Stranger15 Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 https://www.byggmakker.no/varme-og-ventilasjon/gassovn/straleovn-gass-lima-4200w-flyttbar/ Hei. Hvordan er den som oppvarmingskilde? Er det mer lønnsomt som strømmen er blitt så dyr? Noen som har erfaring rundt den?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Det blir fort varmt, men brenner også mye oksygen. Krever mye lufting hvis huset er tett Anonymkode: ee318...41b 2
Gladgutten79 Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Kjempe greit å varmer godt, MEN du må ha god tilførsel av friskluft ellers kan du dere få vondt i hodet, svime av eller det som verre er, jeg har en slik selv men den blir kun brukt som terrassevarmer evt som varmeovn i garasjen vinterstid, begge steder er trekkfullt med god ventilasjon 1
Stranger15 Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2022 Hva med å bruke den I gangen ved hovedinngang?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Vi har pelletsovn og anbefaler absolutt det. Billig, kan startes fra en app når man er på vei hjem, lite aske og mye, mye god varme. Les på nettet om pelletsovner 😊 Anonymkode: 4f150...22a
Gladgutten79 Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Stranger15 skrev (22 timer siden): Hva med å bruke den I gangen ved hovedinngang? Nja, disse ovnene er jo ment for godt ventilerte rom evt ute, leide et trekkfullt gammelt hus en gang brukte en slik inne da, men da den spiser opp oksygenet er det farlig
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 det er snakk om gang i enebolig som går til alle 3 etg. og dørene til inngangene til etg er stengt, da er det ikke farlig med oksygen. den vil jo bare hjelpe til at det ikke kommer kald luft fra inngangspartiet. Jeg tenker at det blir varmt i gangen og det er bra for alle etasjene.. Anonymkode: 1ec3e...0fc
Michaelhe Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Stranger15 skrev (På 1.1.2022 den 21.21): https://www.byggmakker.no/varme-og-ventilasjon/gassovn/straleovn-gass-lima-4200w-flyttbar/ Hei. Hvordan er den som oppvarmingskilde? Er det mer lønnsomt som strømmen er blitt så dyr? Noen som har erfaring rundt den? Det er dette jeg har kranglet med min vert her i Portugal om i flere uker. Strømmen her er den dyreste i Europa. De bruker gass, men ikke til innendørs oppvarming pga risiko, f.eks på soverom. Hvis du dermot leser dagens næringsliv vil du se at gassprisene har steget voldsomt pga to faktorer, økte strømpriser som igjen fører til økt gassetterspørsel, og press fra produsenter som Russland, som bevisst bruker gass som et politisk pressmiddel mot Europa. Her bruker de bruker gass til matlaging, men når jeg går nedover veiene her ser det ut til at man fyrer med ved, røyk stiger sakte fra skorsteiner på kalde dager, og så har man solceller på takene. Jeg har en stor vedovn rett bak meg hvor jeg sitter nå. En dag da jeg var ute og luftet hunden møtte jeg to menn med lange staver som samlet noe fra trærne. Jeg spurte dem hva de drev med, men de skjønte ikke engelsk og bare smilte. Senere fant jeg ut at de samlet kongler, som visstnok er bra til å bruke når man skal starte en ild i vedovnene. Endret 3. januar 2022 av Michaelhe 1
Cata Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Stranger15 skrev (På 1.1.2022 den 22.21): https://www.byggmakker.no/varme-og-ventilasjon/gassovn/straleovn-gass-lima-4200w-flyttbar/ Hei. Hvordan er den som oppvarmingskilde? Er det mer lønnsomt som strømmen er blitt så dyr? Noen som har erfaring rundt den? Nei, den er ikke lønnsom - for det meste. Etter det jeg kunne se fra min så lå break even mellom 4 og 5 kr pr kWh, men det kan sikkert være en viss forskjell på ovner da. Min varmer godt og raskt, men for det første så blir det fort for varmt i en liten leilighet og for det annet, som egentlig er det første så kommer det som alt er sagt om ventilasjon og dessuten at ovnen må brenne med tilsyn. Som tilleggsoppvarming på en sur vinterkveld, eller som backup om strømmen skulle gå (hvis man bare har el. oppvarming) er den helt fin, men jeg ville aldri basert meg på den som hovedvarmekilde.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Stranger15 skrev (På 1.1.2022 den 22.08): Hva med å bruke den I gangen ved hovedinngang? Vil ikke anbefale det, i tillegg til det som skrives over om avgasser og oksygenforbruk så produserer gassovner veldig mye fuktighet. Tror det er så mye som 1 KG vanndamp pr liter forbrent væske. Anonymkode: 61ba2...a8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå