Gå til innhold

Tror dere mange fusker under hjemmeeksamen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at en del ''venner'' samarbeider under hjemmeeksamen jeg. 

Anonymkode: 35f55...114

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nok en del som gjør det, men er begrenset hvor mye du får gjort på 3-5 timer hvis du ikke har grei kontroll på faget fra før av.

Anonymkode: f2b85...45d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok det, men som andre skriver er det begrenset hva de rekker på den korte tiden vi gir dem. 
Vi hadde et par eksempler på åpenbar fusk, men dessverre klarte vi ikke å ta dem på det sånn formelt. Men besvarelsene var sjokkerende dårlige på tross av fusk. 
Men de studentene som sender noen meldinger til hverandre i full fart på Teams eller Messenger mens de jobber, det tenker jeg bare vi må leve med. Eksamen må legges opp slik at vi kan se om de forstår eller ikke. Rene faktaspørsmål kan rigges slik at juks er vanskelig (spørsmålsbanker, ikke lov å klikke seg tilbake når en oppgave er besvart og lignende). 

Anonymkode: 73eae...ead

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samarbeid er lov på de eksamenene vi gir, men de må skrive hver sin oppgave. Hjemmeeksamen kan ikke brukes til å teste faktakunnskaper, men studenten kan bruke sin tillærte kunnskap til å tolke ulike situasjoner. Alle hjelpemidler tilgjengelig. Jeg synes dette tester mer nyttig kompetanse, men det er vanskelig å lage slike prøver, og ikke alle forelesere har kompetanse til det. Dette er også vanskeligere for studenter, så jeg tror ikke alle som ønsker hjemmeeksamen skjønner konsekvensene av det.

Anonymkode: 72587...c22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at det har vært flere som har fusket forrige eksamensperiode, og at det ble ekstra hard straff.
Men de eksamenene jeg hadde nå til jul var det en skoleeksamen og to hjemmeeksamen. Hvor vi fikk alt av hjelpemidler tillatt på den ene, altså vi kunne bruke internett. Den var heller ikke noe du kunne få plagiat på. Så undres på hvorfor så fikk A på den!?

Men ja, flere som jukser. 

Anonymkode: 2d307...63c

Skrevet

I fag som historie hvor resonnementet og analysen, og at du viser disse, er like viktige som at faktaene stemmer, er det vel lett å se hvis studenter resonnerer helt likt.

Matematikk kan jeg tenke meg fungerer lignende, det er ikke bare å løse oppgaven det er hvordan du gjør det.

I fag hvor teori er viktigere, er det nok lettere, kan jeg tenke meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samarbeid er lov på de eksamenene vi gir, men de må skrive hver sin oppgave. Hjemmeeksamen kan ikke brukes til å teste faktakunnskaper, men studenten kan bruke sin tillærte kunnskap til å tolke ulike situasjoner. Alle hjelpemidler tilgjengelig. Jeg synes dette tester mer nyttig kompetanse, men det er vanskelig å lage slike prøver, og ikke alle forelesere har kompetanse til det. Dette er også vanskeligere for studenter, så jeg tror ikke alle som ønsker hjemmeeksamen skjønner konsekvensene av det.

Anonymkode: 72587...c22

Det går an å teste faktakunnskaper på hjemmeeksamen også, men det stiller endel krav til den som lager eksamen. 
Ellers er jeg helt enig i at hjemmeeksamen ikke er enklere, og at det er mange studenter som ikke skjønner det. De tror at de kan lese mindre og jobbe mindre i løpet av semesteret, men sånn er det jo ikke…

Anonymkode: 73eae...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke helt juks, men jeg svarte på gamle eksamensoppgaver ved å skrive utfyllende tekst før eksamen. Når eksamen kom, tidsbegrenset på 3 timer, så var spørsmålene lignende de gamle eksamensoppgavene (noe som jeg ikke visste ville skje fra før) så jeg kopierte bare det jeg hadde skrevet tidligere i eksamenen. Fikk ok karakter. 

Anonymkode: bbb37...e67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle eksamener burde vært hjemmeeksamen, og alle hjelpemidler skulle vært tillatt. 

Når du kommer i arbeidslivet og må løse en eller annen oppgave så er det ikke sånn at du blir plassert bak en pult og bare har tankene dine å støtte deg til. Du kan slå opp i hva som helst, og om du virkelig ikke kommer noen vei så kan du faktisk rådføre deg med en kollega. 

Som regel har du en tidsfrist å forholde deg til, så du kan hverken lese deg opp fra scratch eller henge på kollegaen i timesvis. Du må ha kunnskapen inne, men også ha muligheten til å vekke den litt opp hvis det er noe du ikke er helt sikker på. 

Eksamen burde reflektere virkeligheten. 

Anonymkode: 9c3a9...47a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå velger jeg alltid emner som har hjemmeeksamen eller semesteroppgave, og jeg oppgir alltid kilder. Begynner med lesing helt fra semesterstart så jeg har alltid god kontroll på pensum, ser ikke poenget med å jukse. Når det gjelder 4 timers skoleeksamener så skjønner jeg ikke hvordan folk har tid til å jukse, 4 timer går jævla fort. Jeg har alltid vært dritstressa de gangene jeg har måttet ta 4 timers, om jeg så hadde hatt lyst til å jukse så tror jeg ikke at jeg hadde klart det på så kort tid 😆

Anonymkode: 08a70...f74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mistenker at en del ''venner'' samarbeider under hjemmeeksamen jeg. 

Anonymkode: 35f55...114

Jeg vet at det var mange som samarbeidet under A&F eksamen desember i fjor. Sykt urettferdig for oss andre som ikke jukset.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt hjemmeeksamener i alle fag gjennom hele mastergraden min. Jeg tror det finnes enkelte som samarbeider med andre over teams/discord eller lignende under eksamen. Jeg hadde blitt superstressa av å ha noen på øret til enhver tid, og fatter ikke hvordan folk greier dette. Som om jeg ikke er stresset nok fra før under eksamen? :sprettoy: 

Og ja, det er irriterende for de som ikke samarbeider når noen får en gratis A fordi de ble flue på veggen i et teams-møte. 

Endret av Lacuna
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...