Gå til innhold

Rettigheter som hjemmeværende mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager dumt spørsmål, jeg er helt blank når det gjelder økonomi, men:

Vi har små barn og er enige om at jeg skal jobbe litt mindre mens barna er i førskole/småskolealder. Ønsker å gå ned til 60-70% stilling. Men lurer på hvilke rettigheter jeg har mtp. når jeg blir pensjonist/om vi skiller oss? Kan man skrive noe form for juridisk avtale for å sikre at formuen vår deles rettferdig? Må vi kontakte advokat for dette? Vi er forlovet, men skal gifte oss til sommeren, regner med det spiller en rolle også :) 

Anonymkode: 68aa9...68b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan inngå avtale om at en del av hans pensjonspoeng overføres til deg.

Det bør ikke være kun du som tar tapet i fremtidig pensjon for å sørge for omsorg for felles barn.

Sørg for å ikke gå i kvinnefella - krev at du eier halvparten av hus, bil, hytte, og at din lønn hovedsaklig går for å betale din del av dette.

Ikke bruk opp dine penger på mat, ferie, gaver ol. som blir borte i ingenting ved et evt brudd, om du skal tjene mindre.

Ta en time hos advokat er smart, koster litt, men heller en mindre utgift nå, enn å evt stå med skjegget i postkassa senere. 

Anonymkode: 02dff...ee1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man får ekstra pensjonspoeng  frem til minste barn er 7 år. Altså at du får normal uttelling selv om du jobber mindre. Står om det på skatteetaten og nav.

Anonymkode: 6c787...047

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man får ekstra pensjonspoeng  frem til minste barn er 7 år. Altså at du får normal uttelling selv om du jobber mindre. Står om det på skatteetaten og nav.

Av statens ordning ja. Ikke av arbeidsgiver.

ts, advokat. Her vil du garantert få svar som er feil.

Anonymkode: 76644...40d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frem til den yngste er 6 år, så fremt du ikke tjener mer enn 4,5 G pr i dag, ja. Men alt arbeidsgiver innbetaler for deg vil frafalle, og det bør i det minste kompenseres. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen bør betale inn fast på din pensjonskonto. 

Anonymkode: 9b2e0...401

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke riktig hva du mener.  Man får ikke mere pensjonspoeng eller det man tjener.

Anonymkode: d2b71...760

AnonymBruker
Skrevet

Ingen rettigheter i utgangspunktet, alt regnes utfra din inntekt og hva du faktisk eier.

Alt må kontraktsfestes. 

Anonymkode: cc93e...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...