Gå til innhold

Dere som bor i blokk/flermannsbolig, hvilke lyder synes dere er ok og ikke fra naboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola

Jeg synes det er ok og leve med lyder jeg synes er nødvendige. Ja, det er irriterende at naboen på ene siden har på TV-en så høyt som hun har med dårlig hørsel og at mannen hennes har kraftige hosteanfall. Det er også irriterende at naboen over går med tresko inn. Begge deler er irriterende og forstyrrende hver eneste dag. De på siden tolerer jeg , men han over blir jeg sur på, det er ikke nødvendig og gå rundt med tresko inne når en bor i en lytt blokk!

av mindre hverdagslige ting er jo fester veldig plagsomt, siden jeg bor i 1 etg blir de også stående utenfor mitt soveroms vindu og røyke. Det mest ekstreme var da jeg våknet av at noen sparket inn døra i etasjen over . ( ja da ringte politiet) vet ikke helt hva det dreide seg om, men døra var ødeakagt og hadde sånn politisperre tape i flere uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

Jeg har aldri opplevd støy som jeg har sett på som plagsom. Jeg liker lyden av levd liv rundt meg. Barn som løper, faller og gråter, par som puler, diskusjoner, skåling, en fast i ny og ne, noen som øver på piano, lukten av grilling.

Jeg kan tenke meg at jeg ville blitt lei av gjentagende festing til langt på morgenen, men har aldri vært plaget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg HAR ringt så slapp av! Er jo du som er ufin, som ikke LESER. Hvorfor så sint? 

Anonymkode: c8721...b86

Jeg er ikke sint, jeg skrev en velment påminnelse om naboplikten som kan redde liv og du klikker i vinkel. Søk hjelp. Gidder ikke gå inn i denne tråden noe mere 

Anonymkode: fc090...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som bor i blokk/flermannsbolig, hvilke lyder synes dere er ok og ikke fra naboer?

Ikke ok med følgende:

Verktøy og materialer som kastes og slippes i gulvene på søndager, helligdager og netter.

Dører som slamres hardt (ca 100 -300 ganger pr døgn fra en leilighet) og hard tramping med sko (ca 500-1500 tramp pr døgn i en leilighet) til alle døgnets tider.

Anonymkode: 6e77d...d18

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ok med festing og høy musikk. Høy musikk er grusomt uansett når på døgnet det er. 

Det som er ok er hverdagslyder, folk som går over gulvet, tvn til hun ved siden av som hører dårlig, barn som leker og lager lyder som barn gjør, f.eks. baby som skriker på natta. 

Anonymkode: 3885a...6cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når naboen som har kjøkken/bad vegg i vegg med vårt soverom å begynner å bråke med alt mulig før fuglene fiser flere ganger i uken. Har et stort ønske om at den personen plutselig får noe illebefinnende, som f.eks brekker en fot eller alarmene slik at det ikke blir bråk, har bare lyst til å sove lenger enn til 5 om morgenen.  Vi er 3 leiligheter i én etasje og 9 leiligheter i vår oppgang. Er mange som har klaget på h*n. 

Anonymkode: fc6ff...b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor ikke i blokk lenger, men i boligfelt som ligger veldig tett (gamle arbeiderboliger). En av naboene har en tendens til å ha nachspiel i jacuzzien uansett ukedag mai-september. Komplett ugreit. Ellers er det lite jeg irriterer meg over, så lenge det er hverdagsliv. Kan man se naboen kan man også høre de, så med mindre jeg flytter ut i skogen så er det alltid nabolyd.

Anonymkode: 129f5...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte over dette nå, siden jeg har en eldre dame over meg som har et helt vilt volum på tv-en sin. Men jeg plages ikke av det, for vi legger oss ca samtidig så det er nattero når jeg skal legge meg 😄 

Lyder som plager meg er festbråk utover natten og folk som krangler/slåss. Har vært ufrivillig vitne til at naboen har blitt ganske heftig banket opp dsv, og syns det er fryktelig å høre på. Folk som tar veldig private mobilsamtaler på balkongen kan også være litt slitsomt, spesielt siden mitt soverom er rett ved naboene sin veranda. De gir f, legger ut om anal-sex og alt mulig sykt og snakker utrolig høyt. 

Hvilke lyder synes dere er ok å leve med? Og motsatt? 

Anonymkode: c8721...b86

Vi hører naboene under oss ha sex. De snorker mye også.. 

Anonymkode: 94d79...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lyder er helt ok fordi hvis det blir for mye, kan politiet hjelpe deg. 

Det du ikke kan gjøre noe med er hvis naboen røyker 🙄 

Anonymkode: 4a4a8...142

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IDGAF skrev (8 timer siden):

Unødvendig bråk er såklart noe en prøver å unngå for å ta hensyn til naboer.

Utover det synes jeg folk må få lov til å leve livene sine som de vil i sitt eget hjem. Tåler en ikke å høre andre får en kjøpe seg en enebolig for seg selv.

Takler en ikke å være stille og ta hensyn til andre så får en kjøpe enebolig for seg selv. Da kan man bråke så mye man vil. 

Jeg bor ikke i blokk lengre, men en av de mest irriterende lydene er bass fra musikkanlegg. Om du absolutt skal spille den jævla musikken så høyt uten å tenke på at det er tett mellom naboene, så flytt ut i gokk!

Anonymkode: 78b57...be6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boring i betong og bass fra høytaler som står på gulvet over meg.

Jeg bor heldigvis i en godt lydisolert blokk og hører knapp naboene. Når jeg er hjemme på dagtid står enten radioen eller TVen på og da hører jeg ikke noe fra andre.

Anonymkode: 4536b...cdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smeltemann

Hadde aldri taklet å bo i blokk, har bodd i enebolig hele livet så er vant til at de lydene som blir er det vi i familien som lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutter meg til dette med bass-lyder - det syns jeg er tortur. Hjelper ikke så mye at man ikke hører selve musikken hvis man blir utsatt for selve bassdunkingen.

Ellers syns jeg også det er utrolig frustrerende å høre på folk som fyllesynger når de har fest, mye fordi jeg syns det er så ekstremt teit.

Men det med nabolyder er egentlig et fascinerende tema; virker som noen bråker enormt selv om de egentlig ikke gjør noe spesielt. Har bodde flere steder hvor jeg i årevis ikke har hørt naboen over, men så flytter det inn noen nye og da er det tramping og lyder fra daglige aktiviteter hele dagen. Veldig rart.

Anonymkode: 33520...a32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slutter meg til dette med bass-lyder - det syns jeg er tortur. Hjelper ikke så mye at man ikke hører selve musikken hvis man blir utsatt for selve bassdunkingen.

Ellers syns jeg også det er utrolig frustrerende å høre på folk som fyllesynger når de har fest, mye fordi jeg syns det er så ekstremt teit.

Men det med nabolyder er egentlig et fascinerende tema; virker som noen bråker enormt selv om de egentlig ikke gjør noe spesielt. Har bodde flere steder hvor jeg i årevis ikke har hørt naboen over, men så flytter det inn noen nye og da er det tramping og lyder fra daglige aktiviteter hele dagen. Veldig rart.

Anonymkode: 33520...a32

Jeg er nok svært heldig tror jeg - sjelden jeg hører hverdagslyder fra naboene (bor i blokk). Bor i første etasje og ende, så er begrenset med naboer som kan irritere meg sånn sett. Hører aldri tv, musikk, barnelek, folk som går over gulvene, slamring i dører, nys, sex og alt det andre dere nevner.

innimellom, på sommeren når jeg sitter på balkongen hører jeg naboen spille piano, det synes jeg er hyggelig.

de verste lydene er borring - den lyden bærer så enormt mye - men jeg kan jo ikke akkurat nekte naboene å henge opp bilder/pusse opp.

Anonymkode: dbf63...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det kommer an på hvem som bor i blokka etter som årene går. Enslige og gjerne eldre folk bor veldig stille, bortsett fra det med når tunghørtheten setter i gang. Noen folk lager mere lyd enn andre. Noen har bodd hele sitt liv i enebolig og tenker ikke på at nå gjør de ikke det lengre og her finnes det regler som skal følges. Hvis alle tenker på hva de gjør, klokkeslett og naboer, så burde det i teorien gå bra. 

Alt dere har nevnt er jeg enig i. En må tåle at folk lever, men blokklivet er for dem som kan innordne seg. Det er det ikke alle som kan og omgivelsene må tåle det, bite tennene sammen og evt. miste natteroen, miste en stille plett på jord som verandaen skulle være, for naboen(e) glor og røyker som besatt på sin veranda. Det er et problem. De har rett til det, men vi som ikke røyker har ikke rett til  å slippe å leve i stanken deres. Nytter ikke å lufte på soverommet heller, for der er verandaen deres to fot unna.

En annen ting er når en trenger å sove noen timer ekstra på morgenen, så er ny nabo over meg en veldig aktiv husmor fra tidene da de visste hva husmødre var. Hun er liten og nett, men smeller dessverre inneskohælene i gulvet når hun er hjemme. Hun bråker med støvsuger, oppvaskmaskin og andre kjøkkenmaskiner og det skjer alltid tidlig. I stille blokk på morgenen bærer lyder godt og da er min søvn over. 

Det finnes noen fordeler med å bo i blokk, men for den som heller liker friheten ved å bo for seg selv, er det negativt i lengden. Så mye en må ta hensyn til og jeg gjør det, men en del andre gir blaffen. Jeg drømmer om å ha råd til enebolig en gang. Langt borte fra tettbygd strøk. 

Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Hadde aldri taklet å bo i blokk, har bodd i enebolig hele livet så er vant til at de lydene som blir er det vi i familien som lager.

Du er veldig, veldig heldig som har det valget og har råd til å eie din egen bolig som er din. Ingen fremmede som skal inn i alle kroker og kontrollere deg og ditt liv. Jo, det er nødvendige ting som blir kontrollert i en blokk, men ikke meg som velger tidspunktet. En er redusert til et barn som må lyde foreldrene. Altså styret. Passer det ikke, så spiller det ingen rolle. Inn skal de. 

Anonymkode: e664e...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lyder er helt ok fordi hvis det blir for mye, kan politiet hjelpe deg. 

Det du ikke kan gjøre noe med er hvis naboen røyker 🙄 

Anonymkode: 4a4a8...142

Jeg ringte til politiet, siden naboen røyka hasj og inn i min leilighet. Etter 2 mnd. forsvant naboen, og har ikke vært her siden. 

Anonymkode: 003f8...312

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvem som bor i blokka etter som årene går. Enslige og gjerne eldre folk bor veldig stille, bortsett fra det med når tunghørtheten setter i gang. Noen folk lager mere lyd enn andre. Noen har bodd hele sitt liv i enebolig og tenker ikke på at nå gjør de ikke det lengre og her finnes det regler som skal følges. Hvis alle tenker på hva de gjør, klokkeslett og naboer, så burde det i teorien gå bra. 

Alt dere har nevnt er jeg enig i. En må tåle at folk lever, men blokklivet er for dem som kan innordne seg. Det er det ikke alle som kan og omgivelsene må tåle det, bite tennene sammen og evt. miste natteroen, miste en stille plett på jord som verandaen skulle være, for naboen(e) glor og røyker som besatt på sin veranda. Det er et problem. De har rett til det, men vi som ikke røyker har ikke rett til  å slippe å leve i stanken deres. Nytter ikke å lufte på soverommet heller, for der er verandaen deres to fot unna.

En annen ting er når en trenger å sove noen timer ekstra på morgenen, så er ny nabo over meg en veldig aktiv husmor fra tidene da de visste hva husmødre var. Hun er liten og nett, men smeller dessverre inneskohælene i gulvet når hun er hjemme. Hun bråker med støvsuger, oppvaskmaskin og andre kjøkkenmaskiner og det skjer alltid tidlig. I stille blokk på morgenen bærer lyder godt og da er min søvn over. 

Det finnes noen fordeler med å bo i blokk, men for den som heller liker friheten ved å bo for seg selv, er det negativt i lengden. Så mye en må ta hensyn til og jeg gjør det, men en del andre gir blaffen. Jeg drømmer om å ha råd til enebolig en gang. Langt borte fra tettbygd strøk. 

Du er veldig, veldig heldig som har det valget og har råd til å eie din egen bolig som er din. Ingen fremmede som skal inn i alle kroker og kontrollere deg og ditt liv. Jo, det er nødvendige ting som blir kontrollert i en blokk, men ikke meg som velger tidspunktet. En er redusert til et barn som må lyde foreldrene. Altså styret. Passer det ikke, så spiller det ingen rolle. Inn skal de. 

Anonymkode: e664e...b38

Ja om jeg er heldig eller at det er et valg jeg selv har tatt og betalt en høyere pris for det kan sikkert diskuteres. Men jeg har valgt og sette bo der det ikke er så tett mellom husene,jeg har naturen noen steinkast fra huset. Fikk meg jobb her og tjener greit.  Hadde jeg ordnet meg jobb i byen og bodd i blokk har jeg spart mange utgifter som jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt flere naboer over meg som tror de kan gjøre som de vil. Selv har de aldri hatt naboer over seg. De tror det er ok og sette på full musikk kl. 1 om natten. Brøling og skriking,tramping i gulv kun for og irritere. Problemet er at ikke bare jeg som hører dette. Mener barna kan gjøre som de vil som hopping og løping inne. I tillegg når ungene går ut om morgenen i 7 tiden så må de absolutt riste i rekkverket. Folk skal jo få leve men disse menneskene har fått beskjed flere ganger at det er lytt her, gammel blokk. Vanlige lyder må man jo regne med men man hører forskjell bare for og irritere. 

Anonymkode: 88362...e1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...