Gå til innhold

Dame på verksted mister jobben på grunn av løgn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på et verksted hvor det er ni menn og 2 damer. En på verksted og en i resepsjonen. Jeg jobber i verksted og har kommet i en konflikt med en annen dame på verksted. Jeg tåler ikke trynet til dama lenger så når ho kommer inn på pauserommet stirrer jeg ho i øya til ho går ut. Ho har begynt å spise matpakka inne på verksted og sjefen på verksted lurer på hva som skjer. Det er ingen av gutta på verksted som sier noe da de veit jeg er forbanna på ho og hvorfor.

Hvordan løser man konflikter med damer så de kan trekke tilbake hva de har sagt offentlig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nok med en tråd?

Anonymkode: d0ba2...36a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Nykalender2022 skrev (5 minutter siden):

Hva faen er gærnt i hodet på damer. Vi har vært kjempestøttende mot en lærling som har gått mot å få fast jobb. Ho blir intervjua av lokalavisa og sier at jeg har bedt henne fylle olje i beholderen for spylevæske. Dette er ikke sant og nå har ho mista tilbudet om fast jobb. Alt som skulle til for å beholde jobben var å trekke det tilbake.

Har damer så vanskelig for å inrømme feil?

Er vel bare å finne en ny lærling det.

Anonymkode: 283f1...165

• Liker 2
Skrevet

Oppfør deg som folk, slutt å glo på kollegaen din. La henne vær i fred, og prøv snakk med henne på tomannshånd. Du virker som en dårlig kollega som skaper dårlig arbeidsmiljø.

• Liker 38
Skrevet

Men skulle hun kontaktet avisen og si det var feil, så ville jo ingen trodd henne. Hvorfor tar du sånn på vei, hun er lærling  

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Men skulle hun kontaktet avisen og si det var feil, så ville jo ingen trodd henne. Hvorfor tar du sånn på vei, hun er lærling  

Fordi ho nekter å skrive brev til avisa og si at det ikke er sant.
Nå får ho ikke fagbrev fordi ho har gjort masse feil som jeg har dokumentert. Jeg er den som sjekker arbeidet og tar bilder. Disse sender jeg til sjefen og han er oppgitt over det dårlige arbeidet.

Gjest Smeltemann
Skrevet
Nykalender2022 skrev (2 minutter siden):

Nå får ho ikke fagbrev fordi ho har gjort masse feil som jeg har dokumentert. Jeg er den som sjekker arbeidet og tar bilder. Disse sender jeg til sjefen og han er oppgitt over det dårlige arbeidet.

For det er sånn det fungerer å være lærebedrift.  Har jeg vært deg ville jeg ikke skrevet noe mere i denne tråden og jeg ville heller ikke ha laget noen nye håpløse tråder om bare svada.

AnonymBruker
Skrevet
Nykalender2022 skrev (4 minutter siden):

Er det noe med opplæringen som er gitt? 

Anonymkode: 6065d...546

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet
Nykalender2022 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal du ødelegge for henne og hindre henne i å ta fagbrev?

Er det vanlig at menn overreagerer sånn?

Anonymkode: d92cc...067

• Liker 48
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hallo! Våkne opp!

Hvorfor sier du at jeg ødelegger for henne og hindrer ho i å ta fagbrev???

Skrevet

Jeg regner med dette er tull, herregud så mange tråder det har vært om det å miste jobben de siste dagene. Men bare for moro skyld - det høres ikke ut som dere har vært et godt lærested, både du som dokumenterer til sjefen din isteden for å hjelpe, og sjefen din som blir oppgitt isteden for å ta tak, bør skjerpe dere. 

• Liker 42
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han klarer ikke å ødelegge for at lærlingen skal ta fagbrevet.  Det er bedriftens ansvar å sørge for at lærlinger får rett opplæring. Lærling har også ansvar for å følge opp de krav lærlingenemda setter,de skal dokumentere opplæringen de har vært igjennom.

AnonymBruker
Skrevet

En gang i tiden var jeg på et bilverksted også. En av de andre ansatte var ekstremt ufin mot meg lenge. Det ble slik at en annen ansatt ofte forsvarte meg fordi han syns det var dårlig opplegg. Vel, jeg fikk til ting uten særlig opplæring. Så da denne fyren så det så sørget han for å få tak I en bil jeg hadde fikset og gjøre en feil på den slik at det skulle se ut som om det var meg. 

Problemet var bare at en annen ansatt hadde vært med meg på den bilen og visste at alt hadde vært gjort riktig. Så en tredje person kom og fikk løsnet opp i feilen. 

Det stoppet ikke der da han fyren virkelig ikke ville ha meg der. Hvis han mistet en penn på gulvet så beordret han meg til å plukke den opp. Ved normale samtaler med andre kollegaer så blandet han seg alltid inn å ba meg om å ta meg sammen. Det var konstant stygge og ufine blikk. Det var kommentarer som "bare vent til sjefen kommer, han kommer ikke til å tåle tryne på deg." 

Så rett ut av skolen og inn i en slik læreplass så kan man fint si at jeg ikke ble der lenge. Jeg valgte å ikke gjøre noe med saken, bare dro. Men slik er det ofte for jenter på verksted. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du ber henne gjøre ting du vet er feil. Som å fylle olje i beholderen for spylevæske. Og så ta bilder av det og rapportere det til sjefen. Du saboterer bevisst.

Så lenge du er ansvarlig for lærlingen, vil lærlingen aldri få fagbrev. Det beste er derfor om lærlingen finner seg en annen bedrift og advarer opplæringskontoret mot å sende flere lærlinger til bedriften din. I alle fall så lenge du er ansatt.

Anonymkode: d97c7...c35

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Men man mister jo ikke muligheten til å gå gå opp til fagprøven fordi man har gjort noen feil! Man blir korrigert og veiledet av læremester, slik at man ikke gjør de samme feilene på fagprøven…?

Du virker som en svært dårlig kollega!

Anonymkode: 205fb...094

• Liker 31
Gjest Smeltemann
Skrevet
Nykalender2022 skrev (2 minutter siden):

Hallo! Våkne opp!

Hvorfor sier du at jeg ødelegger for henne og hindrer ho i å ta fagbrev???

Om det er sånn som du sier er dere ihvertfall ikke egnet til og være lærlingebedrift.  Å du er ikke egnet til å ha noe som helst med noe av opplæring.

Regner med denne merkingen har en oppegående fadder som tar ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

I lunsjpausene sitter du og stirrer ihjel en lærling slik at hun ikke orker spise maten sin på pauserommet??

Hvis du skal fungere på en arbeidsplass så må du nok gå i deg selv, også. 

Anonymkode: c2c71...ed7

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I lunsjpausene sitter du og stirrer ihjel en lærling slik at hun ikke orker spise maten sin på pauserommet??

Hvis du skal fungere på en arbeidsplass så må du nok gå i deg selv, også. 

Anonymkode: c2c71...ed7

Ja, sånn er flere menn på verksted. Man må være sinnsykt tøff for å holde ut. Det er en grunn til at det er få jenter i bransjen, fordi mange menn ikke tåler det. 

Enten så er det slik misunnelse som ts beskriver, livredd for at en kvinne kanskje blir bedre enn han. Eller så rror mange menn at jenter på verksted er fritt vilt og de opplever seksuell trakassering. 

De gangene jeg ba om hjelp da jeg var på jobb så fikk jeg spørsmål om jeg var dum. Når det er noe negativt konstant så vegrer man ser for jobb og man gjør dårligere arbeid. 

Hadde jeg derimot begynt i verksted igjen nå så vet jeg at jeg hadde vært mye tøffere. 

• Liker 17
Skrevet

Skjønte ikke dette… Lærlingen har gått til avisa og fortalt at hun fikk sabotert læretida si, ved at hun ble lurt til å gjøre feil. Skal hun få gå opp til fagprøve må hun dementere denne løgnen. Har jeg forstått det riktig?

Er det løgn da?

• Liker 13
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...