Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på snart 3 mnd og vi prøver å lage oss noen rutiner for legging om kvelden. Han legger seg med oss kl 23-02 og sover ril 10-12 med mat ca hver 2,5t igjennom natta, men det hadde vært veldig fint med litt kjærestetid om kvelden, da vi ikke har hatt et snev av dette siden før fødsel. Baby sover minimalt på dagen. Sover godt i vogn og bilstol men da kun i bevegelse. Våkner med en gang bevegelsen stopper.

«Alle» ekspertene sier at man skal lære barnet å finne søvnen selv, uten å bli vant til å sovne med puppen/ammes i søvn eller bysses. Det er nettopp disse to tingene jeg har gjort. Det skal lære å sovne selv om selv om det gråtes så skal det ikke tas opp. Gjør folk virkelig dette? Er det innafor å la baby ligge i sengen og gråte seg i søvn selv om vi er der, legger hånden på brystet og trygger det etter beste evne? Forbinder ikke baby legging med noe negativt da?

Ønsker veldig gjerne råd!

Anonymkode: df5fc...b31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke eksperter anbefaler det egentlig? Tviler på at det er vanlig anbefaling her til lands, i alle fall for en liten baby på 3mnd :) Det er jo først nå babyen begynner for alvor å ha en døgnrytme. 

Anonymkode: 3317f...484

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke la et spedbarn ligge å gråte! Det er gammeldagse holdninger. Nyere forskning viser at små barn under (spesielt under et år ) blir redde av å ligge lenge å gråte. Barnet gråter av en grunn. Soverutiner er vanskelig å få til det første året da det varierer når barnet er trøtt. Det blir nok av kjærestetid senere i livet. Akkurat nå har dere valgt barn, og barnets behov bør komme foran deres. 

Anonymkode: 4579c...edd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kjærestetid kommer. Nå bør dere dølge behovet til babyen. Hvis han ikke er trøtt så nytter det ikke å prøve å tvinge han til å sove. Mine har begynt å legge seg tidligere av seg selv når de har vært 3-4 mnd gamle, men noen bruker lenger tid. Sånn er det bare. Anbefaler å høre på Foreldrerådets episoder med Caroline Lorentzen om søvn. 

Anonymkode: 0d410...945

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir sikkert lynsjet nå, men da mine var små, hvilket er nå 23 og 20 år siden, så benyttet vi "skrike-metoden" da de var 3 måneder gamle. Dvs at etter å ha fått siste kveldsmåltid, lot vi barnet gråte seg igjennom neste "behov" (det er vanskelig å vite om det er sult eller kos som er driveren for en liten baby). Litt gråt andre natten, tredje natten sov barnet helt til neste morgen.

Det vi merket, var at babyen tilpasset seg. De spiste bedre om kvelden for å "lade opp" til natten. Så sov de stort sett fra 22 - 23 til 5 neste morgen i egen seng. 

Man kan si hva man vil om gammeldags tenkning, men man skal overleve som forelder, og da må man ta styringen. 

Anonymkode: bd35d...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir sikkert lynsjet nå, men da mine var små, hvilket er nå 23 og 20 år siden, så benyttet vi "skrike-metoden" da de var 3 måneder gamle. Dvs at etter å ha fått siste kveldsmåltid, lot vi barnet gråte seg igjennom neste "behov" (det er vanskelig å vite om det er sult eller kos som er driveren for en liten baby). Litt gråt andre natten, tredje natten sov barnet helt til neste morgen.

Det vi merket, var at babyen tilpasset seg. De spiste bedre om kvelden for å "lade opp" til natten. Så sov de stort sett fra 22 - 23 til 5 neste morgen i egen seng. 

Man kan si hva man vil om gammeldags tenkning, men man skal overleve som forelder, og da må man ta styringen. 

Kjempebra. :ironi:Heldigvis vet vi langt bedre enn dette i dag. Synes egentlig helt ærlig du kunne holdt deg for god til å kommentere dette. Spedbarn under 6 mnd skal ha mat om natten, sett fra et fysiologisk perspektiv. Så kan man også begynne å prate om de psykiske påvirkninger som medfølger et slikt opplegg du beskriver her.

Anonymkode: bd9a7...ba6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bysse og amme babyen/gi flaske på sengen og så sovner baby? Så legger du baby i sengen og går ut? 

Jeg har gjort det med min siden han var 2 mnd og da får jeg litt egentid på kvelden. Det blir en del frem og tilbake da han blir litt urolig, men det går bedre etterhvert med mindre uroligheter på kvelden. Er en ide og ha fast leggetid nå, ca 2 timer etter siste hvil og ta på pyjamas og roe ned litt. 

En annen genial oppfinnelse som jeg har hatt til begge mine barn er drømmesauen Ewan! Den setter jeg på og da har begge mine barn sovet godt.. Anbefaler den virkelig! 

Anonymkode: ea0f3...452

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det innafor å la baby ligge i sengen og gråte seg i søvn selv om vi er der, legger hånden på brystet og trygger det etter beste evne? Forbinder ikke baby legging med noe negativt da?

Dette er ikke å la baby ligge å gråte seg i søvn.. Om man er der og har hånden på babyen så er du tilstede og det er det som er viktig. Det du ikke skal gjøre er å la baby ligge å gråte alene. 

Anonymkode: ea0f3...452

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tja, da min eldste var baby, for 28 år siden.. Var det å la baby ligge alene å gråte allerede utdatert! Og så tidlig som 3 mnt 😮 . Altså, om man tror at det å ha babyer er en forlengelse av kjærestetiden er det på tide med en realitetsorientering.. Det er mer en prøve på om forholdet er sterkt nok til å holde sammen 😉 . Egentid får man tilbake, sånn ettervært. Det går seg til.

Anonymkode: 3ba3e...4a6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke gammeldags tenkning, det er utdatert forskning du viser til. 

Grunnen til at baby slutter å gråte er fordi han opplever at hans signaler ikke blir møtt med respons fra foreldrene. 

Enkelt forklart: baby gir opp. Og det kan skade tilknytningen. 

Melatoninproduksjonen (som regulerer døgnrytmen) er ikke på plass ved 3 mnd alder. Med andre ord: baby skjønner ikke forskjell på natt og dag. 

Du har mye å lære.

Anonymkode: e2079...aea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Trist at noen lot et lite spedbarn bare ligge å gråte før i tiden. Hadde aldri klart det!  Så små barn forstår ikke det. 
Brystet er ikke bare mat, men også nærhet, trøst, kos, trygghet og smertelindring. Så dersom en ammer,  legger man barnet til så ofte som mulig. Det er et av flere viktig prinsipp for vellykket amming og for å få god nok produksjon. 

Anonymkode: 4579c...edd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et av de aller viktigste rådene jeg fikk da min var baby,  og som sjokkerende få snakker om,  er at alle friske barn lærer å sovne selv når de er klare for det. Noen er tidlig ute, noen er sene,  og det kan gå fortere hvis man legger til rette for å trene på det. Men absolutt alle får det til,  akkurat som de lærer å gå og å snakke.

Vi brøt mot alle "søvnråd" som finnes: trillet elle bar i bæresele til alle lurer på dagen, og ammet i søvn hver kveld og natt. Jeg synes personlig det var mindre slitsomt en å skulle høre på baby hyle til han sovnet av utmattelse.

Leggetiden om kvelden ble gradvis tidligere,  og nattamming sluttet han med av seg selv ved ni mnd. Han sovnet også etter hvert av seg selv i stillestående vogn.

Så det et godt mulig å få til god søvn uten å ta en eneste "kamp" :)

Anonymkode: 19ec2...c76

• Liker 2
Skrevet

Det er blitt gått bort fra anbefalinger om den såkalte skrikekuren. Jeg ville aldri ha latt et så lite barn ligge å gråte, det hadde knust min selvfølelse som mamma. Selv om jeg hadde vært der og prøvd å roe mens barnet ligger i sengen, så hadde det ikke føltes riktig. Så små barn trenger trygghet. Trøste i sengen kan fungere når barnet blir en god del eldre. Det beste man kan gjøre for så små barn (og forsåvidt for alltid) er å gi dem følelse av å være trygg, bli sett og hørt. 

Jeg har en baby på 4 mnd nå, begynte så vidt rundt 3 mnd med å amme ham i sengen min rundt kl. 19 på kvelden, også snike meg ut når han sovnet. Den første uken våknet han gjerne ganske raskt igjen og gråt når han oppdaget at han var alene, men da kom jeg inn igjen med en gang og ammet igjen til han sovnet. De første dagene måtte jeg inn både 4 og 5 ganger, så ble det 3, så 2, og nå ammer jeg han bare den gangen jeg legger ham, også sover han til jeg legger meg selv, eller lenger.

Min teori er at han "forstår" at når han gråter og føler seg utrygg,  så vet han at mamma kommer. Det er noe dritt å få kvelden avbrutt med gråting fra tid til annen, men nå har vi nå valgt å få barn, og jeg ønsker at barna mine skal vite at mamma alltid vil være der for dem når de trenger meg, og da hadde ikke noen gråtemetode funket. 

Alle barn er forskjellige. Min "oppskrift" fungerer ikke for alle, men det har fungert for meg med begge mine barn. Søvnen går også veldig i perioder. Senere kommer tenner, og da kan søvn bli vanskelig igjen. Her gjelder det å bli kjent med barnas behov og prøve å hjelpe dem til å ha det behagelig og trygt. Du kan jo tenke deg selv, hvis du lå nede i en grop og gråt etter hjelp, og trodde du aldri skulle komme hjem igjen, så hadde det nok ikke hjulpet å bare fortsette å gråte til du ikke orket mer. 

Dette er ikke en skjennepreken, det er bare et tema som engasjerer meg veldig 😇

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

(det er vanskelig å vite om det er sult eller kos som er driveren for en liten baby).

Til og med babyer har kroppsspråk:

4AA01F1F-8CE6-4FF9-BE16-788A000F047E.jpeg.00f0c7a75d7468aec05ef17b05256602.jpeg

Anonymkode: 66bad...14d

• Liker 2
Skrevet

Vi har gjort dette med begge våre, men ikke så tidlig som 3 mnd. Ved 4-5 mnd ammet jeg i søvn, for så å legge ham over i egen seng. Fra 3 mnd begynte vi å gradvis legge ham tidligere fordi han viste tydelig tegn til at han var trøtt på kvelden. Innen 4 mnd sov han kl 19 uten at han gråt seg i søvn. Men søvnen på dagtid var et mareritt lenge. Da han var 8 mnd begynte jeg å legge ham i sengen og lot han grine, mens jeg gikk inn med få minutters mellomrom. Etter to dager sov han uten å grine, og sov 2-3 timer mot 40 minutter før vi la han i seng.  Siden har søvn aldri vært et problem. De to dagene med grining sparte oss og ham for timesvis med grining hver eneste dag pga dårlig søvn på dagtid. Definitivt det beste for vår familie. 

Med nr 2 gikk mye av seg selv. Han sovnet aldri ved amming, og måtte dessverre ofte grine litt i vuggen etter amming, mens jeg stelte og la storebror og var ofte sovnet før jeg kom opp til ham. Definitivt alt for tidlig å la han ligge for seg selv å grine, men med to babyer og en voksen hjemme ble det sånn. Men sånn lærte han seg i allefall å sovne helt uten noe hjelp veldig tidlig, sikkert ved 3 mnd alder. 

jeg kjenner ingen som har hatt mindre problemer med soving enn oss, så selv om jeg vet at vi har gått helt mot strømmen, så er jeg veldig glad for at vi gjorde det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent litt! Babyen begynner å produsere melatonin selv og få døgnrytme ved 3-4 mnd. Da min nærmet seg 4 mnd begynte hun å sove lengre strekk om kvelden, ikke noe mer kveldsuro. Lot henne bare sove i vugge i stua, og ga mat ved behov. Hadde en slags rutine med bleieskift og pysj før hun ble trøtt. Da hun ikke lenger fant roen med tv og lys på, begynte vi med kveldsstell på badet og så legge på eget rom. Det gikk mye mer utover kjærestetiden, da hun merket at vi gikk fra henne også i søvne 😅 ved 5-6 mnd sov hun selv i 4-5 timer før hun våknet for may og vi samsov resten. Ved 7 mnd sluttet hun å amme om natten og sov med én oppvåkning frem til hun ble ett år og begynte i barnehagen. Da var det masse kaos på natt igjen 😜

Anonymkode: 93196...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere fra han er 4 mnd, for da kan han spise grøt på kvelden og så legge seg etter det. Da er han mett og lettere å legge. Forhåpentligvis sover baby igjennom hele natten (med amming). Funker veldig bra her, men hun sover også i sengen vedsiden av meg, eller med meg i vår seng. Blir litt kjærestetid om vi orker på kvelden etter at hun er lagt :)  Aldri la han ligge å skrike seg i søvn, er sånn man lager utrygge babyer. Fatter ikke at noen folk fortsatt gir råd om det! Som jeg så litt lenger opp i tråden her. Fullstendig utdatert og uopplyst. 

Anonymkode: 0e22d...c0b

AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (6 timer siden):

Vi har gjort dette med begge våre, men ikke så tidlig som 3 mnd. Ved 4-5 mnd ammet jeg i søvn, for så å legge ham over i egen seng. Fra 3 mnd begynte vi å gradvis legge ham tidligere fordi han viste tydelig tegn til at han var trøtt på kvelden. Innen 4 mnd sov han kl 19 uten at han gråt seg i søvn. Men søvnen på dagtid var et mareritt lenge. Da han var 8 mnd begynte jeg å legge ham i sengen og lot han grine, mens jeg gikk inn med få minutters mellomrom. Etter to dager sov han uten å grine, og sov 2-3 timer mot 40 minutter før vi la han i seng.  Siden har søvn aldri vært et problem. De to dagene med grining sparte oss og ham for timesvis med grining hver eneste dag pga dårlig søvn på dagtid. Definitivt det beste for vår familie. 

Med nr 2 gikk mye av seg selv. Han sovnet aldri ved amming, og måtte dessverre ofte grine litt i vuggen etter amming, mens jeg stelte og la storebror og var ofte sovnet før jeg kom opp til ham. Definitivt alt for tidlig å la han ligge for seg selv å grine, men med to babyer og en voksen hjemme ble det sånn. Men sånn lærte han seg i allefall å sovne helt uten noe hjelp veldig tidlig, sikkert ved 3 mnd alder. 

jeg kjenner ingen som har hatt mindre problemer med soving enn oss, så selv om jeg vet at vi har gått helt mot strømmen, så er jeg veldig glad for at vi gjorde det sånn. 

Oi, lot du babyen din ligge å gråte? Uff :(

Anonymkode: b8e37...d18

Skrevet

Babyen er jo berre 3 mnd. Alt for tidleg enda å jobbe med søvnrytme, den forandra seg mykje neste mnd.
Vår har nettopp lært seg å sovne sjølv, sånn ca. Han er 9 mnd. Vi fekk tips frå helsesøstra om å gå litt frå og til sjølv om han grin litt, for at han skulle lære å sovne sjølv. Vi tenkjer det er gamaldags tenking, så vi gjorde aldri det! Vi tenkjer at leggerutiner skal vere trygt og fint for baby, også ordna det seg alltid uansett! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, lot du babyen din ligge å gråte? Uff :(

Anonymkode: b8e37...d18

Ja, det er jo det jeg skriver. Men vi hadde prøvd byssing, trilling, vipping, bæring og samsoving først. Det ga dårlig søvn. Å la han finne søvnen selv var en revolusjon. 

hvis det er den yngste du mener, så er jeg enig i at det var «uff», men jeg gjorde så godt jeg kunne alene med to babyer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...