fru Alving Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Mitt barn har en venninne som bor rett i nærheten, de går i samme klasse.(4 klasse) Når hun skal hit så ringer foreldrene, passer det at xxx kommer en tur? Når hun har kommet hit så sender de melding, xxx skulle si fra at hun var kommet frem og har ikke gjort det. Ja sier jeg hun er her. Så får jeg igjen melding etter noen timer, da skal hun hentes fordi det er blitt mørkt ute. Er det slik at barn ikke lenger kan gå rundt i et trygt og rolig nabolag og besøke hverandre uten at foreldrene skal vite akkurat hvor de er? Hva tror de egentlig at skjer de fem minuttene det tar å gå hjem til oss fra deres hus😅 Mitt andre barn er litt eldre og i 7 klasse fikk jeg telefon fra en annen mamma om at barnet hennes ikke hadde kommet rett hjem fra skolen. Var hun hos oss? Jeg ringer og sjekker, nei hun var ikke blitt med mitt barn hjem. Dette var i tretiden, så det var ikke sent på dag. Jeg sier da at, slapp av, en 13 åring må kunne ta seg en sving etter skoletid uten at alarmen går. Nei moren var helt på styr, vanligvis kom nemlig barnet rett hjem etter skoletid, og hun hadde ikke med seg telefonen. Moren ringte faktisk etter hvert til politiet og etterlyste barnet, sikker på at noen hadde "tatt" henne. Du tar ikke bare en unge på 60 kilo.. Så viser det seg at barnet blitt med på trening på skolen rett etter skoletid og glemte å si fra. Når jeg var skolejente så gikk jeg ganske fritt rundt allerede fra 1 klasse, foreldrene mine visste slett ikke alltid akkurat hvor jeg var hen og vi barna hjalp og ordnet opp for hverandre. Det ga meg en følelse av å eie verden rundt meg, og jeg følte mestring og fikk selvtillit. 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Vel, jeg er nok lik disse mødrene du beskriver her. Ikke at det skjer så ofte, men det er jo litt naivt og tenke at en 13 åring ikke kan bli tatt av noen? Finnes nok av saker der unge/voksne forsvinner og funnet drept.. Anonymkode: 46953...f6d 13
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Alle foreldre er jo ikke sånn bare fordi de er sånn. Men foreldre har nok alltid hatt disse bekymringene bare at det er lettere å ytre dem og sende en sms nå som man ikke kunne før i tiden hvor mobiler og sosiale medier ikke preget så mye av livene våres. For alt du vet kan jenta slite med angst eller ha opplevd ugreie ting når hun har gått alene før, så jeg syns ikke man skal tenke det værste om foreldre som er ekstra beskyttende Anonymkode: 53f66...3a3 7
fru Alving Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, jeg er nok lik disse mødrene du beskriver her. Ikke at det skjer så ofte, men det er jo litt naivt og tenke at en 13 åring ikke kan bli tatt av noen? Finnes nok av saker der unge/voksne forsvinner og funnet drept.. Anonymkode: 46953...f6d Det er klart det kan skje, men hva er oddsen for det? Er det ikke mye bedre å tenke at ungen din er trygg i nabolaget, på skoleveien osv enn å gå rundt å tro at noe skummelt kan og kommer til og skje? 11
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Jeg passer mye bedre på etter at minstemann gikk over til en venn. Bare storebroren var hjemme, og han misbrukte barnet mitt. Ikke døm før du vet hva som ligger bak. Anonymkode: 7aee2...3e1 16
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Bedre at man passer på barna enn at man gir helt faen. Vi har hatt barn her hele dagen, fra morgen til kveld og foreldre har ikke etterlyst de, det synes jeg er ansvarsløst. Anonymkode: c6b86...403 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Dette er da helt greit. Mye verre å gi barna alt de peker på, og ikke lære dem å tåle ubehag. Anonymkode: b18ca...f23 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Ja, foreldre har blitt helt hysteriske. Anonymkode: e7d0f...b0e 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 fru Alving skrev (55 minutter siden): Mitt barn har en venninne som bor rett i nærheten, de går i samme klasse.(4 klasse) Når hun skal hit så ringer foreldrene, passer det at xxx kommer en tur? Når hun har kommet hit så sender de melding, xxx skulle si fra at hun var kommet frem og har ikke gjort det. Ja sier jeg hun er her. Så får jeg igjen melding etter noen timer, da skal hun hentes fordi det er blitt mørkt ute. Er det slik at barn ikke lenger kan gå rundt i et trygt og rolig nabolag og besøke hverandre uten at foreldrene skal vite akkurat hvor de er? Hva tror de egentlig at skjer de fem minuttene det tar å gå hjem til oss fra deres hus😅 Mitt andre barn er litt eldre og i 7 klasse fikk jeg telefon fra en annen mamma om at barnet hennes ikke hadde kommet rett hjem fra skolen. Var hun hos oss? Jeg ringer og sjekker, nei hun var ikke blitt med mitt barn hjem. Dette var i tretiden, så det var ikke sent på dag. Jeg sier da at, slapp av, en 13 åring må kunne ta seg en sving etter skoletid uten at alarmen går. Nei moren var helt på styr, vanligvis kom nemlig barnet rett hjem etter skoletid, og hun hadde ikke med seg telefonen. Moren ringte faktisk etter hvert til politiet og etterlyste barnet, sikker på at noen hadde "tatt" henne. Du tar ikke bare en unge på 60 kilo.. Så viser det seg at barnet blitt med på trening på skolen rett etter skoletid og glemte å si fra. Når jeg var skolejente så gikk jeg ganske fritt rundt allerede fra 1 klasse, foreldrene mine visste slett ikke alltid akkurat hvor jeg var hen og vi barna hjalp og ordnet opp for hverandre. Det ga meg en følelse av å eie verden rundt meg, og jeg følte mestring og fikk selvtillit. Her er det også sånn. I hvertfall rundt de store byene. Ute i distriktet er barna mye friere. Kan ikke sammenlignes med hvordan det var da jeg selv vokste opp for 30 år siden. Tidene har forandret seg og det er bare å akseptere. Anonymkode: 675ef...af4 2
Hannah80 Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Haha, jo vi er nok mye mer overbeskyttende idag. Da jeg var liten gikk vi "på løs" hele dagen. Var ute og lekte, både vinter og sommer, uten at foreldrene hadde oversikt over hvor vi var. Vi var jo ikke så langt unna da:) Jeg er skilt, og vi melder alltid hverandre når tredjeklassingen vår går mellom boligene. Ti minutter å gå;) 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Jeg sjekker ikke at 7-åringen kommer frem til venner, men han må ha med seg klokken. Det viktigste er at jeg vet hvor han går og hvem han skal besøke. Vil at han lærer seg å si ifra hvor han går. Så skjønner om barnet dro av sted etter skolen, uten å si ifra. På 80-tallet ville også foreldre ofte ha beskjed om hvem barna skulle besøke! Anonymkode: f8cac...1dd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Når mine blir 13 blir det forbudt å skru av lokaliseringstjeneste på telefon/app, forøvrig blir det frihet under ansvar.. Ingen barn er like, de må også kunne få gjøre feil eller glemme seg Anonymkode: decab...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når mine blir 13 blir det forbudt å skru av lokaliseringstjeneste på telefon/app, forøvrig blir det frihet under ansvar.. Ingen barn er like, de må også kunne få gjøre feil eller glemme seg Anonymkode: decab...fc1 Samme her. Var glad for det på nyttårsaften for 2 år siden. 18 åringen kom hjem uten mobilen. Klarte heldigvis å spore den opp og fant den i snøen der de hadde sendt opp raketter Anonymkode: cf993...dc2 1
