Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig med min prøvetid på min nåværende jobb, og skal forhandle ny lønn når prøvetiden er ferdig. 

Har per idag 400.000 i året, helst vil jeg opp til 470.000. Men vet at en kollega av meg som også nettopp har startet har 450.000 og hun har 4 års erfaring, mens jeg er nyutdannet. 

Er det litt urealistisk å håpe på 50-70k i lønnsøkning etter bare 6mnd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
jenta123 skrev (14 minutter siden):

Jeg er snart ferdig med min prøvetid på min nåværende jobb, og skal forhandle ny lønn når prøvetiden er ferdig. 

Har per idag 400.000 i året, helst vil jeg opp til 470.000. Men vet at en kollega av meg som også nettopp har startet har 450.000 og hun har 4 års erfaring, mens jeg er nyutdannet. 

Ja, det er helt urealistisk. 

Anonymkode: 632fe...478

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på bransje, men generelt er det naivt å tro på særlig økning etter 6 mnd. Har du gjort noe som fortjener en slik økning?

Anonymkode: 41365...480

• Liker 2
Skrevet

Du bør vente 2-3 år før du forhandler deg opp dit.

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig på viddene og urealistisk. Glem det, du driter deg ut ved å be om det allerede.

Anonymkode: 6a9e4...d86

• Liker 8
Skrevet

Om din kollega med 4 års erfaring har 450k. Så sier det seg vel selv at det er temmelig usannsynlig at du med 6 mnd erfaring skal få 20k mer ? Så fremst du ikke besitter en kompetanse som de rundt deg ikke har, så er det lite vits å gå så hardt ut i en lønnsforhandling. Med tanke på det lave lønnsnivået så er vel dette neppe en jobb som krever spesielt høy kompetanse ?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mtp at du har så lav lønn fra før så virker det ekstremt usannsynlig ja. Hadde lønna di vært 800k så hadde 70k vært en relativt normal prosentøkning hvis du kunne vist til gode resultater osv. Nesten 20% økning.... not so much.

Anonymkode: e80df...3a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv deg på 20 000-30 000 opp. For øvrig veldig dårlig lønn i utgangspunktet.

Anonymkode: eeea8...aa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Prøv deg på 20 000-30 000 opp. For øvrig veldig dårlig lønn i utgangspunktet.

Lønnen er god i utgangspunktet. TS bør vente 2 år før vedkommende prøver seg, hvis ikke vil hun ikke få bedre lønn uansett.

Anonymkode: 84616...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett er 70k litt mye etter bare 6mnd, men siden lønnsnivået per dags dato er veldig lavt er det nok ikke urealistisk. Du bør alltid også be om litt høyere enn det du forventer, så jeg synes at du bør gi det et forsøk. I beste fall får du økningen, i verste fall sier de nei. Mest sannsynlig vil de tilby litt under kravet ditt.

Anonymkode: 7c01f...c52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Lønnen er god i utgangspunktet. TS bør vente 2 år før vedkommende prøver seg, hvis ikke vil hun ikke få bedre lønn uansett.

Det er helt vanlig å forhandle lønn ved ny kontrakt, noe annet er bare dumt. Ikke enig at lønnen er god. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt vanlig å forhandle lønn ved ny kontrakt, noe annet er bare dumt. Ikke enig at lønnen er god. 

Det står ingenting om ny kontrakt, bare om prøvetid. Det er ikke vanlig å forhandle om ny lønn om man har samme kontrakt med prøvetid slik TS uttrykker det.

Lønnen er helt greit som nyutdannet, når leser at de med 4 åring erfaring har 470.000 så sier det seg selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 22.44):

Mtp at du har så lav lønn fra før så virker det ekstremt usannsynlig ja. Hadde lønna di vært 800k så hadde 70k vært en relativt normal prosentøkning hvis du kunne vist til gode resultater osv. Nesten 20% økning.... not so much.

