Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

400k er ikke mye, men ikke helt urealistisk som en helt ny junior grafisk designer, spesielt utenfor Oslo. Lønnsøkning på 70k etter 6 måneder høres urealistisk ut.

Gjennomsnittslønn for en grafisk designer med mindre enn 1 års erfaring var i 2020 kun 330k. For de med 1-2 års erfaring var gjennomsnittslønn 405k. Grunnen til at det er så lavt er at det er vanskelig å få fast jobb som grafisk designer, så det er mange som ender opp med å jobbe freelance og det er derfor stor konkurranse om inhouse stillingene.

Så du har ikke mye å forhandle på. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om 20k økning, bygd portefølje med arbeid du gjør i jobben, og etter 1-1,5 år skiftet jobb for å øke i lønn.

Anonymkode: 20659...64b

Takk for et godt svar!

Vet du hvor man kan finne info om lønnen i bransjen? Virker som du har litt peiling :) Har sett på Grafill sin lønnsundersøkelse, men har litt lyst å finne mer info. 

Skrevet

Kan du henvise til at du har fått mye ansvar raskt, og masse fakturerbare timer, kan det muligens være innafor å be om 470.000. 

Anonymkode: 4661a...34b

Skrevet
jenta123 skrev (2 timer siden):

Jobber som grafisk designer og det er min første jobb etter endt utdanning. Så har ikke så mye erfaring. Sjefen sa selv at vi skulle forhandle lønn etter prøvetiden, så er ikke noe jeg selv har bestemt. 

Som noen andre har påpekt her, så er det ikke sånn voldsomt godt betalt som gr. designer. Har selv jobbet i snart 20 år og har ikke mer enn 550.000, men dette er jo også helt avhengig av hva slags byrå/firma du har fått ansettelse i. Selv startet jeg i et veldig lite studio og vi var bare 4 stk fast ansatte. Det har tatt tid å bli større, så lønna har på sett og vis vokst noe med byrået jeg jobber i. Godt mulig jeg hadde hatt høyere lønn et annet sted, men jeg trives der jeg er. Uansett, synes ikke du skal være misfornøyd med startlønn som 400.000, faktisk. Tok lang tid før jeg bikket det.

Bonusen er vel at du har en jobb som sannsynligvis sammenfaller med dine hobbier/interesser. Det er ikke alle som har det privilegiet.

Anonymkode: 0269a...421

Skrevet
1 hour ago, jenta123 said:

Takk for et godt svar!

Vet du hvor man kan finne info om lønnen i bransjen? Virker som du har litt peiling :) Har sett på Grafill sin lønnsundersøkelse, men har litt lyst å finne mer info. 

Jeg jobber ikke som grafisk designer selv, men har en del innsikt i det som en UX-designer.

Det er nok Grafill som er mest relevant for grafisk designere. Lønnsundersøkelsen til Okse kan være litt interessant, men den er mer rettet mot design innenfor tech og UX. Og der er lønnen mye høyere.

Grafisk design er dårlig betalt på grunn av at jobbmarkedet har vært så mettet i mange år. Det er en grunn til at flere og flere grafisk designere skifter over til UX/UI. 

Hvis karriere er viktig for deg, så er det viktigste for deg som en junior designer, å lære så mye som mulig og bygge portefølje. En portefølje med «ekte» prosjekter og erfaring er attraktivt for arbeidsgivere. Deretter beveger du deg videre for mer attraktive arbeidsplasser og høyere lønn. 

• Liker 1
Skrevet

Skulle til å ai det, hvorfor går du ikke videre og blir ux/ix-designer?

Anonymkode: e80df...3a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig. Kan ikke skjønne at folk velger grafisk design i disse tider..? Heldigvis er veken til UI relativt kort.

Anonymkode: 9cd2d...64b

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel litt an på. Dersom du er innleid av bemanningsbyrå der du har 400 000 i lønn, og får tilbud om fast ansettelse i firmaet du er utleid til så er det helt innafor å reforhandle lønn opp til 470 000 eller mer. Dersom du har blitt ansatt i firmaet allerede, med en prøvetid hos dem så har du jo allerede godtatt en startlønn på 400 000. Da er det litt voldsomt å be om 70 000 økning etter bare noen måneder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er snart 27 og har en bachelor fra privat skole allerede + 2 år fagskole som også var privat. Begynner rett og slett å bli ganske mye gjeld og følte det var på tide å komme seg ut i arbeid. 

Har sett veldig mye på UX/UI design og har tatt en del kurs og lært meg det selv, har et par ganske gode UX/UI prosjekter i min portefølje og var på 2 intervjuer til byråer som driver med UX design. Dessverre hadde jeg allerede takket ja til denne stillingen dra jeg ikke var så interessert i å flytte til byene disse byråene lå i. Angrer ganske mye på dette nå ja, da jeg ser at lønnsforskjellene er veldig store og er jo egentlig UX jeg vil jobbe med, noe jeg fikk inntrykk av at jeg også kom til å få jobbe med i min nåværende jobb. Dessverre har det vært svært lite av det.

Så planen er å ta flere kurs og bygge en sterkere UX portefølje og forhåpentligvis få jobb innen det om et par år.

• Liker 1
Skrevet
jenta123 skrev (41 minutter siden):

Er snart 27 og har en bachelor fra privat skole allerede + 2 år fagskole som også var privat. Begynner rett og slett å bli ganske mye gjeld og følte det var på tide å komme seg ut i arbeid. 

Har sett veldig mye på UX/UI design og har tatt en del kurs og lært meg det selv, har et par ganske gode UX/UI prosjekter i min portefølje og var på 2 intervjuer til byråer som driver med UX design. Dessverre hadde jeg allerede takket ja til denne stillingen dra jeg ikke var så interessert i å flytte til byene disse byråene lå i. Angrer ganske mye på dette nå ja, da jeg ser at lønnsforskjellene er veldig store og er jo egentlig UX jeg vil jobbe med, noe jeg fikk inntrykk av at jeg også kom til å få jobbe med i min nåværende jobb. Dessverre har det vært svært lite av det.

Så planen er å ta flere kurs og bygge en sterkere UX portefølje og forhåpentligvis få jobb innen det om et par år.

Bra jobbet, og stå på videre med UX-porteføljen. Det høres lurt ut! Lykke til!

Anonymkode: 9cd2d...64b

• Liker 1
Skrevet
jenta123 skrev (På 1.1.2022 den 20.59):

Jeg er snart ferdig med min prøvetid på min nåværende jobb, og skal forhandle ny lønn når prøvetiden er ferdig. 

Har per idag 400.000 i året, helst vil jeg opp til 470.000. Men vet at en kollega av meg som også nettopp har startet har 450.000 og hun har 4 års erfaring, mens jeg er nyutdannet. 

Er det litt urealistisk å håpe på 50-70k i lønnsøkning etter bare 6mnd?

Jeg fikk 50k i lønnsøkning etter seks måneder, men hadde litt høyere utgangspunkt enn deg (490k) og var i en veldig annen bransje (advokatfirma) hvor utgangspunktet var noe lavt ifht. samme stilling i andre selskaper. 

Anonymkode: 879ee...ded

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, jenta123 said:

Jeg tenker at det aldri er for sent å skifte dersom du vil det. Det at du allerede fikk noen intervjuer og slikt er et godt tegn. Markedet er superhett for UX-designere akkurat nå, som om du ønsker å skifte så er det et godt tidspunkt.

Ikke vær redd for å skifte jobb ofte når du er i begynnelsen av karrieren din, det er slik du stiger i lønn og det setter et godt utgangspunkt videre. Jeg har selv litt under 5 års erfaring og har hatt 3 arbeidsplasser innen de 5 årene. Tjener nå 850k og jobber i et helt fantastisk designmiljø.

• Liker 2
Skrevet

Annen bransje, men da jeg startet for 10 år siden hadde jeg 420 000. Etter 6 mnd prøvetid steg jeg til 490 000. Var nyutdannet og det var min første heltidsjobb.

Har vært ansatt i samme bedrift i 10 år, men jobbet 7,5 år, har nå 710 000.

Anonymkode: 2c7fd...2cd

Skrevet
jenta123 skrev (På 1.1.2022 den 20.59):

Jeg er snart ferdig med min prøvetid på min nåværende jobb, og skal forhandle ny lønn når prøvetiden er ferdig. 

Har per idag 400.000 i året, helst vil jeg opp til 470.000. Men vet at en kollega av meg som også nettopp har startet har 450.000 og hun har 4 års erfaring, mens jeg er nyutdannet. 

Er det litt urealistisk å håpe på 50-70k i lønnsøkning etter bare 6mnd?

Jeg har også 4 års erfaring og tjener akkurat like mye som din kollega, men jeg er innleid. Realistisk sett så vil arbeidsgiveren kanskje gå med på 5% lønnsøkning, som tilsvarer 20k mer i året. Både i denne og forrige jobben gikk jeg opp 5% hvert år. Var ikke lenge siden jeg hadde 400k i årslønn selv med noen års erfaring, men det hjalp etter at jeg byttet jobb.

Anonymkode: 2f581...5f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har også 4 års erfaring og tjener akkurat like mye som din kollega, men jeg er innleid. Realistisk sett så vil arbeidsgiveren kanskje gå med på 5% lønnsøkning, som tilsvarer 20k mer i året. Både i denne og forrige jobben gikk jeg opp 5% hvert år. Var ikke lenge siden jeg hadde 400k i årslønn selv med noen års erfaring, men det hjalp etter at jeg byttet jobb.

Anonymkode: 2f581...5f2

Nå har det seg slik at alle fikk en lønnsøkning etter nyttår på 5%, men regner med at denne ikke skal ha noe å si på lønnsforhandlingen jeg skal ha. 

Har bare regnte litt på det og hvis jeg skal kunne komme meg på samme nivå som min kollega etter 4-5år så burde vel denne første lønnsøkningen etter prøvetiden være større enn de vanlige lønnsøkningene man får årlig. Men kan hende jeg tenker feil. 

På intervju snakket også sjefen om at lønnen min ville øke ganske mye den første tiden, siden jeg er så fersk. Men kan jo være noe man sier for å selge seg selv inn. 

Har bare ikke lyst å be om for mye og drite meg helt ut.

Skrevet

Ja, jeg bruker counter offer og får kanskje 30K om jeg er hrldig. Uten denne trusselen ligger min økning per år rundt 0%. 

Så det å få 70K er ganske urealistisk. Fikk høyere stilling for et par år siden og måtte da nesten true til meg en økning

Anonymkode: 66a07...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...