Gå til innhold

Gravid første trimester. Bekymringer ang Jobb og kronisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om det har vært andre gravide med samme " problem". Jeg fant ut at jeg er gravid ( uke 6). Jeg har endometriose og jobber på en skole med et barn som  ofte er fysisk aggressiv av seg.( kaster gjenstander , er truende, kan komme fysisk mot meg) Jeg er redd for at dette, sammen med min kroniske sykdom kan påvirke graviditeten på en negativ måte ( spontan abort f.eks). Noen som har vært i samme situasjon og fant en lur løsning?

Anonymkode: a94e4...ad4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg gått sammen med fagforeningen for å slippe denne eleven nå mens du er gravid. Få annen klasse for eksempel, eller administrative oppgaver på skolen. Eller bli overført til en annen skole. 

At du har endometriose har ingen relevans her. 

Anonymkode: fd6a7...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Lurer på om det har vært andre gravide med samme " problem". Jeg fant ut at jeg er gravid ( uke 6). Jeg har endometriose og jobber på en skole med et barn som  ofte er fysisk aggressiv av seg.( kaster gjenstander , er truende, kan komme fysisk mot meg) Jeg er redd for at dette, sammen med min kroniske sykdom kan påvirke graviditeten på en negativ måte ( spontan abort f.eks). Noen som har vært i samme situasjon og fant en lur løsning?

Anonymkode: a94e4...ad4

Du er vel streng tatt i et risiko-svangerskap? Book deg time hos legen og snakk med han/hun. I disse koronatider kan det være flere årsaker til at du bør jobbe med noe annet i løpet av svangerskapet - noe også arbeidsgiver kan hjelpe deg med. 

Anonymkode: 566c2...89c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel sykmelde deg slik halvparten av norske gravide gjør.

Anonymkode: 186ce...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bestilt time hos jordmor og spurt hva hun tenker. Om jobben din er farlig for fosteret så kan du få noe som heter svangerskapspenger (istedet for sykemelding) - det kan være aktuelt for deg som jobber med utagernede barn feks. Jordmor kan en del om søknad om svangerskapspenger, hva som kvalifisierer osv :) Den kroniske sykdommen er det kanskje best å snakke med fastlegen om da, men du kan jo prate med jordmor også. 

Du kan få time hos jordmor selv om det er tidlig i svangerskapet, litt avhengig av kapasitet. Du kontakter bare din lokale helsestasjon direkte. Er det lang ventetid så kan du jo få time hos fastlege så lenge. 

Anonymkode: ec4e8...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at det er snakk om bare 1 barn, da mener jeg du først må snakke med sjefen din. Rart å si ifra så tidlig sikkert men de har plikt å tilrettelegge og det beste er jo at de da ordner så du ikke må jobbe med dette barnet heller enn at du skal måtte få svangerskapspenger av nav. Så det ville jeg gjort aller først, på mandag :)

AnonymBruker
Skrevet

Google sier forøvrig at det ikke er noe annerledes å være gravid med endometriose enn uten, med tanke på risiko. Så ville i utgangspunktet ikke vært bekymret for akkurat det, men ville spurt lege og jordmor hva de mener for sikkerhetsskyld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...