AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Jeg har vært sykemeldt 6 mnd av 2 år. Hørte ei var sykemeldt i 1,5 år av 2 år og fikk lov å gå opp til eksamen uten forlengelse grunnet gyldig fravær. Jeg har svært gyldig fravær, noen syke barn dager (men har de alltid med til legen) og en dag jeg var borte med omgangssyke uten noe form for dokumentasjon, men det er kun den dagen som jeg ikke kan dokumentere. Noen som vet hva rettighetene mine er? Jeg ønsker å få utdannelse så fort som mulig grunnet det vil passe dårlig for meg å være lærling mer enn 2 år... Anonymkode: 7c7ae...74d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært sykemeldt 6 mnd av 2 år. Hørte ei var sykemeldt i 1,5 år av 2 år og fikk lov å gå opp til eksamen uten forlengelse grunnet gyldig fravær. Jeg har svært gyldig fravær, noen syke barn dager (men har de alltid med til legen) og en dag jeg var borte med omgangssyke uten noe form for dokumentasjon, men det er kun den dagen som jeg ikke kan dokumentere. Noen som vet hva rettighetene mine er? Jeg ønsker å få utdannelse så fort som mulig grunnet det vil passe dårlig for meg å være lærling mer enn 2 år... Anonymkode: 7c7ae...74d Ikke tro alt du hører. Dette er ikke sant, det er ikke sånn lærlingordningen fungerer. For å finne ut hva som gjelder din situasjon; ta kontakt med din daglige leder og/eller opplæringskontoret. Anonymkode: 16c4c...e5f 6
Gjest ti10 Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Enig med personen over her, ikke tro på alt du hører. Det høres veldig spesielt ut at man får ta fagbrev med kun 1/4 av lærlingtiden gjennomført. Ville du f. eks. ha overlatt bilen din til en mekaniker som kun har vært gjennom 1/4 av lærlingtiden? Alle kan jo ha flaks og treffe på eksamen, men hva med alt det andre man skal gjennom? Det er jo en grunn til at man skal være lærling, man skal lære noe, og med veldig mye fravær vil man ikke komme gjennom pensum, uansett hva årsaken til fraværet er. Men ta kontakt med lærebedriften og opplæringskontoret, så får du svar på hva som gjelder i din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Jeg var sykmeldt igjennom hele juss studiet med null oppmøte og levering, og fikk advokat bevilgning ,så regner med det går greit å være sykemeldt igjennom en hel lærlingperiode også Anonymkode: 3d0a6...254
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg var sykmeldt igjennom hele juss studiet med null oppmøte og levering, og fikk advokat bevilgning ,så regner med det går greit å være sykemeldt igjennom en hel lærlingperiode også Anonymkode: 3d0a6...254 Hæ hvordan fikk du til å få det godkjent? Trodde universitet var mye strengere og qt alle eksamener måtte være gjennomført Anonymkode: 7c7ae...74d
Gjest ti10 Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg var sykmeldt igjennom hele juss studiet med null oppmøte og levering, og fikk advokat bevilgning ,så regner med det går greit å være sykemeldt igjennom en hel lærlingperiode også Anonymkode: 3d0a6...254 Nåja, hadde du vært advokat, hadde du nok visst at det heter bevilling. Bevilgning er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 ti10 skrev (På 2.1.2022 den 20.40): Nåja, hadde du vært advokat, hadde du nok visst at det heter bevilling. Bevilgning er noe helt annet. Er noe som heter skrivefeil eller autocorrect også.. venter på svar 😂🙉🙈 Anonymkode: 7c7ae...74d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 12.26): Jeg var sykmeldt igjennom hele juss studiet med null oppmøte og levering, og fikk advokat bevilgning ,så regner med det går greit å være sykemeldt igjennom en hel lærlingperiode også Anonymkode: 3d0a6...254 Jusstudiet. Advokatbevilling. Var du kanskje sykemeldt med «null oppmøte og levering» i norskfaget på videregående også? Anonymkode: c47e0...795 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 12.26): Jeg var sykmeldt igjennom hele juss studiet med null oppmøte og levering, og fikk advokat bevilgning ,så regner med det går greit å være sykemeldt igjennom en hel lærlingperiode også Anonymkode: 3d0a6...254 Åpenbart bs. Men til ts; ja, du må ta igjen tapt læretid. Du har ingen rettigheter her, foruten rett til å fullføre læretiden. Anonymkode: 43939...46e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Åpenbart bs. Men til ts; ja, du må ta igjen tapt læretid. Du har ingen rettigheter her, foruten rett til å fullføre læretiden. Anonymkode: 43939...46e Har du noen forskrifter eller informasjon som bekrefter at jeg ikke har rett på å slippe å ta igjen tapt læretid? Anonymkode: 7c7ae...74d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du noen forskrifter eller informasjon som bekrefter at jeg ikke har rett på å slippe å ta igjen tapt læretid? Anonymkode: 7c7ae...74d SPØR OPPLÆRINGSKONTORET! Anonymkode: 16c4c...e5f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 Pause i læretiden ved langtidssykdom? Vet du at du kommer til å være syk over en lengre periode, kan man vurdere å sette læretiden på pause. Da vil læretiden din bli forlenget med tilsvarende periode, det er fylkeskommunen som avgjør dette. Setter du læretiden på pause, mottar du ikke lønn. Som sykemeldt har du krav på sykepenger. Det er Lov om folketrygd som legger retningslinjer for blant annet sykepenger og arbeidsuførhet, her kan du lese mer. Har du bedt om pause? Anonymkode: ec1f7...7d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå