AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Jeg har en liten på 8 mnd som våkner en del om natta, kanskje 5 ganger. Vi samsover og jeg pleier å gi litt pupp også sovner han igjen. Det er ikke et veldig stort problem ettersom han stort sett sovner igjen, men jeg blir jo trøtt av å bli vekket så mye. Min mor mener jeg må slutte å amme. Da jeg sa at who anbefaler å amme i to år sa hun: for noe tull! Hun mener vel også at jeg skal legge han på eget rom med en vannflaske og slutte å ha sånn babycall på kvelden. Da de fikk barn på 80-tallet var de kjempefornøyd om det klarte å amme noen mnd. Men å slutte å amme bare for å kanskje få sove mer om natta, er ikke det litt rart? Dessuten husker jeg at det bare var styr å slutte med nattamming på førstemann. Man blir jo vekket uansett. Eller har noen andre triks for å få baby til å sove hele natten? Anonymkode: 062f7...65f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Slutt å hør på henne. Bare sjalu. Men ikke kom med problemene dine til henne mer. Anonymkode: cbe86...8b9 7
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Det er da ikke hun som bestemmer.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 En 8 mndrs gammel baby har ikke normalt behov for mat om natta. Grøt morgen og kveld iallefall, og middag midt på dag gir en bedre metthet. Din mor tenker at barnet kanskje ikke blir ordentlig mett med morsmelk , og derfor råder deg til å gå over på mme som gir deg bedre kontroll over hva barnet får i seg av næring. Jeg måtte gjøre lignende i min tid Anonymkode: f8171...b8b 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Det som gjorde underverker her var å slutte og samsove. Jeg vekket baby, og baby vekket meg. Hun ble flyttet til eget rom da hun var 6 mnd. Sov natten gjennom fra første natt. Anonymkode: 37dd3...a98 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Høres ikke så feil ut egentlig når barnet er såpass gammelt, men du bestemmer så klart selv Anonymkode: ee099...427 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Jeg sluttet å amme på natten på et tidspunkt, tror det var da han var litt over 12 mnd. Kunne/burde sikkert gjort det litt før. Sov med sportsbh og tskjorte utenpå. Ble kaving noen netter, men slo seg overraskende fort til ro med at det ikke er pupp før det er morgen 😊 Men det krever jo at barnet er klar for så lang periode uten mat da, men det kan være verdt et forsøk allerede nå! Anonymkode: 3fb36...ebc 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Slutte med nattamming hjalp ekstremt på nattesøvnen på begge mine barn. Hun sier da ikke at du skal slutte å amme, men at du bør slutte å amme om natta? En baby på 8 mnd trenger egentlig ikke mat om natta. Mange våkner "hele tida" for å få mat de egentlig ikke trenger, og gir både seg selv og mor dårlig søvn. Mine barn våkna ofte annenhver time for pupp. Med den eldste avvente vi rundt 9 mnd så vidt jeg husker. Gjorde det sånn at det kun var far som stod opp med babyen om natta. Når babyen våkna om natta, tilbød far trøst, byssing og vann på flaske, jeg sov i et annet rom. Etter bare et par netter sov barnet natta gjennom. Det var utrolig deilig! En metode dere bør prøve? Selv om det er mange år siden moren din hadde småbarn, kan hun ha gode råd. Og hun prøver helt sikkert å hjelpe deg/dere.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 Virker litt overkill å avslutte ammingen helt. Hvis du ikke føler deg klar for å avslutte, så trenger du ikke det. Du har flere alternativer her: Finne deg i at du blir vekket ofte på natt. Det varer ikke evig. Det er du som bestemmer om det blir for slitsomt, eller om du synes det er overkommelig. Slutte å amme på natta men amme i veg på dagtid så lenge du føler for det Slutte å samsove. Noen barn våkner sjeldnere når de ikke ligger nær fristelsen (funket ikke for oss da hun våket uansett og jeg måtte stå opp, så vi samsov) Du bestemmer hva du vil gjøre. Hvis du vil slippe "Slik gjorde vi det på 80-tallet og det funket fint", så må du nok rett og slett la være å fortelle alt til din mor. Lykke til 🙂 Anonymkode: e7c58...459 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Det er forskjell på å slutte å amme om natten og å slutte helt å amme. Å slutte med nattammingen hjalp veldig på oppvåkninger her, for babyen våkner jo av vane og fordi den er "sugen" på pupp. Når den skjønner at det ikke blir pupp på natta lenger, vil den sove bedre. Dette gjelder for mange, i hvert fall. Jeg kuttet nattammingen ved 8 mnd og babyen begynte endelig å sove sammenhengende. Jeg fortsatte allikevel med amming på dagtid. Anonymkode: ecad4...0a9 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Sluttet å amme på natt ved 8 mnd selv, men ammet barnet til han var 1 år og 8 mnd uansett, så trenger jo ikke bety slutten på nattamming. Her tok pappaen avvenningen de 3 nettene det varte og baby sov hele natten på eget rom. Veldig deilig å slippe oppstykket natt. Anonymkode: c6b07...691 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Det var en helt annen tid den gangen med skjemamating osv. De visste ikke nok om hvor viktig det var å amme, både tilknytning mor-barn men også nok amming ift å produsere nok melk osv. Ikke hør på sånne «gamle skrullinger» som sier du ammer for mye og bare kan gi smokk isteden og at babyen bare kan ligge å skrike osv.. All forskning viser at sånn er det ikke lengre, og du kan fint amme selv om hun kanskje ikke fikk det til selv. Gjør det som føles rett for deg og barnet ditt og drit i alle andre. Anonymkode: 55b17...101 2
Maleficenta Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en liten på 8 mnd som våkner en del om natta, kanskje 5 ganger. Vi samsover og jeg pleier å gi litt pupp også sovner han igjen. Det er ikke et veldig stort problem ettersom han stort sett sovner igjen, men jeg blir jo trøtt av å bli vekket så mye. Min mor mener jeg må slutte å amme. Da jeg sa at who anbefaler å amme i to år sa hun: for noe tull! Hun mener vel også at jeg skal legge han på eget rom med en vannflaske og slutte å ha sånn babycall på kvelden. Da de fikk barn på 80-tallet var de kjempefornøyd om det klarte å amme noen mnd. Men å slutte å amme bare for å kanskje få sove mer om natta, er ikke det litt rart? Dessuten husker jeg at det bare var styr å slutte med nattamming på førstemann. Man blir jo vekket uansett. Eller har noen andre triks for å få baby til å sove hele natten? Anonymkode: 062f7...65f du slutter når det passer deg. Moren din kommer bare med velmenende råd for at du skal slippe å våkne så mye om natta, mwn jeg har lært at siden unhen er så stor som 8 mnd kan du gi litt grøt før leggetid. Da blir den lengre mett før den våkner og vil ha pupp. Du kan jo ha mm i grøten og... 1
AprilLudgate Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Hun gir ikke et dårlig råd utfra dagens anbefalinger og praksis, men dette er det jo du som bestemmer. Jeg går utfra du snakket om situasjonen - og da kan hun ha misforstått og trodd du ønsket råd? 1
Danseskjørt Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Fy fader jeg er så lei av alle rådene folk spyr ut av seg til småbarnsforeldre. ikke hør på henne, du skal amme barnet ditt så lenge DU vil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå