Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietaker sa opp for 2 måneder siden, med 3mnd oppsigelsestid. 

Ikveld fikk jeg en telefon fra leietaker om at hun KANSKJE likevel ikke vil flytte ut. Vi ønsker ikke å la henne bli boende, da det har vært mye styr med henne. 

Hun har alltid betalt i tide (moren betaler for henne), men hun er hjelpeløs. Hun skaffet seg hund kort tid etter hun flyttet inn, men hun har aldri tid til hunden. Jeg bruker mer tid på hunden hennes, og vi har måttet lære henne å vaske klær. Jeg føler at vi har fått et barn til i huset. Hun er så hjelpeløs at vi ikke tør å la huset stå tomt når hun er hjemme, for vi er redd for at det brenner ned. Vi har hatt en episode. 

Så vi ble veldig lettet da vi fikk en skriftlig oppsigelse, men nå har hun ombestemt seg. Siden jeg ofte er i hybelen for å lufte hunden, kan jeg se at hun ikke har begynt å pakke enda. Selv om vi sier nei, er jeg redd for at hun vil nekte å flytte ut. Tanken gjør meg søvnløs. Hva kan vi gjøre om hun nekter? Bytte lås etter oppsigelsestiden går ut? Jeg ønsker helst at dette skjer etter lovverket. 

Hjelp! 

Anonymkode: 26192...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har levert oppsigelse skriftlig og kan ikke trekke denne tilbake. Hun MÅ ut. Det er rett og slett ingen kontrakt lenger mellom dere.

Hvis hun ikke flytter ut frivillig må du begynne med utkastelse. Les mer.om dette hos politiet https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/

Hvis dere vil kan dere gi henne en ny kontrakt og signere denne. Men jeg tipper dere ønsker å finne noen nye leietakere.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Gjest5656 skrev (13 minutter siden):

Hun har levert oppsigelse skriftlig og kan ikke trekke denne tilbake. Hun MÅ ut. Det er rett og slett ingen kontrakt lenger mellom dere.

Hvis hun ikke flytter ut frivillig må du begynne med utkastelse. Les mer.om dette hos politiet https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/

Hvis dere vil kan dere gi henne en ny kontrakt og signere denne. Men jeg tipper dere ønsker å finne noen nye leietakere.

Nei, vi ønsker ikke å ha henne lenger enn ut oppsigelsestiden. 

Vet du om det vil ta tid før vi får henne ut om hun ikke flytter innen oppsigelsestiden?

Jeg frykter hun ikke vil gjøre det lett for oss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, vi ønsker ikke å ha henne lenger enn ut oppsigelsestiden. 

Vet du om det vil ta tid før vi får henne ut om hun ikke flytter innen oppsigelsestiden?

Jeg frykter hun ikke vil gjøre det lett for oss. 

Da må dere gå via namsmannen og da kommer det lit an på hvor mye disse har å gjøre. Men ta kontakt med namsmannen første dagen etter at hun skulle vært ute, slik at de sender henne et varsel omgående. Da bør det ikke ta så lang tid. De fleste får veldig kalde føtter når de mottar et brev derifra og flytter frivillig. Hvis ikke så kan prosessen ta et par-tre måneder.

Men gi aldri uttrykk for at hun kanskje kan fortsette å bli boende, for da kommer hun til å bruke det for alt det er verdt.

Anonymkode: 777f6...21b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da må dere gå via namsmannen og da kommer det lit an på hvor mye disse har å gjøre. Men ta kontakt med namsmannen første dagen etter at hun skulle vært ute, slik at de sender henne et varsel omgående. Da bør det ikke ta så lang tid. De fleste får veldig kalde føtter når de mottar et brev derifra og flytter frivillig. Hvis ikke så kan prosessen ta et par-tre måneder.

Men gi aldri uttrykk for at hun kanskje kan fortsette å bli boende, for da kommer hun til å bruke det for alt det er verdt.

Anonymkode: 777f6...21b

Tusen takk for svar. 

3 måneder extra kan vi forberede oss mentalt på, men det kan bli tøft for jeg tror det har klikket for henne da vi sa at oppsigelsestiden gjelder.

Hun fikk besøk omtrent samtidig som jeg opprettet tråden og de har røyket marihuana til 09 idag. Det har aldri skjedd før, men det virker som hun vil straffe oss. 

Jeg gikk tur med hunden hennes igår kveld og den har ikke vært ute idag. 

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar. 

3 måneder extra kan vi forberede oss mentalt på, men det kan bli tøft for jeg tror det har klikket for henne da vi sa at oppsigelsestiden gjelder.

Hun fikk besøk omtrent samtidig som jeg opprettet tråden og de har røyket marihuana til 09 idag. Det har aldri skjedd før, men det virker som hun vil straffe oss. 

Jeg gikk tur med hunden hennes igår kveld og den har ikke vært ute idag. 

Røyke marihuana for og straffe dere, hvordan ? Hun ødelegger jo bare for seg selv, men hvis hun ikke røyker til vanlig kan hun ha blitt tilbudt av besøket som hjelp i en stresset situasjon ( altså hun klikka ) du kan jo si at du kontakter politiet hvis hun gjør det igjen.  

hun høres jo ut som hun trenger hjelp på mange måter, uten at det er ditt ansvar. Har du kontakt med foreldrene som betaler leia? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville kontaktet foreldrene hennes og forklart at oppsigelsestiden gjelder og at dere kommer til å forfølge denne rettslig dersom hun ikke flytter frivillig.

Men TS, det er ingen som bor i hybel som pakker før de må. Dette fordi det blir for trangt med kasser stående rundt omkring. Sist jeg flyttet fra hybel begynte jeg forsiktig å pakke fredagen, og la all innsats i mandagen. For noe annet var ikke mulig mens jeg samtidig bodde der. Så det at hun en måned før oppsigelsestiden utløper ikke har pakket betyr ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (20 minutter siden):

Røyke marihuana for og straffe dere, hvordan ? Hun ødelegger jo bare for seg selv, men hvis hun ikke røyker til vanlig kan hun ha blitt tilbudt av besøket som hjelp i en stresset situasjon ( altså hun klikka ) du kan jo si at du kontakter politiet hvis hun gjør det igjen.  

hun høres jo ut som hun trenger hjelp på mange måter, uten at det er ditt ansvar. Har du kontakt med foreldrene som betaler leia? 

For vi har det skrevet i kontrakten/annonsen at røyking i hybelen er kontraktsbrudd. Hun vet at vi misliker røyking. 

Jeg sendte melding til moren og har ringt. Hun har ikke gitt lyd fra seg. Normalt er det hun som ringer meg 2-3 ganger i uken. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For vi har det skrevet i kontrakten/annonsen at røyking i hybelen er kontraktsbrudd. Hun vet at vi misliker røyking. 

Jeg sendte melding til moren og har ringt. Hun har ikke gitt lyd fra seg. Normalt er det hun som ringer meg 2-3 ganger i uken. 

TS

Hadde lett ringt politiet på henne, for å styrke saken deres enda bedre. 

Har dere funnet ny leietaker enda, for da hadde jeg sagt at hun blir pliktig til å betale for der denne personen må bo, om hun ikke er ute i tide 😅

Anonymkode: c0a37...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (20 minutter siden):

Jeg ville kontaktet foreldrene hennes og forklart at oppsigelsestiden gjelder og at dere kommer til å forfølge denne rettslig dersom hun ikke flytter frivillig.

Men TS, det er ingen som bor i hybel som pakker før de må. Dette fordi det blir for trangt med kasser stående rundt omkring. Sist jeg flyttet fra hybel begynte jeg forsiktig å pakke fredagen, og la all innsats i mandagen. For noe annet var ikke mulig mens jeg samtidig bodde der. Så det at hun en måned før oppsigelsestiden utløper ikke har pakket betyr ingenting.

Takk, jeg håper du har rett. 

Sånn som jeg kjenner henne, er hun en somlekopp, så jeg er redd for at hun ikke vil klare å rekke å pakke alt innen fristen. Hybelen er på 60kvm med to soverom. Hun har så mye ting. 

Har jeg lov til å bytte lås den dagen oppsigelsestiden går ut, enten hun har flyttet ut sakene sine eller ikke? 

TS

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Jeg skjønner det, men kontraktsbrudd gagner jo ikke henne. Dere misliker røyking ja, men det hun har gjort er jo ulovlig uansett hva dere liker/ misliker. 
Så dumt ikke moren svarer da. Du må jo egentlig ikke bare vente og se om hun flytter ut når hun skal egentlig, men røykingen kan du få slutt på om dere plages av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du også burde melde fra om denne stakkars hunden?

Anonymkode: f7a3c...642

• Liker 9
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn som jeg kjenner henne, er hun en somlekopp, så jeg er redd for at hun ikke vil klare å rekke å pakke alt innen fristen. Hybelen er på 60kvm med to soverom. Hun har så mye ting. 

Har jeg lov til å bytte lås den dagen oppsigelsestiden går ut, enten hun har flyttet ut sakene sine eller ikke? 

TS

Har hun inntekt, siden foreldrene betaler? Betalt depositum ? Du kan ikke bytte lås på dagen nei. 
akkurat det at hun er en somlekopp og ikke har begynt og pakke ennå, ville jeg ikke tenkt på. Tror de færreste begynner og pakke i en hybel, selvom det er en stor hybel, en måned før de flytter. Ofte får en hjelp også, til pakking, utflytting og vask. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

,,, og da er det Politiet du skal ringe.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Du kan ikke bare bytte lås, nei. Så om hun somler eller nekter eller hva som helst så er det ikke gjort over natten å gjøre noe med det, men  man kan ta det rettens veg og i så måte får man de jo ut før eller siden, spesielt når hun har levert oppsigelse.

Om hun røyker marihuana inne eller på tomta så ringer du politiet.

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS

I så fall er ikke dette noen hybel. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje du også burde melde fra om denne stakkars hunden?

Hunden ble sluppet ut via verandadøren  glad og lykkelig. 

Den er i fin form og får mat av meg, så sånn sett er den en glad og frisk hund. Jeg skal høre med moren om de kan ta vare på hunden, for hun har aldri gått tur med hunden. Enn så lenge passer jeg godt på den. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (13 minutter siden):

Har hun inntekt, siden foreldrene betaler? Betalt depositum ? Du kan ikke bytte lås på dagen nei. 
akkurat det at hun er en somlekopp og ikke har begynt og pakke ennå, ville jeg ikke tenkt på. Tror de færreste begynner og pakke i en hybel, selvom det er en stor hybel, en måned før de flytter. Ofte får en hjelp også, til pakking, utflytting og vask. 

Takk.

Vi har depositumskonto og leien er det moren som betaler. 

Da skal jeg ikke bytte lås og holde ut til hun flytter ut. 

Vi har ikke funnet noen ny leietaker enda, og stresser ikke med det. Jeg pleier å fikse på det som kan fikses før neste leietaker. 

Tusen takk for svar.

TS

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk.

Vi har depositumskonto og leien er det moren som betaler. 

Da skal jeg ikke bytte lås og holde ut til hun flytter ut. 

Vi har ikke funnet noen ny leietaker enda, og stresser ikke med det. Jeg pleier å fikse på det som kan fikses før neste leietaker. 

Tusen takk for svar.

TS

Jeg tenkte på inntekt i forhold til tvangstrekk hvis hun faktisk nekter og flytte. Depositum hjelper jo mye, siden du er så mye i leiligheten vet du vel at det ikke er store ting som må fikses. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hunden ble sluppet ut via verandadøren  glad og lykkelig. 

Den er i fin form og får mat av meg, så sånn sett er den en glad og frisk hund. Jeg skal høre med moren om de kan ta vare på hunden, for hun har aldri gått tur med hunden. Enn så lenge passer jeg godt på den. 

TS

Godt å høre at du passer på den. Kanskje du bare kan overta den? 🙂men jeg må jo si jeg lurer på hva i all verden slags leieforhold dette er? Hvor utleier må ta seg av hunden og lære folk å vaske klær?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...