvor det står hvem som har vært inne og sett på journalen min, så står det at noen har vært der og registert "Bestilling av dokumenter fra offentlige/juridiske instanser eller forsikringsselskap". Datoen for når vedkommende hadde vært inne var i slutten av mai i fjor.

Jeg jobbet i et års engasjement i en barnehage i kommunen her frem til i sommer, og fikk i august et brev i Digipost om at jeg var meldt ut av kommunens "Gruppelivforsikring", da jeg ikke lenger hadde jobb i kommunen. Er det da dette forsikringsselskapet som i så fall har bedt om innsyn i journalen min? Kan ikke huske å ha samtykket til innsyn, men det skjer kanskje automatisk når man søker om ny forsikring? Der er arbeidsgiver som har søkt forsikring for meg vil jeg tro

Jeg har ikke hatt kontakt med andre offentlige instanser utenom dette, og har heller ikke vært hos legen på flere år, så kan ikke skjønne at det kan være noe annet.

Anonymkode: 952a2...4cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har vært borti dette?

AnonymBruker
Skrevet

???

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det. Gruppelivsforsikringen får du/betaler du for uansett. Det er ikke før du  har krav om utbetaling fra dem at de sjekker deg. Dvs om du har Gruppelivsforsikring men du har et helseproblem fra før og dette helseproblemer utvikler seg til at du blir ufør så får du ingenting. Selv om du betaler på forsikringen. De trenger ikke bruke tid på å sjekke deg før du har et krav.  Derfor tror jeg ikke det er de som har sjekket deg. 

Annen forsikring eller helseforetak du har hatt time ved kanskje? 

Anonymkode: 283bd...47f

AnonymBruker
Skrevet

De må ha skriftlig fullmakt for å se i journalen din.

Anonymkode: 4fabe...290

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror ikke det. Gruppelivsforsikringen får du/betaler du for uansett. Det er ikke før du  har krav om utbetaling fra dem at de sjekker deg. Dvs om du har Gruppelivsforsikring men du har et helseproblem fra før og dette helseproblemer utvikler seg til at du blir ufør så får du ingenting. Selv om du betaler på forsikringen. De trenger ikke bruke tid på å sjekke deg før du har et krav.  Derfor tror jeg ikke det er de som har sjekket deg. 

Annen forsikring eller helseforetak du har hatt time ved kanskje? 

Anonymkode: 283bd...47f

Jeg har livsforsikring hos Nordea Liv, men den ble tegnet for flere år siden, så synes det er rart om de skulle be om journalinnsyn nå?

Har ikke hatt time hos noe annet helseforetak på flere år. Sist gang jeg var hos legen var i 2017. Synes hele greia virker rar. Og det et jo en omstendelig prosess å få vite hvem som har sjekket journalen. Man må jo sende søknad om å få vite det til helseforetaket og hele pakka. Likevel kjenner jeg at jeg blir litt paranoid av å ikke vite det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De må ha skriftlig fullmakt for å se i journalen din.

Anonymkode: 4fabe...290

Må forsikringsselskapene det? Har googlet litt, og flere steder står det at man samtykker til journalinnsyn ved tegning av ny forsikring?

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil jeg og gjerne vite. Om man samtykker til journalinnsyn ved tegning av forsikring, er det da via fastlege? Gir denne informasjon eller går forsikringsselskap på mystisk vis sugerør inn i din helsenorge og pasientjournal? Her ligger ofte ikke epikriser og journalnotat fra sosialister i feks psykiatri. Som jo er utslagsgivende mht forsikring. Da må vel fastlege være «talerøret» for din journal/helse og forsikringsselskapet? 

Anonymkode: 69422...6b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette vil jeg og gjerne vite. Om man samtykker til journalinnsyn ved tegning av forsikring, er det da via fastlege? Gir denne informasjon eller går forsikringsselskap på mystisk vis sugerør inn i din helsenorge og pasientjournal? Her ligger ofte ikke epikriser og journalnotat fra sosialister i feks psykiatri. Som jo er utslagsgivende mht forsikring. Da må vel fastlege være «talerøret» for din journal/helse og forsikringsselskapet? 

Anonymkode: 69422...6b7

Fant ut nå at det neppe har noe med forsikringer å gjøre. Kona hadde akkurat samme registrering på sin tilgangslogg, gjort 5 dager etter meg av samme person som hos meg. Står noe med fjernarkiv eller noe. Tipper bare at journalen ble sendt til et sted for arkivering eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er nei. Du må samtykke til å gi innsyn og oppgi navn på fastlegen din når du tegner ny personforsikring. Du har ikke noe valg om du skal ha den, derav informasjonen om at forsikringsselskapene kan kreve det, men sier du nei så kan de ikke få innsyn. Da får du heller ikke forsikring. Så nei, de kan ikke bare ta seg til rette om man ikke ønsker det.

Ser at TS har fått svar, men ville bare oppklare.

Mvh forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 34700...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et familiemedlem av meg var i en alvorlig ulykke og var borte fra jobb i 6 måneder. Etter det var hen tilbake i full jobb. Da krevde forsikringsselskapet fullt innsyn i journal, mange år bakover. Det sa mitt familiemedlem nei til. De fikk bare innsyn i det tilknyttet ulykken.

Anonymkode: ccb82...06e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...