Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2.5 uker siden fødselen og jeg har lenge kjent en fornemmelse av at noe ligger i skjeden spesielt når jeg har stått eller gått en stund. Tenkte bare jeg var litt hoven etter fødselen og at det forverret seg når jeg hadde stått en stund, men etter at jeg så med speil ser jeg at noe ligger og buler ut av skjeden. Får helt panikk her. Søker og søker på nett, men det virker ikke som at leger tar dette seriøst? At man omtrent bare skal knipe og håpe på det beste og ellers bare leve med det. Helt forjævlig at det er slik kvinnehelse er. Ser det finnes operasjoner, men at det skal mye til for å få det osv. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå, er så lei meg 😭 Skal jeg gå rundt med dette frem til 6 ukers kontrollen hos lege? Går det an å ta det opp med helsesøster eller har hun kun med baby å gjøre? For meg føles dette akutt, men får ikke inntrykk av at det er noe big deal når jeg leser på nett.

Anonymkode: b4f65...90a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan gå seg fint til av seg selv litt etter litt, men kan vare til etter ammeslutt. Husk å gjøre knipeøvelser og andre bekken-øvelser.

Er du veldig plaget, tar du selvsagt kontakt med lege. Men 2.5 uker etter fødsel er nok litt tidlig å søke hjelp til dette (om kroppen ellers fungerer normalt).

Anonymkode: 51792...426

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med min første var jeg hoven som f nedentil LENGE, enda hun aldri kom ut der.. Hun lå lenge i åpningen men det ble hastesnitt, enda så var det hovent å "tungt" nedentil... Det gikk ikke over før vannet i kroppen ble borte å de ekstra kiloene forsvant, faktisk.. Får du tømt deg ordentlig når du har avføring? Fremfall er jo en mulighet men det kan nok like gjerne være en analprolaps sålenge det er synlig helt nederst i åpninngen.. Mest sannsynlig er du bare hoven 

Anonymkode: 32694...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jupp, ingen kan/vil gjøre noe særlig før det har gått minst 1 år og man er ferdig med å amme. Før det er det bare "det ser fint  ut", "det er normalt å ha litt fremfall", "kan ikke regne med at det blir helt som før man fikk barn vettu". Mens man venter er det bare å trene trene trene (HVIS man trener riktig, ellers kan det gjøre vondt verre🙄), ikke løfte tungt (lett når man har en baby som fort blir tyngre) og gå ned i vekt dersom man la på seg mye i svangerskapet. 

Hvis du har råd så bør du dra til fysioterapeut som kan bekkenbunn, er vel tidligst 6 uker. Så får du sjekket om du kniper riktig i det minste.

Jeg var minst like stressa som du på det tidspunktet. Nå er det 10mnd siden og det er noe bedre, men ikke bra. Det er forferdelig deprimerende mens man står i det! Håper du ser kontinuerlig bedring herfra :)

Anonymkode: 78405...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for tidlig å bli stressa, det var sånn til meg og. Gikk seg til i løpet av et år 😊 Jeg var også sykt stressa altså, trodde jeg var ødelagt for alltid. 

Men om det er uforandret etter et år må du ta grep - lege, gynekolog osv. Det skal ikke være sånn at vi skal gå rundt og være skadet etter fødsel uten å behandles. 

Anonymkode: b0d32...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er 2.5 uker siden fødselen og jeg har lenge kjent en fornemmelse av at noe ligger i skjeden spesielt når jeg har stått eller gått en stund. Tenkte bare jeg var litt hoven etter fødselen og at det forverret seg når jeg hadde stått en stund, men etter at jeg så med speil ser jeg at noe ligger og buler ut av skjeden. Får helt panikk her. Søker og søker på nett, men det virker ikke som at leger tar dette seriøst? At man omtrent bare skal knipe og håpe på det beste og ellers bare leve med det. Helt forjævlig at det er slik kvinnehelse er. Ser det finnes operasjoner, men at det skal mye til for å få det osv. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå, er så lei meg 😭 Skal jeg gå rundt med dette frem til 6 ukers kontrollen hos lege? Går det an å ta det opp med helsesøster eller har hun kun med baby å gjøre? For meg føles dette akutt, men får ikke inntrykk av at det er noe big deal når jeg leser på nett.

Anonymkode: b4f65...90a

Hos meg gikk det seg til ca 1 år etter fødsel med nummer to. 

Anonymkode: 340ba...547

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut hypopressiv trening 😁

Anonymkode: ce1b5...5af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekk ut hypopressiv trening 😁

Anonymkode: ce1b5...5af

Har du erfaring med det selv? Hvor lenge har du trent og hvilke resultater har du sett?

Anonymkode: 78405...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...