Gå til innhold

Svigerinne som mobber meg, hermer etter hvordan jeg prater.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som er 43 år, og hun mobber meg for hvordan jeg prater. Vi prater forskjellige dialekter. Hun prater en Vestlandsdialekt, og jeg prater veldig likt bokmål, bymål på Østlandet. 

Jeg syns det er svært ubehagelig hver gang hun hermer etter meg. Om jeg sier noe, så svarer hun på mitt tonefall. Det stikker i magen og jeg får angst. 

Jeg merker at jeg unngår å prate med henne, og trekker meg vekk. Og om hun prater med meg, blir jeg stille og svarer minst mulig. 

Det værste er at hun er lærer på ungdomsskolen, og har selv barn på barneskolen og ungdomsskole. Barna hennes er veldig snille og greie, så de har heldigvis ikke tatt etter henne.

Hva kan jeg gjøre for å stoppe henne? Forstår hun virkelig ikke at det ikke er greit å holde på sånn? 

Anonymkode: 03c86...a64

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt utrolig. Du må jo bare si ifra. Neste gang hun gjør det, så si rolig: Jeg hører at du liker å herme etter dialekten min, og jeg lurer litt på hvorfor. Er det sånn at du ikke forstår når jeg snakker? Kjenner du ingen andre som snakker litt annerledes enn deg?

Så kommer hun til å svare et eller annet vagt tull, og da kan du rolig si: Åja. 

Gjentas hver gang.

Anonymkode: 5ab97...370

Får prøve. Hun har holdt på i over 15 år, så hun må jo bli voksen en gang. Jeg er 10 år yngre enn henne, så hun har jo holdt på siden jeg var 18.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viser kroppsspråk og andre fakter at hun gjør det for å være ekkel? 

Jeg har ei venninne som uten å kunne noe for det, er som en svamp på andres tonefall. Vi har hver vår mann med dialekt, så når vi møtes alle sammen så går det vegg-i-mellom med tonefallene hennes. 

Vi bodde også en periode i en annen del av landet, og da merket jeg også selv at det var lett å forsøke å "legge om" til dialekten som ble snakket der vi bor. 

Om du er helt, helt sikker på at hun gjør det for å være ond, så ville jeg sagt ifra at du synes det er ekkelt når hun hermer. Hun blir sikkert fornærmet, men det føles mest sannsynlig bedre for deg. 

Anonymkode: 8ae35...cd4

Hun prater naturlig sin dialekt, og hun prøver ikke å legge om. 

Hun hermer etter måten jeg prater på, og jeg får alltid vondt i magen og får angst, kjenner jeg. 

Hun prøver ikke være morosam, hun er mer mobbete. Hun har aldri likt meg heller, så det gjør ikke saken bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg østlending/døl på Vestlandet. I alle år har noen "hermet" etter dialekta mi. Tror det egentlig ikke er så vondt ment, heller en uvane.. Men støtter den metoden over, da får du nok slutt på det.

Anonymkode: 2ece5...39d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville også spurt hver eneste gang hun gjør det "hvorfor hermer du etter meg?" og når hun svarer så sier du bare åja. Akkurat som brukeren over. 

Det beste er å gjøre det når det er andre folk rundt. Det er da det funker best. 

Skjønner godt du synes det er ekkelt og ubehagelig når hun gjør det. 

Anonymkode: 45ac4...c17

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det er barnslig. Jeg har en uvanøig dialekt som alle merker med en gang. Det er folk som merker høflig,det er folk som hermer etter på en dårlig måte og tenker alle med denne dialekten har en baktanke eller er ond,tricky osv. Det er ok å merke på en høflig måte,en eller annen vits ok men når noen begynner med å gi meg karaktertrekk pga dialekten eller begynner å herme etter,da setter jeg foten ned.

Anonymkode: cf646...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er vondt ment heller. Kanskje hun rett og slett synes det er gøy å snakke din dialekt og det gir henne en unnskyldning til å kunne det. Bare si at du synes det er barnslig og irriterende, eller ett eller annet. Viktig å si i fra.

Anonymkode: 60f8f...870

• Liker 6
Skrevet

Huff, jeg er sånn 😩 Jeg tenker aldri å fornærme eller være ekkel med folk, men kan godt finne på å svare på samme dialekt som noen prater. Har hatt en jobb hvor vi kom fra mange forskjellige steder i landet, og der var dialektforvirringa total, men aldri noe vondt ment! Men tar det til etterretning, at noen faktisk ikke liker det ❤️

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å rette på henne når hun gjør det? Hvis hun svarer på din dialekt så gjentar du på din dialekt det hun sier med korrekt tonefall. Få henne til å gjenta. Typisk: «hvordan skal været være i dag?», så svarer hun «det regner». Så gjentar du «regner» og ber henne prøve en gang til. Så sitter dere der og gjentar det ordet noen ganger. Gjenta hver gang. 

Anonymkode: 41f44...f91

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir pinlig berørt av denne tråden - pinlig berørt over meg selv😬 Min mann og jeg snakker sammen på mange forskjellige dialekter, i går gikk det mye i sunnmørsk. Det er en greie vi har fordi vi ELSKER dialekter. Kan også tralte i vei med skotsk, fransk, australsk eller indisk aksent, bare for moro skyld. Har gjort det i 15 år sammen. 

Problemet er når jeg snakket med andre, og jeg går på autopilot med å svare på samme dialekt som den andre har. Det er dritflaut, og jeg har tabbet meg maaange ganger. Et par ganger har jeg blitt fortalt i ettertid at vedkommende mislikte sterkt at jeg hoppet over på h*ns dialekt. Beklager selvsagt så mye når jeg driter meg sånn, er absolutt ikke for å såre den andre 🤐

Anonymkode: f0bc7...d60

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde smelt tilbake med noe a la: "Jeg skjønner at du liker min rolige østlandsk bedre enn ditt slitsomme vestlandsgnål, men ærlig talt: Du er ikke særlig flink til å herme, altså!" Eller rett og slett bare servert en hånlig latter: "Haha, for et patetisk forsøk på å etterligne dialekten min!" 

De ovenstående taktikker fungerer klart best med andre tilskuere rundt.(Hvis det ikke er for sent etter 15 år?)

Anonymkode: f77e7...cd1

• Liker 19
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at hun mobber deg. Mange østleninger er dårlige på å skjønne dialekter. Så hun kan ha fått det for seg at du ikke skjønner hva hun sier med mindre hun snakker bokmål. Så hun kan ha lagt seg til en vane å snakke bokmål til deg, for å gjøre seg forstått. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega og en svoger som gjør akkurat det samme. Jeg synes det er ekkelt og ubehagelig. Spesielt når kollegaen min gjør det. Da føler jeg meg barnsliggjort og liten. 

Skulle ønske alle som "bare gjør det automatisk", "mener ikke noe vondt" osv kan sjerpe seg og droppe hele greia. Det er bare teit og unødvendig, og folk reagerer negativt, men de fleste velger å ikke si noe. 

Anonymkode: c9928...569

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er vondt ment heller. Kanskje hun rett og slett synes det er gøy å snakke din dialekt og det gir henne en unnskyldning til å kunne det. Bare si at du synes det er barnslig og irriterende, eller ett eller annet. Viktig å si i fra.

Anonymkode: 60f8f...870

Du kan umulig vite om dette mennesket gjør dette for å være slem, du aner jo ikke hvem hun er. Hvorfor kan du ikke forholde deg til ts sin opplevelse?

Hulderen skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på at hun mobber deg. Mange østleninger er dårlige på å skjønne dialekter. Så hun kan ha fått det for seg at du ikke skjønner hva hun sier med mindre hun snakker bokmål. Så hun kan ha lagt seg til en vane å snakke bokmål til deg, for å gjøre seg forstått. 

For noe vas. Østlendinger er ikke dårligere til å forstå dialekter enn andre. Bare en fordom. 

Anonymkode: a6e05...556

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (4 minutter siden):

Mange østleninger er dårlige på å skjønne dialekter

Tull. 

Anonymkode: 3d357...15c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd og merker at jeg kan tilpasse meg tonefallet til folk. Gjør det ubevisst, det bare kommer ut. Jeg har dårlig selvbilde, kansje det har noe med saken å gjøre. 

Anonymkode: 858f3...c45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (13 minutter siden):

Østlendinger dårlige på å forstå dialekter? I motsetning til?

Anonymkode: 2ece5...39d

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en svigerinne som er 43 år, og hun mobber meg for hvordan jeg prater. Vi prater forskjellige dialekter. Hun prater en Vestlandsdialekt, og jeg prater veldig likt bokmål, bymål på Østlandet. 

Jeg syns det er svært ubehagelig hver gang hun hermer etter meg. Om jeg sier noe, så svarer hun på mitt tonefall. Det stikker i magen og jeg får angst. 

Jeg merker at jeg unngår å prate med henne, og trekker meg vekk. Og om hun prater med meg, blir jeg stille og svarer minst mulig. 

Det værste er at hun er lærer på ungdomsskolen, og har selv barn på barneskolen og ungdomsskole. Barna hennes er veldig snille og greie, så de har heldigvis ikke tatt etter henne.

Hva kan jeg gjøre for å stoppe henne? Forstår hun virkelig ikke at det ikke er greit å holde på sånn? 

Har du tenkt over hvorfor hun gjør det? Kan det være du som opplever det som mobbing, selv om det ikke er ment som det? At hun speiler de hun snakker med som betyr noe for henne, og bytter dialekt uten å nødvendigvis verken være klar over at hun bytter eller at det blir oppfattet som mobbing? Kan hun være genuint interessert i dialekter og språk sett i lys av sitt arbeide som lærer? At hun tror hun er morsom?  Eller er hun rett og slett ond og en mobber?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...