Gå til innhold

Renslighet når det gjelder mensen ,hvordan få barnet til og bli flinkere og dusje og skifte oftere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Min yngste datter fikk mensen den 27 desember, hun var flau og sa ingenting til oss, jeg merket det på luktet etterhvert, så jeg fikk henne til og dusje og skifte og bruke bind da,men etterpå har hun nektet og dusje, det lukter jo dessverre, Jeg, eller mine andre døtre på 22 og 19, har alltid vert renslige og dusjer anhverdag ( hver dag med mensen ) Far og bror 15 har alltid og vert renslig.

mens hun har alltid hatet og bade og dusje siden hun var nyfødt og er slik ennå, hun fyller snart 12. Er det farlig og ikke være renslig under mensen? tenker på infeksjonen og slike ting, er jo ikke greit uansett da det blir lukt og slikt, men er redd hun skal bli syk.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 3d3f7...77d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer ikke til å bli syk av å ha mensen og ikke dusje hver dag, nei. Men det er jo uheldig at hun ikke ønsker god personlig hygiene på egne vegne. Det kan føre til ubehagelige situasjoner. 

Husk at dette er hennes første uke med mensen da, hun er kanskje overveldet selv og ønsker ikke å forholde seg til det sånn med det første. Dette kan gå seg til!

Anonymkode: f28ed...c4d

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun kommer ikke til å bli syk av å ha mensen og ikke dusje hver dag, nei. Men det er jo uheldig at hun ikke ønsker god personlig hygiene på egne vegne. Det kan føre til ubehagelige situasjoner. 

Husk at dette er hennes første uke med mensen da, hun er kanskje overveldet selv og ønsker ikke å forholde seg til det sånn med det første. Dette kan gå seg til!

Anonymkode: f28ed...c4d

Takk det var godt og høre. ja det er det jeg er redd for at hun vil bli mobbet og slik på skolen hvis hun lukter.

Ja det er sant, ja håper det virkelig går seg til

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk det var godt og høre. ja det er det jeg er redd for at hun vil bli mobbet og slik på skolen hvis hun lukter.

Ja det er sant, ja håper det virkelig går seg til

Men det er jo ditt ansvar som mor å bestemme når hun må dusje.

Anonymkode: a3c71...edf

• Liker 20
Skrevet

Hun vil nok kjenne på en internjustis mellom venninnene sine hvis hun forblir en gris når hun har mensen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun virkelig ikke vil, tror jeg jeg hadde sagt til henne at hun lukter og at andre kommer til å lukte det. 

Anonymkode: bde35...d4f

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har faktisk kommentert at det luktet "mensen" i klasserommet og fra hvilke jenter så slikt legger andre barn ganske raskt merke til altså. Skikkelig ekkelt så vær nå grei å lær jenta di at dusjing og renslighet kommer man ikke unna.

Anonymkode: b5f8e...615

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Mensen er ekkelt nok. Og i tillegg ikke være renslig når har mensen er nasty

Anonymkode: 35ff2...bfd

Skrevet

Denne kampen er du bare nødt til å ta TS, Alt annet vil jeg nesten betegne som omsorgssvikt.

Dette er noe av ansvaret vi som foreldre må ta, hvordan man løser der er det vanskelig å ha en fasit på, da hver unge har sin egen personlighet. Ville begynt med en prat om generell hygiene nå som hun er kommet i puberteten, og hvis det ikke er nok må du finne en måte å få henne i dusjen på, f.eks å holde tilbake goder som mobil/skjermbrett, eller andre ting som er viktig for henne.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å dusje selv. Synes det er dørgende kjedelig. Men, jeg er voksen, så jeg dusjer annenhver dag selv om jeg helst skulle brukt tiden på å gjøre andre ting. 

Anbefaler deg å gjøre det litt lettere for henne. Kjøp intimservietter. Hun kan tørke seg med disse hver gang hun skifter bind. Det er enklere enn å skulle dusje hver dag. 

Anonymkode: 7c458...866

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Man kan i verste fall få bakterieinfeksjon om man har dårlig hygiene ved mensen. Du som mor har ansvar for å lære barnet ditt om god hygiene, noe annet er omsorgssvikt. 

https://nhi.no/kroppen-var/kropp/underlivshygiene-rad/

Her finner du informasjon om hvordan og hvor ofte kvinner bør vaske underlivet sitt, både under og mellom menstruasjoner. 

Anonymkode: c24da...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må være tydelig på at det lukter sterkt av alle, og god hygiene er viktig.

Ville fått henne til å skylle underliv og vaske med babyolje annenhver dag. 

Anonymkode: 7bb26...5af

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn har en høyere toleransegrense for lukt. Datteren hadde noen klassekompiser der vi bodde før som stinket helt jævlig, jeg klarte nærmest ikke å være i samme rom når de var på besøk, datteren og vennene merket ingenting og hun sa hun aldri merket at noen luktet vondt.       Noen ganger er jeg glad ungene trener så mye, dermed blir det dusj minst annenhver dag, og håper det blir mindre kamp når yngste får mensen pga det.  Har laget skuff på badet med ulike intimprodukter til henne for når mensen kommer og når venner er på besøk.

Anonymkode: 21fdb...624

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med dattera di som hadde forstoppelse?

Anonymkode: 41420...df2

• Liker 1
Skrevet

Dette må du faktisk bare ta kampen på. Ellers kommer hun til å bli mobbet og i verste fall utstøtt på skolen fordi hun lukter. Det er omsorgssvikt å ikke veilede barnet på dette! Når hun har mensen og bruker bind, bør hun enten dusje daglig eller som et absolutt minimum vaske seg godt nedentil morgen og kveld. Kjøp inn intimservietter hun kan ha med i sekken/lomma og bruke ved bindskift på skolen. Og ikke minst - SNAKK med barnet ditt!!! Ingen ønsker å lukte vondt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kjøpe noen intim servietter til henne, eventuelt få henne til å skylle underlivet (bruk en flaske/kopp og skyll mens man sitter på toalettet). Så slipper hun å dusje hver dag men får fortsatt vasket seg. 

Anonymkode: be2e2...b22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I sånne tilfeller er ikke hygiene en frivillig sak. 
Da må en desverre kreve og forklare opplæringen underveis mot badet 

Anonymkode: 67a02...75d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er jobben din å lære bort god hygiene, og det burde du egentlig tatt tak i for lenge siden. Snakk med henne om hvor ofte et bind bør byttes, hun må dusje daglig, og bruke deodorant. Det blir veldig fort sånn at hun får kommentarer fra jevnaldrende om at hun lukter, og eventuelt at de ikke vil være sammen med henne. 

Anonymkode: 8dc17...b16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe valg. Når hun har mensen, skal hun dusje hver dag. Du får sette foten ned.

Anonymkode: ff624...cd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke kjøpe noen intim servietter til henne, eventuelt få henne til å skylle underlivet (bruk en flaske/kopp og skyll mens man sitter på toalettet). Så slipper hun å dusje hver dag men får fortsatt vasket seg. 

Anonymkode: be2e2...b22

Tull! Det går faktisk an å bestemme noe som voksen forelder.

Anonymkode: ff624...cd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...