Anonymkode: e80df...3a5

Jeg har helt enig med deg. Ingen arbeidsgivere vil gi deg 20 % økning i lønn etter 6 måneder. Da vil du bare bli sett på som grådig og får enda lavere lønnsøkning enn hva du i utgangspunktet hadde fått.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jenta123 skrev (På 1.1.2022 den 20.59):

400 000 er ganske lite som nyudannet asså. Selv 470 000 er lite. Hva jobber du med? Og hva er du utdannet som? Hvor mye relevant arbeidserfaring har du?

Med min utdannelse ville jeg aldri godtatt sånn lønn. Ville prøvd å forhandle, men mest aktuelt å finne en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: f9696...4f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsket lønnsøkning etter prøvetid så burde du forhandle om dette ved jobbtilbud og få det skrevet inn i kontrakten. Og sørg da få skrevet inn spesifikt beløp ikke bare «lønnsforhandling etter prøvetid» for da får du ikke det som ble avtalt tidligere. Bare et lite tips. 

men som nyutdannet i første jobb stiller du neppe sterkt nok til å forhandle lønn nå. Jobb der i 2år, skift jobb, så hopper nok lønnen din opp. 

Anonymkode: 183c2...de2

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb er det, hvilken sektor, hvilken utdanning har du? En så høy lønnsøkning er lite realistisk, med mindre du er grovt underbetalt i utgangspunktet. 

Anonymkode: a5771...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 2.59):

400 000 er ganske lite som nyudannet asså. Selv 470 000 er lite. Hva jobber du med? Og hva er du utdannet som? Hvor mye relevant arbeidserfaring har du?

Med min utdannelse ville jeg aldri godtatt sånn lønn. Ville prøvd å forhandle, men mest aktuelt å finne en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: f9696...4f3

Jobber som grafisk designer og det er min første jobb etter endt utdanning. Så har ikke så mye erfaring. Sjefen sa selv at vi skulle forhandle lønn etter prøvetiden, så er ikke noe jeg selv har bestemt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 4.45):

Hvis du ønsket lønnsøkning etter prøvetid så burde du forhandle om dette ved jobbtilbud og få det skrevet inn i kontrakten. Og sørg da få skrevet inn spesifikt beløp ikke bare «lønnsforhandling etter prøvetid» for da får du ikke det som ble avtalt tidligere. Bare et lite tips. 

men som nyutdannet i første jobb stiller du neppe sterkt nok til å forhandle lønn nå. Jobb der i 2år, skift jobb, så hopper nok lønnen din opp. 

Anonymkode: 183c2...de2

Vi ble enige om en ny lønnsforhandling etter prøvetiden :) Skjønner veldig godt at 70k kanskje er veeeeel mye å be om. Men tenkere 30-40k må være ok å prøve seg på?

• Liker 1
Skrevet
jenta123 skrev (23 minutter siden):

Vi ble enige om en ny lønnsforhandling etter prøvetiden :) Skjønner veldig godt at 70k kanskje er veeeeel mye å be om. Men tenkere 30-40k må være ok å prøve seg på?

Du kan prøve deg på 10-20k, og det er innenfor med hensyn til lønnen din.

Skrevet
1 hour ago, jenta123 said:

Jobber som grafisk designer og det er min første jobb etter endt utdanning. Så har ikke så mye erfaring. Sjefen sa selv at vi skulle forhandle lønn etter prøvetiden, så er ikke noe jeg selv har bestemt. 

400k er ikke mye, men ikke helt urealistisk som en helt ny junior grafisk designer, spesielt utenfor Oslo. Lønnsøkning på 70k etter 6 måneder høres urealistisk ut.

Gjennomsnittslønn for en grafisk designer med mindre enn 1 års erfaring var i 2020 kun 330k. For de med 1-2 års erfaring var gjennomsnittslønn 405k. Grunnen til at det er så lavt er at det er vanskelig å få fast jobb som grafisk designer, så det er mange som ender opp med å jobbe freelance og det er derfor stor konkurranse om inhouse stillingene.

Så du har ikke mye å forhandle på. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om 20k økning, bygd portefølje med arbeid du gjør i jobben, og etter 1-1,5 år skiftet jobb for å øke i lønn.

Anonymkode: 20659...64b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...