Gå til innhold

Hvor mye har aktivitetsnivået og si for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 9  kg mer enn jeg var for et par år siden. Skylder på gravidteten der jeg la på meg nærmere 30 kg. Fødte for 1,5 år siden og har vært flink en stund, gått ned et par kg og så beholdt den vekta før jeg prøver på nytt..

Jeg spiser mye, minst like mye som mannen min som er 20 cm høyere og minst 20 kg tyngre. MEN jeg er veldig aktiv, har en jobb der jeg går mellom 5- 10 000 skritt på en vakt, i tilegg går jeg minst en times tur med hunden vår og har en aktiv unge som jeg løper mye etter. Jeg ligger som regel på 20 000 skritt daglig, noe mindre de dagene jeg ikke jobber, men de dagene blir det ofte en lengre tur med hunden. :)

Jeg er overbevist om at aktivitetsnivået som gjør at jeg ikke går OPP i vekt, for vekta holder seg stabil til tross for mye (og siste måneden) usunn mat. Har spist sjokolade og potetgull hver dag hele jula..🙈

Nå er godteriet kastet og jeg er klar for en sunnere livsstil og gå ned de kiloene som plager meg. 

Men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg bør innta av kalorier. Jeg er 76 kg og 167 cm høy, 28 år gammel. Målet er først og fremst å gå ned de 9 kg jeg mangler, men drømmen er jo å komme tilbake til rundt 60 kg som jeg var for 10 år siden🙈 

Hva tenker dere? Har tenkt å starte med en mild form for periodisk faste (frokost spiser jeg sjeldent uansett og det er snacking på kvelden når ungen er lagt som er hovedproblemet), men jeg bør nok telle kalorier i starten uansett for å komme på rett spor😊 har aktivitetsnivået så mye å si som jeg tror? For som sagt, jeg spiser veldig mye!

Anonymkode: ddbea...f10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at fitbit klokka mi sier jeg forbrenner mellom 2800-3500 kcal daglig. Men jeg stoler ikke helt på dette, syntes tallet hørtes så høyt ut når det sies at en gjennomsnittlig kvinne forbrenner 2000 kcal daglig. Vil ikke påstå at jeg er SÅ overvektig at jeg avviker så mye fra gjennomsnittet. Høres jo rart ut om jeg skal spise over 2000 kcal og fortsatt gå ned 1 kg i uka. Hva tenker dere som har peiling?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker dere? Har tenkt å starte med en mild form for periodisk faste (frokost spiser jeg sjeldent uansett og det er snacking på kvelden når ungen er lagt som er hovedproblemet), men jeg bør nok telle kalorier i starten uansett for å komme på rett spor😊 har aktivitetsnivået så mye å si som jeg tror? For som sagt, jeg spiser veldig mye!

Jeg tenker at fysisk aktivitet og trening er veldig positivt for mange ting. Gir mange helsefordeler.

Akkurat for vektnedgang vil lett til moderat aktivitet/mosjon være et fint lite tillegg, men nøkkelen ligger i kostholdet.

Enig i det engelske ordtaket (you cant out work a bad diet).

Jeg har heller ingen tro på dietter, faste osv som løsning på en varig endring, for de aller fleste. Som ren slanking kan dietter/lavkarbo/faste osv fungere fint for en periode. Men for en endring du kan leve med resten av livet, så mener jeg det finnes langt bedre og lettere løsninger. 

Selv har jeg rast av kroppsfett. Spiser nøyaktig det samme som alltid, men pluss litt flere ting. Nøkkelen er mengden. I tillegg til mye tung styrketrening. Erstattet mye fettvekt med muskelvekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må legge til at fitbit klokka mi sier jeg forbrenner mellom 2800-3500 kcal daglig. Men jeg stoler ikke helt på dette, syntes tallet hørtes så høyt ut når det sies at en gjennomsnittlig kvinne forbrenner 2000 kcal daglig. Vil ikke påstå at jeg er SÅ overvektig at jeg avviker så mye fra gjennomsnittet. Høres jo rart ut om jeg skal spise over 2000 kcal og fortsatt gå ned 1 kg i uka. Hva tenker dere som har peiling?

Fitbit og andre klokker kan ha en stor feilmargin på beregning av kaloriforbruk. Har lest artikler som i de værste tilfellene har vist godt over 50% feil på kaloriforbruk på klokke.

Finn en god TDEE kalkulator på nett om du vil telle kalorier i en periode. Beregn ca 500 under vedlikeholdsnivå. Du vil kjapt få en indikasjon på om du har lagt deg på rett nivå.

Når du har gått en del ned i vekt, så husk å ta nye beregninger, da kaloriforbruket ditt vil ha forandret seg.

AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet har lite å si for nedgang, det viktigste du gjør er å endre kostholdet. Noen mener jo man ikke bør trene når man skal ned i vekt, fordi man blir mer sulten og trenger påfyll etter trening, og det er veldig vanskelig å spise nok, men ikke for mye. Jeg dropper trening når jeg skal ned i vekt, jeg blir for sulten og "spiser opp" de kaloriene jeg har trent bort.

Anonymkode: 10d5f...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt på rundt 1500 kcal. Hvis vekten går for fort nedover, kan du øke det litt. Evt holde 1500 i ukedagene og legge på 200 «kosekalorier» fredag og lørdag. Personlig legger jeg ikke til kalorier om jeg trener, men treningen hjelper meg å være ekstra bevisst på kostholdet (vil ikke «kaste vekk» innsatsen)

Anonymkode: 698a8...ea0

• Liker 2
Skrevet

Kosthold gir kilo i vektap, trening gir gram i vektap. Ta en titt på "spis deg fri" sitt opplegg, gå ned i vekt uten å måtte tenke på trening/aktivitet. 

Å spise kaloriredusert har null betydning om kaloriene kommer fra dårlig mat, ultraprossesert mat, alkohol, raffinerte karbohydrater osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trenger 2000 kalorier per dag for å holde vekta der den er nå, kan du spise 1500 kalorier per dag og gå ned et halvt kilo i uka. En treningsøkt forbrenner alt fra 3-600 kalorier avhengig av hvor intens den er, så hvis du trener hver dag vil det selvfølgelig ha mye å si i lengden, men kosthold er i utgangspunktet der man bør begynne :) 

Anonymkode: 036e8...34c

Skrevet

Finn ut hvor mye du spiser i dag, altså hvor mye du inntar når du holder vekten. Legg deg rundt 300-500 kcal under det, om du stagnerer reduser med rundt 50-100 kcal. Mye lettere å faktisk gjennomføre om man ikke legger seg ekstremt lavt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For helsa, en del. For vektnedgangen? Lite. 

Jeg er helt inaktiv pga sykdom, og gikk ned 10 kg ved kun kosthold. Anbefales selvsagt ikke, men det går an. Skulle heller ha trent ekstra om jeg kunne, for fysisk og psykisk helse :)

Anonymkode: 779cb...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...