Doktor Dyregod Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Som svar til trådtittelen: Jo vi lager bobleplastgenerasjonen. Ikke kan de få et blåmerke uten at noen skal stå til ansvar for det. Kan de ikke oppføre seg, så er det som regel en diagnose eller skolen sin skyld. Alt er farlig. De får ikke lov til å klatre i trær. Ikke lov til å spikke. Barn og unge må få prøve å feile. Ellers lærer de ingen ting. Og disse skal bli bedriftsledere og arbeidsgivere en gang. Det gruer jeg meg til. 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Når jeg var liten var det lite biler ute, lite folk og ikke så mange steder å dra. Jeg ringte stadig vekk hjem fra venner og sa hvor jeg var og når vi kom hjem, ringte masse fra telefonkiosker også. Foreldre pratet sammen og ringte hverandre, så man ble mer passet på enn man trodde. Lokaliseringstjenester er bare enklere og man slipper å mase på ungene. Jeg kan også beregne hvor lang tid det tar før de er hjemme. Pinging av telefon er også mer effektiv enn sms/ringing, da skjønner de at de må hjem… Anonymkode: 5d50b...146 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 Det spørs veldig hvor man bor. Vi bor i et dyrt strøk i Oslo vest, og i utgangspunktet et trygt nabolag, men i perioder blir barn/ungdom i nabolaget ranet av andre ungdommer fra en annen kant av byen. En slik hendelse setter preg for resten av livet. Før jul ble en 10-åring ranet og truet med kniv. Hen tør ikke lenger å gå ut alene. Anonymkode: 8ee62...25d 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 Jeg synes du trekker voldsomme slutninger ut fra oppførselen til to enkeltpersoner. Nei, VI overbeskytter ikke barna i hjel. Noen veldig få gjør det. Du kjenner dessuten ikke bakgrunnshistoriene her. Kanskje barnet er mørkeredd og ikke tør gå hjem alene, men synes det er flaut å si til dere så derfor har hun og moren blitt enige om å late som det er moren som ikke vil hun skal gå hjem i mørket i stedet. Det kan være mange grunner til at andre foreldre velger annerledes enn du selv ville gjort. Det betyr ikke at de er hysteriske eller overbeskytter av den grunn. Det er ikke slik at du har rett og de tar feil. Kanskje på tide å legge vekk arrogansen og ikke tro at du vet hva som er best for alle? Anonymkode: 8a021...5b3 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 Jeg gjør ikke dette med min 4. klassing, men han trenger mer oppfølging enn mange jevnaldrende på et par andre områder. Jeg vet at mitt barn går dit vi har avtalt og kommer hjem og sier fra før han eventuelt går noe annet sted (hvis ikke han har med telefon, da ringer han). Ikke alle barn på samme alder gjør det. Mens noen av vennene hans f.eks. kan stå opp alene, passe tiden og komme seg til skolen på egen hånd mens foreldrene har dratt på jobb. Det klarer ikke mitt barn. Barn er forskjellige og har forskjellige behov, så det kan være gode grunner for at andre foreldre gjør ting annerledes enn deg. Anonymkode: 3cde1...80c 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 Tror nok at det er helt vanlig. Jeg passer nok mer på mine barn enn det mine foreldre gjorde når jeg og min bror vokste opp (de var- og er gode foreldre de asså😊). Jeg vokste opp på landsbygda, og vi var ute på farten hele tiden. Hatet å være inne både jeg og broren min. Det var trebørser, kniv, øks og alt det som hører med. Vi hadde sågar egen båt som vi fisket fra uten tilsyn fra når jeg var 10 og brodern 6. Dette var da tidlig på 90-tallet. Hadde det skjedd i dag, hadde vel barnevernet kommet 😊. Tror beskyttelsen av barna vi ser i dag, er et resultat av at samfunnet endrer seg. Anonymkode: 7cf41...969
SoWhat? Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Jeg skjønner ikke hva du reagerer på. Det er helt normalt å ha oversikt over hvor barna er. Det er jo ikke sånn at de belaster barna med noe som helst. Det handler om å gi helt enkle og nødvendige beskjeder. Vi løp rundt i bydelen vi også, men foreldrene våre skulle alltid vite hvem vi var med, og vi visste godt hvilken radius vi fikk bevege oss innenfor. Det er jo helt bak mål å skrive som du gjør, at en på 60 kg ikke "bare blir tatt" wtf Du vet at det er når folk bryter rutiner, at en må reagere. Så når 13-åringen ikke gjør som vanlig, er det helt normalt at moren blir urolig Det er ikke uten grunn at folk som er truet på livet, ikke må ha faste rutiner utenfor hjemmet 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå