AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Jeg går til poliklinikken for tett oppfølging av svangerskapet, og hadde samtale med anestesilege som sa jeg burde absolutt ha spiral helt fra start. Jeg skjønner jo greia, vanskeligere å stikke og sånt, så jeg sa meg enig i at de setter epidural. Men jeg føler meg ikke komfortabel med valget mitt, jeg ønsker virkelig ikke epidural med mindre jeg ikke klarer meg uten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, nå har jeg sagt ja, men jeg kjenner med hele meg at det egentlig er nei. Dere som har det likt, hvordan gikk fødselen? Anonymkode: 8473e...10d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 De trenger ikke sette den på, dvs gi medisiner gjennom den, hvis du ikke ønsker det selv. Men hvis det skulle bli komplikasjoner underveis i fødselen, går det raskere å ta keisersnitt. Slik kan du føde uten smertelindring hvis du ønsker det, men samtidig ha ekstra trygghet i at epiduralen er klar hvis den trengs? Anonymkode: 5f671...4a1 14
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De trenger ikke sette den på, dvs gi medisiner gjennom den, hvis du ikke ønsker det selv. Men hvis det skulle bli komplikasjoner underveis i fødselen, går det raskere å ta keisersnitt. Slik kan du føde uten smertelindring hvis du ønsker det, men samtidig ha ekstra trygghet i at epiduralen er klar hvis den trengs? Anonymkode: 5f671...4a1 Anestesilegen fortalte at de måtte sette litt virkestoff for å se om de har stukket riktig, misforsto jeg kanskje hva han mente? For om jeg slipper virkestoffer så er det ikke noe problem å få stikket. Jeg ønsker bare å bestemme selv om jeg trenger smertelindring eller ikke. Har lest at epidural kan føre til tregere fødsel, og gjerne keisersnitt, så jeg vil forsøke å «føde selv» før jeg eventuelt må ha det for smertene. Anonymkode: 8473e...10d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anestesilegen fortalte at de måtte sette litt virkestoff for å se om de har stukket riktig, misforsto jeg kanskje hva han mente? For om jeg slipper virkestoffer så er det ikke noe problem å få stikket. Jeg ønsker bare å bestemme selv om jeg trenger smertelindring eller ikke. Har lest at epidural kan føre til tregere fødsel, og gjerne keisersnitt, så jeg vil forsøke å «føde selv» før jeg eventuelt må ha det for smertene. Anonymkode: 8473e...10d Ja, det stemmer. Men det er så lite at det vil ikke stoppe eller påvirke fødselen. Anonymkode: f1f52...dd2 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det stemmer. Men det er så lite at det vil ikke stoppe eller påvirke fødselen. Anonymkode: f1f52...dd2 Okei, da føler jeg meg litt tryggere, takk☺️ Anonymkode: 8473e...10d 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Jeg har ikke høy bmi men var innstilt på naturlig fødsel uten inngrep. Baby satt fast og sterke rier over lang tid uten fremdrift ble etterhvert veldig smertefullt og utmattende. Da var jeg ekstremt glad for at epidural var tilgjengelig. Ble til slutt keisersnitt og da var jeg glad epidural var satt så jeg slapp narkose. Poeng: du kan ha ønsker på forhånd men du aner ikke hvilken retning fødselen tar. Det er nok høyere risiko for at du vil trenge inngrep og skjer det vil du være glad det er satt inn riktig på forhånd og ikke må gjøres midt mellom sterke rier. Så lenge du ønsker naturlig fødsel og er tydelig på det vil de som støtter deg gjennom fødsel gjøre det de kan for at du skal få det. Anonymkode: 388be...00a 11
