lil Skrevet 16. oktober 2005 #1 Skrevet 16. oktober 2005 Hei! Skriver en eksamensoppgave i biomedisinsk etikk om foreldrenes rett til selv å velge kjønnet på barnet. (I en petriskål på et laboratorium, altså..) Noen som mener noe om dette? Jeg har endel argumenter for. Foreksempel ved frykt for alvorlige sykdommer som rammer i hovedsak guttebarn. Men noen her som har tungtveiende imot?
Gjest Leola Skrevet 16. oktober 2005 #2 Skrevet 16. oktober 2005 Det burde kun være lov ifm. arvelige sykdommer. Leste engang om en kvinne som betalte ett par hundre tusen for å få "bestilt" en jente - hun hadde nemlig to sønner fra før. Mannen hennes støttet henne for han var redd for at hun ville få sammenbrudd hvis hun hadde fått en sønn til Etter mine begreper burde ikke sånne folk fått flere barn.
lil Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2005 Sprøtt :o Men allikevel er det nå etter min mening bra at det ikke finnes et lovverk som kan nekte enkelte å få barn. Selv om man avogtil kunne tenke at det var noen som kanhende burde avstått fra å få barn
gaja Skrevet 16. oktober 2005 #5 Skrevet 16. oktober 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
lil Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2005 Men hvis man ser veldig "teknisk" på det, så vil jo ihvertfall et stort mannsoverskudd bidra til å senke innbyggertallet. Og det var vel det som var hensikten med 1-barns-regelen.
gaja Skrevet 16. oktober 2005 #7 Skrevet 16. oktober 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
lil Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2005 Nå snakket jeg om land som India og Kina da. Og da er det vel verre ting enn sosiale problemer som akn oppstå om det blir for mange mennesker. Sult, utarming av jordbruksarealet, fattigdom, vanskelig å kontrollere epedimier for å nevne noe.
Usikker Skrevet 16. oktober 2005 #9 Skrevet 16. oktober 2005 Det burde kun være lov ifm. arvelige sykdommer. Leste engang om en kvinne som betalte ett par hundre tusen for å få "bestilt" en jente - hun hadde nemlig to sønner fra før. Mannen hennes støttet henne for han var redd for at hun ville få sammenbrudd hvis hun hadde fått en sønn til Etter mine begreper burde ikke sånne folk fått flere barn. ← Etter mine begreper burde hun ikke hatt barn i det hele tatt Men, tilbake til trådens emne: Den eneste grunnen jeg kan akseptere (helt til noen overbeviser meg om andre ting) er arvelige sykdommer.
lil Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2005 Ganske enig med deg der, usikker! Men hva hvis vi har et land hvor overskudd av det ene kjønnet er et faktisk problem. Kan det da forsvares at et par vil ha det kjønnet som det er mangel på? Feks Kina i 2020, si at det er 10 menn pr kvinne. Et par vil gjerne ha et jentebarn, burde de da fått lov til å teste embryoet før det innsettes?
Chiquita Skrevet 16. oktober 2005 #11 Skrevet 16. oktober 2005 Etter mine begreper burde hun ikke hatt barn i det hele tatt Men, tilbake til trådens emne: Den eneste grunnen jeg kan akseptere (helt til noen overbeviser meg om andre ting) er arvelige sykdommer. ← Helt enig med deg, Usikker Ganske enig med deg der, usikker! Men hva hvis vi har et land hvor overskudd av det ene kjønnet er et faktisk problem. Kan det da forsvares at et par vil ha det kjønnet som det er mangel på? Feks Kina i 2020, si at det er 10 menn pr kvinne. Et par vil gjerne ha et jentebarn, burde de da fått lov til å teste embryoet før det innsettes? ← Nei. så legne det ikke er alvorlige arvelige sykdommer, så synes jeg ikke at en burde få velge kjønn nei
Ann Forup Skrevet 16. oktober 2005 #12 Skrevet 16. oktober 2005 Jeg personligt er for at man selv kan vælge køn, uanst grundet sygdomme og ligenden, hvorfor jeg har den indstillingen er. Tænk en mor som sindsygt ønsker sig en jente, og får en gutt, hun bliver så skuffet, at barnet bliver dårlig behandlet, eller at den stakkels unge bliver klædt ut som en jente, ( kender faktisk en gutt som har været udsat for dette, han blev siden bort adobteret ) men han endete oppe som homosexuel og han var sikker på at det var på grund af sin mor. Eller familier som har 3-4 af samme køn og ønsker sig et av det modsatte for at ha prøvet begge. Dem som har penge og kan rejse ud i verden kan gøre det, så hvorfor ikke lade dem som ikke har råd også få lov.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. oktober 2005 #13 Skrevet 16. oktober 2005 Tænk en mor som sindsygt ønsker sig en jente, og får en gutt, hun bliver så skuffet, at barnet bliver dårlig behandlet, eller at den stakkels unge bliver klædt ut som en jente, ( kender faktisk en gutt som har været udsat for dette, han blev siden bort adobteret ) men han endete oppe som homosexuel og han var sikker på at det var på grund af sin mor. ← Da er det vel foreldrene det er noe galt med, ikke kjønnet på ungen.
gaja Skrevet 16. oktober 2005 #14 Skrevet 16. oktober 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
Gjest Leola Skrevet 16. oktober 2005 #15 Skrevet 16. oktober 2005 Eller familier som har 3-4 af samme køn og ønsker sig et av det modsatte for at ha prøvet begge. Dem som har penge og kan rejse ud i verden kan gøre det, så hvorfor ikke lade dem som ikke har råd også få lov. ← Prøve begge deler ? Hvis det er holdningen så bør man kjøpe seg en dukke. Mener du virkelig at det skal være det offentliges oppgave å hjelpe foreldre til å få det ønskede kjønn?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #16 Skrevet 16. oktober 2005 De som har penger skal få lov..? Er ikke dette litt rart da. Jeg mener, hva med de som ikke har penger og som kanhende ønsket seg en jente fordi en eventuell gutt vil ha 50% sjangse for å arve en dødelig sykdomstilstand? En annen ting jeg alltid tenker på når det er snakk om bioteknologi generelt er alle de ressursene som brukes. Det er jo sinnsykt dyrt! Hva kunne disse pengene vært brukt til, om de hadde vært satt inn andre steder. Foreksempel i kampen mot omskjæring av kvinner eller AIDS for å nevne noe. Huff!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå