Gå til innhold

Gift, felles økonomi, forskjellig eierbrøk. Nå arver jeg penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man bare endre eierbrøk som man vil selv, såfremt begge er enige? Er det som gift ikke noen avgifter for dette.

Får en arv som gjør at jeg kan kjøpe meg inn slik at vi vil få 50/50 eierandel. Likevel så tenker vi å ikke betale ned på lånet, men heller gjøre litt oppgraderinger på huset og ta en dyr reise med barna. 
Har det noe å si hva vi bruker pengene på, så lenge vi uansett endrer eierbrøken? Har forstått at arv kan skjevdeles ved evt brudd, men at disse pengene må kunne spores til verdier i så fall.

Anonymkode: be33d...750

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan fordele eierbrøk som dere vil, gjøres enkelt via kartverket. 

Anonymkode: bc74c...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan endre eierbrøken som dere selv vil. Vi var i samme situasjon, arv gjorde at jeg kunne komme opp i 50% eierandel. Vi gjorde papirarbeidet via megler for enkelhets skyld, men dere kan også gjøre det selv. Dere må betale for tinglysing, det er alt. 
Jeg puttet alle pengene inn i lånet, slik at det ikke skulle være noen tvil om hvor pengene hadde gått. Det er viktig å kunne spore arven, siden man kan kreve skjevdeling for denne ved et eventuelt brudd. Dette skriver du jo selv. Hvis du bruker penger på en reise, er den andelen av arven ikke-sporbar og «borte». Å bruke penger på oppussing er litt enklere, så lenge du har kvitteringer som gjør det sporbart, men da kan man begynne å krangle om de 300k man brukte på oppussing økte verdien på boligen med 150k eller 450k… 
Det ryddigste er kanskje (hvis dere har rammelån) å sette hele arven inn i rammelånet, og så heller ta ut penger for oppussing og reise fra rammelånet senere. 

Anonymkode: 97600...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...