Entern Skrevet 2. januar 2022 #21 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I min ordbok er dette synonymt med å kutte ut, da dette simpelthen handler om prioriteringer; NRK har et budsjett på over 6 milliarder, betalte 1,1 millarder for rettigheter i 2020 og rettighetene til å vise nettarkivet ville ha kostet 1/600 av budsjettet deres. Så man kan trygt kalle en spade for en spade - dette handler om prioriteringer og arroganse, ingenting annet. Da lisensen skulle betales, var det mye diskusjon rundt dette, men nå som NRK automatisk får inntekten sin gjennom skatten, tillater de seg ting de ikke ville ha gjort tidligere. Anonymkode: dbd2f...e3c Jepp, dette stemmer. Før var de avhengige av at folk likte dem og var trofaste ved å betale lisensen frivillig. Nå får de inn penga uansett. Dette er arroganse, maktarroganse rett og slett. 1
Gjest Albbas Skrevet 2. januar 2022 #22 Skrevet 2. januar 2022 Nrk har selvfølgelig full oversikt over hvor mange som ser disse programmene. Og svaret er at det er overraskende få. Hvorfor skal de betale millioner for noe ingen ser på? Jeg så en halv episode av Skomakergata i året, og da var det med et halvt øye. Og jeg kjenner faktisk ingen andre som så så mye en gang! NRK kan ikke betale for ting ingen egentlig vil ha. Du TS må innse at du er i et mindretall her. "De får inn penga uansett" - jo, men de må fortsatt BRUKE pengene på en måte som flest mulig har glede av. Utrolig så bortskjemt man har blitt, når man forventer at alt mulig skal ligge tilgjengelig gratis for evig tid bare på grunn av nostalgi.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #23 Skrevet 2. januar 2022 Entern skrev (8 minutter siden): Jepp, dette stemmer. Før var de avhengige av at folk likte dem og var trofaste ved å betale lisensen frivillig. Nå får de inn penga uansett. Dette er arroganse, maktarroganse rett og slett. Eller det handler om at en moderne og demokratisk stat trenger en økonomisk uavhengig kringkaster, som ikke er kjøpt av kommersielle interesser. Tenk på den dokumentasjonen NRK gjør av store og små hendelser i samfunnet. Fra Utøya og Gjerdrum-raset til beskrivelser av lokalkultur i Norge Rundt, politiske debatter og granskingsprogrammer, for ikke å snakke om barneprogrammer og kulturprogrammer laget i og for Norge. Tusen eksempler. Tv2 lager også mye bra, og de er pålagt et ansvar, men om vi bare hadde hatt Tv2 i tillegg til de helkommersielle hadde jeg vært bekymret for stødigheten og kontinuiteten. NRK konkurrerer nok litt for mye ved å forsøke å lage populære programmer, og de svikter de eldste, synes jeg. De kunne godt vært enda smalere. Men det koster. Og hvis tallene her er riktige, sparer de jo mye på å la arkivavtalen utgå… De har sikkert seertall på det og det er ikke mange nok som ser. Men det burde være tilgjengelig gratis, slik som alle bøker utgitt i Norge etterhvert er gratis tilgjengelig på nb.no. Anonymkode: f8432...fbb 1
Gjest AprilRyan Skrevet 2. januar 2022 #24 Skrevet 2. januar 2022 Jeg tror ikke at det er så mange av de som viser engasjement rundt denne adventskalenderen som faktisk ser på den hvert eneste år. Det er selvfølgelig synd for de som faktisk ser på den at den ikke er tilgjengelig lenger. For min del har jeg prøvd å se den i voksen alder, men det blir rett og slett ikke det samme som da jeg var liten. Ikke alt som man så på tidligere som har holdt seg særlig godt eller oppleves på samme måte som voksen. Nå er det selvfølgelig synd at andre ting også forsvinner. Av og til har jeg pleid å se på gamle ting bare for nostalgien skyld, men det er ikke særlig ofte. For øvrig enig i at NRK nok har oversikt over hvor mange som ser på det gamle materialet deres og det ikke er særlig mange. De fleste er sikkert litt som meg og at det er artig å se på det av og til kanskje, men ikke akkurat noe man bruker tid på ofte.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #25 Skrevet 2. januar 2022 Albbas skrev (1 time siden): Nrk har selvfølgelig full oversikt over hvor mange som ser disse programmene. Og svaret er at det er overraskende få. Hvorfor skal de betale millioner for noe ingen ser på? Jeg så en halv episode av Skomakergata i året, og da var det med et halvt øye. Og jeg kjenner faktisk ingen andre som så så mye en gang! NRK kan ikke betale for ting ingen egentlig vil ha. Du TS må innse at du er i et mindretall her. "De får inn penga uansett" - jo, men de må fortsatt BRUKE pengene på en måte som flest mulig har glede av. Utrolig så bortskjemt man har blitt, når man forventer at alt mulig skal ligge tilgjengelig gratis for evig tid bare på grunn av nostalgi. Poenget med NRK er vel å ha et ikke-kommersielt tilbud. Om NRK kun brydde seg om hva som ga flest mulig seere til billigst mulig penge så hadde de jo gjort akkurat samme jobb som de kommersielle kanalene. Da kunne man erstattet NRK med Netflix. Anonymkode: 2686d...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #26 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Usikker. Men NRK produserer ikke alt innholdet de sender. Blant annet ble den nye julekalenderen som kom 2021 produsert av Monster. Anonymkode: f55cd...d4f Synes NRK bør kreve rettighetene til evig tid for alt som lages for å vises på NRK. NRKs julekalendere er en del av norsk kultur. Anonymkode: 2686d...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #27 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du kan vel vare kjøpe den på DVD eller noe? Det er ikke sånn at ting forsvinner bare fordi det ikke er på NRK sidene. Anonymkode: f55cd...d4f Om det kun var Skomakergata som forsvant så kunne man skaffet serien på DVD, men det er jo enormt mye som forsvinner. Man kan ikke kjøpe inn hele NRKs arkiver på DVD i tilfelle NRK slutter å ha det tilgjengelig. Anonymkode: a9271...168 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #28 Skrevet 2. januar 2022 Greit de fjerna den, hata skomakergata. Jeg sitter ikke å ser på julekalendre for barn når jeg snart er 40 år heller. Anonymkode: b5ebd...acd 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #29 Skrevet 2. januar 2022 Brødrene Dal står som "alltid tilgjengelig" hos NRK. I 2021 skreik folk opp om at Brødrene Dal utgikk hos NRK 31.12 men det ligger nå der fortsatt. Det var heller ingen komplett liste noe sted å finne på ting som forsvinner fra NRK, men av de jeg sjekker (Rød Snø, Brødrene dal) så ligger alt der ennå med "alltid tilgjengelig" Anonymkode: 64a1e...448 1
jessicbj Skrevet 2. januar 2022 #30 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greit de fjerna den, hata skomakergata. Jeg sitter ikke å ser på julekalendre for barn når jeg snart er 40 år heller. Anonymkode: b5ebd...acd Det gjør jeg, og jeg er over 40. 5
Rosatoast Skrevet 2. januar 2022 #31 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bedre at de bruker pengene på å produsere nye ting vel? Hvor mange av dere ser EGENTLIG på Skomakergata på nett TV uansett? Anonymkode: f55cd...d4f Dette handler da ikke om Jul i skomakergata, dette handler om ALLE programmer som er såpass gamle. Jeg ser mye på nrk-netttv og kjente jeg ble oppriktig sint nå. Jeg er selv 28 år og liker mange av deres gamle programmer. Du som kommenterer virker jo å være relativt lite oppdatert, samtidig som du bare tenker på deg selv og ditt. Slik de fleste gjør i Norge i dag. 7
Gjest Huldretusse Skrevet 2. januar 2022 #32 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Jul i Skomakergata har jeg aldri likt, ikke som barn heller. Er 33, så det gikk flere ganger på barne-TV i oppveksten. Men det er synd at NRK har slettet mange andre eldre programmer. Endret 2. januar 2022 av Huldretusse
Edie Skrevet 2. januar 2022 #33 Skrevet 2. januar 2022 Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og brukerangrep. Edie, adm.
Entern Skrevet 2. januar 2022 #34 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Brødrene Dal står som "alltid tilgjengelig" hos NRK. I 2021 skreik folk opp om at Brødrene Dal utgikk hos NRK 31.12 men det ligger nå der fortsatt. Det var heller ingen komplett liste noe sted å finne på ting som forsvinner fra NRK, men av de jeg sjekker (Rød Snø, Brødrene dal) så ligger alt der ennå med "alltid tilgjengelig" Anonymkode: 64a1e...448 Godt å høre 😅 Brødrene Dal er jo noe av det beste lagd på norsk TV noensinne 😅 Hadde de fjernet Brødrene Dal hadde jeg gått 101% R.E. Howard på ræva deres!!! 3
jabx Skrevet 2. januar 2022 #35 Skrevet 2. januar 2022 NRK burde heller kutte alt av sport, tenker jeg. 4
Gjest Albbas Skrevet 2. januar 2022 #36 Skrevet 2. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Poenget med NRK er vel å ha et ikke-kommersielt tilbud. Om NRK kun brydde seg om hva som ga flest mulig seere til billigst mulig penge så hadde de jo gjort akkurat samme jobb som de kommersielle kanalene. Da kunne man erstattet NRK med Netflix. Anonymkode: 2686d...9d9 Ja men det må jo treffe noen. De kan ikke betale i dyre dommer for alltid for et innhold som ingen lenger vil ha. Det er tross alt skattepengene våre. NRK er ikke et bibliotek eller et arkiv, selv om enkelte her tydeligvis tror det.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #37 Skrevet 2. januar 2022 Albbas skrev (12 minutter siden): Ja men det må jo treffe noen. De kan ikke betale i dyre dommer for alltid for et innhold som ingen lenger vil ha. Det er tross alt skattepengene våre. NRK er ikke et bibliotek eller et arkiv, selv om enkelte her tydeligvis tror det. Det burde vært en av oppgavene til NRK. Anonymkode: a9271...168 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #38 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og hvor mange låner alle bøkene de har på biblioteket ...? Poenget med begrepet "kultur" er ikke et bibliotek som kun har Sophie Elise og Nesbø på lager, men også andre bøker som er mindre etterspurt, men likevel tilgjengelige. Og beløpet det er snakk om for hele arkivet, utgjør bare en brøkdel av det samlede budsjettet, så NRK har penger nok til å både sørge for nye produksjoner, innkjøp av nye programmer fra utlandet og et åpent arkiv som er fullt tilgjengelig. Først brukte man store ressurser til å digitalisere TV-arkivet, og nå klarer man ikke engang å sørge for å holde det åpent? Anonymkode: dbd2f...e3c Enig! Anonymkode: a9271...168 5
Djækklåsst Skrevet 2. januar 2022 #39 Skrevet 2. januar 2022 Skomaker Andersen virker som en tvilsom fyr. Denne serien hadde aldri sluppet gjennom sensuren i dag. Og se bare her: 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #40 Skrevet 2. januar 2022 7 hours ago, Albbas said: Jeg så en halv episode av Skomakergata i året, og da var det med et halvt øye. Og jeg kjenner faktisk ingen andre som så så mye en gang! Ja dette var en kvalitativ statistisk undersøkelse må man si.... Anonymkode: 016f9...59b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå