AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Det er mange mennesker som har opplevd direkte traumatiserende hendelser, og det er ikke de jeg snakker om. Jeg snakker om de som mener at de ble «traumatisert» fordi de hørte en sang de ikke likte, fordi de leste et skummelt eventyr eller så en skummel film, eller fordi de forspiste seg på småkaker eller desserter. Det er ubehagelig å høre sanger man ikke liker. Det kan være direkte skremmende å se filmer som er for voldsomme. Det kan være vondt og man kan bli kvalm av å forspise seg på kaker og dessert. Men traumatisert?? Ikke sjeldent jeg hører «jeg ble helt traumatisert av å spise for mye sjokoladepudding», Eller «jeg ble helt traumatisert av å ikke få det jeg ønsket meg til jul». Vilkårlige og tilfeldige uttalelser, men poenget står. Istedenfor å si at noe var kjipt, ubehagelig, skremmende eller dumt, så misbruker de alvorlige ord som traumer om helt hverdagslige hendelser. Det er et hån mot de som daglig sliter (etter alvorlige traumatiske hendelser) at folk bruker ordet traumatisert fordi de spiste for mye kaker eller så en litt skummel film. Virker som det har blitt den nye normalen å flytte medisinske ord og uttrykk inn i dagligtalen. Helt greit med åpenhet om faktiske traumer, men ikke greit å misbruke ordet traumer om helt normale, men ubehagelige hendelser. Kanskje noen tenker at jeg mangler humor og «burde slutte å bli så krenket», men jeg mener at det bidrar til å vanne ut begreper slik at de som faktisk er traumatisert ikke blir tatt på alvor. For alle er jo traumatisert etter å ha spist for mye kaker eller sett en litt skummel film. Det skaper ikke aksept og åpenhet. Det skaper mindre forståelse. Enig? Anonymkode: 22eaa...10d 22
Hannah80 Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Tror mange bruker slike uttrykk for å "piffe opp" språket, eller for å fremstå som morsomme. Folk bruker feil begrep hele tiden. Vanlig hodeverk blir til migrene. Et par dårlige dager blir til depresjon. Litt snørr i nesa er influensa. Folk "dør" av latter. Noen får "angst" av at butikken er tom for favorittkjeksen. Og enkelte går inn i en "psykose" når en filmkarakter dør. Og lista fortsetter og fortsetter. 17
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Enda en tråd hvor noen skal henge ut de som har følelser. Du kan ikke bestemme hva jeg skal føle, mine følelser er 100% sanne, for meg. På julaften så fikk jeg ikke den gaven jeg ønsket meg av samboer, tror aldri jeg har blitt så såret før, det var faktisk så vanskelig at jeg vet ikke om jeg kan feire noen jul igjen. Hvis ikke det er å være traumatisert så vet ikke jeg. Anonymkode: 7ae50...266 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enda en tråd hvor noen skal henge ut de som har følelser. Du kan ikke bestemme hva jeg skal føle, mine følelser er 100% sanne, for meg. På julaften så fikk jeg ikke den gaven jeg ønsket meg av samboer, tror aldri jeg har blitt så såret før, det var faktisk så vanskelig at jeg vet ikke om jeg kan feire noen jul igjen. Hvis ikke det er å være traumatisert så vet ikke jeg. Anonymkode: 7ae50...266 Trollemor, ble du traumatisert av å se denne tråden på kg. Anonymkode: 4e55d...569 19
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enda en tråd hvor noen skal henge ut de som har følelser. Du kan ikke bestemme hva jeg skal føle, mine følelser er 100% sanne, for meg. På julaften så fikk jeg ikke den gaven jeg ønsket meg av samboer, tror aldri jeg har blitt så såret før, det var faktisk så vanskelig at jeg vet ikke om jeg kan feire noen jul igjen. Hvis ikke det er å være traumatisert så vet ikke jeg. Anonymkode: 7ae50...266 At du ble skuffet, lei deg og såret, ja. At du ble traumatisert? Nei. Alle vonde følelser er ikke traumer. Anonymkode: 22eaa...10d 16
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Jeg har ekte traumer og bryr meg faktisk ikke om folk bruker det ordet. Det er for lite ressurser i det psykiske helsevesenet. Det er det som gjør at folk ikke får hjelp eller blir tatt på alvor. Anonymkode: bbe7f...f86 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Aldri hørt noen bruke ordet på den måten du beskriver, ts. Bare hørt mange prøve å bagatellisere traumene. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er for lite ressurser i det psykiske helsevesenet. Det er det som gjør at folk ikke får hjelp eller blir tatt på alvor. Helt sant. For å få hjelp må du ha penger eller flaks. Anonymkode: 3aa67...b9b 5
DaddyDom Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Jeg tenker iallefall at traumatiske opplevelser er iallefall opplevelser som kan forårsake PTSD. Og det vil være subjektiv til en viss grad, men stort sett vil det relativt allment at opplevelsen var av en slik karakter at det vil være vanskelig å gå videre etterpå. Men så kan man oppleve at en enkelt handling utløser en serie med følelser som gjør at man tenker at det er selve handlingen som er traumatisk, men går man 2 skritt tilbake så var dette kanskje bare dråpen som fikk begeret til å renne over og at man over tid har blitt utsatt for mindre ting som samlet sett blir traumatisk til slutt. Å ikke få akkurat den gaven man ønsket seg er i seg selv ikke traumatisk, men trolig ett mer endelig bevis på at man har opplevd flere mindre traumatiske hendelser i en relasjon som gjør at man mentalt stiller seg inn på en reddende situasjon. Når det da uteblir kan det oppfattes traumatisk. 2
Hannah80 Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri hørt noen bruke ordet på den måten du beskriver, ts. Bare hørt mange prøve å bagatellisere traumene. Anonymkode: 3aa67...b9b Jeg hører det rett som det er. Men da bruker de ordet traumatisert for å være morsom. Eller "morsom". Ocd-diagnosen er også ofte brukt. Bare fordi man liker å legge klærne fint på plass i skapet, betyr ikke at man har ocd. 😁 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Jeg hører det rett som det er. Men da bruker de ordet traumatisert for å være morsom. Eller "morsom". Ocd-diagnosen er også ofte brukt. Bare fordi man liker å legge klærne fint på plass i skapet, betyr ikke at man har ocd. 😁 Enig. Jævlig irriterende og et hån mot de som faktisk har disse diagnosene. Anonymkode: 22eaa...10d 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Ja jeg syns det er veldig kjipt og jeg har kuttet ut nesten alt sosialt liv pga akuratt dette.. Jeg har alvorlig ptsd og vært innlagt 8 ganger de siste årene og traumet er fra voksen alder. Vennene mine vet det og vet at jeg holdt på å dø og var i en ekstraordinær livstruende situasjon hvor stefaren min knivstakk meg fordi jeg prøvde å gripe inn etter han banket moren min foran meg(de var fulle og hun ringte meg for hjelp) , men de bruker allikevel begrep som traumer om å ha spist sushi med rar smak, og begrep psykisk mishandling om en kjæreste som ikke tok telefonen fordi han stod i dusjen... Bare å høre ordene traume og mishandling setter igang flashbacks og traumene mine og det blir veldig vondt og dumt at jeg må være den som sitter å hører på deres "traumer" mens de latterliggjør mine... Jeg føler ikke at det er vennene mine mere engang og den bruken av ordet traume brukte de aldri før men har skjedd nå i senere tid og etter jeg ble innlagt med traumer selv så det blir et direkte hån. Føles nesten som at de syns det er kult eller noe og jeg føler på en måte at de ikke tillater at jeg skal ha det vondt fordi de har også "traumer" og vil være "spesielle"... 😢 Anonymkode: 51cf6...418 10
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg syns det er veldig kjipt og jeg har kuttet ut nesten alt sosialt liv pga akuratt dette.. Jeg har alvorlig ptsd og vært innlagt 8 ganger de siste årene og traumet er fra voksen alder. Vennene mine vet det og vet at jeg holdt på å dø og var i en ekstraordinær livstruende situasjon hvor stefaren min knivstakk meg fordi jeg prøvde å gripe inn etter han banket moren min foran meg(de var fulle og hun ringte meg for hjelp) , men de bruker allikevel begrep som traumer om å ha spist sushi med rar smak, og begrep psykisk mishandling om en kjæreste som ikke tok telefonen fordi han stod i dusjen... Bare å høre ordene traume og mishandling setter igang flashbacks og traumene mine og det blir veldig vondt og dumt at jeg må være den som sitter å hører på deres "traumer" mens de latterliggjør mine... Jeg føler ikke at det er vennene mine mere engang og den bruken av ordet traume brukte de aldri før men har skjedd nå i senere tid og etter jeg ble innlagt med traumer selv så det blir et direkte hån. Føles nesten som at de syns det er kult eller noe og jeg føler på en måte at de ikke tillater at jeg skal ha det vondt fordi de har også "traumer" og vil være "spesielle"... 😢 Anonymkode: 51cf6...418 Herregud, de er virkelig ikke venner. Hadde ikke brukt tiden min på dem ❤️ Anonymkode: 7a128...00e 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Enig. Angst også bruker folk feil. "Jeg har angst for å ikke gjøre det bra nok på tentamen". Nei, det har du ikke. Anonymkode: fdc1a...438 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Jævlig irriterende og et hån mot de som faktisk har disse diagnosene. Anonymkode: 22eaa...10d Jeg har OCD, tourettes og har vært i behandling for traumer- føler meg ikke hånet, og bruker også ord som traumatisert, OCD for tull for å overdrive. Anonymkode: 65e3f...fcb 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ekte traumer og bryr meg faktisk ikke om folk bruker det ordet. Det er for lite ressurser i det psykiske helsevesenet. Det er det som gjør at folk ikke får hjelp eller blir tatt på alvor. Anonymkode: bbe7f...f86 Jeg tror problemet heller er at nå sitter det 15 åringer på Tiktok og instagram videoer og "lærer" andre om psykiske diagnoser, som alle kjenner seg igjen i uten å faktisk være psykisk syk. At voksne som også bruker disse appene påvirkes. At for eksempel prestasjonsangst før en fremføring er normalt mens i sosiale medier læres man til å tro at det er sykelig og at man har angst og avvisningstraumer fra barndommen og legger masse i det og planter disse tankene i hodet på andre. At for eksempel å huske en flau eller ubehagelig episode er noe vi alle gjør, men det er ikke traume fordet sånn som noen skal ha det til. Heller ikke å brenne en pizza og få hjertet i halsen i et sekund...! Anonymkode: 51cf6...418 9
Hannah80 Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har OCD, tourettes og har vært i behandling for traumer- føler meg ikke hånet, og bruker også ord som traumatisert, OCD for tull for å overdrive. Anonymkode: 65e3f...fcb Galgenhumor er viktig. For mange er humor og selvironi en metode for å mestre livet. Bruker det mye selv:) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tror problemet heller er at nå sitter det 15 åringer på Tiktok og instagram videoer og "lærer" andre om psykiske diagnoser, som alle kjenner seg igjen i uten å faktisk være psykisk syk. At voksne som også bruker disse appene påvirkes. At for eksempel prestasjonsangst før en fremføring er normalt mens i sosiale medier læres man til å tro at det er sykelig og at man har angst og avvisningstraumer fra barndommen og legger masse i det og planter disse tankene i hodet på andre. At for eksempel å huske en flau eller ubehagelig episode er noe vi alle gjør, men det er ikke traume fordet sånn som noen skal ha det til. Heller ikke å brenne en pizza og få hjertet i halsen i et sekund...! Anonymkode: 51cf6...418 Veldig enig i det du skriver her! 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 TS her For ordens skyld. Jeg snakker ikke ned de som har traumer eller sliter psykisk. Jeg er heller ikke ute etter å bagatellisere andres opplevelser og følelser. Poenget mitt er ikke å ta de som sliter, men de som bruker ord som «traumatisert» fordi de satt kaffen i halsen eller spiste for mye marsipan. Altså helt normale hendelser som kan være jævlig ubehagelige. Jeg sier ikke at det ikke er ubehagelig.. men det er forskjell på ubehagelig og traumatisk. Forskjell på å bli redd og traumatisert. Det er fullt mulig å anerkjenne vonde og ubehagelige hendelser, og samtidig ikke misbruke ord som traumatisert. Anonymkode: 22eaa...10d 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 Folk vanner ut språket for å oppnå en slags effekt hos andre. Det er ikke kult å si at man er redd eller engstelig, man må ha angst. Det er ikke innafor å si at man sliter, er nedfor eller trist, man må være deprimert. Det er ikke nok å si at man opplevde noe ekkelt, man må være traumatisert. Og alt er jo "sinnssykt" nå for tiden - enten det er noe bra eller dårlig som har skjedd. Anonymkode: e802a...22d 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 For å si det sånn. La oss si at noen forspiser seg på kake. Null problem med å forstå at det var ubehagelig og kjipt og at man ble dårlig. Men man ble ikke traumatisert. Det er ikke følelsene til folk jeg reagerer på. Jeg reagerer på misbruk av alvorlige diagnostiske ord og uttrykk. Det går fint an å beskrive en hendelse som vond, vanskelig og kjip.. Man begynne jo å lure på om folk ikke vet hva traumer er. Anonymkode: 22eaa...10d 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Jeg ser ikke den type språkbruk som nedsettende mot den reelle formen, sålenge man bruker det spissformulert. Anonymkode: 0de2d...78c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå