Gå til innhold

Går barnet mitt i en dårlig barnehage eller er dette «normalen»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn begynte i barnehagen i august, da var han 17 måneder gammel. Det er vårt første barn og vårt første møte med var barnehagen som foreldre. 

Vi var veldig spente og det har gått bra, barnet vårt stortrives i barnehagen. Han elsker å være der, og har likt det fra første dag. Men som foreldre har vi stusset over noen ting, som f. eks de voksne regulerer ikke måltidene, barna får selv velge hva de vil spise fra matboksen først. Det betyr i praksis at han kan sitte å spise 3 druer i 30 minutter. Vi har løst dette ved å kun sende med brødskiver i matboksen, så spiser han seg mett. Dette er en bagatell, men synes det er kjemperart at de voksne ikke veileder under maten. De er normalt 4-5 voksne på 14 barn. 

De er omtrent aldri på tur. De har vært på 2-3 turer siden han begynte i barnehagen i august. Det er så rart da barnehagen ligger midt i et nydelig turområde med mange muligheter. Barna i nabobarnehagen 200 meter unna er på tur nesten daglig. På avdelingen til mitt barn leker de også sjeldent ute på uteområde til barnehagen på vintertid. Synes også det er rart. De skrøt av trimrom og vannlek rom ved barnehagestart, dette har barnet mitt vært på 2 ganger siden barnehagestart. Ungene er mest inne og leker, det er lite eller ingen organiserte aktiviteter. 

Styrer i barnehagen er langtidssykemeldt. 3 pedagoger har sagt opp stillingen sin de siste 4 månedene. Det er mye fravær og vikarer på avdelingene. Det er en liten barnehage med kun 3 avdelinger, med 14-17 unger på hver avdeling. 

FAU har hatt et ordentlig oppvaskmøte med styrer i barnehagen. Der har de tatt opp samtlige ting jeg har nevnt ovenfor, pluss at det er mye stygg språkbruk og utagerende adferd blant de eldste barna (skolestarter avdelingen). FAU har også tatt opp at enkelte ansatte kommenterer og er «frekke» ved henting hvis man henter 10-15 min før stengetid. Barnehagen har svart unnvikende på alt det FAU har tatt opp. Unnskyldt med at de har vært en tøff høst og høyt fravær pga sykdom og korona. 

Jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre. Møtet mellom FAU og styret i barnehagen var urovekkende. Og det er mye som skurer. Men samtidig så opplever jeg at barnet mitt stortrives og de som jobber på avdelingen til barnet mitt virker greie og hyggelige. 

Hva hadde dere gjort? Hadde dere byttet til en annen barnehage? 

Anonymkode: 0f020...40b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde byttet til en barnehage hvor de er mye ute. Vi flyttet og havnet i barnehage med mye innetid og angrer på at vi ikke byttet med gang, for all innetiden ble et stort problem for eldste, yngste trivdes godt og hadde ikke like stort behov for tgoldelse.

Anonymkode: dfb28...2ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette med maten tenker jeg er helt innafor. Men resten ville jeg reagert på. Gi beskjed, og bytt barnehage om det ikke bedrer seg raskt.

Anonymkode: 600cf...a4d

• Liker 10
Skrevet

Det du tar opp med maten er helt vanlig, og ikke forventet at de voksne skal veilede hva barna spiser når matpakken kommer hjemmefra. 

Lite tid ute og lite stabilitet av personalet hadde jeg imidlertid blitt skeptisk av. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har fau eller andre meldt barnehagen inn til tilsynet i kommunen? Det må dere gjøre. Noe er veldig galt her utfra hva du forteller. Jeg fikk jobb i en barnehage som var veldig kaotisk. Styrer hadde null kontroll, utagerende barn ble ikke ivaretatt, styrer fikk panikk hvis vi nevne ppt ol. Jeg skulle være ped leder men fikk ikke ha oppgavene en ped leder skal ha. Til slutt meldte jeg barnehagen til kommunen og sa opp. 

Anonymkode: 4bbfe...73c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det med maten skal ikke jeg uttale meg om, da sønnen min får alle måltidene i barnehagen. 

Det med å være ute hadde jeg tatt opp. Her har dem faste turdager 2 dager i uka. Da er ikke det turer som inkluderer skoger i f.eks nærområdet. Kjenner jeg er veldig glad for at barnehagen til gutten min har fokus på å være ute. 

Anonymkode: bec9d...721

AnonymBruker
Skrevet

Pga corona regner med at ting ikke er på stell i de fleste barnehager. Tenker du heller skal ta opp disse tankene med den som styrer barnehagen nå. 

Spør heller hvorfor enn å anta det verste med en gang.

Anonymkode: ada37...382

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Nelja said:

Det du tar opp med maten er helt vanlig, og ikke forventet at de voksne skal veilede hva barna spiser når matpakken kommer hjemmefra. 

Lite tid ute og lite stabilitet av personalet hadde jeg imidlertid blitt skeptisk av. 

Så rart, da følger de ikke retningslinjene til helsedirektoratet. Det er jo en selvfølge at barnehagen følger opp ernæring enten det er medbragt eller servert. Det er absolutt forventet at de skal veilede, inneha kunnskap og også om nødvendig veilede foreldre dersom barnet spiser dårlig. 

Anonymkode: db071...c04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så rart, da følger de ikke retningslinjene til helsedirektoratet. Det er jo en selvfølge at barnehagen følger opp ernæring enten det er medbragt eller servert. Det er absolutt forventet at de skal veilede, inneha kunnskap og også om nødvendig veilede foreldre dersom barnet spiser dårlig. 

Hvis man skal ta med mat til barna så må nesten foreldrene selv sørge for god ernæring i det/de måltidene. Personalet gir heller beskjed til den enkelte forelder dersom de observerer en usunn matpakke, for lite mat, at barnet er småspist eller virker mer sulten enn hva som er i matpakken. 
De fleste barn spiser selvsagt druene før brødskiven. Så fornuftig av TS å da kun sende skiver hvis hun ser at skivene ikke blir spist når frukt legges i matpakken også.

Er TS redd for ensformig og lite varierende mat kan TS gjøre noe med det selv. Det kan sendes med kjøleskapsgrøt som er blandet med litt frukt, middagsrester, lunsjmuffins med grønnskaker, legges et kokt egg i tillegg til skivene e.l. i matboksen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vårt barn begynte i barnehagen i august, da var han 17 måneder gammel. Det er vårt første barn og vårt første møte med var barnehagen som foreldre. 

Vi var veldig spente og det har gått bra, barnet vårt stortrives i barnehagen. Han elsker å være der, og har likt det fra første dag. Men som foreldre har vi stusset over noen ting, som f. eks de voksne regulerer ikke måltidene, barna får selv velge hva de vil spise fra matboksen først. Det betyr i praksis at han kan sitte å spise 3 druer i 30 minutter. Vi har løst dette ved å kun sende med brødskiver i matboksen, så spiser han seg mett. Dette er en bagatell, men synes det er kjemperart at de voksne ikke veileder under maten. De er normalt 4-5 voksne på 14 barn. 

De er omtrent aldri på tur. De har vært på 2-3 turer siden han begynte i barnehagen i august. Det er så rart da barnehagen ligger midt i et nydelig turområde med mange muligheter. Barna i nabobarnehagen 200 meter unna er på tur nesten daglig. På avdelingen til mitt barn leker de også sjeldent ute på uteområde til barnehagen på vintertid. Synes også det er rart. De skrøt av trimrom og vannlek rom ved barnehagestart, dette har barnet mitt vært på 2 ganger siden barnehagestart. Ungene er mest inne og leker, det er lite eller ingen organiserte aktiviteter. 

Styrer i barnehagen er langtidssykemeldt. 3 pedagoger har sagt opp stillingen sin de siste 4 månedene. Det er mye fravær og vikarer på avdelingene. Det er en liten barnehage med kun 3 avdelinger, med 14-17 unger på hver avdeling. 

FAU har hatt et ordentlig oppvaskmøte med styrer i barnehagen. Der har de tatt opp samtlige ting jeg har nevnt ovenfor, pluss at det er mye stygg språkbruk og utagerende adferd blant de eldste barna (skolestarter avdelingen). FAU har også tatt opp at enkelte ansatte kommenterer og er «frekke» ved henting hvis man henter 10-15 min før stengetid. Barnehagen har svart unnvikende på alt det FAU har tatt opp. Unnskyldt med at de har vært en tøff høst og høyt fravær pga sykdom og korona. 

Jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre. Møtet mellom FAU og styret i barnehagen var urovekkende. Og det er mye som skurer. Men samtidig så opplever jeg at barnet mitt stortrives og de som jobber på avdelingen til barnet mitt virker greie og hyggelige. 

Den barnehagen hadde jeg byttet bort. 

Anonymkode: e18ac...449

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så små barn trenger ikke gå på tur. De ender bare opp med å bli trillet rundt i vogn. Når det er sagt bør de være mer ute 

Anonymkode: bdcb7...2d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å følge opp ernæringen er ikke det samme som å følge opp at barnet ikke spiser druer før brødskivene. Det at ts vet at barnet spiser for mye druer, og nå har justert matpakken tyder på at dette følges opp helt fint, og at det ikke er nødvendig av barnehagen å ta opp dette ytterligere. Rekkefølgen på når maten inntas druer-brødskive eller brødskive-druer er det unødvendig å bruke ressurser på. 

• Liker 3
Gjest Hottentått
Skrevet

Hadde eldste i en bhg vi var misfornøyde med. Både utetid, holdningene til de ansatte og miljøet generelt var ikke bra. Så bytta vi til en annen bhg og er storfornøyde! Var virkelig verdt det :) dere skal være der i mange år, så er jo fint om man er et sted man trives ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jobber ikke i barnehage men må si jeg synes dere stiller usedvanlig høye krav til de ansatte hvis de skal legge seg bort i hva barnet har i matboksen og i hvilken rekkefølge det spises i. Jeg tror jeg hadde reagert negativt hvis barnet mitt hadde fått beskjed om å spise noe før noe annet. Hvis lang tid på å få i seg druene er et problem, ville jeg ha droppet druene. 

Anonymkode: b4dbe...9a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mat og tur tenker jeg er helt innafor:)

Anonymkode: 9bd68...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnet mitt stortrives og de som jobber på avdelingen til barnet mitt virker greie og hyggelige. 

Har lest gjennom. Noe er som det var i barnehagen min datter går i da hun gikk  på småbarn: Sjelden tur, lite ute. (Naturbarnehage!)  Arbeidsmiljøet virker ikke optimalt i deres bhg. Ikke i vår heller. Men dersom du bytter, er du ikke garantert at det blir bedre. 

Jeg har sitert det jeg tenker er det absolutt viktigste vi bør se etter i valg av barnehage. Barnet trives. Stortrives til og med! og de ansatte på avdelingen er greie. Alt annet får komme i andre rekke tenker jeg. Jeg ville definitivt ikke ha byttet. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som de sliter litt i den barnehagen, mtp. oppsigelser og fravær. Det kan kanskje også være grunnen til at de har vært lite ute, og har få organiserte aktiviteter. Kanskje har de noen små i barnegruppen som ikke orker å være mye ute, og pga. problemer med bemanningen får de ikke til å organisere seg slik at noen er ute og noen inne. Samt at fraværet gjør at de ikke får til å planlegge og gjennomføre det de hadde ønsket.

Dette med maten er jeg litt usikker på. Våre får også matboksen selv, styrer hva de skal spise og i hvilken rekkefølge. Så da må vi prøve å være smarte og legge oppi noe både barnet selv og vi voksne vil at det skal spise. Men jeg forventer at personalet hjelper småbarna litt i form av å minne på å spise eller la de få tid til å spise seg mett hvis de ikke får noen påminnelser. Vi 1,5-åring kan bare sitte der og glemme å spise, og kunne nok også brukt 30 min på tre druer fordi hun lekte med maten og kikket og tenkte på andre ting. Altså hun må gjerne spise frukten først, eller bare den, hvis hun faktisk er mett og ikke vil ha mer. Men hun trenger litt hjelp til å huske å spise, og det vet jeg at de vet i barnehagen, de tok opp at hun "falt ut" og glemte å spise da vi hadde foreldresamtale. Så kommer matboksen full hjem, vet jeg at hun har hatt mulighet. Hadde jeg vært redd hun satt "alene" med matboksen, som de så tok fra henne etter 30 min. og en eplebåt, og sa at "nå er måltidet slutt" selv om hun gråt og kom på at hun ville ha brødskiva, hadde det vært noe annet.

Anonymkode: 4f9e5...c0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan høres ut som de sliter litt i den barnehagen, mtp. oppsigelser og fravær. Det kan kanskje også være grunnen til at de har vært lite ute, og har få organiserte aktiviteter. Kanskje har de noen små i barnegruppen som ikke orker å være mye ute, og pga. problemer med bemanningen får de ikke til å organisere seg slik at noen er ute og noen inne. Samt at fraværet gjør at de ikke får til å planlegge og gjennomføre det de hadde ønsket.

Dette med maten er jeg litt usikker på. Våre får også matboksen selv, styrer hva de skal spise og i hvilken rekkefølge. Så da må vi prøve å være smarte og legge oppi noe både barnet selv og vi voksne vil at det skal spise. Men jeg forventer at personalet hjelper småbarna litt i form av å minne på å spise eller la de få tid til å spise seg mett hvis de ikke får noen påminnelser. Vi 1,5-åring kan bare sitte der og glemme å spise, og kunne nok også brukt 30 min på tre druer fordi hun lekte med maten og kikket og tenkte på andre ting. Altså hun må gjerne spise frukten først, eller bare den, hvis hun faktisk er mett og ikke vil ha mer. Men hun trenger litt hjelp til å huske å spise, og det vet jeg at de vet i barnehagen, de tok opp at hun "falt ut" og glemte å spise da vi hadde foreldresamtale. Så kommer matboksen full hjem, vet jeg at hun har hatt mulighet. Hadde jeg vært redd hun satt "alene" med matboksen, som de så tok fra henne etter 30 min. og en eplebåt, og sa at "nå er måltidet slutt" selv om hun gråt og kom på at hun ville ha brødskiva, hadde det vært noe annet.

Og jeg ville også lagt mest vekt på at barnet stortrives :) Da må det tross alt være trygge voksenpersoner, som gir god omsorg der. Det er det desidert viktigste for meg. Jeg vil at de skal prioritere barnas trivsel og trygghet lenge før alt av opplegg og også utetid, når det er tøffe tider som det har vært i veldig mange barnehager nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at utetid og turtid kan bedre seg allerede til neste år, så spør i det minste pedleder hva som er vanlig på de andre avdelingene  før dere vurderer å bytte. Jeg har jenta mi i naturbarnehage og reagerte på at de (etter mitt syn) var veldig lite ute første året. Kun en times tid på slutten av dagen, og da var hun allerede hentet. De gikk heller ikke på tur. Allerede andre året i barnehagen skjedde store forandringer. De byttet også pedleder da, men jeg tipper lite utetid og minimalt med tur kommer av at det var flest ettåringer på avdelingen første året, og de går ikke så langt. Nå når hun går siste året i bhg, er de mer ute enn inne og går turer flere ganger i uka 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Glemte å si at utetid og turtid kan bedre seg allerede til neste år, så spør i det minste pedleder hva som er vanlig på de andre avdelingene  før dere vurderer å bytte. Jeg har jenta mi i naturbarnehage og reagerte på at de (etter mitt syn) var veldig lite ute første året. Kun en times tid på slutten av dagen, og da var hun allerede hentet. De gikk heller ikke på tur. Allerede andre året i barnehagen skjedde store forandringer. De byttet også pedleder da, men jeg tipper lite utetid og minimalt med tur kommer av at det var flest ettåringer på avdelingen første året, og de går ikke så langt. Nå når hun går siste året i bhg, er de mer ute enn inne og går turer flere ganger i uka 🙂 

Enig med deg! Mye kan skje. Og så vet vi jo alle at det har vært en stor del sykefravær i barnehager. Hvor bruk av vikarer eller underbemanning skjer daglig. Jeg vet om flere barnehager som unngår tur slike dager. Rett og slett fordi de enten er for få ansatte til at det blir forsvarlig eller fordi det er ukjente vikarer. Da er det gjerne greiest å være på barnehagens område. Siste ukene har det vært gult nivå hvor avdelingene har unngått å blande seg i barnehagen vi bruker blant annet. Da har de valgt å dele uteområdet i to og veksle hvilken side de er på. Det er ikke sikkert alle barnehagene har like løsninger eller at samme løsning fungerer for alle. Så det kan også være en årsak til at de er mindre ute. Noen barnehager har jo også kjørt litt strengere regler for blandete avdelinger utenom også for å unngå smitte på tvers. Noe som kan være fornuftig.

Så det er mye som kan spille inn på hvorfor ting er som det er. Men forstår at TS er bekymret etter møtet FAU har hatt med styret. Men dersom det virker som om barnet trives så ville jeg hørt hva plan videre er for turer, mat, utelek og kanskje hatt litt is i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...