Gjest Shawtyella Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Jeg er 23, fast jobb og samboer. Jeg har nettopp blitt gravid. Jeg er i uke 6 nå på mandag, altså 4+5 er jeg idag da. Fortsatt veldig tidlig, så prøver å ikke bli for glad enda.. siden jeg mistet forrige måned. Men jeg kan ikke annet enn å glede meg🙈 Har noe spørsmål om tidlig graviditeten.. Folat, er det nok folat i multivitaminer eller bør jeg kjøpe tabletter? Leste på nett at man bør ta tilskudd av jod om man ikke får i seg minst 6-8dl melk/yoghurt om dagen, er det nok jod i multivitaminer? Og så bekymrer jeg meg veldig fordi jeg hadde veeeeldig lav d-vitamin og jern, så begynte på d-vit og jern for ca 2+ uker siden. Bekymrer meg for om det går ut over baby.. Jeg har time hos fastlegen den 10. Jan, så tenker å spørre han da, men hvis noen vet så gjerne fortell! Når er vanlig å ta første ultralyd? Evt hva kan man få vite første gangen? Jeg vet kjønn gjerne er etter 13 uker, når fikk dere vite kjønnet? Herlighet så mye spørsmål.. men aner virkelig ingenting om svangerskap. Gjerne gi meg noen gode råd om dere ønsker!🥰
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Gratulerer så mye med graviditeten! Du bør ta egne folatpiller med 400ml (eller hvordan det skrives) pluss multivitamin og tran (omega3+D-vit i den). Jeg gikk rett og slett på apoteket og spurte hva de anbefalte for gravide i første trimester og fikk veldig god veiledning på hva jeg trenger 😊 Du kan ta tidlig ultralyd ved privat klinikk nesten når som helst, men det er anbefalt å vente til etter hjertet er begynt å slå for å kunne se at det er liv. Personlig har jeg time til UL når jeg er 6+6. Ring en privat klinikk og spør hva de praktiserer. Ellers, lev sunt og ta vare på deg selv, også får du nok god hjelp når du skal til legen om ikke så altfor lenge! Anonymkode: 3e006...c18 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Hei jeg er 22 og planlagt gravid. Tok folat, vitamin D, vitamin B12 og multivitamin før og etter jeg ble gravid. Nå tar jeg det samme men tar også jern i tillegg da jeg har blitt påvist lavt jernlager. Vi gikk på tidlig ultralyd i uke 12+5 og det var er helt perfekt tidspunkt for oss - anbefales! Vi så babyen som var helt nydelig, legen kunne gå gjennom alle organene og se om de fungerte som de skulle, tok mål, og vi fikk termindato (som igjen ble bekrefte på ordinær ultralyd). Det var veldig deilig for oss å se henne og la det synke litt inn samtidig å vite at alt står bra til med henne før vi delte nyheten med andre. Anonymkode: d168f...d18
mingus Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Gratulerer ❤️ Gikk på denne her: https://www.apotek1.no/produkter/metode-folsyre-jod-tab-gravid-869410p Første TUL i slutten av uke 12 Hun gjettet det var jente da. Fikk det bekreftet i uke 19 på OUL, fikk masse rare drømmer (6 ganger!) i 3 trimester om at det var en liten gutt, og jeg måtte spørre i samme slengen som trivsel og størrelsekontrollen forrige uke om dette faktisk var ei jente eller om jeg heller måtte pakke storebrors babyklær i fødebagen. Fortsatt jente Endret 1. januar 2022 av mingus 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Jern trenger ikke fosteret i større mengder før lenger ut i graviditeten, så du har litt tid på deg til å fylle opp jernlageret ditt. Høres ut som du har det meste på stell Lykke til! Jeg har forøvrig ikke gått til annen ul en den ordinære rundt uke 18. Anonymkode: 2fe13...777
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 I nycoplus sin multivitamin er det 400mikrogram folsyre, den anbefalte døgndosen for gravide. Jeg spiser de multivitaminene pluss omega 3😊 Anonymkode: 9c0ce...845
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Omega 3 multi tar jeg. Inneholder både anbefalt dose av omega3, folat og jod Anonymkode: 89216...ec7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Gratulerer med graviditet ❤️ Ang. tran + andre tilskudd så har jeg hørt at man ikke skal få for mye A-vitamin når man er gravid, så pass på at man ikke tar flere tilskudd med A-vitamin slik at det blir for høy dose. Google eller spør legen for å se hva som er for lav og for høy. Jeg tar multivitamin (inneholder jod) + omega-3-kapsler + D-vitamin 80ug + jern (pga lav blodprosent) Selv tok jeg bare folat 400 i første trimester men i den multivitaminen jeg startet på etterhvert så var det samme dose folat (400) så da tok jeg det istedet. Det er også jod i multivitaminen. Så lenge det er like mange ug eller mg så er det ett fett om det er egen pille eller i en kombipille tenker jeg Jeg ville tatt opp det med jern spesielt hos legen. Det er ikke farlig slik jeg har skjønt det men de fleste gravide får mindre jernnivåer og lavere blodprosent og det kan hende du er nødt til å få større doser jern med en gang eller at det må følges opp tettere så du ikke får for lav blodprosent feks (det har jeg og da fulgte de opp ekstra med oftere test av det + ekstra blodprøve for jernverdier og sånn, ikke fordi det var farlig men fordi det gjorde at jeg følte meg veldig slapp og dårlig). Generelt er det jo greit å få opp D-vitamin-nivå også, gravid eller ei. Man kan ta ganske mye D-vitamin, google det Det er iallfall helt trygt å ta de største du får reseptfritt på apoteket. Men har du mangel er det kanskje billigere å få på resept. Anonymkode: 1df62...e26
Gjest Shawtyella Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 11.02): Gratulerer så mye med graviditeten! Du bør ta egne folatpiller med 400ml (eller hvordan det skrives) pluss multivitamin og tran (omega3+D-vit i den). Jeg gikk rett og slett på apoteket og spurte hva de anbefalte for gravide i første trimester og fikk veldig god veiledning på hva jeg trenger 😊 Du kan ta tidlig ultralyd ved privat klinikk nesten når som helst, men det er anbefalt å vente til etter hjertet er begynt å slå for å kunne se at det er liv. Personlig har jeg time til UL når jeg er 6+6. Ring en privat klinikk og spør hva de praktiserer. Ellers, lev sunt og ta vare på deg selv, også får du nok god hjelp når du skal til legen om ikke så altfor lenge! Anonymkode: 3e006...c18 Jeg fikk tak i Nycoplus Gravid, med to kapsler omega3 og 2 kapsler med vitaminer, folat og jod! Takk for gode råd, jeg har bestilt ul til uke 12, mtp da SA risikoen avtar, men er jo så lenge å vente!!🙈Har ikke tålmodighet!😂Tenker å kanskje bestille time nå også når jeg evt er i uke 7 på mandag. Gledes🥰
Gjest Shawtyella Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 12.38): Jern trenger ikke fosteret i større mengder før lenger ut i graviditeten, så du har litt tid på deg til å fylle opp jernlageret ditt. Høres ut som du har det meste på stell Lykke til! Jeg har forøvrig ikke gått til annen ul en den ordinære rundt uke 18. Anonymkode: 2fe13...777 Takk! Ja, jeg leste noe om at det gjerne var senere i svangerskap de trenger jern, så da har jeg tid på meg😊Jeg bestilte time til UL ved 12 uker, gir meg nok litt betryggelse mtp at risikoen for SA avtar, ettersom jeg mistet sist. Gleder meg til ul!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 Jeg syntes det var veldig fint å ta UL i uke 7 Var så engstelig for om jeg egentlig var gravid og om det var i orden så var fint å se bankende hjerte og riktig størrelse på plommsekk og sånn (er jo lite å se så tidlig, men bare at det var noe der og at det ifølge hun som tok UL så ut som alt var i orden så langt med tanke på at det ville gro videre til noe levedyktig). Men det er jo noe man må vurdere om det er verdt pengene bare å få den bekreftelsen. For meg var det det Anonymkode: 1df62...e26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå