Anonyym97 Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Så basically det eneste jeg trenger er å telle alt jeg spiser, ligge i underskudd også gå ned? Så enkelt men så vanskelig? Er det gjennomførbart over lengre tid? 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Ja, så enkelt er det. Men, vanskelig nok allikevel. Mitt beste tips er å tenke og huske på at det er bare midlertidig. Og et tips til: Hvis eller når vekten stagnerer, så tok jeg en "pause" fra flinkis-mat og prøvde å heller spise normalt (men moderate mengder) for å "nullstille" og stabilisere før jeg da igjen skulle i i kaloriunderskudd. Men min erfaring er at vektnedgangen etterhvert stagnerte og da kan man ikke kutte for mye i kaloriinntaket uten at det ble usunt. Pauser innimellom for å stabilisere tror jeg også er nøkkelen til suksess for å unngå vektoppgang igjen. Patience is key. Hilsen - 60 kg vektnedgang Anonymkode: 1fadb...2ce 9
SPOCA Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Ja, det er forsåvidt det, men jeg vil ikke nødvendigvis kalle det enkelt. Jeg vil kalle det noe midt i mellom, egentlig. Jeg for min del valgte å øke aktiviteten noe, slik at jeg på den måten kunne ha et ganske høyt kaloriinntak og fremdeles gå ned i vekt. Jeg har gått ned over 90 kg. 9
SaySomething Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, så enkelt er det. Men, vanskelig nok allikevel. Mitt beste tips er å tenke og huske på at det er bare midlertidig. Og et tips til: Hvis eller når vekten stagnerer, så tok jeg en "pause" fra flinkis-mat og prøvde å heller spise normalt (men moderate mengder) for å "nullstille" og stabilisere før jeg da igjen skulle i i kaloriunderskudd. Men min erfaring er at vektnedgangen etterhvert stagnerte og da kan man ikke kutte for mye i kaloriinntaket uten at det ble usunt. Pauser innimellom for å stabilisere tror jeg også er nøkkelen til suksess for å unngå vektoppgang igjen. Patience is key. Hilsen - 60 kg vektnedgang Anonymkode: 1fadb...2ce SPOCA skrev (9 minutter siden): Ja, det er forsåvidt det, men jeg vil ikke nødvendigvis kalle det enkelt. Jeg vil kalle det noe midt i mellom, egentlig. Jeg for min del valgte å øke aktiviteten noe, slik at jeg på den måten kunne ha et ganske høyt kaloriinntak og fremdeles gå ned i vekt. Jeg har gått ned over 90 kg. 60 og 90 kg! Fy flaten, dere er flinke altså!!🤗 Mektig imponert! Og dette er "bare" ved kcal underskudd? Hvor lang tid brukte dere og hvor mange kcal lå dere på? 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Ett kilo er rundt 7000 kalorier, så et underskudd på 500 kalorier per dag vil føre til ca. et halvt kilos nedgang i uka Så er det andre nyanser til det også såklart, men i grove trekk er det faktisk så enkelt. Har selv gått ned over 40 kilo i fjor kun ved å telle kalorier. Anonymkode: 7bf5d...b5d 3
SPOCA Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 SaySomething skrev (10 minutter siden): 60 og 90 kg! Fy flaten, dere er flinke altså!!🤗 Mektig imponert! Og dette er "bare" ved kcal underskudd? Hvor lang tid brukte dere og hvor mange kcal lå dere på? Jeg har holdt på siden 2014. Jeg ligger på mellom 2200-2500 kalorier daglig. Pga ny jobb sliter jeg med å holde kaloriinntaket, for da har plutselig daglig inntak økt til rundt 3000 kalorier, så det er veldig vanskelig å holde. Uansett, jeg har telt kalorier og gått minst 10 000 skritt daglig. Nå har jeg riktignok begynt å trene styrke i tillegg til at jeg går mellom 20-30 000 skritt daglig. 3
Hatsumomo Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Anonyym97 skrev (1 time siden): Så basically det eneste jeg trenger er å telle alt jeg spiser, ligge i underskudd også gå ned? Så enkelt men så vanskelig? Er det gjennomførbart over lengre tid? Ja. Ja. Nei. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ett kilo er rundt 7000 kalorier, så et underskudd på 500 kalorier per dag vil føre til ca. et halvt kilos nedgang i uka Så er det andre nyanser til det også såklart, men i grove trekk er det faktisk så enkelt. Har selv gått ned over 40 kilo i fjor kun ved å telle kalorier. Anonymkode: 7bf5d...b5d 50 kg ned med kaloritelling her, fullt mulig ts! Anonymkode: 398f4...5bb
SaySomething Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 SPOCA skrev (1 minutt siden): Jeg har holdt på siden 2014. Jeg ligger på mellom 2200-2500 kalorier daglig. Pga ny jobb sliter jeg med å holde kaloriinntaket, for da har plutselig daglig inntak økt til rundt 3000 kalorier, så det er veldig vanskelig å holde. Uansett, jeg har telt kalorier og gått minst 10 000 skritt daglig. Nå har jeg riktignok begynt å trene styrke i tillegg til at jeg går mellom 20-30 000 skritt daglig. Jeg tar av meg hatten for deg! Utrolig bra jobba! 20-30k skritt er jo helt sykt per dag, åssen får du tid? Det aller meste jeg har klart å få av skritt er vel 17-18k og da hadde jeg virkelig gått hele dagen (føltes det som) 😂 1
SPOCA Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 SaySomething skrev (1 minutt siden): Jeg tar av meg hatten for deg! Utrolig bra jobba! 20-30k skritt er jo helt sykt per dag, åssen får du tid? Det aller meste jeg har klart å få av skritt er vel 17-18k og da hadde jeg virkelig gått hele dagen (føltes det som) 😂 Takk! Jeg jobber som lærer og flyr etter småskolebarna hele dagen, det er grunnen. Jeg går derfor uten problemer ned i vekt, men merker jeg vil tone kroppen mer, og derfor må jeg supplere med styrketrening. 3
Gjest rampenissen72 Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 SPOCA skrev (28 minutter siden): Ja, det er forsåvidt det, men jeg vil ikke nødvendigvis kalle det enkelt. Jeg vil kalle det noe midt i mellom, egentlig. Jeg for min del valgte å øke aktiviteten noe, slik at jeg på den måten kunne ha et ganske høyt kaloriinntak og fremdeles gå ned i vekt. Jeg har gått ned over 90 kg. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Atta girl/boy
SPOCA Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 rampenissen72 skrev (Akkurat nå): 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Atta girl/boy Takk
AnonymBruker 42 Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Nei! Så "enkelt" er det åpenbart ikke... Dvs. "telle kalorier"... Ligger du i underskudd - så går du jo selvsagt ned i vekt over tid, men du vet ikke nøyaktig hva som er underskudd for deg, og kroppen din justerer seg "automatisk" til inntak av kalorier også. Og det som funker for noen av mat ("kalorier") trenger ikke funke for andre ... 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Nei, er i utgangspunktet ikke så enkelt. Hormoner spiller en rolle også som blir påvirket av kostholdet og andre ting. Vil du ha en enkel måte å gå ned i vekt på så spis og lev for en god hormonbalanse i kroppen. Anonymkode: e0bca...fce 5
