Gå til innhold

Angrer på at jeg ikke slutta på ppiller tidligere... Oppmuntrende ord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slutta på ppilla i slutten av august. Har forsøkt aktivt siden (4 pp hittil). Merker jeg er meget utålmodig, og lar meg også stresse av at jeg føler mange forventer at jeg skal bli gravid snart (vi giftet oss i august). 

Jeg fikk tilbake mensen med en gang, og har stabile sykluser. Angrer likevel på at jeg ikke sluttet på ppiller tidligere etter som det kan gå noe tid etter ppilleslutt før kroppen er klar for å bli gravid. Kom gjerne med noen oppmuntrende ord. 

Er det noen som drøyet med å slutte på ppiller frem til det var aktuelt å prøve, og deretter opplevde å bli gravid innen 6 måneder? Særlig interessert i dere som ble gravid etter 5-6 måneder. 

Anonymkode: b6963...c24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har stabile sykluser med eggløsning skal det ikke ha noe å si at du nylig har gått på p-piller. Hormonene er fort ute av kroppen etter p-pilleslutt 😊

Anonymkode: 314b2...757

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på p-piller, hadde bortfallsblødning og en til to vanlige menstruasjoner. Så startet vi prøvingen. Satt på første forsøk. For de aller fleste har ikke p-pillene noen innvirkning på prøvingen, men, hormonprevenasjon kan ha skjult underliggende kluss som kan ha kommet mens man gikk på prevensjon.

Det er helt vanlig at det kan ta noen måneder før det klaffer, helt uavhengig hva slags prevensjon man har eller ikke har benyttet i forkant.

Tallene varierer noe, men i overkant av 90 % av aktive prøvere blir gravide innen 12 måneder.

Anonymkode: 55844...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo veeeldig forskjellig fra kvinne til kvinne, så kanskje dumt å sammenlikne med andre her inne ;)

Jeg sluttet på p-pille og daværende samboer og jeg gikk fra hverandre 1,5 år etter da det ikke klaffet for oss.. (flere grunner til at vi gikk fra hverandre da, men stress og nedtur med det var helt klart en faktor..). Venninna mi ble til sammenlikning gravid på sin første syklus etter pilleslutt.. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: b84c9...beb

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan garantere deg at når du får barnet ditt i armene så kommer du til å synes at hen er helt perfekt og at du er SJELEGLAD for at di ventet med p-pilleslutt slik at du kunne få akuratt dette barnet 💓

Og at denne følelsen du har og noen ekstra mnd kommer til å være et fjeeernt minne og en liten puslespillbrikkebit i det store bildet som er livet ditt 💓

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dersom du har stabile sykluser med eggløsning skal det ikke ha noe å si at du nylig har gått på p-piller. Hormonene er fort ute av kroppen etter p-pilleslutt 😊

Anonymkode: 

Har angivelig eggløsning, så det er jo godt vite at det kanskje ikke gjør noe at jeg sluttet på p-piller såpass sent. Men da blir jeg jo bekymra for at vi har 4 pp bak oss uten å ha fått til en spire. Men det er kanskje ikke så mye uansett? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har angivelig eggløsning, så det er jo godt vite at det kanskje ikke gjør noe at jeg sluttet på p-piller såpass sent. Men da blir jeg jo bekymra for at vi har 4 pp bak oss uten å ha fått til en spire. Men det er kanskje ikke så mye uansett? 

4 pp er ingenting. 💓 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutta i august og ble gravid den 31 desember:) 

Anonymkode: 9d29e...8c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutta i august og ble gravid den 31 desember:) 

Anonymkode: 9d29e...8c6

Når i august slutta du? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan skrive under på at 4 pp føles som en evighet der og da! For oss satt spiren i pp9 (riktignok pp6 med aktiv prøving) og nå som jeg er gravid føles det plutselig ut som det gikk fort og greit allikevel 😊

Man blir så utålmodig, og hver måned føles lengre enn den forrige, men når dere når målet er det hele verdt det!

Prøv å nyte tiden som prøvere, og ikke minst, ta vare på sexlivet deres. Dere er nygift og har livet foran dere, nyt hverandre og hvetebrødsdagene ❤️

Anonymkode: e84bf...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan skrive under på at 4 pp føles som en evighet der og da! For oss satt spiren i pp9 (riktignok pp6 med aktiv prøving) og nå som jeg er gravid føles det plutselig ut som det gikk fort og greit allikevel 😊

Man blir så utålmodig, og hver måned føles lengre enn den forrige, men når dere når målet er det hele verdt det!

Prøv å nyte tiden som prøvere, og ikke minst, ta vare på sexlivet deres. Dere er nygift og har livet foran dere, nyt hverandre og hvetebrødsdagene ❤️

Anonymkode: e84bf...6ed

Takk for at du delte, og gratulerer med graviditeten. 

Det føles ekstra mye med 4 pp når venninnen min ble gravid uten egentlig prøve en gang... men det handler vel litt om flaks - lettere sagt enn gjort å huske på at det er normalt at det tar litt tid. Blir jeg gravid innen pp6 skal jeg være veldig glad tror jeg. Men godt å vite at det ikke nødvendigvis er ødeleggende at jeg ikke sluttet på p-piller tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det handler veldig mye om flaks. Sjansen for å bli gravid en gitt måned (om man treffer eggløsning osv) er ca like stor som å kaste en sekser på en terning. Mange klarer det på første par kastene, noen trenger flere, men det er først etter ett års prøving (eller 12 kast) at man begynner å utrede om et par trenger hjelp eller bare har hatt veldig uflaks. Uansett, det kan virke som at alle rundt deg blir gravid på et blunk, men det er altså helt vanlig at det tar litt lengre tid også. Ville prøvd å ikke stresse med det, og kose dere foreløpig. 😊

Anonymkode: a490e...0c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte over ett år på å skylde på p-pillen, og egen kropp. Prøve alle tips og kjærringråd. 

Så viste det seg at ting var temmelig dødt hos mannen, og at problemet aldri hadde vært verken hormonprevensjon eller meg. Han var da i slutten av 20 årene, aldri vært syk, og i topp form, så ingenting som tilsa dette. 

Så mitt beste tips i denne situasjonen: Steng av alle slike tanker så godt det går helt frem til du enten har en positiv test i handen, eller dere finner ut hva problemet er under utredning. 

Anonymkode: 0f1a3...bba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg brukte over ett år på å skylde på p-pillen, og egen kropp. Prøve alle tips og kjærringråd. 

Så viste det seg at ting var temmelig dødt hos mannen, og at problemet aldri hadde vært verken hormonprevensjon eller meg. Han var da i slutten av 20 årene, aldri vært syk, og i topp form, så ingenting som tilsa dette. 

Så mitt beste tips i denne situasjonen: Steng av alle slike tanker så godt det går helt frem til du enten har en positiv test i handen, eller dere finner ut hva problemet er under utredning. 

Anonymkode: 0f1a3...bba

Hvordan fikk dere hjelp?

Anonymkode: 59688...d0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Slutta på ppilla i slutten av august. Har forsøkt aktivt siden (4 pp hittil). Merker jeg er meget utålmodig, og lar meg også stresse av at jeg føler mange forventer at jeg skal bli gravid snart (vi giftet oss i august). 

Jeg fikk tilbake mensen med en gang, og har stabile sykluser. Angrer likevel på at jeg ikke sluttet på ppiller tidligere etter som det kan gå noe tid etter ppilleslutt før kroppen er klar for å bli gravid. Kom gjerne med noen oppmuntrende ord. 

Er det noen som drøyet med å slutte på ppiller frem til det var aktuelt å prøve, og deretter opplevde å bli gravid innen 6 måneder? Særlig interessert i dere som ble gravid etter 5-6 måneder. 

Jeg tenker du er veldig heldig som fikk stabile sykluser så fort! Selv med dette kan det ta mange pp før spiren sitter. Men det ville tatt lengre tid om du brukte mange måneder på å få stabil syklus og eggløsning. Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: 77c15...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppmuntrende ord, dere. 😊 Jeg er 27 (og et halvt) mannen fylte 30 i høst. Han har tatt et par hjemmetester og det ser ut til at alt er i orden hos ham. 🍀

AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid den mnd jeg sluttet på p piller etter 10 år. Fikk mens to uker etter pilleslutt og ble gravid. Har 4 barn og alle satt på første forsøk. 

Det er bare tull som AB over her sier at det handler om flaks. Er det flaks at jeg ble gravid alle ganger på første forsøk? 

Om alt er som det skal for dere begge bør dere bli gravide innen 6 mnd. Flere og flere leger anbefaler utredning tidligere enn før. Er ikke flaks om man har gode egg og sædceller hvorav alt er som det skal og ligger til rette for en befruktning. 

Anonymkode: e9ced...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble gravid den mnd jeg sluttet på p piller etter 10 år. Fikk mens to uker etter pilleslutt og ble gravid. Har 4 barn og alle satt på første forsøk. 

Det er bare tull som AB over her sier at det handler om flaks. Er det flaks at jeg ble gravid alle ganger på første forsøk? 

Om alt er som det skal for dere begge bør dere bli gravide innen 6 mnd. Flere og flere leger anbefaler utredning tidligere enn før. Er ikke flaks om man har gode egg og sædceller hvorav alt er som det skal og ligger til rette for en befruktning. 

Ehhhhh

Skal du bare være kvalm og skryte? 

Så klart har det mye med flaks å gjøre! Det er jo ikke gitt at kvinnen og mannen har like god kvalitet. Noen kan ha underliggende sykdommer se ikke vet om, og heller ikke har hatt symptomer på. Samme med blodprøver. 

Anonymkode: acaba...1f8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

??? Selv om alt er som det skal hos begge parter er det fortsatt bare 20 % sjanse for treff hver måned.  Jo, det handler mye om flaks

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde først p-stav i 3 år, deretter gikk jeg rett over til pillen. Gikk deretter på pillen i 2 år. Slutta på pillen 10 mai 2021 og ble gravid i slutten av august. 

Er vår første så har ingen erfaring med prøving tidligere, men er jo hovedsaklig ren flaks at det går så fort. :) Alt skal jo klaffe.. 

Lykke til! 

Anonymkode: cdf58...bae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...