Gå til innhold

Flere med barn som er redde for fyrverkeri (smellene)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn med svært høytfungerende barneautisme - merker lite til dette i hverdagen bortsett fra at han er redd for hunder som bjeffer. 

Første året ham var våken til midnatt var nyttårsaften gøy med alle lysene på himmelen.

Men de 2-3 siste årene er han mest redd og gruer seg hele kvelden til det skal smelle. Smeller jo jevnt og trutt fra 18-01 ca her vi bor. 

Han får sitte med øreklokker om han vil, og nå er han lei seg 🙈

Han er aldri sånn ellers.

Er ikke så glad i smellene nært boligen selv, men. 

Anonymkode: 86395...aaf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! 2,5 åringen var veldig redd og engstelig i dag! Måtte bare ta henne inn, og selv da var hun redd når det smalt ute. Det var så høye lyder, og det bråket sånn, hevdet hun. 

Hun våknet selvsagt opp igjen ved midnatt, da det braket løs. 

Ingen diagnose her som vi vet om😁 Men hun var veldig redd for disse rakettene

Anonymkode: 3cb04...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Jente (8) under utredning for autismespekter. Også redd for at hunder skal bjeffe, raketter skal smelle og alle andre skarpe lyder.

I år ble hun faktisk med ut og så på fyrverkeri, da. Med øreklokker på. Første gang på mange år. 

Anonymkode: 22005...550

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke rart noen reagerer/ ikke liker/ blir litt skremt når det høres ut som en krig der ute!!  Alle kan reagere på forskjellig måter uten at det må være noe galt!:)  Er kanskje greit få henne til og tenke på litt annet/ avlede redselen hennes litt med et eller annet hun liker mye bedre / prøve finne på litt koselig som ikke innebærer at dere tvinger henne til se på/ lytte til fyrverkeri. Ikke fokuser så mye på redselen:)  - og det er kun én gang i året- som ikke varer så lenge:):) 

Anonymkode: f0d9c...56a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine på 9 og 5 klarer seg fint. Hun minste har det jeg vil kalle litt sunn skepsis når det smeller nærme og veldig høyt. 

Jeg var livredd på nyttårsaften hele barndommen. Ikke lysene, men lydene gjorde meg så redd at det var som å være fanget i et mareritt. I alle fall til jeg var sånn 12-13 kanskje. Pleide være inne på nyttårsaften mens de andre var ute. Var også redd for kanonsmell på 17. Mai og stortrommene i korpset, når vi sto og så på 17. Mai toget. Torden var og er heller lkke min favoritt. 

Ikke på spekteret og over 30 nå. Klarer stå ute på nyttårsaften, men er ikke fan av fyrverkeri fortsatt. 

Mitt råd til foreldre med redde barn er å respektere følelsene til barnet - bli inne og ikke press. Kanskje se på fyrverkeri fra et vindu, hvis ikke øyden er for høy eller lyset for skremmende der også ❤️

Håper det har gått bra med alle vesener i natt 🍀

Anonymkode: c6189...4fb

• Liker 3
Skrevet

jeg var et sånt barn. Livredd for de høye smellene. Jeg gjemte meg oftest inne på rommet under dyna, med fingrene i øret når det stod på som verst. Av og til gråt jeg også. Jeg var også redd for andre typer smell som feks lyden av pistolskudd, ballonger som sprekker osv.

Det hendte jeg var ute før på kvelden med stjerneskudd, men hørte jeg fyrverkeri nære nok så løp jeg inn igjen.

En god ting derimot er at jeg har vokst av meg mesteparten av denne redselen jo eldre jeg har blitt. Jeg er fortsatt nor urolig, men klarer å kontrollere der.  Jeg liker fortsatt ikke smell, men jeg tåler å stå ute å se på fyrverkeri nå, selv om jeg foretrekker å se på det inne. (noe mindre lyd). Derimot så er jeg fortsatt engstelig for ballong smell, og er engstelig om det er ballonger i nærheten av meg. 

Så det kan hende ts at de vokser det av seg når de blir eldre. 

Skrevet

Jeg va redd for fyrverkeri i mange år, helt til jeg var i tenårene faktisk. Jeg tror dette er mer vanlig enn man skulle tro. 

• Liker 1
Skrevet

Vondt å høre ☹️

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) 

Det gikk veldig fint ved midnatt når alle skyter opp på avstand og det er fint å se på. 

Han fikk mine ørepropper OG øreklokker 😅 

Utfordringen er høye lyder man ikke er forberedt på, er sensitiv for det selv (hverken han eller jeg takler ballonger, jeg blir superstressa av ballonger og unger i samme rom - det smeller så syyyykt høyt!). Og de rakettene som skytes opp før midnatt ser man gjerne ikke, er liksom bare smell 🤷‍♀️

Jeg derimot irriterer vettet av meg over at folk absolutt skal fyre av halvdårlige raketter leeeeenge etter midnatt bare fordi 😏 

Ser noen her råder til å fokusere på det positive osv. For oss fungerer det halvveis fordi han jo er veldig høytfungerende, men jeg tror det skal godt gjøres på nyttårsaften hvor man faktisk har timesvis med tilfeldige smell i nærheten. 

Husker jeg jobba med ei fra Libanon/Beirut som naturlig nok slet med fyrverkeri. Vakkert å se på, men hun fikk traumer tilbake fra krig hjemme. 

Tar gjerne imot lydløst lysshow på himmelen jeg :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har et barn med svært høytfungerende barneautisme - merker lite til dette i hverdagen bortsett fra at han er redd for hunder som bjeffer. 

Første året ham var våken til midnatt var nyttårsaften gøy med alle lysene på himmelen.

Men de 2-3 siste årene er han mest redd og gruer seg hele kvelden til det skal smelle. Smeller jo jevnt og trutt fra 18-01 ca her vi bor. 

Han får sitte med øreklokker om han vil, og nå er han lei seg 🙈

Han er aldri sånn ellers.

Er ikke så glad i smellene nært boligen selv, men. 

Nei :)  lille på 11mnd brydde seg ikke, og de andre er mye større , så de koste seg

Anonymkode: fb2b2...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...