sicario Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 SaySomething skrev (10 timer siden): Og dette er "bare" ved kcal underskudd? Hvor lang tid brukte dere og hvor mange kcal lå dere på? Finnes ingen annen måte en kaloriunderskudd 😊 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Ja, det er egentlig det. Men det er ikke så enkelt likevel ettersom det for det første vanligvis innebærer å gå sulten. Over tid er dette enormt utfordrende. Etter hvert som man går ned må inntak justeres ned i tillegg. Har selv gått ned 40 kilo, og det gikk relativt greit, men jeg var veldig innstilt på det. De siste 5 kiloene er derimot vanskelig å få bort, for nå må jeg spise så vanvittig lite for å komme i underskudd. Anonymkode: 9cb2b...cd2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er egentlig det. Men det er ikke så enkelt likevel ettersom det for det første vanligvis innebærer å gå sulten. Over tid er dette enormt utfordrende. Etter hvert som man går ned må inntak justeres ned i tillegg. Har selv gått ned 40 kilo, og det gikk relativt greit, men jeg var veldig innstilt på det. De siste 5 kiloene er derimot vanskelig å få bort, for nå må jeg spise så vanvittig lite for å komme i underskudd. Anonymkode: 9cb2b...cd2 Ser jeg skrev "for det første", men fulgte ikke opp med det andre 😅 Skulle skrive noe om at psyken også jo er med på dette, men klarte ikke å formulere noe lurt. Anonymkode: 9cb2b...cd2
Crazydoglady Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 Anonyym97 skrev (12 timer siden): Så basically det eneste jeg trenger er å telle alt jeg spiser, ligge i underskudd også gå ned? Så enkelt men så vanskelig? Er det gjennomførbart over lengre tid? Nja.. Det viktigste er hva du spiser, og å spise nok. Ellers vil du høyst sannsynlig miste muskler og ikke fett. Kanskje gå ned i vekt, men ikke nødvendigvis bli åpenbart tynnere eller "strammere" som jeg antar er en del av målet med å gå ned i vekt. I tillegg vil tap av muskler påvirke hvileforbrenning negativt slik at man da tåler enda mindre før man stagnerer eller legger på seg fett igjen. Det betyr selvsagt ikke at man må gå på diett og være 100% committed, Men man bør tenke litt igjennom bunnlinjen. Typiske lettprodukter feks har gjerne motsatt effekt enn det man ønsker. De har kanskje mindre kalorier, men de har gjerne også lite av det kroppen faktisk trenger slik at de kaloriene man spiser er rimelig bortkastet. Heldigvis trenger det ikke å være vanskelig å spise riktig 🙂 4
sicario Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Crazydoglady skrev (1 minutt siden): Heldigvis trenger det ikke å være vanskelig å spise riktig 🙂 Helt 100% enig i viktigheten av å spise «riktig». Men uansett hva man spiser, så må man i underskudd for å gå ned/overskudd for å gå opp i kroppsfett. selv baserte jeg hele fettreduksjonen min på mye tung styrketrening og et proteinrikt kosthold. Nå har jeg aldri telt en eneste kalori og aldri veiet meg. Som du sier, å spise «riktig» er ikke vanskelig😊 2
Bokdamen Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Jeg har gått ned drøye 20 kg på et halvår ved å telle kalorier og øke aktivitetsnivået. Synes det har vært overraskende enkelt. Har droppet noen enkelte ting (fløteis og sjokolade) som er svært kaloririkt, samt at jeg ikke drikker kalorier (med unntak av litt alkohol i sosiale lag), ellers er det ingenting jeg ikke spiser så lenge det er innenfor regnskapet mitt. Jeg har forsåvidt hatt et greit kosthold i utgangspunktet, men spist for mye av alt og hatt et usunt forhold til mat som følelsesregulering. Har nå vent kroppen til å bli mett av mindre/riktigere porsjoner og kan ikke lenger spise uendelige mengder snop uten å bli kvalm. Har også lært meg at jeg ikke kan si ja til alt (eks en lørdag kan ikke være bolle og kakao på kafé, fetende mat, rødvin óg store mengder snop, men begrenser meg til noe av det). Har tatt pause fra å telle i nov og desember, men fortsetter å gå ned. Går tilbake til tellingen om det stopper opp. Har 4,5 kg igjen til normalvektig BMI, så får vi se hvordan det går når jeg etterhvert skal over til vedlikehold. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå