AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Har en 3åring i hus som har er flust i gode egenskaper. Han er tillitsfull, omsorgsfull, bla glad i å lese bøker, puzzle og leke med biler. Derimot er det umulig å få han til å bade, skli, huske, ake, hoppe trampoline, sykle, sparkesykle- ja, alt som har med fysisk aktivitet og det som har med bittelitt fart å gjøre. Vi har foraøt svømmehall, badestrender i sommer. Vi har hatt sykkel og sparkesykkel tilgjengelig i sommer. Vi har forsøkt aking, båse i år og i fjor og alt ender med at han bare vil inn. Vi prøver å ikke pushe og heller gjøre det til lek og morro. Men, uten hell og uten at han i det hele tatt vil prøve. I bhg vil ikke de andre barna verken huske eller ake med han da de sier at han ikke vil ha stor nok fart. Det ender med at han står å ser på at de andre barna sklir, husker, aker, sykler m.m. Vi skal jo ikke sammenligne han med andre, men det er så trist å se på. Vil ikke at han skal på noe som slags måte skal føle seg utenfor og vi er redd for at han går glipp av mye når han ikke tørr å prøve, evt gir seg etter ett forsøk. Dagene nå med juleferie har blitt lange da han kun vil være inne. Vi forsøker å lokke med å bygge snømann, snøslott osv men han vil bare inn fordi han sier det er kaldt. Resulterer derfor i rastløse dager inne. Angående bading har vi meldt han på "svømming" nå til våren i et håp om st han skal takle vann og bading bedre, men vi er livredd for at der skal skremme mer enn å gjøre nytte. Mannen min forsøker å gjøre alt han kan (han er mest sammen med han nå pga nyfødt i hus) og jeg ser at han blir preget av å forsøke uteaktiviteter med at det aldri går. vi forsøker selvsagt å ikke vise dette til sønnen vår men forsøker å vise forståelse og trygghet. Vi trenger hjelp til å takle situasjonen og hvordan gå frem. Hva kan vi gjøre? Er det synptom på noe? Burde vi snakke med helsestasjonen, barnepaykolog eller andre? Har du erfaring så del det gjerne med meg ❤️ Anonymkode: aafa3...dde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Til info så er han ikke forsiktig på andre områder. Anonymkode: aafa3...dde
PurpleRain Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Har en venninne om var redd for «alt» da hun var liten, viste seg at hun ikke hadde dybdesyn. Fikk seg briller/linser, da ble alt bedre. 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 PurpleRain skrev (3 timer siden): Har en venninne om var redd for «alt» da hun var liten, viste seg at hun ikke hadde dybdesyn. Fikk seg briller/linser, da ble alt bedre. Takk for tips, men trooor ikke det er det som er problemet, da vi opplever at han ser godt både på nært og på avstand. Men, absolutt verdt å sjekke ut. Takk. Anonymkode: aafa3...dde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Noen barn bare er sånn. Noen for en periode, noen for alltid. Modeller at det ikke er skummelt, men ikke press til å gjøre noe han synes er skummelt. Lag heller ikke en deal av ting han ikke tør, eller at det er skummelt eller ikke skummelt. Man kan forøvrig bestemme at man skal ut selv om barnet ikke vil. Snakk med barnehagen slik at han f.eks får disse osv likevel, de kan vel bare slippe han av etterhvert når farten går opp. Dersom han viser angst kan man kontakte helsevesenet, men det høres ikke ut som det er det her. Følg med likevel, at det ikke utvikler seg i den retning. Det er en fin balanse mellom å ikke pushe, og å unngå det som er skummelt. Har dere tilbud om psykolog på helsestasjonen kan du jo få noen råd der😊 Min nevø var slik som liten, men har sensitive foreldre som tok han med på alt mulig og lot han velge å delta eller ikke selv, og bruke mye tid. Han er en trygg og ganske tøff gutt på snart 8 nå😊 Anonymkode: e97c9...031
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en 3åring i hus som har er flust i gode egenskaper. Han er tillitsfull, omsorgsfull, bla glad i å lese bøker, puzzle og leke med biler. Derimot er det umulig å få han til å bade, skli, huske, ake, hoppe trampoline, sykle, sparkesykle- ja, alt som har med fysisk aktivitet og det som har med bittelitt fart å gjøre. Vi har foraøt svømmehall, badestrender i sommer. Vi har hatt sykkel og sparkesykkel tilgjengelig i sommer. Vi har forsøkt aking, båse i år og i fjor og alt ender med at han bare vil inn. Vi prøver å ikke pushe og heller gjøre det til lek og morro. Men, uten hell og uten at han i det hele tatt vil prøve. I bhg vil ikke de andre barna verken huske eller ake med han da de sier at han ikke vil ha stor nok fart. Det ender med at han står å ser på at de andre barna sklir, husker, aker, sykler m.m. Vi skal jo ikke sammenligne han med andre, men det er så trist å se på. Vil ikke at han skal på noe som slags måte skal føle seg utenfor og vi er redd for at han går glipp av mye når han ikke tørr å prøve, evt gir seg etter ett forsøk. Dagene nå med juleferie har blitt lange da han kun vil være inne. Vi forsøker å lokke med å bygge snømann, snøslott osv men han vil bare inn fordi han sier det er kaldt. Resulterer derfor i rastløse dager inne. Angående bading har vi meldt han på "svømming" nå til våren i et håp om st han skal takle vann og bading bedre, men vi er livredd for at der skal skremme mer enn å gjøre nytte. Mannen min forsøker å gjøre alt han kan (han er mest sammen med han nå pga nyfødt i hus) og jeg ser at han blir preget av å forsøke uteaktiviteter med at det aldri går. vi forsøker selvsagt å ikke vise dette til sønnen vår men forsøker å vise forståelse og trygghet. Vi trenger hjelp til å takle situasjonen og hvordan gå frem. Hva kan vi gjøre? Er det synptom på noe? Burde vi snakke med helsestasjonen, barnepaykolog eller andre? Har du erfaring så del det gjerne med meg ❤️ Anonymkode: aafa3...dde Akkurat sånn var sønnen min også. Det løsnet da han ble rundt 10 år. Ikke noe å gjøre med det. Barn er forskjellige. Anonymkode: b2388...376 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Man må ikke alltid være så tøff. Er bra å være sensitiv også. Må alle være like? Hvorfor ikke lære barna at alle er forskjellige og alle er gode nok? Og alle utvikler seg forskjellig i sitt eget tempo. Anonymkode: 76052...965
