AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Dere som har cøliaki eller har barn i familien med det. Hvor mye bruker dere ekstra i måneden? Har akkurat fått ett barn med det og pengene flyr av sted. Vet at vi etterhvert vil få 1000 kr i støtte, men det er en smule i havet. Tips?! Har bakt noe, men ikke noe som har falt særlig i smak, og det er jo ikke akkurat billig å bake dette heller... Anonymkode: 997e8...4af
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Vi er 3 voksne med cøliaki, og vi har ca 4000 kr i merkostnader til mat i måneden, altså rett i overkant av 1300 kr pr person. Mye av dette kommer fordi vi også har sekundær laktoseintoleranse i tillegg til glutenintoleransen. Det er ikke billig å bake, men det er langt dyrere å la det være, så jeg anbefaler hjemmebakst på det sterkeste. (Ikke bare på grunn av det økonomiske, men også på grunn av næringsinnholdet i kjøpebrødene) Anonymkode: 3704c...f74
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Jeg bruker ca 300-500 kr ekstra i mnd, men spiser ikke så mye brød (ett i uka) og baker selv. Samboeren min, som ikke har cøliaki, spiser den samme middagen som meg mesteparten av tiden. For oss 2 har vi et matbudsjett på 5600 kr/mnd. Det går ekstra mye penger i starten fordi man prøver ut ulike varer, har bomkjøp og øver på å bake. Etterhvert vil det gå seg til når dere har et lite lager av gf mat hjemme og vet hva som er lurt å kjøpe. Anonymkode: 4560a...109
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 Et tips er at det ikke alltid er nødvendig med erstatningsprodukter, det går fint an å bare bytte med noe annet. F.eks må man ikke spise brød, knekkebrød er et fint alternativ. Til frokost man man f.eks spise youghurt med frukt og hjemmelaget glutenfri musli, grøt, chiagrøt, bananpannekaker, omelett eller egg og bacon i steden for brød. Ofte er det mye dyrere å lage alt mulig glutenfritt for å ha det likt resten, fremfor bare å leve naturlig glutenfritt. Anonymkode: d32f0...7fe 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er 3 voksne med cøliaki, og vi har ca 4000 kr i merkostnader til mat i måneden, altså rett i overkant av 1300 kr pr person. Mye av dette kommer fordi vi også har sekundær laktoseintoleranse i tillegg til glutenintoleransen. Det er ikke billig å bake, men det er langt dyrere å la det være, så jeg anbefaler hjemmebakst på det sterkeste. (Ikke bare på grunn av det økonomiske, men også på grunn av næringsinnholdet i kjøpebrødene) Anonymkode: 3704c...f74 Ts. Her skal barnet heller ikke ha laktose, foreløpig. Det er fint du sier det er billigere, vi har prøvd noe men det har ikke vært noe suksess. Er helt sjokkert over innholdet på de kjøpebrødene, er like usunt som loff og de heter f.eks Grova og havra.. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg bruker ca 300-500 kr ekstra i mnd, men spiser ikke så mye brød (ett i uka) og baker selv. Samboeren min, som ikke har cøliaki, spiser den samme middagen som meg mesteparten av tiden. For oss 2 har vi et matbudsjett på 5600 kr/mnd. Det går ekstra mye penger i starten fordi man prøver ut ulike varer, har bomkjøp og øver på å bake. Etterhvert vil det gå seg til når dere har et lite lager av gf mat hjemme og vet hva som er lurt å kjøpe. Anonymkode: 4560a...109 Jeg håper du har rett! Det har gått mange tusen her foreløpig og diagnosen har barnet akkurat fått. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Et tips er at det ikke alltid er nødvendig med erstatningsprodukter, det går fint an å bare bytte med noe annet. F.eks må man ikke spise brød, knekkebrød er et fint alternativ. Til frokost man man f.eks spise youghurt med frukt og hjemmelaget glutenfri musli, grøt, chiagrøt, bananpannekaker, omelett eller egg og bacon i steden for brød. Ofte er det mye dyrere å lage alt mulig glutenfritt for å ha det likt resten, fremfor bare å leve naturlig glutenfritt. Anonymkode: d32f0...7fe Vi forsøker som du sier, men barnet er dessverre kresent og det er ikke alltid like lett å finne på noe å sende meg i barnehagen syns jeg. Men mener du at man kan kun spise omelett og egg og bacon? Vi har alltid spist brød til der meste så jeg tenker det ikke er noe fullverdig måltid om man ikke har brød til. Barnet vil ikke ha knekkebrød.. Anonymkode: 997e8...4af
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts. Her skal barnet heller ikke ha laktose, foreløpig. Det er fint du sier det er billigere, vi har prøvd noe men det har ikke vært noe suksess. Er helt sjokkert over innholdet på de kjøpebrødene, er like usunt som loff og de heter f.eks Grova og havra.. Jeg håper du har rett! Det har gått mange tusen her foreløpig og diagnosen har barnet akkurat fått. Vi forsøker som du sier, men barnet er dessverre kresent og det er ikke alltid like lett å finne på noe å sende meg i barnehagen syns jeg. Men mener du at man kan kun spise omelett og egg og bacon? Vi har alltid spist brød til der meste så jeg tenker det ikke er noe fullverdig måltid om man ikke har brød til. Barnet vil ikke ha knekkebrød.. Anonymkode: 997e8...4af Jeg spiser lavkarbo og spiser mye egg, kjøtt og grønnsaker. Du blir vant til det. Sundt er det også med naturlig mat. Anonymkode: 3c00e...f58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå