Gå til innhold

Kan jeg sette inn 100 000 i BSU?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjente ikke så godt før. Da jeg fikk mer å rutte med startet jeg å spare i bank. Nå som jeg har satt meg inn i det ser jeg at BSU og fond er beste spareform i min aldersgruppe. Jeg har 120 000 på sparekonto. Kunne tenkt meg å hatt 100 000-, på BSU. Skal jeg flytte pengene over eller får jeg best utbytte ved gradvis sparing mtp skatt (27 500-,) årlig? Har det noe å si, hvis ikke vil jeg gjerne ha et rundt tall i BSU.. Utenom buffer tenker jeg å spare i fond framover. Er 22 år, men har kontroll på økonomibruk ellers.

Anonymkode: 51f3a...05c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare lov til å sette over 27500,- i året.

Anonymkode: 0c3c5...870

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan maksimalt sette inn 27500 i året, så du må eventuelt porsjonere ut over flere år. 
Noen banker tilbyr BSU 2.0. Da kan du sette inn 27500 kr til, men da uten skattefordelen på denne. 

Ville for øvrig ikke tenkt på runde tall selv om det er pent å se på. Om et års tid får du renter, og da er ikke tallet lengre rundt. 

Endret av Lacuna
Skrevet

Ja, det har noe å si… Du kan ikke spare mer enn 27 500 kr I BSU årlig, og så få 20% skattefradrag kun for den summen hvert år. Rundt tall vil du aldri få til, siden rentene vil endre på summen og pengene låses slik at du ikke kan justere de til et rundt tall.

Du velger selv hvordan du vil spare resten enten med en BSU 2.0 fra banken (oftest bedre rente på disse kontoene enn sparekonto), fond eller høyrentekonto. Jeg tenker at du selv må vurdere hvor stor risiko du vil ta, tidshorisonten din, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå heller for globalt indeksfond. 

Anonymkode: a056b...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...