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man må ikke alltid være så tøff. Er bra å være sensitiv også. Må alle være like? Hvorfor ikke lære barna at alle er forskjellige og alle er gode nok? Og alle utvikler seg forskjellig i sitt eget tempo. Anonymkode: 76052...965 Jeg mener absolutt ikke at alle må være tøff eller like, ei heller at sønnen min er god nok som han er. Da har du kraftig misforstått innlegget mitt! Anonymkode: aafa3...dde 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 Slutt og press han.. Anonymkode: 12f50...e63 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til info så er han ikke forsiktig på andre områder. Anonymkode: aafa3...dde Lurer på hvilke andre områder du mener her, siden du ramset opp omtrent alt av normale ting barn gjør som han tydeligvis hater? Anonymkode: 15dbd...d28
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt og press han.. Anonymkode: 12f50...e63 ? Anonymkode: aafa3...dde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Jeg ville sjekket syn og hørsel hos lege/spesialist. Anonymkode: 3a217...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lurer på hvilke andre områder du mener her, siden du ramset opp omtrent alt av normale ting barn gjør som han tydeligvis hater? Anonymkode: 15dbd...d28 Da mener jeg at han ikke er forsiktig, sjenert eller et angstfylt barn i møte med andre, han tar initiativ, er sosial, blid, nysgjerrig, utadvendt, morsom. TS Anonymkode: aafa3...dde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville sjekket syn og hørsel hos lege/spesialist. Anonymkode: 3a217...7dd Hm, ja det var en annen her som nevnte det også. Har du erfaringer med at det har vært årsaken bak "problemet"? TS Anonymkode: aafa3...dde
MildeMarie Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 TS, dere høres ut som veldig fine foreldre. Dere presser ikke, men ser at han kunne hatt mer fellesskap ved å like flere aktiviteter. Å være ute er noe som kan øves opp, og kanskje er det et sted å begynne. Hvis han både må deale med å være ute, og en aktivitet han ikke er så fan av, kan motivasjonen kjennes langt unna. Er det noe han liker å gjøre ute, som dere kan bygge på? Feks liker mange treåringer vannlek, hva med et vannlekbord med kanaler og kraner når mildværet kommer. Er det noen form for lek ute han kan like som dere kan gjøre sammen som ikke er fart, trampoline, hageleker, bygge ting.. Og klær, varme lette klær, invester i barnevaderen hvis han hater vann i støvelen. Hopp i sølepytter sammen. Og ikke lenge av gangen, ut og ha det gøy og inn og drikk noe varmt og spis en kjeks. Øv opp utholdenhet langsomt over tid og bygg kun på det han viser interesse for. Sneglejakt, skogsbingo, vann et tre, tur til den samme steinen hvor det kanskje bor en mus under den rota. (Historier gir mening til mye rart) Jeg kjenner flere barn som har / hatt det sånn. Alle har sin vei videre, dere har nok en kul liten fyr som finner sin greie etterhvert. Masse lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 5åringen var alltid forsiktig, veldig nervøs for høyder, klatring, osv. Han har veldig forskjell på synet på øynene. Han er langsynt. Ville sjekka det ut. Han klatrer nå og mer glad i fart:) Men briller er en utfordring selvom Han starta med det da han var 2.5 år 😅 Anonymkode: 7f43d...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 Har en veldig forsiktig datter og for henne funket det å lære av andre barn, gjerne litt eldre og ikke oss foreldre som skulle prøve ut. Når hun så hva andre gjorde ble det lettere, spesielt når vi foreldre ikke var med. Med oss ble hun overdrevet redd, ble litt en greie. Anonymkode: 54529...71c 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 Jeg stemmer også for å sjekke synet. Har opplevd dette med flere barn gjennom barnehagen jeg jobber i der briller har gjort forsiktige barn plutselig modige. Anonymkode: 2d0c5...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 Jeg var litt lik som barn og det var delvis pga veldig dårlig samsyn (ikke dybdesyn) og delvis bare min personlighet (er fremdeles litt engstelig og forsiktig som voksen). Foreldrene mine kastet meg ut i mye da og la ikke så mye til rette for min engstelse.. dro meg med ut, var mye på ski osv (men da med briller), "dullet" lite med meg... Jeg ble nok pushet en del, noen ganger kanskje litt mer enn det som er hensiktsmessig (virket mot sin hensikt) men ofte tenker jeg det var bra at de pushet meg også siden jeg fikk prøvd mye og opplevd at jeg jo klarte og turte mer enn jeg kanskje først trodde (tenker nå på da jeg var litt eldre, husker ikke fra jeg var 2-4 år gammel). Det er en balansegang da og viktig at det ikke blir for utrygt for barnet Anonymkode: d8e4b...92e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Høres ut som barnet vårt på den alderen. Vi lokket med premier og belønning. Funket fint for oss. Anonymkode: 0770d...977 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå