AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Beklager dumt spørsmål, jeg er helt blank når det gjelder økonomi, men: Vi har små barn og er enige om at jeg skal jobbe litt mindre mens barna er i førskole/småskolealder. Ønsker å gå ned til 60-70% stilling. Men lurer på hvilke rettigheter jeg har mtp. når jeg blir pensjonist/om vi skiller oss? Kan man skrive noe form for juridisk avtale for å sikre at formuen vår deles rettferdig? Må vi kontakte advokat for dette? Vi er forlovet, men skal gifte oss til sommeren, regner med det spiller en rolle også Anonymkode: 68aa9...68b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Dere kan inngå avtale om at en del av hans pensjonspoeng overføres til deg. Det bør ikke være kun du som tar tapet i fremtidig pensjon for å sørge for omsorg for felles barn. Sørg for å ikke gå i kvinnefella - krev at du eier halvparten av hus, bil, hytte, og at din lønn hovedsaklig går for å betale din del av dette. Ikke bruk opp dine penger på mat, ferie, gaver ol. som blir borte i ingenting ved et evt brudd, om du skal tjene mindre. Ta en time hos advokat er smart, koster litt, men heller en mindre utgift nå, enn å evt stå med skjegget i postkassa senere. Anonymkode: 02dff...ee1 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Man får ekstra pensjonspoeng frem til minste barn er 7 år. Altså at du får normal uttelling selv om du jobber mindre. Står om det på skatteetaten og nav. Anonymkode: 6c787...047
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man får ekstra pensjonspoeng frem til minste barn er 7 år. Altså at du får normal uttelling selv om du jobber mindre. Står om det på skatteetaten og nav. Anonymkode: 6c787...047 Av statens ordning ja. Ikke av arbeidsgiver. ts, advokat. Her vil du garantert få svar som er feil. Anonymkode: 76644...40d 2
smilo Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man får ekstra pensjonspoeng frem til minste barn er 7 år. Altså at du får normal uttelling selv om du jobber mindre. Står om det på skatteetaten og nav. Anonymkode: 6c787...047 Frem til den yngste er 6 år, så fremt du ikke tjener mer enn 4,5 G pr i dag, ja. Men alt arbeidsgiver innbetaler for deg vil frafalle, og det bør i det minste kompenseres. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Mannen bør betale inn fast på din pensjonskonto. Anonymkode: 9b2e0...401
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Skjønner ikke riktig hva du mener. Man får ikke mere pensjonspoeng eller det man tjener. Anonymkode: d2b71...760
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Ingen rettigheter i utgangspunktet, alt regnes utfra din inntekt og hva du faktisk eier. Alt må kontraktsfestes. Anonymkode: cc93e...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå