AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Jeg har vært hjemme i romjulen (er 32 år, vet jeg er gammel). Hun har drikket seg så drita at hun har falt og slått seg. Hun krangler og skriker, dette har vært flere dager nå i romjulen. Jeg sliter selv litt psykisk, og har hatt mine utfordringer med alkohol, så skjønner jo at det kanskje ligger noe mere bak. Jeg kan nå kose meg men 1-3 glass (glad for det, det var ille i en periode). Nå har det kommet til ett punkt hvor jeg faktisk ikke klarer å være rundt min egen mor. Dette er ett alkoholmissbruk jeg har sett siden jeg var barn, men alltid trodd var normalt. Jeg er veldig glad i henne, VELDIG! Hun er en fantastisk person når hun IKKE drikker. Smart og veldig godt menneske tvers igjennom. Hun tar mye av sinnet sitt utover meg og min far. Min far som er en av mine beste venner, MEN jeg føler han muliggjør mye av hennes drikking, fordi han ikke orker skrik og uvennskap. Jeg har en bror med en del barn, når de er på besøk er hun edru (hvilket som er bra). Hun Kjøper gaver, gir godteri og bruker generelt mye kvalitets tid på dem (som er bra, kanskje minus alt sukkeret). Jeg har selv valgt å ikke få barn, da jeg som har skrevet over sliter litt psykisk, men har en hund som hjelper meg mye. Hunden gir meg mye glede, hun er min kjærlighet. Nå har det seg slik at min bror ikke vil ha to av barna sine i barnehagen ifra mandag (han er veldig redd for Omicron, og senvirkningene det kan ha på barna hans). Min mor sa til meg da, at det kanskje var på tide at hunden min må bort, dvs meg og hunden min. Dette fordi hun vil passe barna hans (bra med tanke på drikkingen er det bra, men føler meg kanskje litt utstøtt). Jeg ble litt perpleks og sa bare ok. Så nå sitter jeg her, eller ligger på pikerommet og lurer på hvordan jeg skal tolke og gjøre ting fremover. Jeg bare lurer på hva som er galt med meg, hvorfor er hun så stygg mot meg. Hun har skreket, sparket og slått etter meg, jeg skjønner jo egentlig at det er alkoholen og ikke henne. Men det sårer, veldig mye. Hun er jo ikke sånn mot min bror. Mitt nettverk er ikke stort nok til at jeg klarer meg helt alene i lengre perioder (dvs mnd). Jeg vet ikke om hun skjønner det og det er derfor hun er sånn. Det at hun ikke kan miste meg, og det er derfor hun er som hun er (håper ikke det). Kunne bare ønske at hun behandlet meg som hun gjør med broren min og hans familie. Og før noen sier at pappa er en teit potet, så har han virkelig prøvd å ta det opp men henne, men han har blitt slått og angrepet av henne når hun har drukket. Hun blir så sinna og truer med ting (bare når hun er full). Er det det som er psykisk/fysisk mishandling? Og det viktigste av alt, hvordan kan vi hjelpe henne? Beklager for langt innlegg. Mvh meg Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Du kan ikkje både bryte med din mor, som du skriver i overskriften, og hjelpe henne, som du etterspør i innlegget. Du skal selvfølgelig ikke ta ansvar for å redde en voksen, voldelig alkoholiker fra seg selv. Du bør informere din bror om funksjonsnivået hennes og at det er fullstendig uansvarlig å overlate barn i barnehagealder til henne uten tilsyn. Selv bør du nok holde deg unna. Anonymkode: 6cc65...aa2 15
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Har du asperger? Anonymkode: 8375b...288
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Hva mener du med at nettverket ditt ikke er stort nok til å klare deg alene i lengre perioder? Betyr det at du er avhengig av foreldrene dine? Siden du er på besøk i romjul har du vel egen leilighet? Og du skulle kanskje uansett hjem nå? Uansett ikke noe bra for deg å være hos foreldrene dine npr moren din oppfører seg så dårlig Anonymkode: 5d014...974 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikkje både bryte med din mor, som du skriver i overskriften, og hjelpe henne, som du etterspør i innlegget. Du skal selvfølgelig ikke ta ansvar for å redde en voksen, voldelig alkoholiker fra seg selv. Du bør informere din bror om funksjonsnivået hennes og at det er fullstendig uansvarlig å overlate barn i barnehagealder til henne uten tilsyn. Selv bør du nok holde deg unna. Anonymkode: 6cc65...aa2 Du har jo rett, men det er jo mennesket bak all drikkingen jeg elsker. Dette er så vondt at jeg faktisk blir fysisk kvalm. Er overlykkelig at det finner en anonymknapp. Anonymkode: 4fd8e...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du asperger? Anonymkode: 8375b...288 Nei, depresjon. Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, depresjon. Anonymkode: 4fd8e...a4c Det er ikke greit at hun hyler og skriker og sparker og slår deg og faren din. Det er veldig skadelig. Kan hun oppsøke hjelp? Anonymkode: 8375b...288
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med at nettverket ditt ikke er stort nok til å klare deg alene i lengre perioder? Betyr det at du er avhengig av foreldrene dine? Siden du er på besøk i romjul har du vel egen leilighet? Og du skulle kanskje uansett hjem nå? Uansett ikke noe bra for deg å være hos foreldrene dine npr moren din oppfører seg så dårlig Anonymkode: 5d014...974 Jeg har ikke så stort nettverk (venner), er til en viss grad avhengig av de når det kommer til det sosiale .Ja har egen leilighet. Men psyken min gikk litt nedover pga korona og mindre tilbud av behandling. Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke greit at hun hyler og skriker og sparker og slår deg og faren din. Det er veldig skadelig. Kan hun oppsøke hjelp? Anonymkode: 8375b...288 Tror ikke hun skjønner at hun blir så dårlig, tror hun får mye blackouts. Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan ikkje både bryte med din mor, som du skriver i overskriften, og hjelpe henne, som du etterspør i innlegget. Du skal selvfølgelig ikke ta ansvar for å redde en voksen, voldelig alkoholiker fra seg selv. Du bør informere din bror om funksjonsnivået hennes og at det er fullstendig uansvarlig å overlate barn i barnehagealder til henne uten tilsyn. Selv bør du nok holde deg unna. Anonymkode: 6cc65...aa2 Hun har aldri vært beruset når hun har passet barna. Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun har aldri vært beruset når hun har passet barna. Anonymkode: 4fd8e...a4c Det var halvveis løgn, eller en løgn (ikke med vilje). Hun var en gang i fjor, i romjulen. Tror hun hadde drukket noe på morgenen. Anonymkode: 4fd8e...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 Jeg vil stenge tråden! Jeg trengte en utblåsning. Jeg fikk det. Anonymkode: 4fd8e...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 Jeg har 3 barn.. Og et til tider desperat behov for hjelp med de, men jeg ville aldri latt en alkoholisert, voldelig person passe barna mine. Rett og slett fordi jeg syntes det vitner om usedvanlig dårlig dømmekraft og personen ville ikke ha mitt tillit med mine mest dyrebare uten tilsyn. Jeg ville ikke stolt på at hun ikke drikker mens hun passer ungene, eller har abstinenser som går ut over omsorgen. Hadde jeg vært din bror og du ikke sa ifra om dette hadde jeg tatt det som et stort svik. Si ifra til din mor, distanser deg fra familien med beskjed om at hvis din mor for hjelp for problemet så er hun velkommen tilbake i livet ditt. Det er mer skadelig å stå oppi det her enn det er å mangle litt sosialliv. Tilby deg å passe barna en dag? Tilby deg å være natteravn, jobbe noen timer i bruktbutikk, ett eller annet som kan utvide nettverket ditt uten dine foreldre, men som ikke krever så mye av deg. Kanskje du både får gode venner og mestringsfølelse? Anonymkode: 0c7b7...df5 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 Si ifra til din bror skulle det stå Anonymkode: 0c7b7...df5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 Det finnes få ting som er så skadelig som å bli utsatt for vold og stygge utsagn fra en du både er glad i og er avhengig av. Disse følelsene gjør at du er likestilt med et barn. Man må skru av følelsene for sånne mennesker. Du vil hverken bli bedre psykisk eller mindre Depressiv av å forholde deg til denne uforutsigbarheten. Hun vil sikkert hverken ha hjelp for problemet heller, og hun ser kanskje ikke engang at det er et problem. Du lar det skje. Broren din lar det ikke skje. Derfor har han det bedre enn deg. Din mor forstår tydeligvis hvem hun kan herse med og ikke. Deg fordi du er avhengig av henne og din far likeså. For han er det han også så lenge han ikke tør å protestere og av ulike årsaker ikke våger å dra fra henne. Var det meg som levde med et menneske jeg var avhengig av og med et slikt alkoholproblem som det ikke ville løse så hadde jeg nok hatt litt brekningsmiddel i alle flaskene med alkohol så opplevelsen av å drikke ble skikkelig dårlig. Anonymkode: 16e77...814 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Det var egentlig et litt ugreit råd men får ikke slettet det. Anonymkode: 16e77...814 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 Moren din trenger hjelp og psykolog ja, men du er ikke psykologen ts. Fokuser på det du sliter med, depresjonen. Anonymkode: 7557c...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 Synes du skal prøve å kutte ned på kontakten. Strekk deg litt og litt lenger mellom hver gang du tar kontakt med din mor. Ring konsekvent kun din far feks. Prøv å skaffe deg online venner eller venner via hobbyer eller andre ting. Jeg har flere venner jeg aldri har møtt men som jeg er nærmere med enn enkelte venner jeg omgås. Når du har hund så kan du jo kanskje delta på hundekurs eller hundetreff eller ta den med i hundeparken der du treffer andre folk med interesse for hund. Et annet tips kan vere å bli besøksvenn for en eldre dame feks. Kanskje du da kan få en ekstra mor i henne. Min eks gjorde det i mangel på egen familie. Ta et lite steg av gangen på veien til uavhengighet. HVA trenger du henne til? Sett ned punkt på en liste. Deretter prøver du gradvis å se hvordan du kan erstatte hennes plass i livet ditt med andre. Anonymkode: 5b81f...0e3 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Dette er veldig likt min historie, jeg er 33, min mor og drikker, og blir så teit og kranglete, slår etter min far, min far er en tøffelhelt, men utenom dette så er han verdens beste, hun drikker og når jeg og min bror og barna våre er der, blir dum og sint, hun skjønne Ikke at hun er dum, i full fornektelse. Jeg hater mamma når jeg tenker på dette, men uten alkohol så er hun Og god, husker når jeg var gravid så hadde hun strikket babyklær til meg, men siden. Hun var full så kasta hun de på meg i fjeset Anonymkode: 416f6...7ea
AprilLudgate Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Vet broren din at hun drikker så mye og blir voldelig? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå