Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk det konstantert på ultralyd i går. Jeg gikk litt i krisemodus da jeg fikk høre det. Jeg har hatt en traumatisk fødsel bak meg med stor rift. 

Jeg fikk time på sykehuset 2 uker før termin for å skjekke str på barnet igjen. Så det hjalp litt på nervene. 

Er det noen andre her som har blitt satt igang pga dette? Jeg håper jo at jeg blir satt igang om barnet er stort. Det er sikkert dumt av meg å tenke slikt, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette til legen på sykehuset.. 

Tror uansett ikke de bryr seg, selv om de vet jeg har fødselsangst. Har vært på samtale for ks, men ombestemte meg å vill føde vaginalt igjen.. 

Har dere noen tanker eller erfaringer dere vil dele med meg? 

Anonymkode: db60c...c52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble igangsatt av motsatt grunn, altså fordi barnet var lite (veide 2540 g). Det endte med en ganske heftig rift. Ble fortalt at det kan ha hatt en sammenheng med igangsettelsen. Kroppen er egentlig ikke klar, og det kan skape flere komplikasjoner ved fødselsforløpet. Sikkert ikke det du ville høre, men det kan være greit å ha i bakhodet.. 

Anonymkode: cee34...26c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte en kjempebaby på 3800. Det gikk veldig fint, men jeg vet jo ikke om noe annet heller. Symfysemålet var helt normalt, og la på meg 13kg i svangerskapet. Så var vel egentlig ikke noe sol skulle tilsi at jeg fikk et så svært barn. Tror ikke du skal være urolig

Anonymkode: 0828b...a1b

AnonymBruker
Skrevet

3,8 er vel ikke stort, må da være helt gjennomsnittlig.

Stort tenker jeg er fra 4,5 og oppover.

Anonymkode: ef75d...0cb

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed før uke 30 om at minsten kom til å bli svær. Pga svangerskapsforgiftning ble jeg satt i gang i uke 36. Skulle egentlig bli satt i gang litt før termin pga får store barn. På dagen 37+0 kom minsten ut. 4200 g i rekordfart. Fikk kun overflate rift og et pyntesting. Storebror ble satt i gang pga overtid, 4640 g. Det var en drømmefødsel. Men var ut i fra dette at jeg ikke skulle gå overtid med neste. 

Anonymkode: 98af3...f47

AnonymBruker
Skrevet

Siden min første ble stor (4162gr og 57cm) 1 uke før termin så fikk jeg keisersnitt med nr.2 3 uker før termin fordi de så at han kom til å bli enda større. Ble mye komplikasjoner med førstemann så ville ikke gå igjennom noe så traumatisk igjen.. han satt fast og var lenge uten oksygen så han måtte med luftambulanse til Rikshospitalet for å kjøles ned tilfelle hjerneskade..

Anonymkode: e5d5c...3e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden min første ble stor (4162gr og 57cm) 1 uke før termin så fikk jeg keisersnitt med nr.2 3 uker før termin fordi de så at han kom til å bli enda større. Ble mye komplikasjoner med førstemann så ville ikke gå igjennom noe så traumatisk igjen.. han satt fast og var lenge uten oksygen så han måtte med luftambulanse til Rikshospitalet for å kjøles ned tilfelle hjerneskade..

Anonymkode: e5d5c...3e1

❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ble igangsatt av motsatt grunn, altså fordi barnet var lite (veide 2540 g). Det endte med en ganske heftig rift. Ble fortalt at det kan ha hatt en sammenheng med igangsettelsen. Kroppen er egentlig ikke klar, og det kan skape flere komplikasjoner ved fødselsforløpet. Sikkert ikke det du ville høre, men det kan være greit å ha i bakhodet.. 

Anonymkode: cee34...26c

Jo jeg vil høre alt. Men jeg visste det også sånn innerst inne. Men man hører jo også om de som får drømmefødsel til tross av igangsetting. Jeg håper denne ungen kommer fort igjennom fødselskanalen, får det gjorde ikke den forrige...grusomt

AnonymBruker
Skrevet

De mente babyen min skulle være 4,6kg kom ut 3,9. Tror det er vanlig at de bommer. Hodet er uansett det største og så lenge det er normalt bør det gå fint.

Anonymkode: 46937...b8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fødte en kjempebaby på 3800. Det gikk veldig fint, men jeg vet jo ikke om noe annet heller. Symfysemålet var helt normalt, og la på meg 13kg i svangerskapet. Så var vel egentlig ikke noe sol skulle tilsi at jeg fikk et så svært barn. Tror ikke du skal være urolig

Anonymkode: 0828b...a1b

3,8 er gjennomsnittet for guttebabyer 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

3,8 er gjennomsnittet for guttebabyer 

3500g er snittet.

Men Normal: 2500-4500 g.

Anonymkode: 823bc...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Min første gikk tregt gjennom fødekanalen. Brukte 13 timer på fødsel. Ikke noe gøy. Hun var 3500, så helt normal størrelse. 

Nummer to kom iløpet av en time der 12 min var utdrivningsfasen. Han var 4500. 

Selv om barnet kan være stort, kan det gå veldig fort :)

Jeg måtte sy litt pynteting på nummer to. Men hadde en fantastisk jordmor som var flink til å tøye underlivet litt. Grusomt vondt, men heller det en å få mye skade. 

Anonymkode: 5cb88...e8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3500g er snittet.

Men Normal: 2500-4500 g.

Anonymkode: 823bc...1b3

På jenter, ja. Snittvekten for gutter er 3,8 kg. 

Anonymkode: 84abd...8e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble igangsatt på overtid og fødte en på 5,1 kg. Gikk helt fint og fikk kun en bitteliten rift. Så det kan gå bra. Lykke til!

Anonymkode: 807f1...928

Skrevet

Ble igangsatt fordi de trodde baby var stor og fordi jeg var stor (4,9kg 14 dager på overtid). Ble satt igangsatt 10 dager før termin, og fødte 9 dager før termin. Fra vannet gikk (ingen tegn til fødsel før det) til hun var ute tok det ca 3,5 time. Veide 3,7kg. De trodde hun skulle være en del større.

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere her som tydeligvis ikke vet definisjonen på en stor baby. En nyfødt er ikke regnet som stor før over 4500 g. 

Anonymkode: d5657...aad

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er flere her som tydeligvis ikke vet definisjonen på en stor baby. En nyfødt er ikke regnet som stor før over 4500 g. 

Har du født en baby på 4,3 som nesten ødela deg nedentil, og alle 7 jordmødrene + KSlege som sto og passet på under pressriene kommenterte at han var stor da han endelig kom ut, da vil jeg påstå at det er stort jo. 🙂 Kommer også an på om mamma er liten, bekkenet osv. Rart det alltid skal komme noen inn og kverulere om dette i stort barn-tråder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (46 minutter siden):

Har du født en baby på 4,3 som nesten ødela deg nedentil, og alle 7 jordmødrene + KSlege som sto og passet på under pressriene kommenterte at han var stor da han endelig kom ut, da vil jeg påstå at det er stort jo. 🙂 Kommer også an på om mamma er liten, bekkenet osv. Rart det alltid skal komme noen inn og kverulere om dette i stort barn-tråder.

Man må kjøpe nesten forholde seg til de medisinske definisjonene, det blir for tullete og lite relevant å si man fikk en gigantisk baby når den veier 3800 som jo er en helt fin og normal størrelse. 

I disse tilfellene er det Jo andre ting en babyens vekt som gjør at fødselen ender i komplikasjoner. 

Anonymkode: 6599a...6ac

• Liker 8
Skrevet

Joda men da bør man vel endre den definisjonen til noe ala "over gjennomsnittet" eller noe slikt. Alle så jo det var et stort barn, alle jordmødrene som var innom for å ta prøver og slikt på barselhotellet kommenterte det. Stort er stort 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Diagnosen i barnets journal når den bikker 4.5 kg er faktisk "unormalt stort barn". Barn kan være store før de bikker 4.5 kg - om mor er ei flis på 50 kg og knappe 150 cm så er jo et barn stort rundt 3 kg 🤷😉

Anonymkode: 2c392...a99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...