Gå til innhold

Å legge eldste barnet først pga bråk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en femåring og en på 10 mnd. Femåringen har en liten periode nå hvor hun finner det nødvendig å bråke ved leggetid til tross for at vi ber henne være stille. Pga dette blir yngste barnet vekket og må stadig inn og legges igjen. 

Vi har vurdert det nå at det kanskje er best om eldste legger seg først. Min mor mener det er helt bak mål siden hun er eldst og forstår at de som er eldre legger deg sist, og i tillegg vil ta det som en straff. 

Samtidig bruker femåringen laaang tid på å sovne siden hun er et b menneske som meg. Kl er 2130 og hun har ikke sovnet. Yngste er en soveglad baby og er trøtt klokka 19. 

Det som jeg erfarer har fungert er at pappaen ikke er her, og jeg gir henne min fulle oppmerksomhet (om pappaen er her vil hun helst ikke ha meg her og lager drama) . Først da er hun stille og baby får sove. 

Hvordan ville du løst dette? Bør jeg sende pappaen ut av huset i leggetiden? 

Anonymkode: 327fd...aa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som funker for dere, men prøv å legg 5åringen en halvtime tidligere enn dere gjør i dag, det høres ut som hun er overtrøtt. 

Anonymkode: 6061c...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet skal ikke styre dette. Når legges barnet? 

Anonymkode: e2473...479

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke straff, men naturlig konsekvens. Forklar barnet, uten å være sint eller beskyldende i stemmen, hvorfor det må legge seg tidligere enn minste. Da kan du si at så fort barnet viser at det klarer å være stille ved leggetid, så vil hun få være opp litt lenger igjen. 

Det er en naturlig konsekvens som barnet selv styrer.

Anonymkode: 4b777...867

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å straffe et barn som ikke oppfører seg??!! 

Anonymkode: 43888...ae2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør det som funker for dere, men prøv å legg 5åringen en halvtime tidligere enn dere gjør i dag, det høres ut som hun er overtrøtt. 

Anonymkode: 6061c...37d

Nå har det blitt sent i ferien og hun står opp klokken 9. Hun virker ikke overtrøtt. Dette er uansett klokkeslett og oppvåkningstid 😊

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet skal ikke styre dette. Når legges barnet? 

Anonymkode: e2473...479

Om hun våkner ni, så legges hun ni. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å straffe et barn som ikke oppfører seg??!! 

Anonymkode: 43888...ae2

Blir jo litt konsekvenser her. Blir det tull ved legging, blir det ikke tid til å lese bok. Hyler og skriker hun, kan hun bare glemme bok. 

Dette er ikke straff, men naturlig konsekvens. Forklar barnet, uten å være sint eller beskyldende i stemmen, hvorfor det må legge seg tidligere enn minste. Da kan du si at så fort barnet viser at det klarer å være stille ved leggetid, så vil hun få være opp litt lenger igjen. 

Det er en naturlig konsekvens som barnet selv styrer.

Anonymkode: 4b777...867

Høres ut som en fin ide 😊 da gjelder det å få henne trøtt til 19 /20.. 

AnonymBruker
Skrevet

21:30 hørtes litt sent ut. Hvis 5åringen her ikke er I seng før 20:30 ser jeg på det som sent 😅  vil tro hun er overtrøtt.

5åringen var sånn som din, frem til jeg begynte med rolige aktiviteter. F.eks spilling/brettspill, eller avslapping med tv på kvelden.

Minste blir 3år nå i januar. Har nylig nå begynt å ha han oppå fanget med en rolig film på tv halvtime før han sover. Da blir han rolig og avslappet. Sånn at legging går supert. 

Sånn er det for begge nå, er nødt å være en helt rolig stund før soving så de får slappe av 😊

Anonymkode: 20517...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går i den fella at du fraskriver far alt ansvar av legging av barn så har du virkelig slutt deg sjøl i foten. 
Det handler om en 5 åring som styrer to voksne og en baby. 
Jeg hadde aldri i verden gitt meg på dette grunnlaget . 
En får bruke noen kvelder til å få barnet til å godta at det er natta og soving. 
Å trygge barnet og være veldig repeterende og rolig 

Anonymkode: 8771d...2f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her legges 5 og 8 åringen ut fra når de står opp egentlig. De sover på samme rom så vi har strenge regler for tull.

Står de opp 7 så legges de 7. I ukedagene står de opp 5 og legges 7 sånn ca. Kommer helt annpå hvor trøtte de er.

Barna får lov til å lese på senga, "leke" med kosedyrene sine. Det skal skje i stillhet og ute noe bråk.

Driver de å tuller er reglene enkle: 

1.Legges tidligere enn den andre neste dag.

2. Bråker med boka. Da får de en kveld uten bok.

3. Prater de høylytt med kosebamsene blir en og en bamse fjernet til det blir stille.

Regler vi har hatt siden de egentlig kunne forstå dem. De er inneforstått at det skjer og ser på dette som naturlige regler.

De har mulighet til å sove på hvert sitt rom, men det vil de ikke. 

Det som fungerer for oss fungerer ikke for andre igjen. Så her gjør du det som er best.

Det er ikke urettferdig å legge seg før søsken. Det er sånn livet er.

Anonymkode: 6f39b...5c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her legges 5 og 8 åringen ut fra når de står opp egentlig. De sover på samme rom så vi har strenge regler for tull.

Står de opp 7 så legges de 7. I ukedagene står de opp 5 og legges 7 sånn ca. Kommer helt annpå hvor trøtte de er.

Barna får lov til å lese på senga, "leke" med kosedyrene sine. Det skal skje i stillhet og ute noe bråk.

3. Prater de høylytt med kosebamsene blir en og en bamse fjernet til det blir stille.

Regler vi har hatt siden de egentlig kunne forstå dem. De er inneforstått at det skjer og ser på dette som naturlige regler.

Det som fungerer for oss fungerer ikke for andre igjen. Så her gjør du det som er best.

Godt å se det er andre som våkner kl 5. Begge barna, minste på straks 3 og største på 5 , gjør det. Får kritikk av noen I familien for det, at jeg må få de til å sove lenger enn det, men det er ikke enkelt når begge våkner likt 😅

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig ryddig ut. Nå har vi ikke flere soverom, så de blir å dele når yngste blir stor nok til å sove alene. Det soverommet er stort, så de får hver sin del, men da er det kjekt å vite at slike regler kan fungere 😊 

Her legges hun også etter når hun står opp, og nå i ferien har det blitt senere kvelder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du går i den fella at du fraskriver far alt ansvar av legging av barn så har du virkelig slutt deg sjøl i foten. 
Det handler om en 5 åring som styrer to voksne og en baby. 
Jeg hadde aldri i verden gitt meg på dette grunnlaget . 
En får bruke noen kvelder til å få barnet til å godta at det er natta og soving. 
Å trygge barnet og være veldig repeterende og rolig 

Pappaen tok seg av leggingen idag, det gikk knirkefritt😊

AnonymBruker
Skrevet

Pappaen tok seg av leggingen idag, det gikk knirkefritt😊

Der ser du ! 
Aldri gi seg, men være forberedt på at en lå bruke noen kvelder på å snu en negativ trend. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der ser du ! 
Aldri gi seg, men være forberedt på at en lå bruke noen kvelder på å snu en negativ trend. 

Ja det må kanskje bare være en som tar seg av den leggingen med største. Kjenner jeg er litt sjalu på pappaen der, savner eldste.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns egentlig det er helt umulig å gi råd til andre si slike situasjoner, det er så mye som spiller inn. Her fungerer det best å be eldste være stille mens jeg legger yngste og begrunne med at da får vi god tid til å lese litt bare vi to når lillesøster sover (jeg legger dem oftest pga. mannens jobb, men det kan være han som leser også). Men det forutsetter både stort ønske om den lille stunden med lesing og alenetid med oss og at den minste sovner relativt raskt.  

Hvis dere tenker at femåringen vil være stille og sovne om hun blir lagt først, er jeg ikke nødvendigvis enig med moren din. Jeg tror vår ville opplevd det som en straff fordi hun er opptatt av at å legge seg sist er en av fordelene med å være "stor jente" (hun er en del sjalu, og vil gjerne være liten). Hun ville nok ikke nødvendigvis bråket noe mindre heller, og antageligvis vekket lillesøster lett fra sengen sin 😅 Kan det handle om sjalusi hos dere også? Og at det bør være med i betraktningen når en finner løsning? Kan pappaen legge den yngste, eller hvis den eldste ikke sovner raskt, kan du gå inn og ha en liten rolig og hyggelig stund etter at babyen har sovnet?

Anonymkode: 33a5d...340

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja det må kanskje bare være en som tar seg av den leggingen med største. Kjenner jeg er litt sjalu på pappaen der, savner eldste.. 

Det kommer ! 
Men tenk hvor mye mer overskudd og hyggeligere stemning det blir mellom barn og foreldre når en slipper alt dette bråket ved kveldstid ? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt å se det er andre som våkner kl 5. Begge barna, minste på straks 3 og største på 5 , gjør det. Får kritikk av noen I familien for det, at jeg må få de til å sove lenger enn det, men det er ikke enkelt når begge våkner likt 😅

De stod opp 4 før uansett når de ble lagt. Ser kl. 5 som en seier 😅 

Det eneste vi får gjort med barns søvn er å lage rutiner og legge til rette for god søvn. Men det vil ikke si at barnet er enig 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei. Jeg har en femåring og en på 10 mnd. Femåringen har en liten periode nå hvor hun finner det nødvendig å bråke ved leggetid til tross for at vi ber henne være stille. Pga dette blir yngste barnet vekket og må stadig inn og legges igjen. 

Vi har vurdert det nå at det kanskje er best om eldste legger seg først. Min mor mener det er helt bak mål siden hun er eldst og forstår at de som er eldre legger deg sist, og i tillegg vil ta det som en straff. 

Samtidig bruker femåringen laaang tid på å sovne siden hun er et b menneske som meg. Kl er 2130 og hun har ikke sovnet. Yngste er en soveglad baby og er trøtt klokka 19. 

Det som jeg erfarer har fungert er at pappaen ikke er her, og jeg gir henne min fulle oppmerksomhet (om pappaen er her vil hun helst ikke ha meg her og lager drama) . Først da er hun stille og baby får sove. 

Hvordan ville du løst dette? Bør jeg sende pappaen ut av huset i leggetiden? 

Drit i hva din mor mener. Gjør det som er best for dere alle sammen. Klarer ikke 5åringen å la være å bråke legges hun først. Vil hun legges sist skal du se hun fort er flink å være stille.

Anonymkode: 0cbde...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd Sandmannen?

https://www.youtube.com/watch?v=e_zPcAuyYoA

Anonymkode: 309be...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...