Gå til innhold

Er ikke dette grovt brudd på taushetsplikt fra sjefen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fundert på dette en stund etter situasjonen oppsto. I 6 måneder har jeg vært sykemeldt 40%. Før dette hadde jeg endel egenmeldinger da jeg var mye dårlig og legen ikke fant ut av hva det var. For noen uker siden var jeg på fest med en person som er i familie med sjefen min. Jeg uttrykker da at personen er veldig heldig som er i familien med sjefen, da han/hun er utrolig snill (noe jeg mente). Personen svarer da at jeg ikke må utnytte snillheten til sjefen med å ringe å si jeg er syk når jeg ikke er det. Personen mener den er ett medium, og når jeg sa jeg kom til å ta opp denne anklagelsen med sjefen forteller personen at det er den sjette sansen som slo inn og derfor kunne han/hun se at jeg hadde vært syk. 

Anonymkode: e9c2c...041

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo det er det 

Anonymkode: 9b906...49a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende innser at de har avslørt sjefen, og kommer med DEN unnskyldningen? 🤣🤣 

Selvfølgelig har sjefen diskutert ditt sykefravær med andre. Ta det opp men han/henne.

Anonymkode: 85a9a...e91

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og veldig uprofesjonelt av sjefen. Og utrolig dårlig unnskyldning fra vedkommende som sa hun var medium 🙈

Anonymkode: 77a2d...e3e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp. Ikke greit. 

Anonymkode: 9a436...1d4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du har en mye slemmere sjef enn du trodde, og en gal venn.

Anonymkode: 5f052...f65

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har en mye slemmere sjef enn du trodde, og en gal venn.

Anonymkode: 5f052...f65

Personen er IKKE min venn og hadde aldri møtt denne personen før. Personen fortalte at den var ett medium lenge før dette me sykefraværet, men det sier seg jo selv at sjefen min har sagt noe. Personen prøvde å lese meg med den sjette sansen sin men hadde feil i alt som personen «kunne se», helt komisk. Kommer til å ta det opp med sjefen min, er spent på forklaringen 

• Liker 6
Skrevet

Hva har dette med brudd på taushetsplikt å gjøre? At noen er syke et ikke hemmelig. Sjefen må få lov til å mene at folk ikke er syke så lenge han/hun aksepterer sykmeldingen og ikke gjør annet enn å klage hjemme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hemmelig at du er syk, fraværet er ikke taushetsbelagt. Derimot er det dårlig om sjefen har diskutert årsaken til fraværet (hvis du har fortalt det), selv om det ikke er underlagt noen lov om taushetsplikt mener jeg det er dårlig kotyme å avsløre en årsak om vedkommende har fått vite om det. De fleste, også sjefer, vil diskutere jobben sin hjemme med f.eks partner, og si det er utfordrende med fraværet til Kari og Anne, uten at det er noe brudd på taushetsplikt. Personlig syns jeg det merkeligste er at den du møtte forteller hva h*n har hørt hjemme, normale mennesker ville i en slik setting kommentert at det var hyggelig at du liker sjefen og så ikke sagt noe mer. 

Anonymkode: 28399...add

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fundert på dette en stund etter situasjonen oppsto. I 6 måneder har jeg vært sykemeldt 40%. Før dette hadde jeg endel egenmeldinger da jeg var mye dårlig og legen ikke fant ut av hva det var. For noen uker siden var jeg på fest med en person som er i familie med sjefen min. Jeg uttrykker da at personen er veldig heldig som er i familien med sjefen, da han/hun er utrolig snill (noe jeg mente). Personen svarer da at jeg ikke må utnytte snillheten til sjefen med å ringe å si jeg er syk når jeg ikke er det. Personen mener den er ett medium, og når jeg sa jeg kom til å ta opp denne anklagelsen med sjefen forteller personen at det er den sjette sansen som slo inn og derfor kunne han/hun se at jeg hadde vært syk

Motsa ikke vedkommende seg selv litt her? 😛

Anonymkode: 3aee5...807

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min sjef snakker om andre når de er sykemeldt. F eks så har jeg en kollega som er overvektig og er plaget med ryggen. Har vært sykemeldt ei stund. Sjefen sitter i pausen å sier : hadde hun gått turer, så hadde ryggen blitt bedre. Men hun sitter hjemme og blir større og større 

Anonymkode: 42767...b7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min snakker ikke direkte negativt om andre, men indirekte. F eks ser man på hele kroppsspråket hennes at hun blir irritert om noen ringer inn syk, og hun kan si ting som at «jeg ser hvem som stiller opp» osv. Men sjefen er jo veldig avhengig av å kunne stole på de ansatte, så jeg skjønner at dette er et irritasjonsmoment for sjefen.

Er du veldig ofte syk/sykmeldt så må du nesten regne med at det ikke blir tatt godt imot, og at det fort blir en snakkis! En sjef har jo ingen nytte av deg om du konstant er syk (les: ikke veldig interessert i jobben). Det er helt sikkert dager hvor du føler deg dårlig at du kunne klart deg veldig bra på jobb, og kanskje til og med følt deg bedre om du hadde dratt på jobb. Og det sier jeg som selv er psykisk syk/deprimert.

Anonymkode: 430ed...45b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sjef snakker om andre når de er sykemeldt. F eks så har jeg en kollega som er overvektig og er plaget med ryggen. Har vært sykemeldt ei stund. Sjefen sitter i pausen å sier : hadde hun gått turer, så hadde ryggen blitt bedre. Men hun sitter hjemme og blir større og større 

Anonymkode: 42767...b7a

Er sjefen misfornøyd burde hun være profesjonell og bytte ut den ansatte isteden for å sitte å snakke dritt til andre. Ingen er tjent med det. Det kan du egentlig si til henne også.

Anonymkode: 430ed...45b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En sjef har taushetsplikt og skal ikke snakke om andres sykefravær til folk som ikke jobber der. 
Når mine kollegaer blir sykmeldt har ikke jeg lov å komme hjem å fortelle det til mannen min. 
Det er det samme som at sjefen kan legge ut på fb at «Mona» på jobb er sykmeldt 50% ingen gjør det. 
om sjefen mener det ikke er gyldig fravær må han ta det opp med den som er sykmeldt, ikke andre 

Anonymkode: b76e7...33a

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En sjef har taushetsplikt og skal ikke snakke om andres sykefravær til folk som ikke jobber der. 
Når mine kollegaer blir sykmeldt har ikke jeg lov å komme hjem å fortelle det til mannen min. 
Det er det samme som at sjefen kan legge ut på fb at «Mona» på jobb er sykmeldt 50% ingen gjør det. 
om sjefen mener det ikke er gyldig fravær må han ta det opp med den som er sykmeldt, ikke andre 

Det der er jo ikke helt. En sjef har ikke taushetsplikt annet enn når det gjelder sensitive helseopplysninger. Det er ikke ulovlig å si at en arbeidstager er ofte syk.

Om det er særlig realt er jo en annen sak. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det der stemmer jo ikke i det hele tatt, du har selvfølgelig lov å fortelle mannen din at Mona er sykemeldt. Kom gjerne med en lovtekst som underbygger det du sier. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er enorm forskjell på å si at en ansatt er sykmeldt til teamet den jobber med (de merker jo at en mangler) og å si det til noen som ikke jobber der feks familie og venner, DET er garantert over grensa.

Anonymkode: 1ed84...c82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er enorm forskjell på å si at en ansatt er sykmeldt til teamet den jobber med (de merker jo at en mangler) og å si det til noen som ikke jobber der feks familie og venner, DET er garantert over grensa.

Så, hvis jeg går hjem og snakker med familien min og sier at vi var få folk i dag fordi Kari, Turid, Hanne og Erlend var sykemeldt så mener du det er "garantert over grensa". Hvorfor det? Alle får jo med seg at disse er vekke, det er ingen hemmelighet. Hvem som helst på arbeidsplassen kan snakke om kollegene din hjemme, man har ikke taushetsplikt ovenfor kollegene og deres fravær. Sjefen kan ha en moralsk forpliktelse til å holde kjeft om årsaken hvis denne er kjent, ikke ikke selve fraværet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så, hvis jeg går hjem og snakker med familien min og sier at vi var få folk i dag fordi Kari, Turid, Hanne og Erlend var sykemeldt så mener du det er "garantert over grensa". Hvorfor det? Alle får jo med seg at disse er vekke, det er ingen hemmelighet. Hvem som helst på arbeidsplassen kan snakke om kollegene din hjemme, man har ikke taushetsplikt ovenfor kollegene og deres fravær. Sjefen kan ha en moralsk forpliktelse til å holde kjeft om årsaken hvis denne er kjent, ikke ikke selve fraværet. 

Det er en forskjell på hva en leder sier på fritiden og en kollega og her er det en leder ts lufter frustrasjon i fht til. Det er heller ingen som får med seg hvem som er sykmeldt fra en arbeidsplass hvis ikke de jobber der selv men mindre noen som jobber der sier det. Som leder skal man holde seg god for å snakke ut av bedriften fordi man har ansvar for det psykososiale miljøet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...