AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Hei. Har en datter i barnehagealder. Håper noen der ute har erfaring eller kompetanse til å hjelpe meg. Legger ved en liste med symptomer. Kolikk, forsinket språk, høyt temperament, har alltid kun vært opptatt av en type leker, aldri lekt noe særlig med dukker, aldri hatt noen favorittleke, stimming(hun holder en leke/papirbit/blyant eller lignende foran øynene og flikker den frem og tilbake, noen ganger i timevis), veldig sensitiv for lyder, søvnvansker, kommer ikke ut fra rommet sitt hvis hun ikke får sove(ligger alene og våken i mange timer uten å ta kontakt med oss). På den annen side er hun veldig empatisk ovenfor andre, og svært god på å megle, og komme med gode forslag på løsning av konflikter. Får også tilbakemeldinger fra barnehagen at hun fungerer svært godt sosialt, og at hun er svært godt likt av de andre barna. Hun kan konsentrere seg om en oppgave lenge. Logopeden sa at hun var på nivå med en 6-7-åring mtp konsentrasjonsevne, da var hun 3 år. Hun har god blikkontakt. Hva kan dette være? Helsestasjon er involvert, men interessant å høre med flere. Anonymkode: 5af41...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Hun er kanskje litt..sær, rett og slett? Har hatt en sånn, og hun er fremdeles litt rar, men mye mindre enn da hun var liten. Hun er tenåring nå, og klarer seg godt på skolen og i livet ellers, men trives bedre med voksne og hobbyer enn med andre tenåringer. Tror en del barn har et antall trekk som er forenelig med en autismediagnose, men ikke mange nok til at de vil få en. Som foreldre kan man spørre seg om man tror ungen hadde vært tjent med en diagnose, og i vårt tilfelle tror vi ikke at hun ville vært det. Hun tror det ikke selv heller. Anonymkode: 8c65b...8b6 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun er kanskje litt..sær, rett og slett? Har hatt en sånn, og hun er fremdeles litt rar, men mye mindre enn da hun var liten. Hun er tenåring nå, og klarer seg godt på skolen og i livet ellers, men trives bedre med voksne og hobbyer enn med andre tenåringer. Tror en del barn har et antall trekk som er forenelig med en autismediagnose, men ikke mange nok til at de vil få en. Som foreldre kan man spørre seg om man tror ungen hadde vært tjent med en diagnose, og i vårt tilfelle tror vi ikke at hun ville vært det. Hun tror det ikke selv heller. Anonymkode: 8c65b...8b6 Kan jeg spørre om hun også drev med stimming? Er det noe her du kjenner igjen for øvrig? Jeg har vært inne på tanken «sær». Men klarer ikke helt å slå meg til ro med det heller? TS Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 Litt, kanskje. Hun stilte alle lekene sine på linje etter størrelser, og lekte ikke så mye med dem. Hun ble etterhvert en kløpper på Lego, og var kjempegod på å følge instruksjonene som fulgte med. Og så trodde vi en stund at hun hadde nedsatt hørsel, for hun bare gikk når det var noe hun ville, selv om vi ropte på henne. Og hun var og er meget god på å lære ting utenat, hun har en ekstrem hukommelse. Anonymkode: 8c65b...8b6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Men hun funker godt nå, og både hukommelsen og evnen til fordypning har gjort det faglige i skolen lett for hrnne. I tillegg er hun svært dyktig i en fritidsinteresse hun har. Det sosiale har vært det som har vært litt utfordrende, men det har vi snakka mye om med henne. Hun har heldigvis fått mye mestring gjennom skole og aktiviteter. Anonymkode: 8c65b...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt, kanskje. Hun stilte alle lekene sine på linje etter størrelser, og lekte ikke så mye med dem. Hun ble etterhvert en kløpper på Lego, og var kjempegod på å følge instruksjonene som fulgte med. Og så trodde vi en stund at hun hadde nedsatt hørsel, for hun bare gikk når det var noe hun ville, selv om vi ropte på henne. Og hun var og er meget god på å lære ting utenat, hun har en ekstrem hukommelse. Anonymkode: 8c65b...8b6 Takk for svar. Vår er veldig flink med puslespill, men den interessen har begynt å dabbe av. Kan egentlig godt tenkes at hun blir et barn som trives best med voksne. Jeg var litt sånn selv som barn. Men kjenner ikke meg selv igjen i alt. Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hun funker godt nå, og både hukommelsen og evnen til fordypning har gjort det faglige i skolen lett for hrnne. I tillegg er hun svært dyktig i en fritidsinteresse hun har. Det sosiale har vært det som har vært litt utfordrende, men det har vi snakka mye om med henne. Hun har heldigvis fått mye mestring gjennom skole og aktiviteter. Anonymkode: 8c65b...8b6 Vi bor heldigvis på et lite sted, så hun vil mest sannsynlig ha de samme vennene som hun har nå lenge. Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Tenker pust med magen og ikke stress med det. Og ikke la noen undervurdere barnet, selv om det er litt sært. Jeg var også litt rar som barn, men hadde neppe hjulpet meg med noen diagnose. Lykke til😊 Anonymkode: 8c65b...8b6 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker pust med magen og ikke stress med det. Og ikke la noen undervurdere barnet, selv om det er litt sært. Jeg var også litt rar som barn, men hadde neppe hjulpet meg med noen diagnose. Lykke til😊 Anonymkode: 8c65b...8b6 Takk for gode råd!