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har ikke høy bmi men var innstilt på naturlig fødsel uten inngrep. Baby satt fast og sterke rier over lang tid uten fremdrift ble etterhvert veldig smertefullt og utmattende. Da var jeg ekstremt glad for at epidural var tilgjengelig. Ble til slutt keisersnitt og da var jeg glad epidural var satt så jeg slapp narkose. Poeng: du kan ha ønsker på forhånd men du aner ikke hvilken retning fødselen tar. Det er nok høyere risiko for at du vil trenge inngrep og skjer det vil du være glad det er satt inn riktig på forhånd og ikke må gjøres midt mellom sterke rier. Så lenge du ønsker naturlig fødsel og er tydelig på det vil de som støtter deg gjennom fødsel gjøre det de kan for at du skal få det. Anonymkode: 388be...00a Jeg er klar over at ting kan skje, og er veldig forberedt på at ting kan gå helt annerledes enn jeg ønsker. Men så godt det lar seg gjøre ønsker jeg en så naturlig fødsel som mulig. Utifra første svaret virker det som jeg kan få det selv med ekstra tiltak som epiduralkateter, så jeg hadde bare misforstått anestesilegen😄 Anonymkode: 8473e...10d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er klar over at ting kan skje, og er veldig forberedt på at ting kan gå helt annerledes enn jeg ønsker. Men så godt det lar seg gjøre ønsker jeg en så naturlig fødsel som mulig. Utifra første svaret virker det som jeg kan få det selv med ekstra tiltak som epiduralkateter, så jeg hadde bare misforstått anestesilegen😄 Anonymkode: 8473e...10d Ja, tror de bare setter den inn på forhånd så de slipper å "prakkes" med det under fødselen 😊 Er ikke så lett, særlig å sette det på ei dame med rier 😄 "Sitt heeeelt rolig nå" - veldig lett når det kjennes ut som om underlivet skal løsne fra resten av kroppen 🙈 Anonymkode: b3622...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tror de bare setter den inn på forhånd så de slipper å "prakkes" med det under fødselen 😊 Er ikke så lett, særlig å sette det på ei dame med rier 😄 "Sitt heeeelt rolig nå" - veldig lett når det kjennes ut som om underlivet skal løsne fra resten av kroppen 🙈 Anonymkode: b3622...bbc I tillegg er det mye vanskeligere å stikke noen med KMI 50 enn en normalvektig Anonymkode: a0c07...156 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I tillegg er det mye vanskeligere å stikke noen med KMI 50 enn en normalvektig Anonymkode: a0c07...156 Ja, det sier seg selv utifra rådet TS har fått. Anonymkode: b3622...bbc 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, tror de bare setter den inn på forhånd så de slipper å "prakkes" med det under fødselen 😊 Er ikke så lett, særlig å sette det på ei dame med rier 😄 "Sitt heeeelt rolig nå" - veldig lett når det kjennes ut som om underlivet skal løsne fra resten av kroppen 🙈 Anonymkode: b3622...bbc Nei jeg forstår veldig godt at de helst vil stikke før de verste smertene kommer, spesielt på meg som har ekstra fett, så det kan være vanskeligere å stikke🙈 Jeg forstår veldig godt hvorfor de vil sette det tidlig, og jeg kommer til å høre på hva de sier, for legene vet stort sett aller best, og vil mitt beste. Ble veldig beroliget av at jeg ikke er nødt til å få pumpet inn mer epidural enn at de kan se at kateteret er satt riktig😄 Høres ikke noe godt ut å føde med den forklaringen😂😂 Anonymkode: 8473e...10d Endret 1. januar 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Takk for de saklige kommentarene dere som kom med det😄 Nå har det kommet så mye usaklig at jeg ikke ser noe grunn til å følge tråden min lenger. Kjenner jeg bare blir trist av å lese kommentarene. Anonymkode: 8473e...10d 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Kg flommer over av ondskapsfulle kommentarer. Jeg regner med at de har det dårlig i livet selv når de må trykke ned andre. Anonymkode: fda6e...abf 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for de saklige kommentarene dere som kom med det😄 Nå har det kommet så mye usaklig at jeg ikke ser noe grunn til å følge tråden min lenger. Kjenner jeg bare blir trist av å lese kommentarene. Anonymkode: 8473e...10d Ikke bry deg om det. Det handler om folk som har problemer, når man har trang til å trykke ned andre, så har man store problemer selv, så håper de å glemme det et øyeblikk. Anonymkode: fda6e...abf 3
Rhodiola Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og brukerangrep. I tillegg er tråden ryddet for siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er klar over at ting kan skje, og er veldig forberedt på at ting kan gå helt annerledes enn jeg ønsker. Men så godt det lar seg gjøre ønsker jeg en så naturlig fødsel som mulig. Utifra første svaret virker det som jeg kan få det selv med ekstra tiltak som epiduralkateter, så jeg hadde bare misforstått anestesilegen😄 Anonymkode: 8473e...10d Håper du får den fødselen du ønsker, du kommer til å bli overrasket urkvinnekreftene som bor inni deg❤ Anonymkode: 388be...00a 2
Luckiness Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 Jeg hadde epidural sist. Tok mange timer før jeg kunne få fordi legen var opptatt med diverse høyere prioriteringer som jeg forstår. Jordmor spurte hva jeg tenkte om epidural da vi ankom. Sa at jeg gjerne tar det, men at jeg ikke trengte det enda. Riene var passe vond da jeg ba om epidural, men da var legen opptatt så hadde ekstremt vondt noen timer før epidural. Neste gang kommer jeg til å be om det tidlig, men heller avvente selve medikamentet. Men at epiduralen legges inn. Så tar jeg alt derfra.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke høy bmi men var innstilt på naturlig fødsel uten inngrep. Baby satt fast og sterke rier over lang tid uten fremdrift ble etterhvert veldig smertefullt og utmattende. Da var jeg ekstremt glad for at epidural var tilgjengelig. Ble til slutt keisersnitt og da var jeg glad epidural var satt så jeg slapp narkose. Poeng: du kan ha ønsker på forhånd men du aner ikke hvilken retning fødselen tar. Det er nok høyere risiko for at du vil trenge inngrep og skjer det vil du være glad det er satt inn riktig på forhånd og ikke må gjøres midt mellom sterke rier. Så lenge du ønsker naturlig fødsel og er tydelig på det vil de som støtter deg gjennom fødsel gjøre det de kan for at du skal få det. Anonymkode: 388be...00a Det eksakt samme skjedde med meg. Jeg var ikke i mot epidural, men ønsket ikke å bestemme meg på forhånd og ville se an situasjonen. Veldig glad for at den var tilgjengelig når fødselen ble så vond, og at jeg fikk være våken under keisersnittet. Jeg fikk forresten null bivirkninger og veldig god smertelindring uten at det gikk utover bevegeligheten, (før keisersnittet altså) så jeg har bare positive erfaringer med epidural. Anonymkode: 184c1...6ef
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei jeg forstår veldig godt at de helst vil stikke før de verste smertene kommer, spesielt på meg som har ekstra fett, så det kan være vanskeligere å stikke🙈 Jeg forstår veldig godt hvorfor de vil sette det tidlig, og jeg kommer til å høre på hva de sier, for legene vet stort sett aller best, og vil mitt beste. Ble veldig beroliget av at jeg ikke er nødt til å få pumpet inn mer epidural enn at de kan se at kateteret er satt riktig😄 Høres ikke noe godt ut å føde med den forklaringen😂😂 Anonymkode: 8473e...10d Haha, det går fint, utrolig hva man klarer når man skal føde. ..Men det er en grunn til at jeg endte opp med epidural 😄 Anonymkode: b3622...bbc
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Ja. Eller ikke tvunget, men føltes sånn, det var jo for min og barnets sikkerhet. Den datt ut, så mistet jo effekten, men.. Synes det var verre med overvåket fødsel enn «påtvunget» epidural. Anonymkode: 3475a...01a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå