Gå til innhold

Noen som har pusset opp et helt rekkehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe et opppussingsobjekt rekkehus. Ca 160 kvm. Noen som har noen som helst ide om hva det kan komme på? Alt som kan gjøres selv kommer vi til å gjøre selv, og sette bort kun det der det kreves fagmann. Kommer også til å velge rimelige løsninger og tenke økonomi med tanke på materialvalg osv.

Tenker dere at det holder med 1 Mill?

Anonymkode: 39eca...8f9

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva som må gjøres. Om det er nytt kjøkken og bad samt overflateoppussing/pynting ellers, så er det kanskje nok med 1 000 000 kr. Om dere må skifte tak, bordkledning, elektrisk anlegg, ordne drenering +++ må dere vel minimum gange det beløpet med to.

Anonymkode: 3772f...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vurderer å kjøpe et opppussingsobjekt rekkehus. Ca 160 kvm. Noen som har noen som helst ide om hva det kan komme på? Alt som kan gjøres selv kommer vi til å gjøre selv, og sette bort kun det der det kreves fagmann. Kommer også til å velge rimelige løsninger og tenke økonomi med tanke på materialvalg osv.

Driver med dette nå. Kommer til å bli mye mer enn 1mill og vi trenger kun å ta innsiden. Nettopp brukt 400k på det lille badet, kommer til å koste 500k for det store. Kjøkken kommer på minst 200k. Peis kostet rundt 30k for å fjerne gammel mur, kjøpe ny og montere opp. Gulv kommer vel opp i 100k når vi er ferdig. Bare å skifte ut all panel, male og sparkle blir vel 100k til. Og da har jeg ikke regnet inn at all det elektriske må byttes ut og flyttes. Men vi har heldigvis mulighet til å kun bo i øveste etasje nå (kjøkken og et bad og alle soverommene er der nå) planen er å flytte kjøkken ned. Så vi kan fokusere på å pusse opp kun nede uten at det forstyrrer hverdagen, og når underetasjen er ferdig tar vi den andre etasjen. Så vi tar det bit for bit.

men blir verdt det tilslutt!

Anonymkode: 803ee...52c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Driver med dette nå. Kommer til å bli mye mer enn 1mill og vi trenger kun å ta innsiden. Nettopp brukt 400k på det lille badet, kommer til å koste 500k for det store. Kjøkken kommer på minst 200k. Peis kostet rundt 30k for å fjerne gammel mur, kjøpe ny og montere opp. Gulv kommer vel opp i 100k når vi er ferdig. Bare å skifte ut all panel, male og sparkle blir vel 100k til. Og da har jeg ikke regnet inn at all det elektriske må byttes ut og flyttes. Men vi har heldigvis mulighet til å kun bo i øveste etasje nå (kjøkken og et bad og alle soverommene er der nå) planen er å flytte kjøkken ned. Så vi kan fokusere på å pusse opp kun nede uten at det forstyrrer hverdagen, og når underetasjen er ferdig tar vi den andre etasjen. Så vi tar det bit for bit.

men blir verdt det tilslutt!

Det var mye... men hvor mye gjør dere selv? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva må gjøres da? Har pusset opp nesten hele nå. Men ikke helt i mål. Har brukt rundt 2 millioner.

Nye vinduer, drenering, 2 nye bad. Alt elektrisk,gulv, vegger osv osv. Vi har gjort mye selv. 

Anonymkode: 8521c...949

AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt på mye mer enn 1 mill.

Naboene til svigermor pusset opp klassisk oppussingsobjekt - rekkehusene er 80-90 m2 og de tok ikke noe utvendig.

De tok ALT innvendig (3 soverom, stue, kjøkken, bad, vaskerom). 

Altså la på nye kledninger innvendig osv, gulv++. De endte på nokså nøyaktig 1 mill. 

Anonymkode: e2ca5...ccc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var mye... men hvor mye gjør dere selv? 

Bad og kjøkken kan vi jo ikke gjøre selv, pga de nye reglene (ikke at vi ville gjort det uansett). Så sette opp litt gips på det gamle panelet og maling/sparkling kan vi gjøre selv, men rekkehuset er gammelt så gulvet må avrettes før nytt legges osv, så slikt får vi da ikke gjort det selv i underetasjen. Tidligere eier har gjort mye selv og det ser helt jævlig ut, ikke gjør ting selv om man ikke vet hva man driver med. Har et familiemedlem som er elektriker så er jeg heldig så slipper jeg den utgiften, eller mye av den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er et stort hus, så hvis det er et oppussingsobjekt, er det nok snakk om mer enn 1 mil og mer enn 2 bad og 1 kjøkken. Jeg tipper huset har 2 bad - bare de to og kjøkkenet kommer på 1 mil. Så har du gulv (skal dere bytte gulv eller bare slippe), vegger (skal dere bare male eller sprakle/sette gipsplater og male), er det noen vegger som skal rives, peis eller annet som skal fjernes? Maling kan dere gjøre selv, gulv kan dere også bytte selv - men det er ikke de store pengene å spare der. Er dere handy, kan dere spare mye penger på kjøkkenet hvis dere monterer selv, men pass på at elektriker og rørlegger gjør sitt der. Skal dere oppgradere sikringsskapet? Det går fort 30-40 tusen der også. Og hvis dere tar også utvendig arbeid som å skifte kledning, gjøre noe på taket, bytte vinduer, osv, så blir det fort mye dyrere. 

Du kommer ikke langt med 1 mil for å si det sånn, men hvis du begrenser deg til 2 bad og kjøkken, rekker du nok det med fagpersoner. Husk at underveis kan det oppstå flere utgifter, så du må ha ihvertfall 10% ekstra i tillegg til beløpet du har avsatt. 

P.S. Du sparer mye penger på å gjøre ting selv, men da kan du også risikere at det ikke blir et pent resultat hvis du ikke vet hva du driver med. Du sparer selvfølgelig på materialvalg - for eksempel laminat og ikke parkett, kjøkken fra IKEA og ikke fra et dyrere firma, kjøpe baderomsinnredning og fliser på tilbud. Vi har pusset opp bad to ganger og vi sparte flere titalls ved å velge materialer og innredning som var på tilbud. For eksempel bestilte vi det meste til det ene badet fra januarsalg og sparte rundt 60 tusen i forhold til fullpris. Pengene brukte vi på å oppgradere sikringsskapet og legge flere kurs.

Anonymkode: bc429...94b

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusset opp det meste innvendig i litt mindre rekkehus. Alt utvendig var tatt av tidligere eier, bortsett fra kjellerdør og tre vinduer i kjelleren. Det var også satt inn nytt kjøkken og lagt nytt gulv i første etasje. Utover dette måtte kjeller, andreetasje og loft tas fullstendig. Alt ble revet ut for ny planløsning og fullstendig renovering. At vi slapp kjøkken gikk sikkert omtrent opp i opp med at vi laget hybelleilighet i underetasjen, med kjøkken og bad, men vi slapp altså å bytte ytterdør, kledning, vinduer og tak , utover nevnte i kjeller. 

Ca 1,1 mill kom det på. I tillegg har det gått rundt 200000 kr på hage og parkeringsplass. 

Total oppussing av bolig er ikke billig. Det positive er at bolig har steget mer i takst enn hva det kostet. Ny verdivurdering er ca halv mill over pris for hus og oppussing, og vi har fått huset akkurat som vi ønsker. 

Anonymkode: a717d...5c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bad og kjøkken kan vi jo ikke gjøre selv, pga de nye reglene (ikke at vi ville gjort det uansett). Så sette opp litt gips på det gamle panelet og maling/sparkling kan vi gjøre selv, men rekkehuset er gammelt så gulvet må avrettes før nytt legges osv, så slikt får vi da ikke gjort det selv i underetasjen. Tidligere eier har gjort mye selv og det ser helt jævlig ut, ikke gjør ting selv om man ikke vet hva man driver med. Har et familiemedlem som er elektriker så er jeg heldig så slipper jeg den utgiften, eller mye av den.

Det er ingen regler som sier at du ikke kan pusse opp kjøkkenet ditt selv og det er heller ikke vanskelig. Rørleggerarbeid bør du riktignok overlate til fagfolk. Avrette gulv er heller ikke noe problem og du kan uansett få noen til å avrette før du selv legger nytt gulv.

Ville forresten revet panel og himling før jeg legge gips om jeg var deg.

Jeg hadde knapt nok tatt i en hammer før jeg begynte å pusse opp selv. YouTube er din venn. Ta deg god tid og les/YouTube deg opp og du kan gjøre det meste selv og fortsatt få et profesjonellt resultat.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for tull.

Chantielle mod.

Skrevet

Rundt 12000 å skifte innmat i sikringsskap iallefall. Tak og vinduer er vel gjerne noe som borettslaget skifter i fellesskap, det  var det her iallefall.

Skrevet
sommermor skrev (4 minutter siden):

Rundt 12000 å skifte innmat i sikringsskap iallefall. Tak og vinduer er vel gjerne noe som borettslaget skifter i fellesskap, det  var det her iallefall.

Vet ikke om det er snakk om et borettslag her. Står ingenting om det i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg har familien full av håndverkere. Lillebror er elektriker og far er altmuligmann og bygget huset sitt sjøl den gang der var lov så han kan gjøre alt av snekker arbeid slik som flytting av vegger, montering kjøkken osv. . Det eneste jeg kommer til å måtte bruke fagfolk til er å legge membran og varmekabler på bad og rørlegger arbeid. Det eneste jeg ønsker å få noen til å gjøre er å legge nytt gulv og male de fleste vegger. Det er fordi det er tidkrevende. Badene har jeg tenkt vinylgulv og mikrosement så det er rimelige løsninger. Alt av kjøkken ordner jeg selv, da bortsett fra røeopplegget. 

Jeg tror jeg kommer langt med 1 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her. Jeg har familien full av håndverkere. Lillebror er elektriker og far er altmuligmann og bygget huset sitt sjøl den gang der var lov så han kan gjøre alt av snekker arbeid slik som flytting av vegger, montering kjøkken osv. . Det eneste jeg kommer til å måtte bruke fagfolk til er å legge membran og varmekabler på bad og rørlegger arbeid. Det eneste jeg ønsker å få noen til å gjøre er å legge nytt gulv og male de fleste vegger. Det er fordi det er tidkrevende. Badene har jeg tenkt vinylgulv og mikrosement så det er rimelige løsninger. Alt av kjøkken ordner jeg selv, da bortsett fra røeopplegget. 

Jeg tror jeg kommer langt med 1 mill. 

Men dette er jo oppussing, ikke rehabilitering og total renovering. Hvordan er tilstand på tak, vinduer, drenering etc? Legge nytt gulv og male er kosmetisk. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo oppussing, ikke rehabilitering og total renovering. Hvordan er tilstand på tak, vinduer, drenering etc? Legge nytt gulv og male er kosmetisk. 

Ts her. Ja nå har jeg aldri snakket om noe annet enn oppussing. Som tittelen sier: hva koster det å PUSSE opp.... " jeg vet meget godt forskjell på renoveringsobjekt og oppussingsobjekt . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her. Ja nå har jeg aldri snakket om noe annet enn oppussing. Som tittelen sier: hva koster det å PUSSE opp.... " jeg vet meget godt forskjell på renoveringsobjekt og oppussingsobjekt . 

Poenget mitt er at du skriver null om tilstand, null om det er selveier, sameie etc. Litt vanskelig å fortelle deg hva ting koster når du ikke opplyser om dette. 

Alt koster penger, materialer, avfallshåndtering med mer. Har du snakket med dine håndverkere i familien om at du forventer mengder av gratis arbeid på oppussingsobjektet? 

Ser du skal legge varmekabel. Da bør du pigge opp gulvet. Da trenger du kraftig utstyr og stor container. 

Poenget her er at det er ganske mye jobb, og det virker som du har ett naivt forhold til det siden du ikke klarer å svare flere i tråden på hva den faktiske tilstanden er. Jeg er ikke den eneste som har spurt om det.

AnonymBruker
Skrevet

Ok- men da jeg i utgangspunktet skrev pusse opp har jeg allerede tatt med i betrakting at tak, drenering, vi duer pg bekleding er i ok stand. Jeg skrev pusse opp fordi det behøves overflateoppussing samt nytt kjøkken/bad. At min familie skal jobbe gratis er jo abolutt ikke noe dere i kvinneguiden behøver å ta hensyn til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok- men da jeg i utgangspunktet skrev pusse opp har jeg allerede tatt med i betrakting at tak, drenering, vi duer pg bekleding er i ok stand. Jeg skrev pusse opp fordi det behøves overflateoppussing samt nytt kjøkken/bad. At min familie skal jobbe gratis er jo abolutt ikke noe dere i kvinneguiden behøver å ta hensyn til. 

Ok. Lykke til med bekledningen! 

AnonymBruker
Skrevet

Et helt rekkehus består vel av 4-5 leiligheter avhengig av størrelsen på rekkehuset.
Det blir nok litt for mye jobb for meg, det holder evt. med én leilighet

Anonymkode: 6a9a2...490

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...