Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en baby på 2 mnd som bare sover kliss inntil meg, dag som natt. Jeg overlever ved å tenke at det blir bedre og at vi til slutt får kveldene tilbake, men jeg kjenner nå 3 vennepar med 1åringer og alle sliter med store søvnproblemer. Barn som våkner hver 30 minutt på kvelden, som må bysses i søvn osv. Er det håp om at det ikke blir slik? Eller er det unntaket?

Anonymkode: 3dcbb...275

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1543291-sover-din-1-%C3%A5ring-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sover stort sett veldig bra, tvillinger på straks et år. Legges 18-18.30, sover hele natten og våkner mellom 5 og 7 en gang. De færreste sliter med søvnproblemer ved ettårsalderen, selv om det fortsatt er normalt med oppvåkninger og urolig innsovning. Vi har nok vært veldig heldige, de har alltid sovet godt og vært enkle å legge, men vi har også hatt ganske forutsigbare rutiner siden fødselen som jeg tenker har noe å si. 

Anonymkode: e91fd...13d

• Liker 1

Vi sliter dessverre fremdeles med søvn med vår 1,5-åring. Vi må forsåvidt ikke sove inntil han konstant - det har vi aldri måttet. Men han våkner like ofte - om ikke oftere nå som han gjorde da han var 4-5 måneder. Stort sett annenhver time, noen ganger skjeldnere og andre ganger oftere. Våkner da og gråter eller er urolig, og trenger nærhet, smokk eller pupp. Vi samsover, så han sovner relativt raskt igjen. Ville nok brukt veldig lang tid hadde han sovet i egen seng.

Byssing kan imidlertid vennes av da. Det droppet vi rundt 7-8 mnd alder, fordi det ble for tungt. Men da kom samsovingen og at vi måtte ligge inntil han for å roe han. Noen roes også ned av en koseklut eller bamse, så det kan jo være en ide å innføre noe slikt.

• Liker 1
AnonymBruker

Har to barn som er helt forskjellig søvnmessig. Nr 1 sov rundt (19-08 ca) fra 6 mnd, og kan sove gjennom alt fortsatt. Nr 2 har alltid slitt med søvnen. Aldri trengt mye søvn, og mye oppvåkninger i løpet av natta fremdeles. Hver leggetid er en kamp med barn nr 2. har vel mer begynt p se frem til tenårene med nr 2 så kanskje vi får sove mer frempå om morgene🤣

Anonymkode: 9c1ed...6bd

• Liker 1
AnonymBruker

Tja, hva er søvnproblemer? Min 1,5 åring sover sjelden natten gjennom, vi må stort sett inn i kortere eller lengre strekk 1-3 ganger per natt. Regner ikke det som spesielt unormalt. Da han var 1 år kanskje 2-4 ganger per natt inkludert amming (orket ikke slutte fordi det gikk fint og gutten trivdes med det.)? Vi måtte gjerne bysse også, men regnet ikke det som unormalt heller.

Anonymkode: 2cdd0...e25

• Liker 1
AnonymBruker

Min på litt over ett sover enten natten gjennom eller har én til to korte oppvåkninger hvor hun sovner igjen etter å ha fått sutten. Hun sov helt forferdelig dårlig til hun var over et halvt år og var veldig klistremerke. Jeg hadde heller ingen kvelder fri før barnet var over 6 mnd, siden hun våknet hvis jeg prøvde å gå fra henne, selv om hun tilsynelatende sov godt. 

Den klistremerke-oppførselen varer ikke evig, i hvert fall ikke i den graden der, så det blir garantert mye bedre om noen måneder. Hold ut! Er du sikker på at de du kjenner har ettåringer som fortsatt sliter så mye med søvnen per dags dato? Og at de ikke overdriver? Noen oppvåkninger, la oss si 1-3 per natt, er normalt for en ettåring, men å våkne hver halvtime eller time er definitivt ikke normalt for et så stort barn. Jeg kjenner ingen med så store barn som våkner hver halvtime eller time på natta, det er faktisk ganske unormalt og burde utredes.

Nyfødte kan ha ganske mange plager (umodent tarmsystem, refluks, stille refluks osv) som gjør at de er livredde for å komme vekk fra moren/faren sin, eller de kan bare generelt være redd for å komme vekk fra mor/far fordi de er så små. De fleste slike "vanlige" plager skal gå over før barnet er ett år, det samme med klistremerke-oppførsel, dvs konstant henging på mor/far. Barnet kan jo fortsatt være veldig kosete, og det er jo både normalt og fint, så lenge det kan leke for seg selv osv. Jeg kjenner veldig mange som har slitt med små babyer som våkner hver halvtime/time/annenhver time, men hos alle har det blitt veldig mye bedre innen ungen ble ett år.

Anonymkode: fa651...405

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min på litt over ett sover enten natten gjennom eller har én til to korte oppvåkninger hvor hun sovner igjen etter å ha fått sutten. Hun sov helt forferdelig dårlig til hun var over et halvt år og var veldig klistremerke. Jeg hadde heller ingen kvelder fri før barnet var over 6 mnd, siden hun våknet hvis jeg prøvde å gå fra henne, selv om hun tilsynelatende sov godt. 

Den klistremerke-oppførselen varer ikke evig, i hvert fall ikke i den graden der, så det blir garantert mye bedre om noen måneder. Hold ut! Er du sikker på at de du kjenner har ettåringer som fortsatt sliter så mye med søvnen per dags dato? Og at de ikke overdriver? Noen oppvåkninger, la oss si 1-3 per natt, er normalt for en ettåring, men å våkne hver halvtime eller time er definitivt ikke normalt for et så stort barn. Jeg kjenner ingen med så store barn som våkner hver halvtime eller time på natta, det er faktisk ganske unormalt og burde utredes.

Nyfødte kan ha ganske mange plager (umodent tarmsystem, refluks, stille refluks osv) som gjør at de er livredde for å komme vekk fra moren/faren sin, eller de kan bare generelt være redd for å komme vekk fra mor/far fordi de er så små. De fleste slike "vanlige" plager skal gå over før barnet er ett år, det samme med klistremerke-oppførsel, dvs konstant henging på mor/far. Barnet kan jo fortsatt være veldig kosete, og det er jo både normalt og fint, så lenge det kan leke for seg selv osv. Jeg kjenner veldig mange som har slitt med små babyer som våkner hver halvtime/time/annenhver time, men hos alle har det blitt veldig mye bedre innen ungen ble ett år.

Så godt å høre at det ble bedre ved 6mnd.

Nå må jeg alltid ligge når baby sover. De 1åringene vi kjenner er 12, 16 og 16 mnd. Den på 12 mnd våkner hver 30 min frem til mor legger seg (samsover) , den ene på 16 mnd må bysses i søvn og sovner ikke før kl 22 og den siste 1 åringen legger seg tidlig, men er oppe hver 2time. Det kan jo hende foreldrene overdriver som du sier, så vi vet jo ikke den fulle sannheten.

Oppvåkning 2-5 ganger pr natt ser jeg ikke på som noe problem, men det som gir meg litt angst er om ting blir så ille at vi ikke får noen timer voksentid på kvelden. Vi har ikke noen mulighet for avlastning så er par timer med mannen hvor vi kan spise middag i fred sammen hadde vært drømmen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tja, hva er søvnproblemer? Min 1,5 åring sover sjelden natten gjennom, vi må stort sett inn i kortere eller lengre strekk 1-3 ganger per natt. Regner ikke det som spesielt unormalt. Da han var 1 år kanskje 2-4 ganger per natt inkludert amming (orket ikke slutte fordi det gikk fint og gutten trivdes med det.)? Vi måtte gjerne bysse også, men regnet ikke det som unormalt heller.

Anonymkode: 2cdd0...e25

Søvnproblemer tenker jeg når det er så ille at foreldrene ikke kan gå fra barnet. Oppvåkning 2-4ganger pr natt hvor barnet sovner av litt kos,smokk etc tenker jeg er overlevbart.

AnonymBruker

Klistremerke og samsoving de første 6 mnd, ble gradvis bedre derfra og veldig bra ved slutt på nattamming ved 8 mnd. Har hatt en del fokus hele veien på å gjøre sengen hennes til et trygt og fint sted. Fra 3 mnd prøvde vi å legge i egen seng til første oppvåkning og samsoving etter det. 
2 år nå og har egentlig hatt samme søvnmønster siden vi sluttet ved nattamming ved 8 mnd. Sover rundt 19 og ved 1-årsalder våknet hun rundt 6. Nå sover hun fint til 8-9 om hun vil :) 

Jeg ble også skremt da jeg de første mnd leste om barn med store søvnproblemer ved 1,2 og 3 år og tok litt sorgene på forskudd. Men det viste seg at det ikke var tilfelle hos oss, så unødvendig bekymring for vår del hvertfall 

Anonymkode: 9ff05...a8f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så godt å høre at det ble bedre ved 6mnd.

Nå må jeg alltid ligge når baby sover. De 1åringene vi kjenner er 12, 16 og 16 mnd. Den på 12 mnd våkner hver 30 min frem til mor legger seg (samsover) , den ene på 16 mnd må bysses i søvn og sovner ikke før kl 22 og den siste 1 åringen legger seg tidlig, men er oppe hver 2time. Det kan jo hende foreldrene overdriver som du sier, så vi vet jo ikke den fulle sannheten.

Oppvåkning 2-5 ganger pr natt ser jeg ikke på som noe problem, men det som gir meg litt angst er om ting blir så ille at vi ikke får noen timer voksentid på kvelden. Vi har ikke noen mulighet for avlastning så er par timer med mannen hvor vi kan spise middag i fred sammen hadde vært drømmen.

For de aller fleste, som har friske barn, er det vanlig å ha noen timer alenetid på kvelden og å få ok søvn når barnet er ett år. Da jeg stod oppi det verste selv, føltes det som om det aldri skulle ta slutt, og jeg følte meg så fanget, men så plutselig står man der og har et veldig mye lettere liv. Jeg tror ikke du skal tenke så mye på de ettåringene du kjenner. Det kan være de hadde sovet dårlig de siste ukene pga tenner, f.eks. Tenner er forresten noe du må være forberedt på at kan gi dårlig søvn igjen et par uker ved hvert tannfrembrudd. Min ble plutselig klistremerkebaby som måtte samsove igjen ved det ene tannfrembruddet, men det varte ca.to uker, så sov hun godt i egen seng igjen. Men som sagt, det er IKKE normalt at ettåringer som er helt friske våkner hver halvtime/time hver eneste natt. Klart de kan ha dårlige netter og dårlige perioder innimellom, men å fast sove så dårlig er ikke normalt. Jeg kan nesten garantere deg at du har det mye lettere innen barnet er ett år.😉

AnonymBruker

Har fire barn, og de har alle fire sovet urolig enten på kveld eller natt til rundt 2 års alder. Ene slet med nattskrekk og hun minste må fortsatt puppes i søvn ved oppvåkninger, 15 mnd nå. Ikke noe fan av skrikekur og har svært viljesterke barn, så da må vi bare ta tiden til hjelp så blir det gradvis bedre🙃

Anonymkode: ba651...8cd

• Liker 1
AnonymBruker

Sovemønsteret endrer seg mye hos små barn. Ene min har variert mellom å sove godt og mindre godt fra ca 4 mnd alder. Det har gått i perioder. En annen har kun sovet godt dersom hen fikk kroppskontakt fram til hen ble nesten 3 år. Et tredje barn sov dårlig på dagtid, men godt om natten allerede etter noen måneder. Vi har ilke gjort ting forskjellig, men tilpasset oss barnet og sett an dets behov.

Tilpass deg så godt du klarer, og ta tida til hjelp. 

Anonymkode: fc8a4...027

• Liker 1
AnonymBruker

Barnet vårt sov natten igjennom fra to måneder, brukte 2-3 min på legging og var skikkelig drømmebaby når det kom til den biten.

Det har snudd nå(11mnd), nå tar legging alt fra en til tre timer, våkner opp til ti ganger fot natten. 

Men det blir bedre, sier de. Så jeg gleder meg.

Anonymkode: 27685...4c7

• Liker 1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...