AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Jeg skal planlegge sparingen, men er litt usikker på hvordan jeg skal fordele alt det kommende året. Jeg har nå: 80k i fond (inkludert IPS). 20k på sparekonto/buffer. Betaler 10k på huslånet i måneden. Planen er å spare mer, men usikker på om jeg skal ta en pause fra fondssparing for å fokusere på en større buffer/sparekonto. Jeg kjenner at jeg har behov for å ha en del i bakhånd. Fondsmidlene har jeg fordelt passe edruelig med tanke på risiko, men risikoen er jo alltid der. Jeg ser på fondsparing som mer langsiktig sparing, og jeg vil helst ikke røre disse pengene. IPS-kontoen kan jeg jo ikke røre uansett. Skal jeg fortsette som jeg har gjort? Fordele sparingen i tre? Er det dumt å stoppe helt med fond i en periode og fokusere på bufferen? Jeg kjenner litt på fear of missing out med tanke på avkastning 😃 Anonymkode: 1e3ff...97f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Jeg synes absolutt du bør ha en større buffer. Typ 3 måneders lønn! Anonymkode: 289b6...f23
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Har selv 10000 kr som buffer, resten i fond. Har aldri hatt behov for mer enn noen tusenlapper buffer og greier meg fint de dagene det tar å få penger ut av fond om noe ekstremt usannsynlig skulle skje. Siden vi snakker ekstremt sjeldne hendelser greier jeg også fint å leve med et eventuelt tap pga at fondene mine eventuelt ligger litt under det normale om jeg plutselig må ta ut litt. Anonymkode: da72b...844
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Jeg har 50 000 på sparekonto(buffer), og 400 000 i fond. Boliglånet er med lang nedbetalingstid. Satser på at gevinsten blir grei i fondene vs lånerenten på boliglån. Anonymkode: 943fb...74d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Har fast trekk til ASK, og derfra til fire ulike fond hver måned. Huslånet, selvfølgelig, men ikke mer enn nødvendig gitt at vi har ok belåningsgrad. Jeg har ganske stor buffer, slik at jeg aldri må ta av fondet. Tenker over hva vi skal kjøpe de neste 2-3 årene, og sørger alltid for at det er nok innestående her, også til større ting. Kunne sikkert latt mer gå til fond, det hadde lønt seg de siste årene. Men vi har greit til pensjon her, og tenker at det er utrolig kjedelig å måtte ta ut penger til for eksempel ny bil akkurat når markedet er i en dupp. Og alder/situasjon er alltid relevant i slike tråder. Hadde du spurt meg da jeg var midt i 20-årene ville svaret vært: ekstra nedbetaling bolig (for å ikke være i en sårbar situasjon om vi måtte ned i lønn, eller ble syke), billån, og buffer. Nå har vi 20 år igjen til ønsket pensjonsalder, og er i en helt annen situasjon. Anonymkode: 630ff...c4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå