Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har annuitetslån på boliglånet. 

Nå vurderer jeg å bytte bank pga bedre renter. Men hva skjer da med lånet sånn i detalj? 

Annuitetslån er en type lån der terminbeløpet er likt hele nedbetalingstiden (gitt samme rente), men hvor mye som er renter og hvor mye som er avdrag endrer seg til at man i slutten av låneperioden betaler mer avdrag pr termin enn man gjorde i begynnelsen. Totalt betaler man mer renter enn ved serielån.

Jeg har betalt på boliglånet i 4 år. Hvis jeg nå bytter bank, beregnes annuitetslånet på nytt, slik at jeg må betale mer renter pr avdrag enn jeg gjør i dag? 

Noen som vet/kan noe om dette? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du flytter lånet velger du nedbetalingstid på nytt. Da tilpasser du det ut fra hva du har behov for.

Anonymkode: cc50c...b94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du flytter lånet velger du nedbetalingstid på nytt. Da tilpasser du det ut fra hva du har behov for.

Anonymkode: cc50c...b94

Joda, men det var ikke svar på spørsmålet mitt. 

Skrevet
Tekopp1 skrev (3 timer siden):

Nå vurderer jeg å bytte bank pga bedre renter. Men hva skjer da med lånet sånn i detalj? 

Annuitetslån er en type lån der terminbeløpet er likt hele nedbetalingstiden (gitt samme rente), men hvor mye som er renter og hvor mye som er avdrag endrer seg til at man i slutten av låneperioden betaler mer avdrag pr termin enn man gjorde i begynnelsen. Totalt betaler man mer renter enn ved serielån.

Jeg har betalt på boliglånet i 4 år. Hvis jeg nå bytter bank, beregnes annuitetslånet på nytt, slik at jeg må betale mer renter pr avdrag enn jeg gjør i dag? 

Jeg forutsetter at du ikke lånet opp mer enn du har pr i dag.

Hvis du refinansierer for å få lavere rente så bør det ikke bli høyere pr termin, Da er i såfall den effektive renta høyere enn det du har nå, og da bør du heller bli der du er.  

Avdragene kan du justere selv i forhold til hvor lang nedbetalingstid du velger

Skrevet

Jeg skal ikke øke lånet, og ønsker å beholde resterende nedbetalingstid. 

Jeg regner med at terminbeløpet blir omtrent som i dag, fordi renteøkningen i nåværende bank ikke har trådt i kraft ennå, og rente hos konkurrerende bank forblir den jeg har nå (i alle fall til neste renteheving som kanskje skjer i mars).

Det jeg lurer på, er om avdraget blir det samme som i dag, eller om det blir mindre fordi rentedelen øker pga refinansieringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Uendret rente og nedbetalingstid vil si uendret beløp.

Anonymkode: 05002...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tekopp1 skrev (2 timer siden):

Jeg regner med at terminbeløpet blir omtrent som i dag, fordi renteøkningen i nåværende bank ikke har trådt i kraft ennå, og rente hos konkurrerende bank forblir den jeg har nå (i alle fall til neste renteheving som kanskje skjer i mars).

Det jeg lurer på, er om avdraget blir det samme som i dag, eller om det blir mindre fordi rentedelen øker pga refinansieringen. 

For å få tilnærmet samme terminbeløp som i gammel bank, må nytt lån i ny bank få justert løpetid ned fra «standard» som banken tilbyr…

Avdraget vil nok bli tilnærmet (litt større) som i dag, avhengig av hvilken løpetid du ender opp med på lånet.
Det er ikke lønnsomt å refinansiere om du får større renteandel med ellers like vilkår!

Det du også kan gjøre, er å snakke med rådgiver i ny bank og si hvilket terminbeløp du har i gammel bank, så justerer de enkelt løpetiden i sine system til å matche best mulig på terminbeløp… Bare pass på slik at de ikke øker løpetiden mer enn du ev. ønsker.

Husk samtidig på at så lenge du ikke binder renta, har du alltid krav på å få betale mer enn det terminbeløpet er!

Anonymkode: b172b...028

Skrevet (endret)

Du betaler ned på det lånet du har nå og inngår et nytt lån med ny bank, og så enkelt er det.

Hvis du inngår en standardavtale på 30 år så vil du nok betale mer totalt I renter siden du har utvidet løpetiden med 4 år, men hvis du hadde en 30 års avtale før og nå inngår en 25 års avtale så vil det jo bety at du betaler mindre totalt i renter siden du hopper over ett år med løpetid.

Det er viktig å presisere at du betaler kun renter av det du har lånt til den rentesatsen du har fått fra banken. Hvis du betaler ned raskere vil du også bruke mindre penger på å betale renter.

Det er også mulig å spørre om ikke banken kan justere dette for deg hvis du vil, og banken tilbyr dette gjennom rådgiver, slik at du betaler nesten det samme som du gjør nå (- de lavere rentekostnadene).

Har du flytende rente har du de beste og mest fleksible betingelsene, du kan innfri lånet når du vil og f.eks. en ekstra innbetaling kan du gjøre på eget initiativ slik at rentekostnadene dine blir lavere I lengden, men da vil banken fortsette å justere ned terminbeløpene, så her må du passe på!

Endret av Pachka Sigaret
AnonymBruker
Skrevet
Tekopp1 skrev (9 timer siden):

Rentedelen øker pga refinansieringen? Har du refinansiert lånet og fått høyere rente enn du hadde?😳

Anonymkode: 83db3...596

AnonymBruker
Skrevet
Tekopp1 skrev (På 1.1.2022 den 22.09):

Dette er selvmotsigende. Hvis terminbeløpet er det samme, og lånet er like stort som før, så må nødvendigvis også rentedelen være like stor som før.

Jeg skjønner ikke hvorfor du knytter noe av dette opp mot "ny" beregning av annuitetslånet, bare fordi det har gått noen år. Du virker litt forvirret av det hele, så du ender med å trekke ulogiske slutninger. 

Anonymkode: 41376...3b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 2.59):

Dette er selvmotsigende. Hvis terminbeløpet er det samme, og lånet er like stort som før, så må nødvendigvis også rentedelen være like stor som før.

Jeg skjønner ikke hvorfor du knytter noe av dette opp mot "ny" beregning av annuitetslånet, bare fordi det har gått noen år. Du virker litt forvirret av det hele, så du ender med å trekke ulogiske slutninger. 

Hvilke slutninger mener du jeg trekker? 

Jeg spør fordi jeg over flere år har hørt at man må være obs ved refinansiering av annuitetslån, fordi man betaler en høyere andel renter i begynnelsen enn i slutten av nedbetalingstiden. 

Siden jeg ikke vet hvordan et annuitetslån beregnes, spør jeg. Selv om du gjemmer deg bak anonymknappen, så er det lov å bruke vanlig folkeskikk. Å beskylde folk på forum på nett for "å virke litt forvirret av det hele" er jo bare teit. 

Hvorfor er det logisk at rentedelen av et annuitetslån forblir uendret når jeg refinansierer (pga bankbytte)? Forklar meg gjerne om du skjønner det så godt selv. 

Jeg skjønner hvordan man beregner serielån, så det trenger du ikke forklare. 

AnonymBruker
Skrevet
Tekopp1 skrev (3 timer siden):

Jeg spør fordi jeg over flere år har hørt at man må være obs ved refinansiering av annuitetslån, fordi man betaler en høyere andel renter i begynnelsen enn i slutten av nedbetalingstiden. 

Siden jeg ikke vet hvordan et annuitetslån beregnes, spør jeg. Selv om du gjemmer deg bak anonymknappen, så er det lov å bruke vanlig folkeskikk. Å beskylde folk på forum på nett for "å virke litt forvirret av det hele" er jo bare teit. 

Hvorfor er det logisk at rentedelen av et annuitetslån forblir uendret når jeg refinansierer (pga bankbytte)? Forklar meg gjerne om du skjønner det så godt selv. 

Refinansierer dere lånet uten å få bedre rente? Hvorfor det? 

Anonymkode: 83db3...596

Skrevet
Tekopp1 skrev (På 1.1.2022 den 17.42):

Om du får bedre rente blir rentedelen lavere. Renten hver måned beregnes av utestående balanse på lånet. F.eks om renta di er 1,2% og lånet 2millioner så er renta du betaler første måned etter dette regnestykket: 2.000.000kr(utestående gjeld)*1,2%(årlig rente)/12måneder(ettersom du kun skal betale renter for 1mnd av året av gangen). Evt bruker banken dager, så i stedet for delt på 12 blir det ganger antall dager siden forrige avdrag, delt på antall dager i året. Måneden etter blir 2.000.000kr i regnestykket byttet ut med f.eks 1.995.000kr dersom avdragsdelen din var 5000kr på forrige betaling. 
Grunnen til at man betaler mer renter på annuitetslån enn serielån er at man må betale mer i mnd de første årene på serielån, ettersom avdragsdelen er like stor hver måned, og rentene minsker i takt med lånet. På annuitetslån er summen å betale hver måned lik, gitt at renta ikke endrer seg, og andel rente og avdrag hver måned justeres i takt med at renta blir lavere fordi totalt utestående hos banken som renta beregnes ut i fra blir lavere. 

Skrevet

Det du må være obs på når du refinansierer, etter å ha betalt 4år i forrige bank, er løpetiden. Hva du skal betale i måneden beregnes ut i fra valgt løpetid, så om du hadde 30år, og starter et nytt lån på 30år i stedet for 26år, så setter banken månedlig avdrag lavere, slik at du får 4 ekstra år med renter. 
Om du ber banken sette løpetiden til så mange år du har forblir beløpet uendret, samme med rentedelen. Om du tar lån med 4år lenger løpetid enn du har igjen på forrige lån blir månedsavdragene dine lavere, og renteandelen høyere, fordi du da skylder banken mer penger enn du ville gjort før, ettersom du betaler ned mindre av det utestående enn på opprinnelig lån hver måned, og da får banken 4år ekstra renter av deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Tekopp1 skrev (På 5.1.2022 den 1.00):

Kan jeg ikke si til deg at jeg tror du har blitt forvirret og at du derfor ikke trekker logiske slutninger, og jeg forklarte hvorfor? Det er i hvert fall ikke god folkeskikk å angripe noen for å være anonym. 

Igjen: du sier alt er likt, rente, terminbeløp, lånets størrelse og lengde. Da må også rentedelen av terminbeløpet være likt. Størrelsen på avdraget er det samme som før, terminbeløpet er det samme som før. Hvis rentedelen var større enn før ville terminbeløpet vært høyere. 

Det man advares mot ved refinansiering er å forlenge løpetiden til lånet tilbake til maks antall år. Da betaler man et lavere terminbeløp, men banken tjener mer penger på lånet i renter gjennom årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...