❤️ Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Jeg lurer litt på hvorfor du mener det åpenbart ikke kan være asd? For det kan det jo være. Anonymkode: fd617...1bd 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg lurer litt på hvorfor du mener det åpenbart ikke kan være asd? For det kan det jo være. Anonymkode: fd617...1bd Ja, selvfølgelig. Det er helsesøster som har sagt at barn med autisme aldri ville blitt karakteriserte som svært godt likt blant andre barn og sosialt velfungerende . Men jeg er virkelig åpen for alt, jeg grubler veldig på dette. Anonymkode: 5af41...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Jeg har en datter med Asperger. De sosiale problemene kom først til syne på slutten av barneskolen, når jentene omgås på mer kompliserte måter. Tidligere, på barnehagen, hadde vi aldri kunne forestilt oss vanskene som dukket opp senere. Dette er en av grunnene til at spesielt jenter med Asperger diagnostiseres relativt sent. Anonymkode: ddb07...0c5 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Begge mine. Men med ulike grader på ulike symptomer. Yngste er mer allsidig med leking, mens eldste ikke stimmer like mye feks. Begge har vært til utredning på bup, med bakgrunn i at jeg har adhd og det er mange i familien som har det. Satt med en klump i magen begge gangene fordi jeg var redd de skulle ha autisme i tillegg. Men begge har kun adhd. Autisme er helt utelukket. Anonymkode: 048fb...d76
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, selvfølgelig. Det er helsesøster som har sagt at barn med autisme aldri ville blitt karakteriserte som svært godt likt blant andre barn og sosialt velfungerende . Men jeg er virkelig åpen for alt, jeg grubler veldig på dette. Anonymkode: 5af41...5ff En helsesøster har vel egentlig ikke så mye kompetanse på autisme? Hun kan jo ikke sette diagnoser f.eks. Jeg tenker nok og at lek i 3 års alder krever mye mindre samspill og forståelse av sosiale spilleregler en hva som kommer om noen år. 5-6 års leken er langt mer avansert. Vi ser jo f.eks i barnehagen at barn med utviklingshemminger og autisme fungerer ganske greit på små og mellom-barns avdelinger. De er ofte populære, og godt likt. På stor blir forskjellene tydeligere. Men om din datter har autisme eller ei har jeg ingen formening om. Men er du bekymret så få inn mer kompetanse til å vurdere. Anonymkode: d5cf6...d53 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En helsesøster har vel egentlig ikke så mye kompetanse på autisme? Hun kan jo ikke sette diagnoser f.eks. Jeg tenker nok og at lek i 3 års alder krever mye mindre samspill og forståelse av sosiale spilleregler en hva som kommer om noen år. 5-6 års leken er langt mer avansert. Vi ser jo f.eks i barnehagen at barn med utviklingshemminger og autisme fungerer ganske greit på små og mellom-barns avdelinger. De er ofte populære, og godt likt. På stor blir forskjellene tydeligere. Men om din datter har autisme eller ei har jeg ingen formening om. Men er du bekymret så få inn mer kompetanse til å vurdere. Anonymkode: d5cf6...d53 Hun er eldre enn 3 år😊 hun hadde timer med logoped i barnehagen da hun var tre. TS Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Begge mine. Men med ulike grader på ulike symptomer. Yngste er mer allsidig med leking, mens eldste ikke stimmer like mye feks. Begge har vært til utredning på bup, med bakgrunn i at jeg har adhd og det er mange i familien som har det. Satt med en klump i magen begge gangene fordi jeg var redd de skulle ha autisme i tillegg. Men begge har kun adhd. Autisme er helt utelukket. Anonymkode: 048fb...d76 Hvordan stimmer dine? Jeg får ikke helt adhd til å stemme med at hun har såpass gode konsentrasjonsevner heller. Men jeg håper egentlig at det «bare» er det. Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er eldre enn 3 år😊 hun hadde timer med logoped i barnehagen da hun var tre. TS Anonymkode: 5af41...5ff Aha, hvis hun er 5-6 og du får tilbakemeldinger på at hun fungerer bra i relasjon og lek med andre barn, så ville jeg ikke bekymret meg for autisme. Anonymkode: d5cf6...d53 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har en datter med Asperger. De sosiale problemene kom først til syne på slutten av barneskolen, når jentene omgås på mer kompliserte måter. Tidligere, på barnehagen, hadde vi aldri kunne forestilt oss vanskene som dukket opp senere. Dette er en av grunnene til at spesielt jenter med Asperger diagnostiseres relativt sent. Anonymkode: ddb07...0c5 Takk for svar. Fungerte hun helt som alle andre i barnehagen? Husker du hvilke symptomer hun eventuelt hadde? Anonymkode: 5af41...5ff
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har en datter med Asperger. De sosiale problemene kom først til syne på slutten av barneskolen, når jentene omgås på mer kompliserte måter. Tidligere, på barnehagen, hadde vi aldri kunne forestilt oss vanskene som dukket opp senere. Dette er en av grunnene til at spesielt jenter med Asperger diagnostiseres relativt sent. Anonymkode: ddb07...0c5 Understreker denne. Man skal absolutt ikke jakte etter diagnoser. Men det er en kjennsgjerning at jenter ofte diagnostiseres sent med asd, fordi de ofte ikke viser de typiske tegnene. De skal ikke få diagnoser for diagnosens skyld, men det kan ofte være en lettelse, siden mange dekker over hvordan de har det, og sliter i det stille. Du, og flere som har svart deg, beskriver klare trekk på asd, da tenker jeg en ordentlig utredning er riktig, før man kan konkludere med at det ikke er asd. Anonymkode: caab4...d93 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Jeg tenker kanskje det kan være atypisk autisme. Du kan jo Google det, og se om du kjenner jenta igjen. Anonymkode: f409b...6e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå