Gå til innhold

Master i geologi eller ny bachelor i landmåling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av studentene på kullene over meg får seg ikke jobb. Selv de flinke med B+ i snitt og fullført master. Jeg er ferdig med bachelor til våren og har akkurat greie nok karakterer til å ta master. Jeg ønsker ikke å ende opp i servicebansjen etter å ha fullført master dersom ikke jobbmarkedet blir bedre. 

Alternativet er å starte en ny bachelor i landmåling, som forhåpentligvis bedre sjansen min til jobb når jeg er ferdig. Noen med tips her? 

Anonymkode: 427df...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ta en master som er litt rettet mot geomatikk eller landmåling?

Anonymkode: 3567c...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i fysisk planlegging er en god mulighet hvis du har interesse av arealplanlegging. Tror nok bachelor i geologi vil gå ettersom de godkjenner en ganske stor mengde fagområder (søker selv fra historie/statsvitenskap).

Anonymkode: bbe3c...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på master, men noe litt mer praktisk rettet enn master i geologi, som de andre nevner. 

Anonymkode: 76a12...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Master i fysisk planlegging er en god mulighet hvis du har interesse av arealplanlegging. Tror nok bachelor i geologi vil gå ettersom de godkjenner en ganske stor mengde fagområder (søker selv fra historie/statsvitenskap).

Anonymkode: bbe3c...f0f

Jeg er enig har selv tatt denne masteren og fått jobb før ferdig utdannelse. Det var en som hadde bachelor i geologi som også fikk jobb med en gang. 

Anonymkode: f62d0...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du fx ta master i naturgeografi med fordypning i gis?

Anonymkode: 1d2c6...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ønsker du å arbeide med TS? Ut fra hovedinnlegget virker det som at hovedmotivasjonen din er å få en jobb som gir relativ bra lønn og litt fleksibilitet, eller? 

Det finnes flere muligheter, men jeg vil påstå at du kommer lengre med en master enn med en ny bachelorgrad i noe helt annet. Grunnen til det, er rett og slett at mange jobber har som et generelt krav at man har en mastergrad.

Mine bekjentskaper fra studietiden, som jeg tok master i geologi med, fikk seg mange ulike typer jobber: byggesaksbehandling i kommune, arealplanlegger, miljørådgiver, anleggsleder, byggeleder, energirådgiver (type Rystad Energy) og GIS-medarbeider. Felles er at de alle har en mastergrad i geologi. Andre fikk seg mer relevante jobber, men der var det gjerne kontakter eller villighet til å flytte langt som gjorde at de fikk seg den jobben. Så har du slike som meg.

Jeg arbeider som ingeniørgeolog, men tok en bachelor og master i «vanlig» geologi. Tok deretter mer spisset master i utlandet og fikk jobb her hjemme før graden var avlagt. Det finnes flere spissede mastergrader i utlandet som f.eks. fokuserer på gruvedrift, bergmekanikk, løsmassetunneler, etc.

Det kan også være en idé å ta noen byggfag dersom du har flere frie emner igjen før graden din er avlagt. 

Hvis du lurer på noe spesifikt, så er det bare å fyre løs. 

Anonymkode: 33173...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...